مردم ابتدا با آرایی که در صندوق می‌اندازند، تمایل خود را به یکی از دو نامزد در روز رأی‌گیری به مجمع الکترال اطلاع می‌دهند اما تا کنون در 4 دوره رأی مجمع الکترال خلاف رأی اکثریت مردم بوده است.

رأی
سرویس جهان شرق - انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و دموکراسی الکترال در آن، محصول انقلاب آمریکا در اواخر قرن 16 – 1776- و موارد مندرج در قانون اساسی این کشور است.

برای انتخاب رئیس جمهور، هر ایالت بر اساس تعداد آرای آن ایالت در مجلس نمایندگان و تعداد آرای هر ایالت در مجلس سنا ارزش گذاری می شود.

به عنوان مثال ایالت کالیفورنیا با تقریبا 38 میلیون نفر جمعیت دارای 53 نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا است و ایالت فلوریدا با 19 میلیون نفر جمعیت، دارای 27 نماینده در مجلس نمایندگان است. و البته هر دو ایالت، 2 نماینده در مجلس سنا دارند. به این ترتیب آرای الکترال کالیفرنیا برابر با 55 و آرای الکترال فلوریدا برابر با 29 رای است. ایالت هایی هم که جمعیت آنها خیلی کم است، حداقل 1 نماینده در مجلس نمایندگان و (البته 2 نماینده در مجلس سنا) دارند. به عنوان مثال ایالت مونتانا با تقریبن 1 میلیون جمعیت، تنها 1 نماینده در مجلس نمایندگان دارد.

تعداد نمایندگان هر ایالت در مجلس نمایندگان به اضافه تعداد نمایندگان هر ایالت در مجلس سنا، بیانگر ارزش آن ایالت برای تعیین رئیس جمهور است که به آن آرای الکترال گفته می شود.

در انتخابات ریاست جمهوری، هر رئیس جمهوری که در هر ایالت، رای اکثریت را به دست آورد، تمام آرای الکترال آن ایالت به نام وی خوانده می‌شود. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012، باراک اوباما اکثریت مطلق را در ایالت کالیفرنیا به دست می‌آورد، بنابراین تمام 55 رای الکترال در فلوریدا (53 + 2)، برای اوباما خواهد بود. در ایالت کم جمعیتی مانند مونتانا هم، میت رامنی دارای 3 رای الکترال است.

تعداد نمایندگان در مجلس نمایندگان که اصطلاحا به آن House می‌گویند بر اساس ترکیب جمعیتی هر ایالت، کلن به میزان 438 عدد و تعداد سناتورهای آمریکایی 100 نفر است که جمع آنها 538 نفر می شود.

بر این اساس کل آرای الکترال در آمریکا 538 عدد است (برای انتخابات سال 2012 ميلادي) و اگر کسی بتواند 270 رأی الکترال به دست بیاورد، رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

فلسفه رای الکترال در این است که در اصل یک شهروند آمریکایی در انتخابات به صورت مستقیم به یک کاندیدا رای نمی دهد، بلکه مردم ابتدا با آرایی که در صندوق می‌اندازند، تمایل خود را به یکی از دو نامزد در روز رأی گیری به مجمع الکترال اطلاع می‌دهند و سپس نمایندگان آنها در آن مجمع، همگی بر اساس نظر اکثریت مردم ایالت خود رأی می‌دهند، اساساً سیستم نمایندگی از رأی مردم در آمریکا یعنی «جمهوری» همین اقتضا را دارد و در هیچ کجا از قانون اساسی این کشور اشاره‌ای به «دموکراسی» بودن نظام سیاسی ایالات متحده نشده است.
 
 رأی

فرایند انتخاب رئیس جمهور توسط Elector ها امروز کاملا فرمالیته است، یعنی در حالات نرمال یک Elector که در یک ایالت توسط حزب یا کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب شده است، به کاندیدای حزب رقیب رای نمی دهد.

الکتوری که چنین کاری بکند به Faithlessness (وفادار نبودن) متهم می شود و در 24 ایالت این کار جرم است. در انتخابات سال 2000، Barbara Lett-Simmons که در واشنگتن دی سی به عنوان Elector از طرف دموکرات ها انتخاب شده بود، در اعتراض به نقش کم واشنگتن دی سی، در تصمیم گیری های کنگره، در روز تعیین رای حاضر نشد و به همین دلیل تعداد آرای الکترال ال گور 266 عدد (و آرای کل 537، به جای رقم 538) بود. در رقابت های ریاست جمهوری سال 2004 هم، جان ادواردز که به عنوان معاون جان کری در حزب دموکرات انتخاب شده بود، یک رای الکترال به دست آورد. دلیل این امر اشتباه یکی از Elector ها عنوان شده است که در برگه خود به جای جان کری، اسم جان ادوارزد، معاون او را نوشته بود.

رأی در تاریخ انتخابات آمریکا تا کنون چهار بار یک کاندیدا، رای بالاتری از دیگران به دست آورده اما آرای الکترال را باخته و در نتیجه رئیس جمهور نشده است.
 
1- در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۲۴ هیچ یک از چهار نفر حائزین اکثریت آراء مردم رأی کافی را در مجمع انتخاباتی به دست نیاوردند. حل مسئله به مجلس نمایندگان محول شد و مجلس جان کوینزی آدامز را به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد. این در حالی است که اندرو جکسون بیشترین آراء مردم را به دست آورده بود. این اولین بار در تاریخ ایالات متحده بود که فردی اکثریت آراء مردم را به دست می آورد و دیگری با نظر مجمع انتخاباتی رئیس جمهور می شد. در این انتخابات جکسون ۱۵۵ هزار و آدامز ۱۰۵ هزار رأی به دست آورده بودند.

2- در انتخابات سال ۱۸۷۶ ساموئل تلدن، از حزب دمکرات، چهار میلیون و ۲۸۰ هزار و راترفورد هایس، از حزب جمهوری خواه، چهار میلیون رأی به دست آوردند. مجمع انتخاباتی هایس، نه تلدن، را به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد.

3- در انتخابات سال ۱۸۸۸ گلوور کلولند، از حزب دمکرات، پنج میلیون و ۵۴۰ هزار و بنجامین هریسون، از حزب جمهوریخواه، پنج میلیون و ۴۴۴ هزار رأی به دست آوردند. مجمع انتخاباتی هریسون، نه کلولند، را به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد.

4- نزدیک ترین آن از لحاظ زمانی به ما، انتخابات سال 2000 است. در آن انتخابات ال گور، کاندیدای حزب دموکرات تقریبن 500 هزار رای بیشتر از جرج بوش به دست آورد، اما به دلیل آنکه جرج بوش موفق شده بود آرای الکترال بیشتری به دست بیاورد (271 به 266 و یک رای غایب)، جرج بوش به عنوان 43 مین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.
 
عبدالله شهبازی پژوهشگر و کارشناس تاریخ در کانال تلگرامی خودش درباره اختلاف بوش و ال‌گور می‌نویسد: " در ۷ نوامبر نتایج آراء به سود ال گور، رقیب بوش از حزب دمکرات، اعلام شد و شبکه های تلویزیونی و رادیویی، طبق روال ادوار پیشین، در سراسر ایالات متحده ساعت ها ال گور را به عنوان رئیس جمهور جدید معرفی کردند. رسانه‌ها، به دلیل تنفیذ آراء اکثریت مردم در گذشته از سوی مجمع انتخاباتی، که به سنت بدل شده بود، نقش تعیین‌کننده این نهاد را بکلی از یاد برده بودند.

اندکی بعد، با بالاگرفتن اختلافات، اعلام نتایج به سود ال‌گور متوقف شد و آشکار شدن دخالت رابین بوش (معروف به جب بوش)، استاندار فلوریدا، به سود برادرش کار را به جنجال کشانید. درحالی که در اولین اعلام (۷ نوامبر) ال گور به عنوان برنده انتخابات این ایالت اعلام شده بود، در ۱۰ نوامبر گفته شد که جرج بوش با ۱۹۷ رأی بیشتر برنده انتخابات فلوریداست. ده‌ها هزار تن از مردم فلوریدا به خیابان ریختند و برادران بوش را به تقلب متهم کردند. در ۲۱ نوامبر دادگاه عالی فلوریدا برای آرام کردن مردم دستور شمارش دستی آراء این ایالت را صادر کرد. جرج بوش به دادگاه عالی ایالات متحده شکایت کرد و خواستار متوقف شدن این اقدام شد. در اوّل دسامبر اعلام شد که تنها در یکی از فرمانداری‌های ایالت فلوریدا (منطقه مارتین) ده هزار رأی گم شده و در کل ایالت فلوریدا بیش از یکصد هزار رأی دستکاری شده است. در ۴ دسامبر ۵ تن از قضات دیوان عالی ایالات متحده، در برابر ۴ رأی مخالف، به سود بوش رأی دادند و خواستار متوقف شدن شمارش دستی آراء فلوریدا شدند. دادگاه عالی ایالتی فلوریدا به حکم دیوان عالی وقعی ننهاد و دستور تداوم شمارش دستی آراء را صادر کرد. اختلاف میان دو نهاد قضایی ایالتی و فدرال بالا گرفت و سرانجام در ۱۱ دسامبر دیوان عالی صندوق های ایالت فلوریدا را توقیف و نتایج شمارش دستی این ایالت را باطل اعلام کرد.

از نظر افکار عمومی این اقدام دیوان عالی تأییدی بود بر تقلب جب بوش و هراس خاندان بوش و حامیان ایشان از فاش شدن این تقلب. و سرانجام، در ۱۸ دسامبر اجلاس «مجمع انتخاباتی» در مراکز ایالت‌ها برگزار شد و اکثریت اعضای این مجمع، به رغم برخورداری ال‌گور از اکثریت آراء، جرج بوش را به عنوان رئیس جمهور اعلام کردند."

رأی به صورت خلاصه اگر بخواهیم دلیل اینکه یک کاندیدا، آرای الکترال بیشتری به دست می آورد اما رای کمتری دارد را توضیح دهیم، می توانیم به صورت مثال 4 ایالت سرنوشت ساز را انتخاب کنیم. فلوریدا (29 رای الکترال، 19 میلیون جمعیت)، اوهایو (18 رای اکترال، 11 میلیون جمعیت)، ویرجینیا (13 رای اکترال، 8 میلیون جمعیت) و نیوهمشایر (4 رای اکترال، 1.3 میلیون رای). با فرض اینکه در ایالت های دیگر آرای کاندیداها به صورت مساوی تقسیم شده است و در این 4  ایالت (که 3 ایالت اول مهمترین ایالت های انتخابات هستند)، آرا به صورت زیر تقسیم بندی شوند:

 - فلوریدا: اوباما 6 میلون، رامنی 5 میلیون، آرای الکترال 29، همه برای اوباما

- اوهایو: اوباما 3 میلیون، رامنی 5 میلیون، آرای الکترال 18، همه برای رامنی

- ویرجینیا: اوباما 2 میلیون، رامنی 4 میلیون؛ آرای الکترال 13 همه برای رامنی

- نیوهمشایر: اوباما 300 هزار رای، رامنی 200 هزار رای؛ آرای الکترال 4 همه برای اوباما


مجموعا اوباما در این 4 ایالت 11.3 میلیون رای به دست آورده است و آرای رامنی هم 14.2 میلیون است. اما آرای الکترال اوباما 33 رای (فلوریدا + نیوهمشایر) و آرای الکترال رامنی 31 رای (ویرجینیا + اوهایو) است. بنابراین کسی که آرای مردمی بیشتری به دست آورده، لزوما رای الکترال بیشتری به دست نخواهد آورد.
 
باید منتظر بمانیم و ببینیم در انتخابات 2016 میان هیلاری و ترامپ، چه تفاوت هایی میان آرای مردمی و آرای الکترال دیده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 140
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 31
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    1 3
    قانونشونه دیگه....
  • مهدی ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    4 8
    به به به بابا پس این دموکراسی که اینا میخواستن صادر کنن خاورمیانه این بود بابا دم شما گرم عجب حقوق بشری عجب دموکراسی ردیفی قابل توجه خودباختگان سبزلجنی!!!
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    8 3
    واقعا عجب انتخابات.... دارند آنوقت برای سایرین نسخه ای قابل تاثیر ازجانب خودشان برای انتخابات ارائه می دهند
  • حسین ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    2 2
    چه جالب این مطلب خیلی بیشتر جای مانور داره
  • راوري از مشهد ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    اكر چنين چيزي دست است ، تقاضا دارم كه مشرق به اين سوال من جواب و به ايميل بفرستد . اگر كل آراي الكترال يك ايالت به نام نامزد حداكثر است ، پس چرا در سال 2000 مي گوييد كه يك راي به نفع معاون جان کري ثبت شده است ؟ مگر كل آراي ايالت نبايد به نع نامزد حداكثر ثبت شود ؟ تقاضا دارم برايم روشن كنيد .
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    3 1
    چقدر مسخره مثل ادم بشینند رای مردمو جمع بزنن.
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    3 5
    آقای عزیز شما در حدی نیستی که در مورد سیستم رای گیری ایالات متحده و درست و غلط بودن آن صحبت کنی.
  • سید مصطفی ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    4 0
    سلام خسته نباشید بازم مثل همیشه عالی بود ممنون که این مصلب رو گداشتین.
  • حسین ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    4 0
    دموکراسی یانکی ها
  • علی ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 2
    به ظر من بهتر دلیلش هم اینه که توی کشور ما میشه با وعده مثلا یارانه پنجاه تومنی یا سهام عدالت یا . . . کلی آرا از بعضی از استانها جمع کرد ولی به نظر شما آرایی که با این روش جمع میشه عادلانه ست؟
  • بنده خدا ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 1
    سگ زرد برادر شغال
  • علیرضا ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    438+100=538 مشرق جان
  • انتخابات در آمریکا ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    آرای الکترال
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    وقتی از یک جایی عکس بر می دارید منبع بزنید.. بی بی سی هم که فیلتره ..شما چه جوری از داخل ایران عکس بی بی سی را می توانید ببینید و بدون منبع هم در خبرتون ردج کند؟
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    این عکسا رو توی گوگل هم سرچ کنید پیدا می کنید لازم نیست برید بی بی سی
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    3 0
    شما اگه نقدی دارید می تونید بگید! چه کسی می تونه حد رو معین کنه؟ اگه مطلب واقعبت نداره می تونید نقد کنید و با دلیل بگید این اشتباهه! چرا از آمریکا برا خودتون یک کشور رویایی ساختید
  • hadiali ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    باباجان با آن پرچمت باید خیلی به دموکراسی معتقد باشی یک اصل اول دموکراسی شما آزادی بیان است مگر اینکه این آزادی بیان دارای تفسیر خاصی است که برای جهان سوم و جهان سرمایه داری متفاوت است . خوش باشی
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    3 0
    آها حالا که فسش درومد شاکی شدی! بله سیستم چاخانی که به دموکراسی اون مینازید چیزی نیست جز یه دروغ بزرگ.
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    اشتباه نوشتید. رای اوباما 60 میلیون و رای رامنی 57 میلیون نفر بود.
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    این که همش اشتباه بود اوباما رایش 2 میلیون بیشتره!
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    ما دوتا ... و ... مینویسیم منتشر نمیکنید چرا پس. بازم خوبه که اینو نشون دادید
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    ببین من که میدونم چطور این پرچمو گذاشتی و هر وقت پیام میذاری عکس این پرچم میاد ولی تو که تو ایرانی از این کارا نکن.
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    شاید این روش درستی باشه ما چه میدونیم. تا حالا که لااقل اونجا جواب داده.
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ببینید اگه این روش اشتباه باشه و درست نباشه پس چرا هیچکدام از کاندیداهای بازنده اعتراضی ندارن به این قضیه
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    مجید جان دلبندم یبار دیگه با دقت بخونی متوجه میشی اوضاع از چه قراره
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    انتخابات.... همینه همینه!
  • معین از اهواز ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    راوری جان منظور از جمله : « كل آراي الكترال يك ايالت به نام نامزد حداكثر است » یعنی تمام افرادی که به عنوان الکترال نمایندگی آن ایالت را برای انتخاب رئیس جمهور بر عهده دارند باید از اعضای حزب اکثریت پیروز در آن ایالت باشند. حال امکان دارد تا یکی از این افراد هنگام انتحاب رئیس جمهور خیانت بکند و به کاندیدای حزب رقیب رأی بدهد.
  • دانش آموز زبل و باهوش ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    2 1
    دوست عزیز ظاهراً شما معنی کلمه دموکراسی را نمی دانید !!!!! « دموکراسی یعنی رأی اکثریت مردم »
  • سعید ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 1
    ولی دوستان دقت کردن کشوری که خودش رو اخر دموکراسی میدونه از 300 میلیونش 60میلیون رای میدن .اونوقت به انتخابات ما که از 70 میلیون 40میلیون رای دادن ایراد میگیره. دوستان سر انگشتی حساب کنید ببینید اوباما منتخب چند درصد مردم امریکا میشه .
  • بنده ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    عزیز$انها دنبال همند باهمند فرقی نداره کدامشون انتخاب بشه همشون سرتا پا یک کرباسند ماباید درایران دقت کنیم چون ارزشها برامون مهم
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    دوستانی که شک دارند رای رامنی بیشتر بوده به این عکس نگاه کنند. دورش خط قرمز کشیده شده: http://www.barackobama.ir/files/en/news/2012/11/7/4631_914.jpg رامنی 34 میلیون اوباما 32 میلیون
  • وحید ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    سعید جان همه ی 300 میلیون امریکا و 70 میلیون ایران حق رای ندارن +18 را فراموش نکن
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 1
    ببینید عزیزان برادر 438 تا از ارا الکترال که به نمایندگان مجلس تعلق دارد دقیقا به نسبت جمعیت تقسیم شده است.حالا میمونه 100 تا از آرا الکترال که به اعضای سنا میرسه و توازن اکثریت را به نفع ایالتهای کوچکتر بهم میزنه و اینهم دقیقا عین دموکراسی و عدالته.
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    اتفاقا این کار عین دموکراسیه به این ترتیب وزنی به جاهای مهم کشور داده میشه
  • ati ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    2 0
    وای اینکه خیلی ضایعه! تو روز روشن دارن حق مردم رو میخورن!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    شاید اینطور رای گیری بده... اما اینکه کاندیداها از تقریبا یکسال قبل مشخصا خیلی خوبه... مردم با تفکر رای میدن نه صرفا به دلیل احساسات شب انتخابات که با گفتن دوتا اسم جابه جا میشه
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اگه خبرنگار خاستید با 0919.........تماس بگیرید. یاعلی
  • A-Riot | Yaser ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    aghaye nashenas aslan khodetam famidi chi gofti? :D migi in kar eyne democrasie bad migi bayad vazne bazi jaha az bazi dg bsihtar bashe :D be in harfet migan tanaghoz ha :D
  • A-Riot | Yaser ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    harfe ma ham ine chon hich kodom farghi nadaran mohem zion has ke barande mishan
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    شما عقب مانده ها هنوز نفهمیده اید که این قدرت هست که دموکراسی را تعریف می کند...نه دموکراسی قدرت را!!!!!!!!!!!!!!!!!!! امریکا 5000 بمب اتمی 10 هزار موشک قاره پیما 1000 ها ناو و جنگنده تانک بالگرد اتمی و غیر اتمی داره... کلی هم زندان و اعدامی و.... ما قدرت با اوست......
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    نخیر داداش دموکراسی به معنای رای اکثریت نیست.کار به خوب یا بدشم نداریم. اگه اینطور که شما میگی باشه مثلا اگه اکثریت مثلا 51 درصدی جامعه ای بخوان 49 درصد مابقیو به دریا بریزن این یعنی دموکراسی!!!!!!!دموکراسی تضمین کننده‌ی حقوق و منافع فرد فرد افراد جامعه ست نه تحمیل نظر اکثریت بر اقلیت.اینطور نیست که حالا چون افراد کم درآمد تر جامعه ما رو انتخاب کردن تمام سرمایه ملتو بین اونا تقسیم کنیم بعد بگیم دموکراسیه دیگه!!!معناش اینه که مردم وقتی شما رو انتخاب کردن برای منافع و حقوق همه کار کنیم نه فقط کسایی که در انتخابات هوادار ما بودن!
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    وحید جان درست میگه ولی اون چیزی که اهمیت داره مشارکت مردم در انتخاباته که در انتخابات امسال آمریکا کمتر از %50 واجدین شرایط رای دادن ولی در انتخابات سال 88 کشور خودمون %85 واجدین شرایط رای دادن
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    این اسمش دموکراسی نیست . اسمش دموکراسی چند ایالت پرجمعیت آمریکاست که رای الکترال بیشتری دارن
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    درود بر قدرت که ثروت و دموکراسی همراه آن هست..
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    آقا یه سوالی اگه همون جوری که شماها میگین باید هر کشوری در سازمان ملل یه حق رای داشته باشه و نباید قدرت شورای امنیت دست چندتا کشور باشه(که حرف درستیم هست)اونوقت یه کشوری مثل چین با بیش از یک میلیارد جمعیت باید یک رای داشته باشد و مثلا ترکیه هم یک رای!ارای الکترال هم برمیگرده به فلسفه‌ی ایالات متحده.یعنی دولت های ایالتی ای که با هم متحد شدن و یک مجموعه رو بوجود آوردن.نباید انتخابات اونو با مثلا کشوری که حاکمیت واحدی داره مثل فرانسه و ... مقایسه کرد.
  • عمو ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    فکر میکنی آمریکا با چی رای جمع میکنه؟ حمایت ستاره های موسیقی و فیلم و حتی پورنوگرافی. در کل سیستم الکترال ربطی به نحوه رای جمع کردن نداره. متاسفانه حتی نخوندی مطلب رو و نظر دادی
  • sadegh ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    دموکراسی شان به رای گیری ختم نمیشه،دموکراسی آنها تنها شامل دو حزب و یک سیاست است... هیچ وقت در دموکراسی آنها خبری از حزب سوم و سیاست تازه نیست... در همین دوره هم کاندیدای حزب سبز(یکی از حزب های سوم)که توانسته بود از هفت خان کاندید شدن عبور کند،چون هیچ رسانه ای برای بیان عقیده در دست نداشت،حتی مردم آمریکا از نامشان بی خبر بودند... http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910803000879
  • ناشناس ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    1 0
    100 رای مجلس سنا که به هر ایالت دقیقا دو رای میرسد(بدون توجه به بزرگی وکوچکی) برابری ایالات مختلف را در مقابل دولت فدرالی تضمین میکند.که در غیر اینصورت با توجه به تاثیر جمعیت، ایالتهای‌کوچکتر(کم جمعیت) در انتخابات شرکت نمی کردند. حالا اگر کاندیدایی با درصد رای عمومی کمتر رای الکترال بیشتری بدست اورد حتما در تعداد بیشتری از ایالات (کم جمعیت) رای اکثریت را بدست اورده است.
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    این کاملا دمکراسی است ، چون مردم به شخص رای نمیدهند ، بله به حزب رای میدهند، و آن رئیس جمهور فردی خود رای نیست بلک نماینده یک حزب است
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    و قدرت از ان هوالقادر است.اقای جلومانده!
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    بله درست ميفرماييد فقط غربيها و انگليس و آمريكا حق دارند در مورد انتخابات ديگران من جمله ايران صحبت كنند . ما حق نداريم .شما درست مي فرماييد .
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    مگر در جاهای دیگر یک فرد که سابقه و حزب نداشته باشه می تونه رئیس جمهور بشه!!!!!!!!
  • امیرخان ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اینکه هر ایالتی بیش از 50 درصد رو برد همه الکتراها واسه اش بشه که خیلی احمقانه است ضمنا بقیه مردم واسه چی به رامنی و اوباما رای میدن؟ اگه Faithlessness حقیقت داشته باشه که دیگه هیچی البته در مستند "قرن خود" که توسط آدام کورتیس ساخته شد نشون داده شد که واقعا خودشون به دموکراسی اعتقادی ندارن
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    همون موقع که دو میلیون رای اوباما کمتر داشت هم همه جا زدن اوباما پیروز انتخابات شد. چون رای الکترال ها مهمه نه رای مردم توصیه :یک بار دیگه گزارش رو بخون
  • یوسف نیری ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    کاندیدا های ریاست جمهوری آمریکا مثل دو لبه قیچی هستند که در ظاهر خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند اما هدف بزرگتری رو دنبال می کنند این ها مثل مترسک هستند که اختیاری در قبال سیاست های ایالات متحده ندارند و فقط برای حفظ ظاهر و نمایش دموکراسی ساختگی پا به عرصه می گذارند نه اوباما و نه رامنی هیچ کدام کاره ای نیستند مهم لابی صهیونیست است که اهدافش رو عملی می کنه
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ببینید سیستم حک.مت آمریکا ایالتی است یعنی هر ایالتی در امور داخلی مستقل است و فرماندار خود را دارد که بطور مستقیم توسط رای مردم انتخاب می شود. در این نظام ایالتی، هر ایالت له یا علیه یک کاندیدا می تواند باشد، و بنا بر این تمامی رای ایالت (الکترال) بنام یکی از آنها ثبت می شود.
  • فاطمه ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اونوقت پروفسور ناشناس یه ذره فکر نکردی که دیگه هیچ حزبی به غیر از این دو حزب نمیتونه رییس جمهور معرفی کنه؟؟ اومدیم مردم از اینکه به یه نماینده ای رای دادن ناراحت باشن و اونو قبول نداشته باشن اونوقت همون نفر باید بیاد و براش تصمیم بگیره! یعنی چند میلیون آدم زرشک چند نفر معدود!!!
  • فاطمه ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اونوقت ممکنه کسی رای بیاره که صهیونیستها موافق نباشن
  • حامد ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    به نظر من در کشورهای جهان سوم این الگو میتواند مناسب باشد. این قسم از دموکراسی باعث میشود که دولت های پوپولیست(مردم فریب) و فاشیست (حکومتهای اقشار پایین جامعه) پا نگیرد. در نظر بگیرید که یک کاندیدا در کشور جهان سوم بیاید و با شعارهای مردم فریبانه که مخاطب اصلی آنها اکثریت کم توان( چه از نظر فرهنگی چه مادی) هستند به پیروزی برسد. در این دولت مردم تنها وسیله ای هستند برای رسیدن به قدرت.در حالی که نقش طبقه متوسط که اتفاقا رده ی بافرهنگ و بعضا اهل مطالعه و مشاهده را تشکیل میدهند کمرنگ میشود. به خوبی قابل درک است که در کشورهای جهان سوم مردم کلانشهر ها درک بهتری از اوضاع کشور خود دارند پس شایسته است که طی سازوکاری نقش موثر تری در آینده مملکت خود داشته باشند
  • دانشجو ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    این یک روش منطقیه، درصد تاثیر یک فرد با سواد با یه فرد عادی تو این روش یکی نیس، یعنی دیگه نمیشه مثل ایران با سب زمینی رای مردم رو خرید!!!!!!!!!!!!
  • سعید ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    این ناعادلانه اس و دموکراسی هم نیست چون دموکراسی یعنی کسی که رای بیشتری میاره انتخاب میشه ..این روشی برای دور زدن مردم به وسیله لابی ها و سیستم حکومتی امریکاست
  • امیرخان ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اگه اینجوریه که چرا کشورن؟ هر ایالت یه کشور شه و خلاص
  • امیر ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    قانون مزخرفیه! همینا نبودن درحالی که توی کشور ما طرف با 11 میلیون اختلاف برنده شده بود، کلی شلوغ کردن که ای وای تقلب شده و دمکراسی نابود شده و فلان.... خودشون که از همه متقلب تر هستن! با این قانون هرکی که خودشون بخوان میاد روی کار
  • امیر ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    شما واقعاً مردم ما رو اینقدر احمق فرض میکنی؟! برات متاسفم! مردم ما اینقدر احمق نیستن که به خاطر این چیزها به کسی رای بدن
  • امیر ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    شما که خودت آمریکا هستی به این که اینجا چی فیلتره چی نیست چیکار داری؟!
  • امیر ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    به ترتیب 32 و 34 میلیون بود
  • امیر ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اصلا بحث سر همینه که چجوری رامنی دو میلیون رای بیش تر داره و میبازه، شما اومدی اینو میگی؟!! رامنی 34 میلیون و اوباما 32 میلیون بود
  • امیر ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    روی چه حسابی جواب داده؟!! اینجوری بخوایم حساب کنیم رژیم ستمشاهی هم در ایران جواب داده بود دیگه!
  • امیر ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    چون همشون دستشون توی یک کاسه اس
  • امیر ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    فکر؟! همیشه همین دو تا تفکر کاندیدا هستن! کدوم فکر! دلت خوشه!
  • عباس ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ولی شما هستی با اون پرچمت
  • عباس ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 1
    چون جنبه و ظرفیت شکست دارن فوری نمیگن تقلب شده
  • جواد ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اگر در ایران به این شکل بود شما دوستان قار قار و غرغر و.... نمی کردید؟
  • صرفا جهت اطلاع ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    به نظرم این قانون در امریکا مشکل نداره! اگه در کشور ما بود اشکال داشت! چون از نظر بعضی ها امریکا مهد تمدن و دموکراسی سگی است!
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    راست میگه دیگه توی جنگل هم همین جوری انتخاب میکنند
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    مرده شور این دمکراسی اینجوری یعنی تقسیم مردم به شهروند درجه 1 و2
  • صا ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    اگه راست میگن بذارن مردم خودشون بطور مستقیم انتخاب کنند!
  • عليرضا ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    ما كه ميدونستيم اوباما دوباره رئيس جمهور ميشه _، ولي براي سرگرمي مردم و تيتر روزنامه شما هم خوب شد .
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    نمایندگان سنا و کنگره هم با رای همین مردم انتخاب شده اند .
  • ali ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    دروغ پراکنی نکنید..... تعداد رای دهندگان ( مردم ) به اوباما بیشتر بوده..... به سادگی وارد سایت google شده و ( election result ) رو سیرچ کنید همه نتایج انتخابات آمریکا میاد. که بجر الکترال در Popular vote ( رای مردم ) هم اوباما از رقیبش جلوتره. پس لطفا هیچ وقت دروغ نگید. حتی وقتی داریم در مورد دشمنمون حرم می زنیم. قرآن این رو به ما یاد داده. من از صفحه مورد نظر عکس گرفتم اینم لینکش: http://img4up.com/up2/80995598343979888977.jpg
  • ناشناس ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    بابا اینقدر بعضی ها الکی از دموکراسی ظاهری ایران دفاع نکنند. بله انتخابات در آمریکا کاملا دموکراسیه!اطلاعات بهتون کم دادند تعداد الکترالها در هر ایالت به عوامل متعددی بستگی داره که یکیش تعداد نمایندگان در مجلس و سناست. مثلا یکی دیگش تعداد تحصیل کرده ها در هر ایالت هستش.وقتی در ایران هر کسی اعم از تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده یکسان در نظر گرفته میشه شما اسم اینو دموکراسی میذارین؟؟؟!!!!!
  • حسین ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    1 0
    چرا این قدر موضوع رو میپیچونین این هم مثل انتخاب رهبر ماست ما مجلس خبرگان رو انتخاب میکنیم اونا هم رهبر رو
  • رضا ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    اينکه آراي الکترال دقيقا بيان کننده نسبت جمعيتي به کل کشوذ نباشد چيز عچيبي نيست, الان در ايران آيا در انتخابات مجلس تعداد نماينده هاي اختصاص داده شده به هر شهر دقيقا با جمعيت آن شهر مي خواند؟ مثلا مشهد و اصفحان هر دو 5 نماينده دارند آيا دقيقا جمعيت دو شهر برابر است؟ علت اين موضوع در آمريکا اينست که قدرت ايالتهاي کوچک را کمي در انتخابات افزايش دهند تا در مقابل ايالات بزرگ کلا حذف نشوند.
  • عباس ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    آن شخصی که نوشته (( قانونشونه دیگه )) برایش مهم نیست که این قانون درست هست یا نه هر چی که قانون شد خوبه مثل حق وتو 5 کشور برای همه جهان . خدا بصیرت دهد
  • هالو قنبر ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    کجاش فرمالیته است یک روش قانونی شفاف
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    خب قانون مزخرفیه
  • ماهان ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    آمریکا اگه عرضه داره بره قیمت دلارشو تثبیت کنه که هر روز بالا و پایین نشه والا...!!!!!
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    پس یعنی مردم این وسط هیچ کاره اند و این الکترال ها اند که رئیس جهور انتخاب میکنند. هیچ کسی هم نمیپرسه این الکترال ها رو چجوری انتخاب میکنن.
  • sadegh ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    احزاب سیاسی برای اینکه بتوانند رای اکثریت در ایالتی را کسب کنند باید دارای سرمایه زیاد و رسانه باشند.همین عامل باعث سلطه سرمایه داران بر احزاب شده است. یعنی این سرمایه داران هستند که سیاست را تعیین می کنند... از طرف دیگر سرمایه داران با استفاده از رسانه های گسترده جمعی که در اختیار دارند،کنترل افکار عمومی را نیز در اختیار دارند... بنابراین تنها دلیل برتری دو حزب دموکرات و آزادی خواه، حمایت سرمایه داران(1 درصد جمعیت) است. اگر حزب یا گروهی سیاست دیگری داشته باشد،یعنی سیاستی در تضاد با نظام سرمایه داری داشته باشد،چون هیچ ابزاری در اختیار ندارد،در هیچ ایالتی به اکثریت نمی رسد. با استفاده از رای الکترال هم 1درصد سرمایه دار،رای کسانی که مخالف نظام سرمایه داری هستند،وتو می کنند... بنابراین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به طور کامل فرمالیته است،کاندیدهای ریاست جمهوری را یک درصد سرمایه دار تعیین،تثبیت و انتخاب می کنند... آیا حکومت مطلق یک درصد بر 99 درصد،را باید مصداق بارز دموکراسی دانست؟
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    به نظرمن جداازاین بحث ها اوباماباوجودداشتن یک رقیب نه خیلی قوی رای کمتری اوردشک نکنین اگررامنی 1-کمتردم ازاستفاده ازقدرت نظامی وقدرت امریکا نمیزدچون ذهن مردم امریکا بااین حرف ها یاددولت بوش می افتاد2-طی سخنرانی نصف مردم امریکا روجیره خواراوباما نمیدانست حتما حتمارییس جمهورامریکا می شد ولی یه احتمال دیگه ام اینه که کنارکشدن سنتروم به نفع رامنی سیاسی بودچون میدونستن که طبق توافقاتی بادموکرات هاریاست جمهوری باید8ساله باشه ومی خواستن مهره زیادجالبی به اسم رامنی بسوزه چون خودجمهوری خواه هامیدونستن رامنی به درد ریاست جمهوری نمی خوره
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    شما اگر در گوگل این عبارت را سرچ کنید election results میبینید که نتایج واقعی چقدر است. Obama 61,206,301 50.5% Romney 58,193,213 48.0%
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    فقط به چسبید به درصد مشارکت در انتخابات!!!کمتراز نصف!!!
  • میلاد ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    تأثير عاشورا و قيام امام حسين(ع) در دفاع مقدس...تأثير حماسه عاشورا بر روحيه رزمندگان در سال‌هاي دفاع مقدس‌ يكي از بزرگ‌ترين عمليات‌هاي رزمندگان در طول جنگ تحميلي عمليات خيبر بود كه در منطقه هور الهويزه با وسعت عمل بسيار زياد اجرا شد. به خاطر آبي - خاكي بودن منطقه جنگيدن و حفظ موقعيت بسيار مشكل بود. يكي از محورهاي عملياتي اين منطقه طلاييه بود. تمركز آتش دشمن در طلاييه كه زميني محدود است بسيار زياد بود، ازدست دادن اين منطقه منجر به از بين رفتن تمام زحمات در اين عمليات مي‌شد.فرماندهي اين قسمت به شهيد حاج حسين خرازي سپرده شد، او تمام نيروهاي تحت‌امر را جمع كرده مي‌گويد: «امشب شب عاشورا است امام دستور داده‌اند در طلاييه عمل‌كنيم ما با تمام توان لشكر به دشمن خواهيم زد، هركس مي‌تواند بماند و هركس نمي‌تواند آزاد است برود».آتش فوق العاده دشمن در آن منطقه به قدري زياد بود كه شهيد حجه الاسلام ميثمي مي‌گويد «هركس در طلاييه ايستاد اگر در كربلا هم بود مي‌ايستاد». و بالاخره مقاومت رزمندگان باعث حفظ اين منطقه شد.در اين‌جا جمله‌اي از سردار بزرگ جنگ تحميلي دكتر چمران مي‌آوريم كه او نيز امام حسين (ع) را راهنما و الگوي خود مي‌داند:«من پيشاپيش شما پرچم شهادت را به دوش مي‌كشم و هركس به راه حسين معتقد است مي‌تواند مرا دنبال كند...و آن قدر خواهيم جنگيد تا به افتخار شهادت نايل شويم .سخنراني‌هاي امام و مسيولان زيارت‌هاي عاشورا در جبهه عزاداري‌هاي امام حسين در سنگر، همه و همه در تقويت روحيه رزمندگان بسيار موثر بود.بازوبند و پيشاني بندهاي رزمندگان و نوشته‌هاي روي آنها كه همه و همه الهام گرفته از حماسه عاشورا و امام حسين و امام حسين و اباالفضل العباس بود نشان از تاثير عميق نهضت امام حسين بر رزمندگان دارد(روح الله هاشمي) تأثير حماسه عاشورا بر ادبيات جنگ‌ اكثر اشعاري كه در زمان جنگ درباره دفاع مقدس و رزمندگان سروده شده است به نحوي متاثر از قيام مظلومانه امام حسين (ع) و نبرد حماسي عاشورا است نمونه هايي ازاين اشعار:ديروزت اگر رو به قتال آورديم در پاسخ تو زبان لال آورديم‌امروز به خيمه گاه آن دعوت ناب صد علقمه لبيك زلال آورديم‌چون جامه سبز را به تن مي‌پوشد چون جام شراب لا زحق مي‌نوشدخون در رگ او چنانكه مي‌جوشد در دل خم با ياد شهيد كربلا مي‌جوشدما راهرو راه حسينيم اي خصم دلباخته پير خمينيم اي خصم‌ما شير دلان بيشه توحيديم ميراث بر بدر وحسينيم اي خصم‌ديباچه عشق و انقلاب است شهيد منظوم بليغ آفتاب است شهيدفرياد بلند ظهر عاشورا را باسرخي خون خود جواب است شهيدقيامت كرده اين قامت خدا را زده بر تارك تاريخ پارااگر چه پاي خود را داده از دست به سر دارد هواي كربلا رامن شيعه سر به دار عشقم خونينم و يادگار عشقم‌از شيفتگان كربلايم در راه حسين مبتلايم‌اي شهيد راه دين اي افتخار سرزمين برتو بادا آفرين اي زينت عرش برين‌بانداي «ارجعي پرواز كردي تا به عرش باحسين بن علي (ع) در عرش گشتي قرين‌اي برتر از نهايت انديشه گامتان خورشيد عقل سايه نشين زير بامتان‌در مكتب امام شهادت نشسته ايد تجديد كربلاي حسيني قيامتان‌ياران شهيد، خدا را ديدند در باغ سحر ستاره‌ها را ديدندرفتند و به هفتاد و دو تن پيوستند سالار شهيد كربلا را ديدندبخوان حماسه خونين كربلا با ما كه شد بسيط زمين هم صدا بامادوباره پيكر صد چاك لاله آوردند به دامانگاه بهشتي فرشته‌ها با مابايد كه حماسه‌اي دگر ساز شود تا فتح بزرگ عشق آغاز شوددرب حرم غريب و تنهاي حسين تنها به كليد رزم ما باز شودتا گذر دارد بسيجي بر شهيد آباد ما مي‌وزد عطر حضور يار اندر ياد ماتا ز سمت كربلا آيد ندا هل من معين از بلند عشق لبيك است مير فرياد ماوقت است دلا كه راه ميدان گيريم از روح خدا دوباره فرمان گيريم‌وقت است بركربلاي خون ديگر بار جان دادن براه عشق تا جان گيريم‌اين سبكبالان كه تا عرش جنون سر مي‌كشند آفتاب وصل را چون صبح در بر مي‌كشندفصل ديگر مي‌گشايند از آفتاب كربلا عشق را با جوهر خون نقش ديگر مي‌كشنداي زشوق كربلا جان و تنت لبريز نور اي به دستت پرچم الله اكبر السلام‌آرزويت ديدن يار و شهادت گشته است اي كه گفتي ننگ باشد مرگ بستر السلام‌آن روز شقايق به نوا آمده بود خورشيد غمين و بي صدا آمده بودگفتيم چرا شفق به خون مي‌غلط گفتند گلي زكربلا آمده بودتا ديار دوست راهي نيست ياران همتي كربلا پيداست اينك بي قراران همتي‌امروز ايران كربلا گرديده يكسر بايد به قلب خصم زد سنگر به سنگرامروز عاشورا است ياران روز جنگ است ني روز سستي كردن و جاي درنگ است‌ما توسن ظفر را با نيت زيارت از خاك پاك ميهن تا كربلا برانيم‌تيز كن در گذر حادثه تيغ و قمه را سپر تير بلا كن دل بي واهمه رااي وارث ايثار ابوالفضل رشيد زنده كن بار دگر خاطره علقمه راباز هنگامه پيكار حسين است ويزيد كيست ياري كند اينك پسر فاطمه رافرياد ما امروز فرياد حسين است بر بازوي ما بوسه پير خمين است‌اي كربلا آغوش بگشا ما رسيديم آغشته در خونيم اما رو سپيديم‌رفتيم كه راه كربلا باز كنيم در جبهه نبرد عشق آغاز كنيم‌در سنگر خود نداي تكبير زنيم پيوسته چو مرغ عشق پرواز كنيم‌در كعبه عشق با صفا بايد رفت مانند ذبيح زي فنا بايد رفت‌از خطه عاشقان بي نام ونشان تاسنگر سرخ كربلا بايد رفت‌از علمدار رشيد كربلا آموختم دست و پايي گه به عشق كربلا گم كرده ام‌برگ برگش با حديث كربلا آغشته است دفتر عمري كه در كوي بلا گم كرده‌ام‌ماكه ويرانه نشين ره ايثار شديم دولت خون شهيدان هنر و ثروت ماست‌اينها نمونه‌اي از تاثير حماسه عاشورا بر شعر دفاع مقدس بود.تاثير اين حماسه برقسمت‌هاي ديگر ادبيات مثل داستان فيلم و نقاشي و... در گذرزمان كاملا محسوس است آنقدر حماسه عاشورا بر رزمندگان تاثير داشت كه حتي نامگذاري‌ها در جبهه‌هاي جنگ متاثر از اين حماسه عظيم بود.نامگذاري مقرها، تيپ‌ها،موقعيت‌ها،نامگذاري لشكرها و گردان‌ها، نامگذراي عمليات‌ها و رمز عمليات‌ها، نامگذاري بيمارستان‌هاي صحرايي و پل‌ها و...همه وهمه متاثر از قيام خونين امام حسين وياران باوفاي آن حضرت به خصوص پرچمدار عاشورا حضرت ابالفضل العباس بود. نكته‌اي ديگر تاثير اين حماسه بر مقاومت صبر آزادگان قهرمان در چنگال دشمن بود كه در خاطرات منتشره و نامه‌هاي ارسالي آنان مي‌بينيم كه تمامي اين صبر و تحمل‌ها با اقتدا به مظلوميت اهل بيت و به خصوص امام حسين (ع) بوده است و نكته ديگر تاثير حماسه عاشورا بر صبر جانبازان عزيز است كه با تاسي به خاطرات اباالفضل ع) مقاومت و صبر آنان در تاريخ خواهد ماند و نكته آخر اين‌كه تاثير تاريخي حماسه عظيم امام حسين و عاشورا بر خانواده شهدا،اسرا،جانبازان و مفقودان بي سابقه است اين كه فرزندمان را در راه حسين (ع) داديم يا ما از امام حسين كمتر نيستيم كه همه چيزش را در راه اسلام داد بارها وبارها اززبان پدران و مادران و همسران شهدا شنيده شده است به‌هر حال تاثير حماسه عاشورا برجنگ تحميلي و دفاع مقدس و مواردي كه ذكر شد هر كدام به مرور زمان روشن‌تر خواهدشد و هركدام نياز به چندين كتاب مستقل خواهد داشد. تأثير حماسه عاشورا بر وصيت نامه شهدا امام خميني (ره كه خود سال‌ها اهل عرفان و تهجد بوده‌اند در وصف وصيت نامه شهدا مي‌فرمايد: اين وصيت نامه‌ها انسان را مي‌لرزاند و بارها تذكر داده بودند اين تحولي كه در جوانان ايران به وجود آمده است به بركت اسلام و اهل بيت مي‌باشد. با نگاهي گذرا به وصيت نامه‌هاي شهدا مي‌بينيم كه تقريبا در اكثر وصيت نامه‌ها نام و يادامام‌حسين (ع) و يا جملاتي برگرفته از فرمايش‌هاي آن بزرگوار و برادر مظلومش اباالفضل العباس به چشم مي‌خورد و به عبارتي كل وصيت نامه‌ها الهام گرفته از نهضت امام‌حسين (ع) است در اينجا نمونه هايي از وصيت نامه عرفاني‌ فارغ التحصيلان مدرسه عشق را مي‌آوريم تواي حسين (ع) اي تو كه معشوقي در مسلخ عشق صدها عاشقت را به قربانگاه كشاندي اي سيداالشهدا (ع) كه آخرين شب حيات را از دشمن مهلت خواستي نه براي وداع با دنيا، باتمام وقاحت كه اسفل السافلين است بلكه براي وصال به عقبي با تمام عظمتش ..امروز جوانان ما تو را رهنمون راه خويش ساخته‌اند.خدايا، مامكتب شهادت را از كسي آموختيم كه فرياد، احلي من العسل اين انتخابش براي ما الگو گشت »بار الها، سال‌ها ازكودكي تا به امروز نام حسين در ذهنم پرتو افشاني مي‌كرد،حسين (ع) برايم متجلي شده است و حال دانستم كه حسين چرا اين‌گونه همه چيز و همه‌كس را قرباني كرد و از تو مي‌خواهم مرا در صف حسينيان قرار دهي دوست دارم در معركه جنگ علي وار بميرم نستوه و دلير و بيدار، در كربلاي عشق و خون و ايثار، يك‌بار كه سهل است دو صدبار بميرم من رستگاري را در اين مي‌بينم كه با الهام از مكتب ديني و قرآن راهي برگزينم كه همان راه پيروزي است راه خونين سردار شهيدان امام حسين به نداي امام گوش كنيد كه همان نداي امام حسين در روز عاشورا است «من با درس گرفتن از سيدالشهدا و توفيق خداوند در جبهه‌هاي حق عليه باطل شركت نمودم بايد هجرت كرد اما هجرتي همراه با جهاد».«امروز موقعيت ما مانند زمان امام حسين (ع) است اسلام خون مي‌طلبد و قرباني مي‌خواهد و من به پيروي از حسينم و خميني عزيزم خون مي‌دهم تا اسلام پايدار بماند. مگر مي‌شود كه پشت سر حسين را خالي گذاشت و حركت او را تقويت نكرد و خود را مطيع حسين (ع) دانست راه فلاح و رستگاري خط خونين امام حسين (ع) است مامرگ سرخ كه همان راه سردار شهيدان حسين (ع) است را بر زندگي ننگين ترجيح مي‌دهيم «بدانيد كه آگاهانه در اين راه قدم نهاده‌ام زيرا خون سرخ شهيدان از هابيل تاحسين (ع) و از حسين تاشهداي جنوب و غرب صدايم مي‌زنند كه چرا نشسته‌اي ما در عصري زندگي مي‌كنيم كه ظلم سراسر جهان را فرا گرفته است بايد خون بدهيم »پدرجان اين درس را حسين (ع) به ما آموخته است كه مرگ در راه خدا را بر زندگي ذلت بار ترجيح مي‌دهيم درود بر پيامبر بزرگ اسلام كه چگونه زيستن را به ما آموخت و درود به فرزند رشيدش حسين (ع) كه چگونه مردن را به ما آموخت موقعي انسان مي‌تواند ادعاي حسين گونه بودن كند كه يزيد زمان را نابود كند و ياتنش در زير تانكها ساييده شود.«زماني كه جسدم بر روي دوش شماست اگر باچشم دل بنگريد چشمم بسوي‌كربلاست »مادر آن تربتي كه به دهان پسرت گذاشتي از كدامين خاك بود،آيا اين تربت‌پاك حسين (ع) نبود و تو بازبان بي زباني نگفتي لبيك يا حسين لبيك يا حسين پسرم را براي تو بزرگ مي‌كنم كه ادامه دهنده راه اسلام عزيز باشد و حال حسين زمان ما را به فرياد رسي جد بزرگوارش خواند ما هم فرياد برآوريم لبيك يا روح‌الله تأثير حماسه حسيني در فرهنگ مردم آلباني‌ . نهضت كربلا و بكتاشيسم در آلباني‌ يكي از فرقه‌ها كه حدود سي درصد مسلمانان را تشكيل مي‌دهند، فرقه «بكتاشي است اين فرقه در آلباني داراي ويژگي‌هاي جداگانه‌اي است و تحقيقاتي كه تا به امروز به انجام رسيده است اين حقيقت را به اثبات مي‌رساند كه «بكتاشيه در آلباني رواج بسياري داشته و از دهه نخست قرن بيستم ميلادي به عنوان مركز جهاني بكتاشيان شناخته شده است طرفداران اين طريقت معتقد به رسول اكرم (ص) و دوازده امام‌ شيعيان و به انتظار ظهور مهدي (ع) هستند و در دهه اول ماه محرم براي امام حسين (ع) سوگواري مي‌كنند و يكي از مهم‌ترين مراسم ديني در تكاياي آلباني برگزاري مراسم عاشورا است در دهه نخست ماه محرم هر روز مجلس ذكر برگزار مي‌گردد و حاضران در مجلس اذكاري را كه به نظم خوانده مي‌شود، زمزمه مي‌كنند، ذكرهايي مثل لااله الاالله، يا حسين شهيد كربلا، يا حسين واي حسين شاه حسين و اشعاري‌چون اي نور چشم احمد مختار يا حسين اي يادگار حيدر كرار يا حسين‌بكتاشيان و ديگر علويان كه شامل طريقت‌هاي مختلف از قبيل طريقت خلوتيه رفاعيه قادريه و سعديه مي‌باشند، در دهه اول محرم آب نمي‌نوشند و از خوردن گوشت و تخم‌مرغ شير و پنير خودداري مي‌كنند و در روز عاشورا غذايي شيرين از گندم نشاسته و دارچين به نام "عاشورا" بين مردم توزيع مي‌كنند. آنان متاسفانه اين روز را به يك ديگر تبريك مي‌گويند و يكي از علل آن را اتمام حادثه دردناك و جان سوز شهادت امام‌حسين (ع) و يارانش در روز عاشورا مي‌دانند و علت ديگر آن را، اين مي‌دانند كه‌امام سجاد(ع) در روز عاشورا زنده ماندند و امر ولايت ادامه پيدا كرد.طريقه «بكتاشيه در آلباني نفوذ فراوان داشته و همچون ديگر طريقت‌هاي صوفيانه با تكيه بر ادبيات به نشر و گسترش مباني عقيدتي خود مي‌پردازد. ادبيات بكتاشي در آلباني را مي‌توان در كل قسمتي از ادبيات عاشورايي دانست زيرا اشعار شاعران اين طريقه مالامال از مدح ايمه اطهار(ع) و ذكر مصايب سالار شهيدان دركربلا است شعراي متصوفه‌اي كه عمر خود را در آلباني گذرانيده و به تركي عربي و فارسي شعر گفته‌اند، كم نيستند. شعر بكتاشي در آلباني از قرن پانزدهم ميلادي به بعد آغاز شد و در قرن نوزدهم ميلادي به اوج خود رسيد و اين ادبيات شاعرانه بكتاشي در آلباني تاسال 1944 ميلادي ادامه داشته است البته بايد گفت كه متاسفانه قسمت اعظم اين‌سرمايه‌هاي ادبي در معرض تخريب و آتش‌سوزي قرار گرفت و از بين رفت درسال 1967 ميلادي پس از بسته شدن تكاياي بكتاشيه در آلباني باقي مانده كتاب‌هاي‌خطي در صندوق‌هايي مخصوص به كتاب خانه‌هاي عمومي منتقل شد و بدين ترتيب كتاب‌هاي مهم خطي و ادبيات بكتاشيه به بيرون راه نيافت و از دسترس ديگران دورماند.قبل از دوران كمونيستي بعضي از درويش‌هاي بكتاشي نيز به عراق مي‌رفتند و براي مدت طولاني در كنار مزار امام حسين (ع) در كربلا و حرم امام علي (ع) در نجف اقامت مي‌كردند. در اين مبحث به اختصار درباره شاعران بكتاشي كه درباره كربلا و وقايع عاشورا شعر گفته‌اند، مطالبي را بيان خواهيم كرد. بررسي مواضع سياسي امام خميني و پيوند آن با فرهنگ عاشورا • دستاوردهاي قيام امام خميني و انقلاب اسلامي ايران‌ • ديدگاههاي سياسي و اجتماعي امام خميني و پيوند آن با فرهنگ عاشورا 1- نخستين ثمره نهضت امام خميني (س)، بيدار كردن مردم و دخالت دادن آنان در سرنوشت خود و مملكتشان است؛ چيزي كه دشمنان داخلي و خارجي اسلام و ايران، آن را نمي‌خواستند. 41 .2- معرفي اسلام به عنوان مكتبي غني و پربار جهت اداره شيون مملكت و طرح ايجاد حكومت اسلامي؛ به رغم تبليغات دشمنان داير بر اينكه اسلام، تعلق به گذشته است و دستورات و آيين آن قادر به اداره امور در عصر كنوني نيست. 42 .3- متوجه كردن مردم به فرهنگ ايثار و شهادت و نشر دستورهاي اخلاقي اسلام؛ در حالي كه يكي از نقطه‌هاي استعمار، ترويج برنامه‌هاي مبتذل و اشاعه فرهنگ غربي در جامعه بويژه در ميان نسل جوان بود. 43 .4- معرفي و شناساندن دشمنان داخلي و خارجي اسلام و كشور و قطع سلطه استعمار و استكبار خارجي و نفاق داخلي از مقدرات مملكت. 44 .5- ايجاد وحدت كلمه بين آحاد ملت ايران در سايه پيروزي از اسلام و قرآن و اطاعت از رهبري انقلاب و ولايت فقيه. 45 .6- معرفي نقش روحانيت شيعه در مصون نگه داشتن كشور و جامعه از خطر دشمنان و جلوگيري از تهاجم فرهنگي آنان. 46 .7- حفظ استقلال كشور با ايجاد خودكفايي و ساختن مملكتي آباد و آزاد. 47 .تشريح دستاوردهاي انقلاب اسلامي و ثمره رهبريهاي مدبرانه حضرت امام خميني (س) در اين مختصر مقدور نيست، لذا در اين مرحله به بررسي مواضع امام و پيوند آنان با فرهنگ عاشورا مي‌پردازيم : تاكيد بر اصل حكومت اسلامي: طرح اين مسيله از سوي امام خميني و تاكيد بر آن از آغاز مبارزه تا حصول پيروزي، نشانه اهميت فوق العاده آن است. شايان ذكر است كه يكي از عمده‌ترين پرسشهاي بيشتر شخصيتها و محافل تبليغاتي و خبر گزاريهاي معتبر جهاني هنگام مصاحبه و گفتگو با امام خميني، درباره چگونگي حكومت اسلامي مطرح شده از سوي معظم له بود. 48 اهميت موضوع در چند فراز از كلام حضرت امام (س) به خوبي مشخص مي‌شود:«... اينجاست كه حال حكومتها همه معلوم مي‌شود و رسميت حكومت اسلامي اعلان مي‌گردد.» 49 .«ما كه به ولايت معتقديم بايد به ضرورت تشكيل حكومت معتقد باشيم... مبارزه در راه تشكيل حكومت اسلامي لازمه اعتقاد به ولايت است.» 50 .«توجه داشته باشيد، كه شما وظيفه داريد حكومت اسلامي تاسيس كنيد. اعتماد به نفس داشته باشيد، و بدانيد كه از عهده اين كار بر مي‌آييد.» 51 .در ميان سخنان امام حسين عليه‌السلام نشانه‌هاي اين انديشه را نيز مي‌يابيم. مانند: «مجاري الامور بيد العلماء بالله الامناء علي حلاله و حرامه»و يا مانند: «و اهل بيت محمد صلي الله عليه و آله اولي بهذا الامر من هولاء المدعين ما ليس لهم» 52 .و همچون: «و علي الاسلام السلام اذا بليت الامه براع مثل يزيد.» 53 .بايد دانست كه امام خميني رضوان الله تعالي عليه، همزمان با طرح حكومت اسلامي، مسيله «ولايت فقيه» را به عنوان يكي از پيشرفته‌ترين شكلهاي حكومت در جامعه مطرح كرد كه مي‌توان آن را يكي از شكوهمندترين و با ارزش‌ترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي به شمار آورد. بر اساس اصل ولايت فقيه، در زمان غيب حضرت صاحب الامر عجل الله تعالي فرجه الشريف، ولايت امر و امامت امت بر عهده فقيه عادل آگاه به زمان و شجاع و مدير و مدبر است و اين نيز چيزي جز ولايت و اختيارات پيامبر (ص) و امامان معصوم عليهم‌السلام نيست. بديهي است در كنار اين نظريه، ديدگاههاي ديگري نيز ارايه مي‌شود كه نزد حضرت امام (س) پذيرفته نيست. 54 پيوند اين ديدگاه با فرهنگ عاشورا از سخن مشهور حضرت امام حسين بن علي عليه‌السلام است كه به آن اشاره كرديم: «مجاري الامور بيد العلماء بالله». 55 .امام خميني (س) در پيامي كه در سال 1362 به مجلس خبرگان فرستادند چنين فرمودند:«ما مي‌دانيم كه ابر قدرتها و حكوتهاي وابسته به آنان با اسلام شاهنشاهي و ملكي مخالف نيستند، بلكه بي‌شك آنها را تاييد نيز مي‌كنند؛ اسلامي كه بوسيله ايادي ابليسي... عرضه شود كه علماي اسلام نبايد در امور سياسي و اجتماعي مسلمين دخالت كنند و حكم واضح عقل موافق با قرآن را ناديده گرفته و حديث شريف «مجاري الامور بيد العلماء بالله» را ضعيف و سخن شريف «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه احاديثنا» و ديگر احاديث از اين قبيل را بي‌معنا كنند يا به تاويل بكشانند، صد در صد مورد تاييد آنان است... آنان از اسلام علي بن ابي‌طالب مي‌ترسند. اگر آن شهيد دلباخته اسلام مثل اينان فكر مي‌كرد و راهي جز بين مسجد و منزل نمي‌پيمود، نه جنگ صفين و نهروان، و نه جنگ جمل پيش مي‌آمد. و اگر سيد الشهدا مثل اينان فكر مي‌كرد و در كنار قبر جدش به ذكر و دعا مي‌پرداخت، فاجعه كربلا پيش نمي‌آمد و دوستان خدا قطعه قطعه نمي‌شدند و آل الله به اسارت نمي‌رفتند.» 56 .يكي ديگر از مواضع امام خميني (س) معرفي دشمنان اصلي اسلام و مسلمين است كه با استفاده از فرصتهاي گوناگون و بهره‌گيري از شيوه‌هاي مختلف، به افشاي ماهيت آنان و در راس همه آنها امريكا و اسراييل و رژيم ستمشاهي محمد رضا پهلوي پرداخت و در اين راه با نهايت صلابت و شجاعت به پيش رفت. حضرت امام (س) در خطابه معروف خويش به رد طرح ننگين كاپيتولاسيون در تاريخ 4 آبان ماه 1343 فرمود:«... قدرتها و ابرقدرتها و نوكران آن مطمين باشند اگر خميني يكه و تنها بماند، به راه خود كه راه مبارزه با كفر و شرك و بت پرستي است ادامه مي‌دهد.» 57 .«... آقا! من اعلام خطر مي‌كنم... اي سران اسلام به داد اسلام برسيد! اي علماي نجف به داد اسلام برسيد! اي علماي قم به داد اسلام برسيد!... ما زير چكمه آمريكا برويم چون ملت ضعيفي هستيم؟ چون دلار نداريم؟ امريكا از انگليس بدتر، انگليس از آمريكا بدتر، شوروي از هر دو بدتر. همه از هم بدتر، از هم پليدتر. اما امروز سر و كار ما با اين خبيثهاست؛ با امريكاست... تمام گرفتاري ما از اين امريكاست. تمام گرفتاري ما از اين اسراييل است.» 58 .«مهمترين و دردآورترين مسيله‌اي كه ملتهاي اسلامي و غير اسلامي كشورهاي تحت سلطه با آن مواجه است، موضوع امريكاست. امريكا دشمن شماره يك مردم محروم و مستضعف جهان است.» 59 .در شرايط پيش از پيروزي انقلاب اسلامي نيز مي‌توانيم به چند نمونه از تاكتيك‌هاي سياسي و مواضع انقلابي امام كه به سرعت حركت نهضت و سقوط دشمن انجاميد اشاره كنيم:- دعوت به اعتصاب قشرهاي گوناگون از بازاريان، كارگران كارخانه‌ها، كارمندان ادارات و در راس آنان اعتصاب كاركنان صنعت نفت كه در شكست اقتصادي رژيم نقش موثري داشت. 60 .- دعوت به اتحاد نيروهاي مختلف ملت به منظور به انزوا كشاندن نيروي مخالف و ايجاد وحشت در دشمن.- دعوت به برگزاري تظاهرات و انجام راهپيماييهاي ميليوني بويژه در تاسوعا و عاشوراي سال 1357. 61 .- ارسال پيام براي سران كشورها و اتحاديه‌هاي دانشجويان خارج از كشور و نيز تاثير پيام و نوارهاي سخنراني و توزيع گسترده آن در سطح كشور براي آگاه كردن ملت از شرايط زماني نهضت و تشريع موقعيت دشمن و ترسيم خط مشي آينده نهضت. 62 .- صدور دستور قاطع براي فرار افسران و سربازان مسلمان و مبارز از پادگانها و عدم لزوم اطلاعات از سران خود فروخته ارتش. 63 .- دستور نپذيرفتن وزرا و كارمندان فاسد در وزارتخانه‌ها و سازمانهاي دولتي و نپرداختن ماليات و عوارض به رژيم، به منظور تسريع بخشيدن به سقوط آن. 64 .- عنايت به محرومان و آسيب ديدگان از اعتصابهاي كارگري و كارمندي. 65 .مي‌توانيم پيوند مواضع مبارزاتي امام خميني را با فرهنگ عاشورا از اغتنام فرصتهاي حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام در مورد زير مورد مقايسه قرار دهيم:امام حسين (ع) براي افشاي نفاق و جنايت دستگاه خلافت و جلب افكار عمومي در جهت رويارويي با آن، چند نامه به مردم بصره و كوفه و نيز چند تن از افراد و بني‌هاشم و ديگران نوشت و چند سخن كوتاه و خطابه در ديدار با والي مدينه و مروان بن حكم و مواضع ديگر ايراد فرمود. جدي بودن اين موضعگيري و آمادگي براي هر گونه حركت لازم را از اينجا در مي‌يابيم كه امام هنگام ورود بر والي مدينه، سي تن از ياوران مسلح خويش را نيز به همراه برد. 66 .امام حسين (ع) حركت از مكه با همراهان خويش را در زماني انجام داد كه شهر مكه به خاطر برگزاري مناسك حج از همه وقت شلوغ‌تر بود. آن حضرت در سخنراني حماسي و هيجان انگيزش فرمود: «الا و من كان باذلا فينا مهجته موطنا علي لقاء الله نفسه فليرحل معنا فاني راحل مصبحا ان شاء الله. 67 . يكي از برخوردهاي بسيار مهم امام حسين (ع) در خارج از مكه، موضوع شترداران حامل اجناس قيمتي براي دربار يزيد بن معاويه است كه آن حضرت تمام محموله‌ي آنان را گرفت و فرمود: «من احب منكم ان ينصرف معنا الي العراق او فينا كراءه و احسنا صحبته و من احب المفارقه اعطيناه من الكراء علي ما قطع من الارض.» خلاصه اينكه: اگر مي‌خواهيد با ما بياييد بهتر، و گرنه فقط كرايه تا اينجا را بگيريد. تاريخ در اينجا حكايت دارد كه برخي ماندند و عده‌اي بازگشتند. 68 .در اينجا بخشي از يكي از سخنرانيهاي سرنوشت ساز امام خميني (س) را در روزهاي نخست مبارزه مي‌آوريم، تا مسيله پيوند انقلاب اسلامي ايران با فرهنگ عاشورا بهتر روشن شود:«... مسلمين آگاه باشند كه اسلام در خطر كفر است. مراجع، علماي اسلام بعضي محصور و بعضي محبوس... در تهران حضرت آيت الله خوانساري و حضرت آيت الله بهبهاني را در محاصره شديد قرار دادند... با ما معامله بردگان قرون وسطي مي‌كنند. به خداي متعال من اين زندگي را نمي‌خواهم: اني لا اري الموت الا سعاده و لا الحياه مع الظالمين الا برما».براي اثبات پيوند موضع امام با فرهنگ عاشورا كافي است بدانيم كه امام حسين عليه‌السلام در وصيتنامه خويش در مدينه، هدفش از سفر به عراق را امر به معروف و نهي از منكر دانسته است. 69 .امام خميني (س) در يكي از سخنانش چنين مي‌فرمايد:.«سيدالشهدا سلام الله عليه وقتي مي‌بيند كه يك حاكم ظالمي جايري در بين مردم دارد حكومت مي‌كند... ظلم دارد مي‌كند به مردم، بايد مقابلش بايستد و جلوگيري كند. خوب، سيره انبيا همين بوده است كه چنانچه يك سلطان جاير به مردم حكومت مي‌خواهد بكند، بايستد در مقابلش، به هر جا مي‌خواهد منتهي بشود... پس ما مبالاتي نداريم در اينكه كشته مي‌دهيم. البته بايد هم بدهيم... چه كشته بشويم و چه بكشيم حق با ماست. ما اگر كشته هم بشويم در راه حق كشته شديم، پيروزي است. و اگر بكشيم هم در راه حق است و پيروزي است.» 70 .بديهي است در فرصتهاي ديگر - ان شاء الله - به بررسي مواضع ديگر حضرت امام خميني (س) و پيوند آنها با فرهنگ عاشورا خواهيم پرداخت. با آرزوي ادامه انقلاب اسلامي ايران تا انقلاب امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف و آرزوي طول عمر و سلامت براي رهبر معظم و فرزانه انقلاب حضرت آيت الله خامنه‌اي اين مقاله را به پايان مي‌بريم. بيانات در دیدار اقشار نمونه بسیج سراسر كشور 91.9.6 امروز مقارن با اول محرم است. تناسبى هست ميان هويت و حقيقت بسيج با هويت محرم و عاشورا. بسيج افتخار دارد كه پيرو مكتب عاشوراست. البته عاشورا اوج فداكارى و ايثار است. همه‌ى تاريخ، همه‌ى عالم، مسئله‌ى عاشورا و حسين‌بن‌على (عليه‌السّلام) و اصحاب وفادار او را با اين خصوصيت شناخته‌اند؛ فداكارى، ايثار در راه خدا و در راه تحقق اهداف الهى؛ ليكن مسئله‌ى عاشورا فقط اين نيست. بله، برجسته‌ترين و نمايانترين خصوصيت عاشورا، همين فداكارى و شهادت است؛ ولى در ماجراى عاشورا حقايق ديگرى هم وجود دارد. از آغاز حركت از مدينه، بذر معرفت پاشيده شد - اين يكى از خصوصيات حادثه‌ى عاشوراست - بذر بصيرت پاشيده شد. اگر مردمى، امتى از بصيرت برخوردار نباشند، حقايق گوناگون، كار آنها را اصلاح نخواهد كرد؛ گره از مشكلات آنها گشوده نخواهد شد. بنابراين اخلاص، موقع‌شناسى، پاشيدن بذر يك حركت فزاينده‌ى تاريخى، از خصوصيات مهم عاشوراست. ماجرا فقط در ظهر عاشورا تمام نشد؛ در واقع از ظهر عاشورا يك جريانى در تاريخ شروع شد، كه همچنان رو به افزايش و گسترش است. بعد از اين هم همين خواهد بود. امام حسين (عليه‌السّلام) براى اعلاى كلمه‌ى حق و براى نجات خلق، همه‌ى داشته‌هاى خود را به ميدان آورد. اين برخى از خصوصياتى است كه انسان به طور كلى در ماجراى عاشورا ميتواند ببيند و نشان بدهد. بسيج، همين راه است؛ همين حركت است؛ همين هدفهاست؛ همين ابزارها و وسيله‌هاست. بسيج، جمع فداكارى از مردمند، براى مردم؛ تشكيل يك مجموعه‌اى در حركت عظيم يك ملت مجاهد. حضور در دفاع، حضور در علم، حضور در هنر، حضور در سازندگى، حضور در سياست، در فرهنگ، در كمك به مستضعفان، در كمك به درماندگان، در توليد، در فناورى، در پيشبرد مسائل گوناگون كشور، در ورزش، در درخششهاى بين‌المللى، در هر كار خير؛ اين حركت بسيج است؛ حركتى مردمى، براى مردم، در دل مردم، از خود مردم، از همه‌ى قشرها، زنان، مردان، جوانان، پيران، نوجوانان، از اصناف گوناگون؛ يعنى تشكيل يك مجموعه‌ى حزب‌الله واقعى. بسيج سياسى است، اما سياست‌زده نيست، سياسى‌كار نيست، جناحى نيست؛ بسيج مجاهد است، اما بى‌انضباط نيست، افراطى نيست؛ بسيج عميقاً متدين و متعبد است، اما متحجر نيست، خرافى نيست؛ بسيج بابصيرت است، اما ازخودراضى نيست؛ بسيج اهل جذب است - گفته‌ايم جذب حداكثرى - اما اهل تسامح در اصول نيست؛ بسيج غيور است، پاسدار خطوط فاصل است؛ بسيج طرفدار علم است، اما علم‌زده نيست؛ بسيج متخلق به اخلاق اسلامى است، اما رياكار نيست؛ بسيج در كار آبادكردن دنياست، اما خود اهل دنيا نيست. اين شد يك فرهنگ. فرهنگ بسيجى يعنى آن مجموعه‌ى معرفتها و روشها و منشهائى كه ميتواند مجموعه‌هاى عظيمى را در ملت به وجود بياورد كه تضمين‌كننده‌ى حركت مستقيم و پايدار اسلامى آن ملت باشند. اين يك تفكر است؛ در ذهن هم نيست، در خارج و در عينيت وجود دارد. حركت بسيجى، سرنوشت ايران را، بلكه سرنوشت فراتر از ايران را تغيير داد، تعيين كرد. از روز اول، بسيجيان امام ما در ميدانهاى گوناگون انقلاب تا پيروزى انقلاب و تا پس از انقلاب حركتى كردند كه ماندگار شد، الگو شد، يادگار ملت ايران در عرصه‌ى تاريخ شد. امروز جوانان نيويورك و كاليفرنيا هم شعارهاى مردم مصر و تونس را تكرار ميكنند، از آنها الهام ميگيرند؛ انكار هم نميكنند. جوانان مصر و تونس هم از حزب‌الله و حماس و جهاد اسلامى الهام گرفته‌اند و فرا گرفته‌اند و پنهان نكردند. و معلم اول در عصر جديد، بسيجىِ امام بزرگوار ما بود؛ كه همه از بسيجىِ امام بزرگوار فراگرفتند و از جانبازان و سربازان و فداكاران اين انقلاب ياد گرفتند كه چگونه ميتوان اسطوره‌هاى قدرت مادى را شكست، چگونه ميتوان به نام خدا بتها را شكست، چگونه ميتوان ايستاد، چگونه ميتوان مقاومت كرد. اينها حقايقى است كه امروز وجود بسيج، عينيت بسيج، حركت بسيج، هدفهاى بسيج، ما را به اين حقايق آشنا ميكند. انقلاب اسلامى و ملت انقلابى با يك چنين فرهنگى، با يك چنين آموزه‌هائى، با يك چنين روحيه‌اى، توانست بسيارى از ناممكنها را ممكن كند، محقق كند؛ و اين حركت ادامه خواهد داشت. دشمنىِ دشمنان نميتواند تأثيرى بگذارد. البته دشمن، دشمنى ميكند - در اين ترديدى نبايد داشت، انتظارى هم جز اين از دشمن نبايد داشت - منتها ما وقتى حركت عظيم ملت ايران را از آغاز اين انقلاب، اين حركت، اين نهضت عمومى تا امروز مشاهده ميكنيم، مى‌بينيم يك خط سير مشخصى دارد. ملت ايران به سمت پيش حركت ميكند، به سمت اوج حركت ميكند، در ميدانهاى گوناگون بر چالشهاى گوناگون غلبه پيدا ميكند؛ و دشمنان در همين مقابله و مواجهه عقب‌نشينى ميكنند، كوتاه مى‌آيند؛ ناچارند. با اين حركت، سرنوشت ملت ايران، پيروزىِ قطعى است. امروز در سرتاسر منطقه‌ى اسلامى و منطقه‌ى عربى، حركتهاى اسلامى و جوششهاى اسلامى مشاهده ميشود؛ اين همان چيزى است كه سى سال كسانى كه با حقيقت انقلاب آشنا بودند، انتظارش را داشتند و دشمنان انقلاب سى سال از تصور چنين چيزى به خود ميلرزيدند؛ واهمه و وحشت حوادثى را داشتند كه امروز اتفاق افتاده است. طراحان توطئه‌هاى عليه انقلاب اسلامى پيش‌بينى ميكردند كه يك چنين حوادثى پيش خواهد آمد؛ و پيش آمد، و اين پيش خواهد رفت و متوقف نخواهد شد. امروز ملتهاى مسلمان در منطقه‌ى عربى سر بلند كرده‌اند، آگاه شده‌اند، بيدار شده‌اند. دشمنان نميتوانند آنها را سركوب كنند و نميتوانند راه را منحرف كنند. حركت به جريان افتاده است و وضع دنيا را تحت تأثير قرار داده است. همين حركتهائى كه امروز شما در دنياى غرب، در آمريكا و در اروپا مشاهده ميكنيد، نشان دهنده‌ى تغييرات عظيمى است كه آينده‌ى دنيا شاهد اين تغييرات خواهد بود. ما از عكس‌العمل دشمنان تعجب نميكنيم؛ از تهديدهائى كه ميشود، از تحريمى كه ميكنند، از آنچه كه كشورهاى استكبارى در اين دوره در مواجهه‌ى با نظام جمهورى اسلامى انجام ميدهند، تعجب نميكنيم. آنها ميدانند كه كانون اين حركت، جمهورى اسلامى بود و ايستادگى ملت ايران است كه توانسته است اين روحيه را در منطقه بگستراند كه ميشود در مقابل هيمنه‌ى استكبار ايستاد. استكبار پيشرفت كار خودش را همواره از راه مرعوب كردنها - ملتها را مرعوب ميكردند، سران كشورها را مرعوب ميكردند - پيش برده است. وقتى اين پرده‌ى رعب بشكند، وقتى ملتها بدانند كه اين هيمنه، هيمنه‌ى حقيقى و واقعى نيست و صورى و ظاهرى است، اين سلاح از دست استكبار گرفته خواهد شد. و امروز اينجور شده است. لذا خشمگينند، عصبانى‌اند، روى جمهورى اسلامى فشار وارد ميكنند. البته اين كه جمهورى اسلامى را متهم كنند كه اين حركات را راه انداخته، غلط است؛ اين يك تهمت بيجا و بيموردى است؛ احتياجى به اين كار نيست. نظام اسلامى با بقاء خود، با ايستادگى خود، با صدق خود در اين راه - كه ملت ايران نشان داد در اين راه صادق است - الهام‌بخش بوده است و اين الهام‌بخشى وجود دارد. ملتها بيدار شده‌اند و راه خود را پيدا كرده‌اند. دشمنان هم دشمنى ميكنند. البته اين دشمنى‌ها چالشهائى را ايجاد ميكند. ملت ايران به مواجهه‌ى با اين چالشها عادت كرده است و ما ان‌شاءالله بر همه‌ى چالشهائى كه دشمنان به وجود مى‌آورند، غلبه خواهيم كرد و پيروز خواهيم شد و خداى متعال براى ملت ايران و در نهايت براى امت اسلامى و استقرار حقايق نورانى اسلام در عالم، اين پيروزى را مقدر فرموده است. اميدواريم خداوند متعال توفيق تداوم در اين راه را به همه‌ى ملت عزيز ما، به جوانان عزيز بسيجى ما، به همه‌ى جوانان اين كشور و به مسئولان مرحمت كند. همه بدانند كه در اين زمينه‌ها مسئولند؛ هم مسئولان كشور، هم قشرهاى گوناگون. مردم در ميدان حاضرند. آمادگى مردم در قضاياى گوناگون، آمادگى كامل است. مسئولان هم بايد قدر اين ملت را و اين آمادگى را بدانند و وظائف خود را، كارهائى را كه بر دوش آنهاست، به بهترين وجهى در قواى سه‌گانه انجام بدهند و ملت با انسجام پيش برود. اين حركتهاى اسلامى در اطراف دنياى اسلام هم بلاشك حركتهاى ماندگارى است، حركتهاى پيشرونده‌اى است. ملتها يكى پس از ديگرى بيدار ميشوند. دست‌نشاندگان استكبار، يكى پس از ديگرى از عرصه و صحنه خارج خواهند شد و ان‌شاءالله روزبه‌روز شوكت اسلام و اقتدار اسلام بيشتر خواهد شد. پروردگارا! ما را لايق اين نعمتهاى بزرگ قرار بده؛ ما را شاكر اين نعمتهاى بزرگ قرار بده. پروردگارا! دلهاى ما را به نور محبت و معرفتِ خودت و اوليائت منور بگردان؛ دعاى بقيّةالله (ارواحنا فداه) را شامل حال ما بفرما. والسّلام عليكم و رحمةالله و بركاته‌ آره دیگه!! دمکراسی نوین جهانیه دیگه! نه ببخشید نوین نیست قدیمیه، راستی حرفای زن آقای رامنی! هم شنیدنیه ! اهالی ماساچوست و بریتیش زبان ها هيچ وقت فرزند خودشان را نمي گذارند كه به كس ديگري راي بدهند. يا ایالت میشیگان كه خود من میشیگانی هستم و رامنی هم بارها گفته كه من داماد میشیگان هستم، رامنی را نمي گذارند كه به آقاي اوباما راي بدهند!!!
  • افشین ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 1
    دمت گرم داداش! کلی خندیدم. ولی داری شوخی میکنی یا جدی میگی؟
  • نادر ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 1
    با همه این حرف ها من که عاشق آمریکام.
  • امیرخان ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    به شما مستند "قرن خود" آدام کورتیس رو پیشنهاد میکنم حتما ببینید خیلی در مورد حرف شما جالب اظهار نظر میکنن
  • ماهان ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    0 0
    شوخیه دیگه افشین جان وگرنه قیمت دلار توی ایران چه ربطی به آمریکا داره قابل توجه اونایی که همه چیز رو به آمریکا ربط میدن!!!
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 1
    دمشون گرم.من همین روش را قبول دارم
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    امیر.بخوای، نخوای دموکراسی تو امیکا قویتر ازایران است.
  • اصغر ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    0 1
    شما ساندیست بخور گلم
  • سلمان ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    به نظر من بشينن منچ بازی کنن هرکس برنده شد بشه ریس جمهور آمریکا
  • فرشاد ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
    1 0
    البته شما یک نکته رو فراموش کردید اون هم این که ایالات متحده همانطور که از اسمش پیداست فدرال می باشد و هر ایالت قوانین و مجالس متفاوت و شرایط متفاوت تجمیع آرای همه مردم در دولت های مختلف امریکا اشتباه و خلاف دموکراسی راستین می باشد و در آن حقوق اقلیت به احتمال زیاد نادیده انگاشته خواهد شد دوستان می توانند به "حکومت انتخابی " نوشته جان استوارت میل مراجعه کنند.. با تشکر
  • احمد احمدی ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 0
    اینجانب احمد ... دهها سایت رادر خصوص بیان ساختار انتخاب رییس جمهوری را در آمریکا خواندم و هیچ چیزی متوجه نشدم ، ولی با مطالعه این سایت همه چیز را فهمیدم . باتشکر احمد احمدی
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 1
    دوستان عزیز ! در مقالاتی که میخوانید دو نکته مهم است که هیچ گاه به آن اشاره نمیشود: 1. سیستم حکومتی ایالات متحده امریکا غیر متمرکزترین سیستم حکومتی جهان است. افراد یک ایالت هیچ نیازی به رفتن به واشنگتن ندارند مگر اینگه نماینده یا رییس جمهور شده باشند. 50 ایالت با 50 مجلس قانون گذاری و قوانین کاملا جدا بجز موارد مرتبط سیاست خارجی. این یعنی بالاترین درجه استقلال به یک ایالت که احتمالا مردمانش گرایش های فکری و عقیدتی و اجتماعی خاص خود دارند. 2. ایالات بسیار مهمی از امریکا و مهم ترینشان تگزاس (دومین ایالت از لحاظ جمعیت و وسعت) تنها با این شرط که اسقلال کامل ایالات از دولت مرکزی حفظ شده و آرای انتخاباتی سراسری با یکدیگر جمع نشود ( هر ایالتی وزن خود راداشته باشد ) حاضر به اتحاد با سایر ایالات هستند. با این وجود باز هم قایل به جمع بستن ارا این 50 کشور ! جدا هستید ؟ فکر نمی کنید برای ایالات تا این حد مسقل ایده وزن انتخاباتی یا همان آرای الکترال مناسب تر است؟ با تشکر
  • رضا ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 1
    نظر من درسته این سیستم بین یک فرد تحصیل کرده با یک بی سواد اختلاف ارزش رای کاملا عادلانه اس همین طور بین یه فعال اقتصادی سیاسی تا یک شهروند معمولی این یعنی دموکراسی و عدالت واقعی
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    1 0
    یعنی از نظر شما قشر مرفه و اصطلاحا بالا شهری فریب وعده های سرخرمن رو نمی خورتد؟ اما مشکل اینجا نیست ایراد اینجاست که اگر در یک ایالت 50 میلیونی کاندیدایی 26 میلیون و کاندیدای دیگر 24 میلیون رای بیاورند تمامی آرای الکترال آن ایالت به حساب کاندیدای برنده ریخته می شود که این به معنای ضایع شدن و نادیده گرفتن آرای 24 میلیون نفر است و این مطلب مصداق روشن تبعیض و بی عدالتی است این گونه رای گیری مناسب انتخابات ایالتی است نه ریاست جمهوری
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    قانون خوبیه همه حق رای دادن دارن ولی رای همه یه ارزش نداره رای شخصی که دکتری داره اطلاعات خیلی بیشتری داره با رای کسی که تو روستا مشغول کشاورزیه نباید یه وزن داشته باشه شما میخوای برای یه شرکت خیلی بزرگ رئیس انتخاب کنی اینکار رو هیئت مدیره انجام میدن یا بین ادمهایی که بعضا هیچ اطلاعاتی هم ندارن نظرسنجی میزارید ؟ کلا دموکراسی و برابری همه بزرگترین جوکه بله ادما حقوق برابر باید در همه چیز داشته باشن آزاد باشن اما سطح درک و فهم و اطلاعات و سواد ادما یکسان نیست نباید رای یه الکلی با رای مثلا بیل گیتس تو یه سطح باشه اولی اصلا معلوم نیست چرا رای داده دومی کلی تحقیق و فکر میکنه . تو ایرانم بدون تعصب یه نگاه به اطرافیانتون بندازید کیفیت رای دادن رو میبینید
  • omino ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 1
    آفرین خیلی خوب تحلیل کردی واقعا دمت گرم..... تو روستای ما موقع انتخابات یه عده میان با آرد و قند و برنج و حتی پول نقد از روستاییان بی اطلاع رای جمع آوری می کنند. و این بدبختی بی پایان ماست...........
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    ای کاش ارز ما اینقدر نوسان نداشت. تأسف باره
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    2 0
    سیستم رای دهی الکترال ،برخلاف مدعیان دروغین دموکراسی، مخالف دموکراسی واقعی هست .
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    1 0
    شما هستی ؟!
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    1 0
    مرغ همسایه غازه...
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    1 0
    چون هنوز موسوی وارد آمریکا نشده !
  • مرگ بر غربزده ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    1 0
    حالا شما حساب کنید اگه سیستم انتخابات آمریکا انتخاب مستقیم و سیستم ایران الکترال بود چه جنجالها که توسط اونا در مورد نبودن دموکراسی در ایران بپا نمیشد و غربزده های داخلی چه شیون ها که سر نمیدادند !!!
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    1 1
    اولا اسم کشور ایالات متحده است نه جمهوری امریکا دوم اینکه حکومت این کشور فدرال و متشکل از چند ایالت است سوم اینکه هر ایالت دولت و قانون گذاری خودش را دارد و به عبارتی حکومت به دو گونه ایالتی ، شامل مجلس قانون گذاری ، فرماندار ایالتی ( منتخب رای مردم ) ، دیوان قضایی ایالتی برای هر ایالت مستقل و از طرفی دیگر حکومت فدرال شامل مجالس نمایندگان و سنا ، رییس ایالات متحده یا پرزیدنت ( نه آنگونه که شما می گویید رییس جمهور ) و دیوان عالی قضایی پس آنکس که انتخاب میشود رییس جمهور نیست و رییس ایالات متحده است ( president of united states ) . و بر همین اساس روش انتخاب رییس ایالات متحده به رای الکترال ایالتی واگذار شده است .
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 1
    اولا اسم کشور ایالات متحده است نه جمهوری امریکا دوم اینکه حکومت این کشور فدرال و متشکل از چند ایالت است سوم اینکه هر ایالت دولت و قانون گذاری خودش را دارد و به عبارتی حکومت به دو گونه ایالتی ، شامل مجلس قانون گذاری ، فرماندار ایالتی ( منتخب رای مردم ) ، دیوان قضایی ایالتی برای هر ایالت مستقل و از طرفی دیگر حکومت فدرال شامل مجالس نمایندگان و سنا ، رییس ایالات متحده یا پرزیدنت ( نه آنگونه که شما می گویید رییس جمهور ) و دیوان عالی قضایی پس آنکس که انتخاب میشود رییس جمهور نیست و رییس ایالات متحده است ( president of united states ) . و بر همین اساس روش انتخاب رییس ایالات متحده به رای الکترال ایالتی واگذار شده است .
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    ولی آنچه که مسلم است مزخزف بودن دموکراسی در مهد تمدن (!!!) دموکراسی (!!!) است/همش به دموکراسی در ایران گیر می دن ولی خودشون بهره ای نبرده اند
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    1 0
    نا شناس این دقیقا خلاف دموکراسیه وقتی میگی جاهای مهم!!! این یعنی بشر اهمیت و هیچ حقوقی ندارد یعنی برخی مهم تر از بقیه هستند ...
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    شاید منصفانه تر باشه
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    امیر خان خودتو ناراحت نکن . یه پیشنهاد بده شاید شد .
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    این الگو فقط در فدراسیون هایی با ساختار ایالات متحده کارایی دارد ، نه همه کشور ها .
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 1
    داداش اونی رو که انتخاب می کنند رییس جمهور نیست . رییس ایالات متحده است . باید هم منتخب ایالات باشد . تازه همان ایالات هم به رای اکثریت خودش احترام میگذارد . حالا اگر آن ایالت وزنه سبک یا سنگین فدراسیون باشد دیگر به خودشان مربوط است .
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    هروقت ساختار ایران بجای جمهوری ، ایالتی و فدراسیون شد ، رای گیری هم همینجور میشود .
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 1
    اتفاقا آرای الکترال دقیقا بیان کننده نسبت جمعیتی است . ولی تمام نمایندگان آن ایالات به احترام انتخاب اکثریت مردم همان ایالت ، به برنده آن ایالت رای می دهند . طبق قانون ، ساختار آن کشور ایالتی است و رییس آن رییس ایالات است نه رییس جمهور .
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    شما برو روشنشون کن !
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 1
    مجید جان ! دلبندم !! مردم رای می دهند ، اتفاقا رایشان هم کاملا تاثیر گذار است . شما یکبار دیگر مطلب را بخوان . هر کس در هر ایالتی برنده شود ، کل آرای الکترال ، یعنی به تعداد نماینده های آن ایالت ( به تناسب جمعیت ) را صاحب میشود . فقط یک چیز را مشرق و دیگران هنوز نفهمیده اند و آن هم اینکه ، آن کسی که انتخاب می شود رییس جمهور نیست بلکه رییس ایالات متحده است .
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 1
    مشرق یه مقاله دیگه بنویس و خودت را خلاص کن . این بابایی که انتخاب میشه رییس جمهور نیست که با رای جمهور انتخاب بشه ! رییس ایالات متحده است و باید با رای ایالات انتخاب شود . حالا هی گیر بدین به یک چیز خیالی و موهوم خود ساخته !!!!!!
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    حقوق اقلیت در قوانین ایالتی محفوظ است . البته مشکلات نژادی هم به همین اقلیت و اکثریت ایالتی بر میگردد. کما اینکه در بعضی ایلات تبعیض نژادی فاجعه است مثل میسیسیپی و در ایالتی دیگر نه و مامور اجرای آن هم فرماندار ایالتی است . کلا قوانین فدرال به کلان جامعه ایالان متحده نگاه میکند ، نه جزء .
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    مبارکه !! البته اگر به مشرق فقط تکیه کرده باشی ، بگم که این هم مشکل دارد .
  • سلام ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    1 0
    سلام به همه ی دوستان. سیستم آمریکا فدرال است که به جمهوری بیش از دموکراسی نزدیک است و سواد دوستانی که کل این کشور را مبتنی بر دمکراسی می دانند زیر سوال می برد البته از نظر من جمهوری بهتر از دیکتاتوری اکثریت(بخوانید دمکراسی)است. نکته ی بعدی در مورد نسبت برتری رای بعضی مردم بر بعضی دیگر است. این موضوع ازنظر منطقی کاملا درست است اما با روح دموکراسی و حتی جمهوری در تناقض آشکار است (تا کنون هیچ نظریه پرداز لیبرالی چنین نظری ارایه نداده است بلکه اصلی ترین نقدی است که به این مکتب وارد است) و اگر کسی چنین ادعایی دارد دیگر نه به دمکراسی اعتقادی دارد نه به جمهوری و قطعا دیکتاتوری را هم قبلا رد کرده است(مثل من که با انکه به این روش اعتقاد دارم سنگ هیچ یک از این دو روش کثیف را به سینه نمیزنم) سوال اینجاست که چه کسی تعیین میکند چه کسی با چه وزنی حق رای دارد و چه چیزی سنجه ی این موضوع است؟تحصیلات ثروت و... و یا عقل.قطعا جواب همه عقل است در حالی که می دانیم همه با سوادها و پولدار ها قطعا عاقل نیستند و همه ی بیسوادها و فقرا هم بیعقل تشریف ندارند و حتی از نظر من نسبتی هم بین آنها نیست(به بمب اتم فکر کنید که مثلا عاقل ترین انسان های زمان آن را ساختند و از آن استفاده کردند). با مقدمه ی ذکر شده به راحتی میتوان فهمید رای الکترال اصلا ربطی به دمکراسی و حتی جمهوری ندارد و هیچ نسبت هم با نسبت خردمندان جامعه ندارد و البته دکوری هم نیست!البته متاسفانه به خاطر ترس درونی ما از هژمونی رسانه ای آنها سعی داریم به خود هزار دروغ بگوییم تا بقبولیم این روش درست است. با تشکر از وقتی که گذاشتید.لطفا اگر نقدی دارید بیان کنید که ذهن ها در فضای نقد رشد می کنند.(به من کمک کنید تا رشد کنم)
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 1
    کره شمالی صد در صد رای میدن پس از شما هم بهترن و دموکراسی بهتری داره!! مشروعیت نظام سیاسی به درصد مشارکت نیست به کارهایی که انجام میده!!!
  • لیلا ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 1
    این رو هم مد نظر داشته باشین که تو انتخابات ما انتخابات رئیس جمهوری رو با انتخاب شوراهای شهر و روستا همزمان برگزار می کنند البته برای صرفه جویی!!!!!! و در واقع به نفع افزایش مشارکت در انتخابات رئیس جمهوری بدلیل محلی بومی و طایفه ای بودن شورا در شهرستان ها و روستاها
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    0 0
    با تقلب
  • امین ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۹
    1 0
    قسمت جالبش اینجاست اونی که میره رای الکترالو بده میتونه خیانت کنه و نام نامزدی که ایالتش بهش رای نداده را بنویسه و یا اسم هرکس دیگه به خاطر همین جان ادوارزد معاون جان کری که اصلا کاندید هم نبود یک رای الکترال گرفت.
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 0
    مجمع انتخاب کنندگان یا کالج الکترال به این گونه است شامل 538 نماینده (به اندازه مجلس سنا= 100 + مجلس نمایندگان=435 + بخش فدرال=3) است مجلس نمایندگان از 435 نماینده دارای رای و 6 نماینده بدون رای است
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 1
    چرته
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 1
    مزخرف ترین نظر کل عالم رو شما دادی دکترم هستی حتما
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 2
    مسخره بازیه.
  • منصور ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 2
    لا اقل از استانهای مرزی و بدبخت سرمایه نمیبرن بریزن تو پایتخت خوبی سیستم ایالتی هم همینه
  • مموتی US ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    0 0
    شلغم جان وقتی بی سوادی و نمی فهمی فلسفه اش چیه حرف مفت نزن رای تک تک مردم مهمه این الکترال ها از دیکتاتوری اکثریت جلوگیری میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس