کد خبر 169776
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۶

در بستان فرزدق شاعر همراه مادرش امام را ملاقات کرد.و از ایشان پرسید: برای چه شتاب می روی و اعمال حج وا می گذاری؟ امام فرمودند ...

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دانشجو، کربلا و عاشورا را چگونه باید دید؟ از کدام زاویه به این زمین و زمان باید نگریست؟

اگر حسین، مصباح است یعنی در تیرگی‌های وحشت بار و تاریکی‌های نفس‌گیر، تکیه‌گاه روشن و شفاف و اگر سفینه است یعنی در موج‌خیز حادثه‌ها و خیزاب‌های هولناک، کشتی نجات؛ پس چرا عاشورای او را از منظر روشنگری و راهگشایی و به ساحل‌رسانی نبینیم؟
 
برخورد برشی با کربلا و عاشورا و تنها طرح برخی قطعات این رویداد عظیم – آن هم عمدتا از منظر سوک و مرثیه – باعث غفلت از دیگر ابعاد و اضلاع آن شده است.
 
اما باید دانست که اشک مقصد نیست، مقدمه‌ گره‌خوردگی عاطفی و قلبی ما با کربلا و عاشورا برای تبدیل آن به اسوه و سرمشق در زندگیاست؛ چرا که اباعبدالله الحسین (ع) خود در کربلا فرمود: لکم فی اسوه.
 
خداوند چشم‌های ما را بصیرت زینبی عنایت کند تا کربلا را زیبا و عمیق و روشن در قاب قلبمان بیاییم و درمتن زندگیمان جست‌وجو کنیم.
 
در این بخش از روزشمار محرم می‌پردازیم به بحث حرکت امام حسین(ع) از مکه تا کربلا ...
 
متن ذیل 4 منزل از 26 منزلی است که امام تا رسیدن به کربلا طی کرده اند:

 

نخستین منزل

نام منزل بستان ابن معمر(ابن عامر) به بطن نخله نیز مشهور است
وجه تسمیه این محل متعلق به عمر بن عبیدالله بن معمر بوده است و به همین مناسبت بستان ابن عامر گفته شده است
زمان ورود هشتم ذی الحجه سال 60 هجری قمری
مدت توقف امام درنگ کوتاهی در این محل داتشته است
فاصله با مکه فاصله اندکی داشته است
مقصد بعد منزل ابطح 
ویژگی‌ها و امکانات این منطقه میان دو دره بوده است که به نخل یمنی و نخل شاهی مشهور بوده اند 
رویدادها

 در این منزل فرزدق شاعر همراه مادرش امام را ملاقات کرد. امام و یارانش شمشیر ونیزه در دست داشتند.

 

اباعبدالله از فرزدق پرسید: پشت سر(کوفه) چه خبر؟

 

جواب داد: دل ها با توست و شمشیرها با بنی امیه و تقدیر به دست خداست.

 

فرزدق پرسید: برای چه شتاب می روی و اعمال حج وا می گذاری؟

 

فرمود: اگر شتاب نمی کرد گرفتار می شدم.

 

فرزدق پرسش هایی درباره مناسک حج ار امام پرسید و پس از دریافت پاسخ با شتاب دور شد تا خود را به حج برساند

 

 منزل دوم

نام منزل ابطح
وجه تسمیه به سیلگاه وسیعی که در آن سنگریزه و ریگ است و نیز به دره پهن، مجرای فراخ هموار و صاف و مسطح می گویند.
زمان ورود به نظر می رسد ورود به این منزل هم هشتم ذی الحجه سال 60 هجری قمری باشد.
مدت توقف امام  به مقدار ساعتی در این منزل درنگ داشته است
فاصله منزل ابطح وادی منا و انتهای آن به مقبره معلی وصل میشده است در مراصدالاطلاع ابطح میان مکه و منی است. خیف‌بنی‌کنانه در این محل بوده است.
مقصد بعد منزل تنعیم
ویژگی‌ها و امکانات

1. زمین صاف و هموار که برای اتراق مناسب بود.

2. چند درخت و چاه آب در این منطقه بوده است.

رویدادها

 1. به امام اطلاع دادند که یزیدبن ثبیط بصری به دیدنش آمده است امام برخاست تا زودتر به دیدار یزید و فرزندانش عبدالله و عبیدالله برود.

یزید نیز با اشتیاق به دیدار امام رفته بود. وقتی یزید برگشت، امام را در محل خویش نشسته دید و گفت: بفضل الله و برحمه فلیفرحوا. (یونس، ْآیه 58) یزید شادمان شد و با دو فرزندش همسفر امام شد.

امام در حق او دعا کرد یزید ده فرزند داشا که فقط همین دو فرزند همراه او در کربلا شرکت داشتند.

 

2. پیوستن شخص دیگر را که همراه یزیدبن ثبیط بوده نیز در این محل ذکر نموده اند. نام او را عامر گفته اند.

 

 منزل سوم

 

نام منزل تنعیم
وجه تسمیه این نام برگرفته از کوهی است به نام ناعم که در سمت چپ این منطقه است.
زمان ورود همان روز هشتم ذی الحجه
مدت توقف چند ساعت
فاصله در حدود دوفرسخی یا چهار فرسخی مکه است از این محل اهل مکه محرم میشوند در سمت راست آن کوه نعیم و در چپ آن کوه ناعم است.
مقصد بعد منزل صفاح
ویژگی‌ها و امکانات

1. داشتن درختان و نخلزاران

2. داشتن آب کافی

رویدادها

 1. برخورد با کاروان بحیرینبن ریسان که کالاهایی را برای تبریک آغاز حکومت یزید به شام می فرستاد. امام دستور مصادره کالاها را صادر کرد بار این شتران زعفران و حله و لباس بود. امام به شترداران فرمود هرکس با ما بیاید کرایه و لباس او را می پردازیم و هر کس بخواهد به یمن بازگردد به اندازه مسیر طی شده کرایه اش را خواهیم پرداخت.

 

2. گفته اند در این منزل عبدالله بن عمر با امام ملاقات کرد و امام را از رفتن به کوفه بر حذر داشت و به امام گفت: به خدا می سپارمت تو در این راه کشته می شوی و سه بار ناف امام را بوسید.

  

منزل چهارم

 

نام منزل صفاح
وجه تسمیه به کناره و حاشیه کوه می گویند. معلوم می شود این ناحیه در دامنه کوه است.
زمان ورود احتمالا روز بعد یعنی نهم ذی الحجه امام به این محل وارد شده اند.
مدت توقف توقف امام در این محل کوتاه بوده است.
فاصله صفاح میان حنین و منطقه حرم بوده است حدود چهار یا پنج فرسخی مکه. کوه های میان مکه و طائف نیز صفاح نامیده می شوند.
مقصد بعد وادی عقیق
ویژگی‌ها و امکانات

کنار جاده و مسیر اصلی بود سمت چپ راه کسانی که از مشاش وارد مکه می شدند ویژگی مناطق کوهستانی را داشت

 

رویدادها

 1. امام را در این منزلگاه با سپر بر دوش دیده بودند و قبایی بر شانه از زبان فزدق است که:

 

لیقت الحسین بارض الصفاح  علیه الیلامق و المدرق

 

2. عبدالله بن عمروبن عاص در این محل سراپرده ای داشت گویا فرزدق در اینمحله با عبدالله دیدار داشته است.

 

3. برخی ملاقات فرزدق را اباعبدالله در این منطقه دانسته اند که دقیق به نظر نمی رسد.

 

4. امام در سخنانی کوتاه تسلیم خود را در برابر قضا و اراده الهی بیان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    یا ابا عبدالله(ع) بأبی أنتَ و اُمّی و اهلی و مالی و اُسرَتی.... بموالاتکُم علَّمانا الله معالم دیننا و ما کان فسدَ مِن دنیانا...... دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشت... آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست.....
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام الله علیک یا ثارالله
  • لعلی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    مطلب جالب و علمی بود سپاسگزارم.امیدوارم ادامه داشته باشد.من متن را ذخیره کردم تا از آن استفاده کنم.السلام علیک یا ابا عبدالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس