کد خبر 169526
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲

شش ماه پیش در جلسه خودروسازان، قطعه‌سازان و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت با معاون اول رییس‌جمهور مقرر شد 2000 میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان پرداخت شود اما تا کنون این موضوع با مانع جدی به نام بانک مرکزی روبه رو بوده و عملا به جایی نرسیده است.

به گزارش مشرق به نقل از جهان، هر چند اوایل حرف و حدیث‌ها حاکی از این که آیا خودروسازان محق دریافت این تسهیلات هستند یا نه اما اکنون با وضعیتی که در بازار بوجود آمده و آمار تولید خودروسازان هم حکایت از عمق بحران دارد، کمتر کسی بر سر حرفهای پیشین خود مانده است.
  
لزوم اعطای کمک یا پرداخت تسهیلات به خودروسازان در شرایطی از دید فعالان اقتصادی به نقطه اوج خود رسیده که با شروط سختی که شورای پول و اعتبار برای پرداخت این تسهیلات مقرر کرد خودروسازان عملا از خیر این تسهیلات گذشته‌اند و همچنان با حداقل ظرفیت تولید به فعالیت نصفه و نیمه خود ادامه می‌دهند. 
 
به گفته دبیر انجمن خودروسازان، وثیقه قراردادن سهام مدیریتی خودروسازان در این شرایط آن هم با قیمت سهام عادی در بورس و همچنین زمان کوتاه شش ماهه برای بازپرداخت، نمی‌تواند دردی از خودروسازان دوا کند و در نهایت هم سر خودروسازان را به خاطر آن می‌برند! 
 
به گفته "احمد نعمت‌بخش" دست کم زمانی که خودروسازان نیاز دارند در این شرایط تسهیلات را بازپرداخت کنند، دو سال است که تا کنون این امر مورد توافق قرار نگرفته و بر همین اساس خودروسازان نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
 
وی ضمن دادن هشدار جدی نسبت به تعطیلی برخی خطوط تولید در شرکت‌های خودروسازی اظهار کرد: اگر تا پیش از این صحبت از جبران کاهش تولید در شرکت‌ها بود با این شرایط و زمان باقی‌مانده تا پایان سال، نمی‌توان امیدی به افزایش تولید داشت و امسال قطعا با همین شیوه کنونی به پایان می‌رسد. 
 
آنچه خودروسازان را در این شرایط بیش از پیش رنج می‌دهد، نه تامین نشدن قطعات که دو برابر شدن نرخ ارز دریافتی آن‌ها و مشکلات انتقال آن است به نحوی که برای خودرویی همانند تندر 90 تولید دیگر به صرفه نیست و شرکت‌ها از قبل تولید هر دستگاه از آن، ضرر می‌دهند.
  
نعمت‌بخش در این باره می‌گوید: شرکتی همانند رنوپارس که سهام عمده آن در اختیار رنوی فرانسه است به دو دلیل با خودروسازان داخلی به مشکل برخورد کرده است.
  
به گفته وی، قیمت این خودرو در شرایط کنونی نزدیک به 30 میلیون تومان تمام می‌شود اما شرکت رنو حاضر به تحمل ضرر تفاوت قیمت این خودرو نیست ضمن این که بدهی خود از قطعه‌سازان و خودروسازان داخلی را هنوز نگرفته که این مسائل روی هم رفته، تجارت با خودروسازان را برای آن کاملا ضررده کرده است.
  
به گزارش ایران، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این هم بنا بر برخی اخبار، گویا قرار بوده بدهی شرکت نفتی توتال فرانسه به ایران با طلب این شرکت از خودروسازان تهاتر شود که تا کنون به نتیجه نرسیده است.
  
چشم‌انداز مبهم در دریافت طلب و همچنین ضررده بودن تولید تندر 90، خودرو پرطرفدار در بازار داخلی ایران، باعث شده یکی از آخرین شرکای تجاری خودروسازان باروبنه خود را جمع کند.
  
به گفته نعمت‌بخش، شرایط کنونی به گونه‌ای شده که تحریم خارجی را می‌توان دور زد اما خودتحریمی بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات به خودروسازان تاکنون به ضرر صنعت خودرو تمام شده است.
  
از سوی دیگر، دبیر انجمن قطعه‌سازان هم شروط تعیین شده برای پرداخت این تسهیلات به خودروسازان را نوعی وقت‌کشی توصیف کرد و گفت که هنوز اراده‌ای در مسوولان بانک مرکزی برای کمک به حل مشکل خودروسازان دیده نمی‌شود.
  
ساسان قربانی با بیان این‌که اینگونه اقدامات برخلاف دستورات و منویان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخلی است خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان در حالی که بازار داخلی به شدت به تولیدات خودروسازان نیاز دارد و تولید هم به یک سوم شرایط عادی رسیده، اقدامات مدیران بانکی را توجیه کرد؟
  
تعدیل نیروهای ماهر و کارآزموده و از هم گسیختن پایه‌های صنعت خودرو در کشور، به قول ساسانی کوچکترین اثر بی‌توجهی به صنعت مادر خودرو در کشور است که نتایج آن را نه مسوولان و فعالان این صنعت بلکه تک تک مردم ایران خواهند دید.
  
ساسان قربانی الگوبرداری از کشورهای خارجی در مواقع وقوع بحران در صنایع و همچنین کمکهای بلاعوض به صنعت خودرو را راهکار برون‌رفت از شرایط کنونی تولید در کشور دانست و گفت: وضعیت کنونی به هیچ عنوان شرایطی نیست که خودروساز در آن با خیال راحت و به دور از تنش تولید کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • رضا ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    فقط تو غرب نیست که بانکها مردم رو بدبخت کردن ذات بانک خانمان سوزه ایرانی و غیر ایرانی نداریم اسلامی و غیر اسلامی نداریم یک کلام بانک بانک بانک
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    نه بابا! شدین مثل اونایی که میگفتن تاسیس پتروشیمی به صرفه نیست! تولید رنو چرا فقط برای ایران ضرره؟ چرا قیمتش اینقدر مناسبه خارج ایران و کسی هم ضرر نمیکنه؟
  • حمید ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    عجیبه که ما کارها وتصمیماتی که قبلا به شکست انجامیده با کمال شجاعت همون تصمیمات رو دوباره میگیریم !!! باید یقه مسئولان رو گرفت که چرا صنعت خودرو سازی ما که هم عمر با صنعت خودروسازی کره هست تفاوتشون زمین تا اسمونه چرا شرکت چینی چری که حدودا 25 سال قدمت داره اینهمه از ما جلو تر هست تو صنعت خودرو و ما که حدودا 50 سال سابقه داریم در این صنعت به اینجا رسیدیم؟؟؟؟ اقایون میبینند که تعرفه بالا واردات خودرو نه تنها کارساز نبوده باعث تنبیلی صنعت خودرو سازی برای تولید خودرو با کیفیت شده چرا این سیاست رو ادامه میدن میبینید که نتیجه نداره چرا ادامه میدین این سیاست رو؟؟ اصولا چرا باید با این تعرفه بالا خود رو ساز بره خور رو با کیفیت بسازه وقتی به زور ماشین های بنجل رو به خورد مردم میدن ؟؟
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    مردم رو هالو فرض کردن؟ 30 میلیون کجا بود؟ یعنی خودروسازها دارند به مردم یارانه چهل تا پنجاه درصد میدن؟ نامردا به مردم که جنس 7-8 میلیونی رو 18-19 تومان می اندازید حداقل یه جو حیا داشته باشید اینطور تابلو دروغ نگید- باور کنید تو همین دنیا یقه تون رو می گیره
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    عین حقیقت رو گفتی برادر. سیستم بانکی جز بدبختی برای مردم دنیا هیچ سودی نداره. "بانک" یعنی چگونه سرمایه داران رو پولدارتر و بقیه مردم رو فقیر تر کردن. "بانک" یعنی ربا =جنگ با خدا و رسول خدا. بانکداری رو یهودیا راه انداختن تو دنیا.امروزم تمام بانک داران ابر ثروتمند دنیا یهودین. بت بزرگ امروز دنیا شده بانک.حضرت ابراهیم میخواد و تبرش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس