به گزارش مشرق، یکی از کاربران توئیتری درباره واژه شهر نوشت:

در گویش ترکی واژه ای برابر برای شهر نداریم.

واژه شهر از ترکیب دو کلمه شه و هر ساخته شده به معنای کل بزرگ؛ و از پارسی میانه شهر و از پارسی باستان χşaθra- گرفته شده‌است.xšaθra در پارسی باستان به معنای پادشاهی بوده‌است.

در گویش ترکی به شهر şehir می گویند.

آیا میدانستید، در گویش ترکی واژه ای برابر برای شهر نداریم؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 135
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    21 20
    گويش نه...زبان.....در لهجه فارسي هم بشقاب قاشق نداريم
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      18 19
      خیر ترکی حتی لهجه هم نیست چه برسه به زبان با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه اونکه هی تکرار کنید ترکی زبانه باشه برای دلخوشی ما هم میگیم زبانه ناراحت نشین خخخ
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      8 7
      باشه ما ظرف داشتیم بشقابم مال خودتون
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      15 6
      معادل دانشگاه و فرهنگ تو ترکی چی هست؟ چرا تو ترکیه به دانشگاه همان یونیورسیتی گفته می شوند؟ 200 میلیون ترک تو دنیا هست، حتی معادل دانشگاه هم ندارند!
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      14 3
      به بشقاب در فارسی می گویند دوری.
    • امیر IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      11 8
      این چیه باز نشر کردی تو این اوضاع
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      7 7
      زبان پارسی طبق تحقیقات اخیر نیوزلندی ها و برخی تحقیقات دیگر ریشه تمام زبانهای اروپایی و هندی و سانسکریت است ریشه زبان 4 میلیارد نفر. با گویش ترکی قابل قیاس نیست.
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    17 26
    تركي زبان است..قطعا براي شهر معادل داشته اند و اينكه همه زبانها از هم تاثير مي گيرند...٩٠ درصد لهجه فارسي عربي است...اگه كلمات عربي از لهجه شما فارسها حذف بشن بايد لال بازي دربياريد....
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      12 6
      توهمات جالبی تعریف کردی
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      9 6
      اگه فارسی لهجه است که داری باهاش مینویسی ترکی شما هم لجهه
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      11 8
      چرا بدتون میاد خوب اجداد تورکها چادرنشین و مهاجر بودن و شهر نشین نبودن در فیلمهای عثمانی هم نمایش داده میشه
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      4 3
      گویش راجی را داریم که از زمان ساسانیان به ما ارث رسیده و همین الان هم استفاده می شود. تازه کلمات عربی مثل مسجد را مچد تلفظ می کنیم.
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      6 4
      تاریخ و فرهنگ پارسی ۷ هزار سال قدمت دارد . چیزی به اسم فرهنگ و تمدن ترکی وجود ندارد .
  • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    16 15
    نصف همين توييت كلمات عربي است كه معادل فارسي ندارند ...بشقاب و قاشق چنگال هم تركي هستند...قطعا براي شهر هم معادل وجود داشته حالا شهر استفاده ميشه...همه زبانها زيبا هستند و حرمت دارند كمي مهربان تر باشيد اين همه كينه خوب نيست
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      2 4
      ما کاکام با چوب غذا می‌خوردیم مثل ژاپنی ها میگی نه ثابت کن
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      10 4
      اره مثل علیف مهربان باشید. خواجه نصیر الدین طوسی متولد شهر توس را از ایران بدزدید و به نام کشور خودتون جا بزنید!
  • IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    6 8
    اور اورمیه اورگنج اورشلیم
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    13 11
    این فارسی که اصالت خودش ازدست داده ۷۰ درصد شده عربی داربم خوبم داریم یاتان
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      5 2
      باشه
  • علی IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 17
    درعوض میلیاردهاکلمه ترکی داریم که تو معادلش درفارسی نیست
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      11 1
      زبان انگلیسی حدودا یک میلیون لغت دارد. زبان عربی 12 میلیون. چطور ممکنه زبانی میلیاردها لغت داشته باشه؟
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    9 4
    آفرین واقعا زحمت کشیدی
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 11
    خخ عجب در زبان فارسی هم خیلی چیز ها نداریم مثل کلمه سماور که روسی است یا کلمات عربی
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 17
    اولا گویش نه ، زبان! اون هم زبان‌های ترکی. در زبان‌های ترکی در گذشته، کَند [känd] به معنای شهر به کار می‌رفته
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      5 3
      ای بابا همه با هم برادریم ترکی و فارسی نداره
  • مجتبی IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    12 7
    گویش ترکی همان فارسی تقطیع شده کلمات است با تلفظ هجایی بیشترین وابستگی ریشه ای کلمات به فارسی دارد
  • جارچی رسانه IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    12 6
    مثلا؟ شهر باشد ونباشد پیشرفت نمی کنند.
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 10
    احتمالا باید واژه ای در ترکی باشه که ما نداشته باشیم و این طبیعیه در هر زبانی هست
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    9 9
    ترکی گویش نیست، زبان است.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 9
    آره شما راست میگی!!؟
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 14
    هدف و منظور شما از انتشار این متن سخیف چیه؟ می خواهی بگویی که ترکی زبان نیست ؟ فارسی چی ؟ آیا این ملقمه ای که امروزه از ترکیب زبان عربی با کردی وترکی بوجود امده زبانه؟
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      5 4
      با نظر دوستان که ترکی را گویش خطاب کردند موافق نیستم. ترکی زبان است، با نظر شما هم موافق نیستم همین الان کلمات عربی و فارسی را هم از ترکی، چه ترکی آذربایجان چه ترکی استانبولی خارج کنید امکان صحبت عادی مختل می‌شود. ترکی و فارسی به شدت از هم و از عربی تاثیر گرفته‌اند و البته این اصلا چیز بدی نیست.
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    6 13
    ایا می دانستید که کل فارسی امروزه لهجه ای از زبان عربیست که در آن تمام افعال و قید ها از زبان عربی مشتق شده؟
  • یوسف از همدان IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 16
    ایا می دانستید که کلمات ریاضی،ادبیات، جبر، علوم، تاریخ،جغرافیا، هندسه، شیمی، املاء ، انشاء ، غزل ، رباعی، قصیده ، جمع ، تفریق،ضرب، تقسیم،جذر، فلسفه، منطق، نظم، نثر، بیت ، مصراع ، وزن، قافیه و... تمام عربی هستند و فارسی فقط زبان شعره؟ حتی خود کلمه هم عربیست
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      11 3
      مبدع جبر: خوارزمی کاشف الکل: رازی مبدع دقیق ترین تقویم: خیام توصیف کننده ساختار کهکشان: بیرونی کاشف اندورما: صوفی و ... اینها کجایی بودند؟ ببین ایران چقدر دانشمند داره که هر بار علیف و اردوغان دانشمندان ایرانی را می دزدند باز هم اضافه میاد. جالبه که اهل همدان هستی.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      11 7
      بزرگترین دانشمندان جهان اسلام ایرانی و اکثر اونها هم از قوم فارس بودند.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    7 14
    آیا می دانستی که آنقدر بی سوادی که فرق زبان و گویش را نمی دانی ؟ ترکی گویش یا لهجه نیست . زبان است . و آیا می دانستی که یک بی سواد نفهم پشت کوهی مثل تو بهتر است درباره زبان نظر ندهد و چرندیات اشاعه ندهد؟
  • حامد IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    13 10
    هدف از ارسال این پست چیه؟ در طول تاریخ زبان ها کلمات زیادی از هم دیگه گرفت اند. کلمات زیادی از فارسی به ترکی و حتی انگلیسی وارد شده اند و حتی عربی. اما کلمات زیادی هم از عربی، انگلیسی و ترکی وارد فارسی شده
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 12
    زبان ترکی ۱۷۰۰۰ فعل فعال دارد در حالیکه زبان فارسی ۷۰۰۰ فعل اگر منظورتان اثبات برتریت زبان فارسی و ایجاد آشوب و درگیری های قومی در این برهه حساس است
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    7 9
    گویش نه زبان ترکی
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    4 13
    شهر داشتم داشتم حساب نیست شهر دارم دارم حساب است
  • نواب IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    7 12
    Kent در زبان های ترکی ازبکی ، قشقایی، قزاقی و... معنی شهر را میده مثل شهر تاش کند یا تاشکنت ازبکستان
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      10 5
      خوب پس قبول کردید ریشه ترکی تو قزاقستان هست نه ترکیه اتاترک.
  • سوسان IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 3
    تورکان هلنیست به شهر دیس یا تیس میگفتند که برگردان از کلمه دیزه به زبان یونانی قدیم است
  • حسین IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    9 13
    همینکه در متن به اصطلاح خبر، از یه به اصطلاح روزنامه.... زبان ترکی رو گویش نامیده نشان از میزان صحت و سقم خبر میدهد...... اولا شهر خودش کلمه ترکی هستش ثانیا یه معذرت خواهی به کلمات شهرنشینی ترکی مصطلح در فارسی از قبیل « کوی کوچه خیابان آباد خانه اتاق دالان آستانه تخت تشک قنات و.....» ک معادلی در فارسی ندارند البته هرچند همین نویسنده تا همین الان فکر میکند ک این کلمات فارسی اصیل هستند
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 5
    منظور؟
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    9 12
    ایا میدانستید که در زبان فارسی واژهای برابر برای سلام قاشق و بشقاب نداریم و در قدیم فارسها با دستشان غذا میخوردند
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      9 5
      عوض اون ترکها معادل دانشگاه ندارند!
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      2 6
      مثل اجدادشان.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    9 14
    در زبان غنی و جهانی ترکی، معادل شهر "کَنت یا کَند" است که در اسامی شهرهایی مانند سمرکند (سمرقند) و تاشکند نیز آمده است. و اما ابداً عقیده ندارم که واژه شهر، پارسی باشد، چه پارسی زبان واره ای عقیم و سرهم بندی شده و به عبارت بهتر،مشتکل از وام واژه های عربی و ترکی و سانسکریت و یونانی و سغدی و غیرو است
  • فرزاد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    11 16
    ترکی گویش نیست بلکه زبان چهارم زنده دنیاست ولی فارسی گویش هست و شاخه ای از زبان عربی هستش و کلماتش هم عربی هستش ادمین محترم لطفا انتشار بده با تشکر و سپاس
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      11 4
      با اسم بهزاد و فرزاد کامنت می دهید؟ نمی دانستم که این اسمها ترکی هستند.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      11 2
      این مزخرفها رو هم توی چندتا خبرگزاری دیگه نوشته بودی.
    • علی اکبرحاجی پور IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      5 3
      مشرق اشتباه کرد همچین متن سخیفی را منتشر کرد اما اشتباه بزرگتر را پانترکها انجام میدهند که سه دهه است تراوشات خبیثانه خانم شفر را در میهن عزیزمان ایران در حال باز نشر هستند!!فارسی زبان دوم جهان اسلام پس از زبان قدرتمند عربی هست . نه زبان ترکی نه ازبکی نه زبان اردو هیچکدام ذخیره ادبیات وفرهنگ فارسی وغنا وگستردگی واژگانی زبان فارسی راندارندبااحترام به همه ترکزبانان:ترکی زبان اقوام بیابانگرد دشت قبچاق و استپهای قزاقستان بوده!!
  • بهزاد IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 10
    چرا ما یه کلمه داریم( اولکمیز) به معنی شهرمون یا منطقه مون یه همچین معادلی، اولکه
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 9
    آیا میدانستید در فارسی واژه ای برای کلمات زیر نداریم: بشقاب ابتدایی ترین وسیله برای خوردن غذا قاشق ابتدایی ترین وسیله برای خوردن غذا قابلمه
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      3 4
      چرا داریم بی سواد ظرف
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    12 9
    يكم شعور داشته باشيد و در وسط پيچيده ترين جنگ معاصر ايران، در دو دستگي ملت ندميد.
  • آراز IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    11 10
    هدف مشرق از انتشار این مطلب چیست خدا داند ضمنا در زبااااان ترکی شهر به صورت کند یا باش کند تلفظ میشود
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      6 3
      کند هم ریشه سغدی و پارسی دارد
  • بهزاد IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    3 11
    نه نمیدانستیم ولی هست اولکمیز
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    12 2
    ترکی استانبولی امروزی دچار تغییرات زیادی شده و اکثر کلماتش برگرفته از فارسی عربی و انگلیسی هست.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    6 9
    به ترکی شهر --> kent روستا--> ken منتشر کننده این مطلب بداند: در این برهه زمانی حساس و بغرنج... 1- ایران بیش از 25 میلیون گویشور ترک زبان دارد. 2-بیش از 1300 سال اعراب به ایران حمله کردند وبه خواهر ومادر ایرانی تجاوز کردند.آیا فکر می کنی از نسل ابا و اجداد آنها هستی یا نه؟ 3- تقاوت جمجمه های ایرانی را بنگر چقدر شبیه به هم هستند؟ 4- اسکندرآمد .مغول آمد. افغان آمد.ترک آمد ... 5- هیچ وقت منم منم نکن وضع خیلی خرابه. 6- تنها آیین و مذهب اسلام و ائمه را بچسب شاید رستگار شوی. یا علی مدد -با عرض پوزش از اهل فن و بزرگان-
  • سعید از تبریز IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    9 10
    آیا می دانستید فقط از حرف قاف هزاران کلمه ترکی از زبان ترکی وارد فارسی شده و به هیچ وجه معادل فارسی ندارد بشقاب،قاشق ،قابلمه
  • حسن IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    9 7
    سلام ما در ایران گویشه ای به نام ترکی نداریم گویش اذری داریم به قدمت تاریخ ایران آتشکده آذر ابادگان در تخت سلیمان به مرور زمان آذر ابادگان به اذربایجان تبدیل شده
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    7 10
    باید قبول کنیم از نظر زبان شناسی ترکی و فارسی قابل مقایسه نیستند چون ترکی واقعا زبان است .
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    12 8
    در ترکی کلمه ای به اسم فرهنگ هم وجود ندارد! این از همش بدتره تازه
    • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      5 3
      فرهنگ فقط مال فارسی زبانان است
  • شاهین IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 9
    سلام نخست اینکه ترکی گویش نیست بلکه زبان است . دویم اینکه دوست عزیز دنبال چی هستی - تفرقه
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    4 8
    وای چه کشفی. ایا می دانستید که شهر هم یا یک کلمه سانسکریت هندی به معنی حاکم است و یا از کلمه سامی شارع به معنی کوچه گرفته شده
  • محمد از تهران IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    4 9
    60درصد ساختار لغات فارسی عربی هست .هزاران لغات فارسی هست ریشه ترکی دارد حالا بماند زبان دیگر ...
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    4 7
    آیا می دانستید که تورکی گویش نیست و زبان هست
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    4 8
    این خبر را حذف کنید. خیلی حقایق مناسب انتشار نیستند و موجب دوقطبی شدن جامعه میشوند
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 9
    جای متهم وشاکی عوض نکنید..گويش همان فارسی هست .مرد حسابی فارسی دریونسکو بعنوان‌ زبان نشناخته اند ....
  • استاد زبان شناس IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 8
    اولا ترکی گویش نیست زبان مستقل است . ثانیا خیلی کلمات در زبان ها مشترک است مثل بازار . مادر . برادر و.... که در فارسی و انگلیسی مشترک است . زبان های مستقل در طول تاریخ از لحاظ کلمات بده بستان داشتند و این به معنای برتری زبانی بر زبان دیگر نیست
  • محمد جوادی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    4 13
    یعنی شما هم می دانستید لغات زبان دری از شصت درصد لغات عربی و بیست درصد لغات ترکی تشکیل شده و باقیمانده آن بیست درصد هم متشکل است از لغات هندی مغولی روسی انگلیسی و فرانسوی . حالا وقت داری تا بگردی دنبال چند لغت دری آن هم اگر لغت نبافته باشی. زبان دری لهجه ای از زبان عربی است بعضی هم می گویند ساخته دربار ترکان است خوش به حالتان برای شما زبان هم ساخته ایم وطن را برای شما بیش از هزار سال حفاظت کرده ایم و هیچ انتظاری از شما نداریم فقط لغز نخوانید
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      9 3
      باشه حالا یک‌پارچ اب یخ بخور یه کله کامنت گذاشتی
  • حسن IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    6 4
    سلام‌خوب‌ماتبریزها‌‌به‌فارسی‌که‌زبان‌رسمی کشوراست‌درس‌خواندیم‌و‌از‌زبان‌ملی‌ومادری خود‌‌درحد‌یک‌گویش‌درحال‌‌معمولی‌اطلاع‌ داربم‌لذا‌نمیتوانم‌بگویم‌راست‌میگوید‌یانه
  • DE ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 5
    ولی تدریس اختیاری ۲ واحد به زبان مادری اقوام این لهجه رو نابود می کنه فراماسونری از چه می ترسه
  • DE ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    3 5
    ولی تدریس اختیاری ۲ واحد به زبان مادری اقوام این لهجه رو نابود می کنه فراماسونری از چه می ترسه
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 7
    فقط بخشی از کلماتی که از زبان ترکی وارد فارسی شده است آبجی اتاق آچار آچمز آذوقه آقا آلاچیق و ....
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 9
    چون اجداد ترکها برای هزاران سال چادر نشین بودند و با شهر آشنایی نداشتند...آشنایی آنها با شهر بعد از قرن پنجم و آغاز تهاجمات به ایران شروع می شود
  • بهزاد IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    6 9
    ترکی گویش نیست زبان است میدانستید در فارسی واژه برابر برای قاشق نداریم، و کلمه قاشق ترکی است مثل آقا، خانم، اتاق و...
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 8
    چادرنشین های بیابان گرد با خشونت ذاتی که داشتند سرزمین های فرهنگی ایران و ورای ایران را اشغال کردند و حالا مدعی همه علم و ادب و هنر این مناطق هستند
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    1 1
    کسی میدونه اون عکس مربوط به کجاست؟ فتوشاپه یا واقعی؟ عجب معماری معرکه ای.
  • Ty IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    7 7
    ترکی زبان هست گویش نیست
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    11 6
    چون صحراگرد بودند
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      5 6
      یک زمانی فارس هم چادر نشین و بیابان گرد بودند
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    11 3
    نصف کلمات کشور تورکیه، عربی و فارسی هست. باورتون نمیشه موضوعی زیرنویس فیلم تورکی میخونم و تلفظ کلمات شونو گوش میدم بیشتر ۵۰ درصدشون دقیقا فارسی و عربی هستن.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    11 3
    نصف کلمات تورکی کشور تورکیه، عربی و فارسی هست. باورتون نمیشه وقتی زیرنویس فیلم تورکی میخونم و تلفظ کلمات شونو گوش میدم بیشتر ۵۰ درصدشون دقیقا فارسی و عربی هستن.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    4 4
    بس کنید
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    10 4
    متاسفانه زبان ترکی واژگان کمی برای معادلسازی کلمات پیشرفته دارد
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    1 10
    مشگین شهر ،استان اردبیل موزه است بنام شهر یئر حالا واژه شهر شده ایران باستان ! بر عمو بذار یه باد بهاری بیاد زبان ترکی شده گویش!! گویشهای جنگل آمازون شده زبان گرانی تاثیری زیاد بر قدرت تفکرتان گذاشته
  • خان IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    3 8
    پارسی باستان🤣
  • یاشار IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    4 9
    گویش ترکی؟؟؟؟؟ زبان ترکی
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      7 4
      زبانی که 200 میلیون نفر به ان صحبت می کنند ولی دانشگاه نداره!
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 3
    خداوند انسان ها را به اقوام مختلف تقسیم کرد تا همدیگر را بشناسند
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 5
    عطسه به فارسی چی میشه؟ از سر بیکاری دنبال چه خبرهایی رفتید؟
  • DE ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    15 3
    برای مردم ترکیه و ترک زبانهای آسیای میانه مسافرت به مغولستان جالب و شیرین است چون در آنجا از نظر زبان و فرهنگ احساس غریبی نمیکنند و آسان بدون مترجم میتونند با مردم آنجا مراوده کنند. البته تفاوتهایی هم است ولی چون ریشه و درخت ترک زبانها از همین نژاد است مشکل خاصی پیدا نمیکنند.
  • علی IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 4
    اولا گویش اشتباه هست زبان ترکی درسته دوما که چی بشه؟؟؟
  • سجاد هوشی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    7 7
    سلام. اولا ترکی گویش نیست و یک زبان کامل که صحبت کننده های بسیار بسیار فراوانی در دنیا داره. ثانیا زبانها با عاریت گرفتن از همدیگه کامل میشن و واژگانی که در هر زبانی مناسبتر باشن جایگزین در زبانهای دیگه میشن و دلیل بر عدم وجود واژه «شهر» در زبان ترکی نیست. مثل اینکه بگید در زبان فارسی «بشقاب» وجود نداشته در حالیکه بشقاب واژه ترکی هست و در فارسی استفاده میشه و اینطوری برداشت بشه که واژه ی معادل نبوده، کاملا اشتباهه. لطفاً در نشر خبر دقت کنین و هر عقیده ای رو نشر ندین. ممنون
  • NL ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 9
    میدونستی در فارسی واژه بشقاب نداریم واژه قاشق هم نداریم قابلمه هم‌نداریم
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 4
    زنده باد ایرانشهر بزرگ
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 8
    شهر خودش مشتق شده از کلمه عربی شارع هست و بمرور زمان و گویشها به شهر تغییر یافته و به اسم فارسی به مردم معرفی شده !
  • NL ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    6 11
    شهر خودش لغت ترکی هست. مگه بیابون‌های بی‌آب و علف کویر‌های لوت شهر داشتن که بدونن شهر چیه
    • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      7 3
      متوجه هستید که قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان بیابان مسطح هستند؟ حداقل ایران کوهستان داره. اطلاق کلمه بیابان نشین به فارسها خنده دار ترین چیزی هست که تو عمرم شنیدم. فارسها ساکن جنوب دماوند تا بوشهر بودند که همه نوع جغرافیایی را در بر می گیره.
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      6 1
      گرفتن شهرهای سرسبز امپراطوری بیزانس به معنای این نیست که یک عده از اول ساکن اونجا بودند. اصل اسیای مرکزی یک بیابان بی اب و علف هست.
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      6 1
      بیابان بی اب و علف به اسیای مرکزی میگن نه ایران که همه چیز داره.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    6 2
    در گویش ترکی به روستا کَند یا کوی (اُ استثنا)می گویند وبه شهر شِهیر یا سهر وبه کشور اولکه یا مملکت
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      4 4
      پروفسور هر سه تاش که فارسی بودن !
  • CA ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 5
    ترکی زبان است نه گویش!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    8 11
    من بودم در کشوری که اکثریت آن ترک ها هستند از این حرفها نمی زدم خطرناک است
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      7 4
      وای وای نکشی مارو
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      7 3
      خود ترکیه هم اکثرشون ترک نیستند.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      2 1
      پانترک
  • US ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    9 6
    ترکی زبان ضعیفی هست و باید ترک ها واژگان پارسی بیشتری استفاده کنند تا بتوانند بخوبی ادبیات زبانشان را پیشرفت دهند
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    1 3
    ایوال الله بلاخره فهمیدی، دمت گرم ندزدنت
  • بوسجین IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    1 3
    ما خیلی واژه در ترکی داریم که در فارسی معادل ندارد مانند گرمنمک آنهم تازه زبان قارسی این همه سال رسمی بود و روی آن بیشتر از ترکی کار شده است
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    2 2
    تورکیه تاریخی ندارد. قبلا که جزو امپراطوری روم بود و ساکنانش هم ارمنی ها و کوردها و آشوری ها و رومی ها بودن. مغول‌ها مثل مور و ملخ حمله کردن و هرچی بود نابود کردن. تا ۱۰۰ سال پیش یه کشور به اسم تورکیه که اکثر ساکنان فعلی اون هم غیر تورک هستند تاسیس کردن. اسمش هم نژادپرستانه ست چون اقوام دیگری هم اونجا زندگی می‌کنند.
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    2 4
    خود پادشاهان عثمانی نژادپرست به زبان فارسی حرف میزدن.
  • بوسجین IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    1 1
    من. نمی دانم طرف از مطرح کردن این حرف ها در این شرایط چه هدفی دارند به نظر خیر نیست اما الان دشت لوت از زبان ترکی گرفته شده به معنای برهنه چون خالی از پوشش گیاهی بود این اسم را روی آن گذاشته ام الان زبانی فارسی هم که زبان رسمی ما خیلی از کلمات عربی وارد آن شده است و کتابت آنهم متاثر از آن شده است
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    2 5
    کند معادل شهرهستش
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    1 1
    همه زبان ها و اقوام قابل احترام هستن والبته هیچ زبانی خالص نیس و لغاتی از زبانها و فرهنگ های دیگر وارد می‌شوند که باعث پویایی زبانها می‌شوند فقط نکته‌ای که وجود دارن این برادران ترک زبان چرا انقدر به زبان و ادبیات فارسی توهین و بی احترامی میکنن تو گفتار نویسنده چه بی احترامی به زبان ترکی شده
  • فرزاد کلبعلی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    0 2
    فدای قلم ات برادر. تجزیه طلب ها ناراحت میشن همون هایی که افسانه های دروغین می سرایند و چنگیز بدوی را جد خود می پندارند و او را سقراط زمانه می دانند. اینان بقول بیهقی بیابان و بنه را پدر و مادر است.هرگز نه شهر داشته اند و نه روستا! اما به لطف تمدن ایرانی به جاهایی رسیدند که نگو و البته ممنون بودند و همواره زبان دربار و حکومت شان فارسی بود. منتهی عده ای بی هویت که هیچ ربط وثیقی با اون مغول ها ندارند اکنون ایران را نفی می کنند و مغول را منشا تمدن بشریت می دانند‌ مایه استهزا جهانی اند. واقعیت ها همان است که هست و. حقیقت چیزی است که باید باشد، پس چرا از فریب خوشمان بیاید؟! به خدا سوگند دشمنان ایران آب در هاون می کوبند. این ملت باستانی ایران با زبان ملی فارسی و فرهنگ و تمدنی جهانی باستانی، و صدها گویش زیبای ایرانی کردی و لری و گیلکی و بلوچ و تالش تا آذری و عرب و ترکمن همه اجزا درخت باستانی و ملی ایران شهر و ایران زمین هستند.دست اش بریده و زبان اش لال هرکس علیه این وحدت ملی و سرزمین نیاکانی و زبان ملی پارسی و مادرمان ایران زمین کلمه ای سخن و قدمی بر می دارد. خداوند کور و لال و نابودش کند هرآنکه دلبسته بیگانگان و دشمن ایران و خواهان تجزیه سرزمین نیاکان مان باشد‌
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    5 1
    در گویش ترکی به فرهنگ میگن کولتور (کالچر انگلیسی) خخخخ. به دادگاه میگن عدلیه هانه . به بیمارستان میگن هسته هانه (خسته خانه)
  • سید IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
    1 2
    د رست که ما ترکها زبان فارسی را زبان دوممون میدونیم ولی رهبرمون ترکه رئیس جمهوری اسلامی ایران ترکه عثمانیان سالها ریاست مسلمان نان سنی را داشتن ترک بودن همیشه ترکها مهربان‌تر از بقیه اقوام ایرانی هستن و مدیرتشون هم واقعا سالم‌تر از اقوام دیگه هستش
  • اتیلا IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
    6 6
    بدون تعصب واحساسات..مطالعه کنید متوجه می‌شوید فارسی زبان نيست فارسی بدون عربي عقیم هست طبق گفته بزرگان تون ..
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      4 1
      تو که راست میگی
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      1 4
      بله
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
    5 6
    جای متهم وشاکی عوض شده...طبق تحقیقات يونسکو...فارسی زبان به حساب نیاوردند..علت ساختارش کلا عربی هست .هزاران کلمه ترکی توی فارسي هست .....فارس استاد توهمات و شعار تحريف و جعل تاریخ هستند...مجبورن این چرندیات سرهم کنند..
    • تبریزی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      4 1
      به روباه گفتن شاهدان کیه؟ گفت دنبم!
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
    5 3
    این مطالب باعث تفرقه میشه
  • DE ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
    6 6
    نصف زبان ترکیه همه اش کلمات برخاسته از فرهنگ ایرانه
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
    7 3
    به نظرم اصلا این خبر رو نباید منتشر می کردید
  • انسان IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
    5 5
    واقعا متاسفم که یه عده بی سواد فکر میکنن با مسخره کردن زبان اقوام دیگر ، زبان فارسی ارزش بیشتری پیدا میکنه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس