به گزارش مشرق به نقل از اقتصادایران آنلاین، بهرغم آنكه در اين روزها برخي از رسانهها خبر از ارقام نجومي قبور بهشت زهرا(س) ميدهند و در اين خصوص سعي در به چالش كشيدن مديريت شهري تهران دارند اما علياكبر توکلینژاد، مدیرعامل سازمان بهشتزهرا(س) با بیان اینکه این سازمان با شرایط مراجعهکنندگان به لحاظ مالی کنار میآید، به صراحت تاكيد ميكند: «قیمتهای قبور همه تصویب شده و اعداد و ارقام نجومی که گاهي اعلام ميشود، واقعی نیستند.»
هر کسی برای عزیز از دست رفتهاش سنگی خاص را تدارک دیده است. سنگهای بزرگ و کوچکی که تنها یادآور کسی است که روزگاری را در این شهر و دیار گذرانده است. ساختمانهای شیک و آپارتمانهای چند طبقه، جای خود را به قبوريك یا ۳طبقه و آرامگاههای خانوادگی دادهاند.
در گذشته پایتختنشینان مردگان خود را در ابن بابویه و باغ طوطی شهرری دفن میکردند تا اینکه بعد از گذشت سالها یعنی حدود ۴۱سال پیش، مکانی ثابت برای متوفیان در نظر گرفته شد تا امروز بهشت زهرا(س) نام بگیرد.تعداد قبورخالی، گنجایش قبور بهشتزهرا(س)، قیمت قبرهای يك تا ۳طبقه و.... باعث شد تا با اکبر توکلینژاد، مدیرعامل سازمان بهشتزهرا(س) درباره سوالهایی که چند وقتی است ذهن تهرانی را با خود درگیر کرده به گفتوگو بنشینیم.
مدیرعامل سازمان بهشتزهرا(س) درباره آمار کل متوفیان در بهشتزهرا(س) از زمان تاسیس تاکنون بيان ميكند: «کلنگ بهشتزهرا(س) در سال ۱۳۴۵ زده شد و در ۲۵تیرماه ۱۳۴۹ اولین متوفی به نام محمدتقی خیال در آنجا آرامید. از عمر آرامستان بزرگ پایتخت نزدیک به چهل سال میگذرد و در حال حاضر بیش از یکمیلیون و هفتصد هزار نفر ساکن خاموش را در خود جای داده است.
توکلینژاد با اشاره به آمار قبور خالی سازمان بهشتزهرا(س) به تفکیک قطعات جدید و قدیم بيان ميكند: «در قطعات قدیمی که جای خالی وجود ندارد و اگر هم دفنی در آن صورت میگیرد، در قبوری است که بیش از ۳۰سال از زمان دفن اولیه در آن میگذرد. طبیعتا از روزی که دفن در سازمان بهشتزهرا(س) آغاز شده تا به امروز تعدادی از قبور هستند که بیش از ۳۰سال از دفن در آنان میگذرد و سازمان بهشتزهرا(س) با رضایت خانواده متوفی این قبور را جهت دفن به همان خانواده واگذار میکند و تنها مبلغ 2.5میلیون تومان دریافت می کند.»
مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در ادامه صحبتهاي خود توضيح ميدهد: «این رقم با توجه به آن که حدود ۴۰سال هزینههای نگهداری اعم از خدمات، فضایسبز، زیرساخت، قطعهسازی، جدولکاری و... انجام شده است، رقم بسیار ناچیزی است. از طرفی نیز این طرح با استقبال بسیار بالایی از سوی شهروندان مواجه شده است. به گونهای که اگر قبر بالای ۳۰سال در سازمان وجود داشته باشد، میتوان دوباره آن را احیا کرد.»
او درخصوص آمار متوفیان در ۶ماه نخست سالجاری نسبت به سال گذشته نيز توضيح ميدهد: «روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در شهر تهران میمیرند و این در حالی است که آمار فوت شدهها در ماههای یک سال نیز متفاوت است.» توکلینژاد با بیاناینکه هماکنون انتقال روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰جسد دارای گواهی فوت و جواز دفن به بهشتزهرا(س) توسط آمبولانسهای این سازمان صورت میگیرد، بيان ميكند: «تعدادی دفن و مابقی از مرکز عروجیان سازمان بهشتزهرا(س) به شهرهای دیگر منتقل میشوند.» مدیرعامل سازمان بهشتزهرا(س) درباره نرخ قبور قطعات جدید و قدیم، توضيح ميدهد: «این مجموعه تمهیداتی اندیشیده است که افرادی که از تمکن مالی مطلوب برخوردار نیستند، برای دفن متوفی دچار هیچ مشکلی نشوند.
به این ترتیب که سازمان یک طبقه قبر رایگان به خانواده متوفی اهدا میکند و تنها حدود ۲۵۰هزارتومان هزینه خدمات را دریافت میکند. اگر کسی حتی هزینه خدمات یعنی همین ۲۵۰هزارتومان را هم نداشته باشد، مبلغی از بازماندگان متوفی دریافت نمیشود و تمامی هزینهها بهصورت رایگان محاسبه خواهد شد. البته در صورتی که شهروندان درخواست رزرو ۲طبقه بالایی آن قبر را داشته باشند، با مبلغ یارانهای ۷۰۰هزارتومان ۲قبر دیگر نیز به آنها واگذار خواهد شد. این در حالی است که حتی مهلتی چندماهه جهت پرداخت این مبلغ به آنها داده خواهد شد و تا ۴۰سال آینده هم هیچ هزینه دیگری را بابت نگهداری این قبور پرداخت نمیکند.»
او ادامه داد:« ۵۰هزار متوفی سال گذشته از این خدمات بهرهمند شدهاند. در مجموع میتوان گفت تقریبا ۵۰درصد از این سیستم استفاده کردهاند. شاید بتوان گفت این سازمان تنها سازمانی است که از هر حیث با مراجعهکنندگان تعامل برقرار میکند. بهگونهای که از ۵۰درصد باقیمانده نیز ۱۵درصد به خارج از سازمان منتقل شدهاند و ۲۵درصد مابقی نیز رزرو بوده و فقط ۱۰درصد متقاضی دفن در قطعات قدیمی هستند که آن هم براساس سیستم عمر بیش از ۳۰سال است.»
توکلینژاد درخصوص کف خرید و فروش قبور در قطعات قدیمی اذعانکرد: به هیچعنوان خرید و فروش توسط شهروندان صورت نمیگیرد.
هر کسی برای عزیز از دست رفتهاش سنگی خاص را تدارک دیده است. سنگهای بزرگ و کوچکی که تنها یادآور کسی است که روزگاری را در این شهر و دیار گذرانده است. ساختمانهای شیک و آپارتمانهای چند طبقه، جای خود را به قبوريك یا ۳طبقه و آرامگاههای خانوادگی دادهاند.
در گذشته پایتختنشینان مردگان خود را در ابن بابویه و باغ طوطی شهرری دفن میکردند تا اینکه بعد از گذشت سالها یعنی حدود ۴۱سال پیش، مکانی ثابت برای متوفیان در نظر گرفته شد تا امروز بهشت زهرا(س) نام بگیرد.تعداد قبورخالی، گنجایش قبور بهشتزهرا(س)، قیمت قبرهای يك تا ۳طبقه و.... باعث شد تا با اکبر توکلینژاد، مدیرعامل سازمان بهشتزهرا(س) درباره سوالهایی که چند وقتی است ذهن تهرانی را با خود درگیر کرده به گفتوگو بنشینیم.
مدیرعامل سازمان بهشتزهرا(س) درباره آمار کل متوفیان در بهشتزهرا(س) از زمان تاسیس تاکنون بيان ميكند: «کلنگ بهشتزهرا(س) در سال ۱۳۴۵ زده شد و در ۲۵تیرماه ۱۳۴۹ اولین متوفی به نام محمدتقی خیال در آنجا آرامید. از عمر آرامستان بزرگ پایتخت نزدیک به چهل سال میگذرد و در حال حاضر بیش از یکمیلیون و هفتصد هزار نفر ساکن خاموش را در خود جای داده است.
توکلینژاد با اشاره به آمار قبور خالی سازمان بهشتزهرا(س) به تفکیک قطعات جدید و قدیم بيان ميكند: «در قطعات قدیمی که جای خالی وجود ندارد و اگر هم دفنی در آن صورت میگیرد، در قبوری است که بیش از ۳۰سال از زمان دفن اولیه در آن میگذرد. طبیعتا از روزی که دفن در سازمان بهشتزهرا(س) آغاز شده تا به امروز تعدادی از قبور هستند که بیش از ۳۰سال از دفن در آنان میگذرد و سازمان بهشتزهرا(س) با رضایت خانواده متوفی این قبور را جهت دفن به همان خانواده واگذار میکند و تنها مبلغ 2.5میلیون تومان دریافت می کند.»
مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در ادامه صحبتهاي خود توضيح ميدهد: «این رقم با توجه به آن که حدود ۴۰سال هزینههای نگهداری اعم از خدمات، فضایسبز، زیرساخت، قطعهسازی، جدولکاری و... انجام شده است، رقم بسیار ناچیزی است. از طرفی نیز این طرح با استقبال بسیار بالایی از سوی شهروندان مواجه شده است. به گونهای که اگر قبر بالای ۳۰سال در سازمان وجود داشته باشد، میتوان دوباره آن را احیا کرد.»
او درخصوص آمار متوفیان در ۶ماه نخست سالجاری نسبت به سال گذشته نيز توضيح ميدهد: «روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در شهر تهران میمیرند و این در حالی است که آمار فوت شدهها در ماههای یک سال نیز متفاوت است.» توکلینژاد با بیاناینکه هماکنون انتقال روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰جسد دارای گواهی فوت و جواز دفن به بهشتزهرا(س) توسط آمبولانسهای این سازمان صورت میگیرد، بيان ميكند: «تعدادی دفن و مابقی از مرکز عروجیان سازمان بهشتزهرا(س) به شهرهای دیگر منتقل میشوند.» مدیرعامل سازمان بهشتزهرا(س) درباره نرخ قبور قطعات جدید و قدیم، توضيح ميدهد: «این مجموعه تمهیداتی اندیشیده است که افرادی که از تمکن مالی مطلوب برخوردار نیستند، برای دفن متوفی دچار هیچ مشکلی نشوند.
به این ترتیب که سازمان یک طبقه قبر رایگان به خانواده متوفی اهدا میکند و تنها حدود ۲۵۰هزارتومان هزینه خدمات را دریافت میکند. اگر کسی حتی هزینه خدمات یعنی همین ۲۵۰هزارتومان را هم نداشته باشد، مبلغی از بازماندگان متوفی دریافت نمیشود و تمامی هزینهها بهصورت رایگان محاسبه خواهد شد. البته در صورتی که شهروندان درخواست رزرو ۲طبقه بالایی آن قبر را داشته باشند، با مبلغ یارانهای ۷۰۰هزارتومان ۲قبر دیگر نیز به آنها واگذار خواهد شد. این در حالی است که حتی مهلتی چندماهه جهت پرداخت این مبلغ به آنها داده خواهد شد و تا ۴۰سال آینده هم هیچ هزینه دیگری را بابت نگهداری این قبور پرداخت نمیکند.»
او ادامه داد:« ۵۰هزار متوفی سال گذشته از این خدمات بهرهمند شدهاند. در مجموع میتوان گفت تقریبا ۵۰درصد از این سیستم استفاده کردهاند. شاید بتوان گفت این سازمان تنها سازمانی است که از هر حیث با مراجعهکنندگان تعامل برقرار میکند. بهگونهای که از ۵۰درصد باقیمانده نیز ۱۵درصد به خارج از سازمان منتقل شدهاند و ۲۵درصد مابقی نیز رزرو بوده و فقط ۱۰درصد متقاضی دفن در قطعات قدیمی هستند که آن هم براساس سیستم عمر بیش از ۳۰سال است.»
توکلینژاد درخصوص کف خرید و فروش قبور در قطعات قدیمی اذعانکرد: به هیچعنوان خرید و فروش توسط شهروندان صورت نمیگیرد.
بهگونهای که واگذاری قبور تحت هر عنوان بهغیر یا خرید و فروش آن کاملا ممنوع است و فقط واگذاری قبور آن هم برای دفن با رضایت بستگان درجه یک اعم از پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و فرزندان امكان دارد و امکانپذیر ميباشد.
وی با اشاره به نحوه قیمتگذاری قبور قطعات قدیمی توسط مردم به خبرنگار تهران امروز گفت: «سیاست قیمتگذاری در سازمان بهشتزهرا(س) براساس رهنمودهای مشخص معاونت خدمات شهری شهرداری بر این اساس است که نهتنها قیمت قبور که خدماتدهی و مسائل جانبی هم با حداقل قیمت انجام شود تا شهروندان دچار هیچ مشکلی در این زمینه نشوند. بهطور مثال ما در سالجاری هیچگونه افزایش قیمتی روی هیچ یک از خدماتمان نداشتهایم و همانطور که قبلا نیز گفته شد، سیستمی در سازمان طراحی شده است که شهروندان به هیچ عنوان دچار مشکل نشوند.»