کد خبر 168031
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۳

رئیس سازمان سینمایی در نشست "تبیین سیاست‌های سازمان سینمایی" خبر داد که بودجه فیلم‌های فاخر تا پایان سال به 30 میلیارد خواهد رسید.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، نشست پرسش و پاسخ "تبیین سیاست‌های سازمان سینمایی" با حضورجواد شمقدری؛ رئیس سازمان سینمایی کشور و عباس کریمی؛ کارشناس سینما با حضور خبرنگاران رسانه‌ها در سرای روزنامه نگاران ایران برگزار شد.

شمقدری در این نشست به برشمردن ویژگی‎های سه گانه سازمان سینمایی پرداخت و گفت: سازمان سینمایی قرار است به سینمای ایران کمک ‌کند تا به سمت بخش خصوصی برود. گاه شنیده می‌شود برخی می‌گویند سینمای ایران دولتی است و خصوصی نیست. به نظرم این عبارت خیلی گنگ است. به این دلیل که از وقتی یادم می‌آید سینمای ایران همیشه با کمک دولت سرپا بوده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته نسبت سرمایه گذاری دولتی و خصوصی متغیر بوده اما بعید می‌دانم در بهترین حالت بخش خصوصی توانسته باشد بیش از 50 درصد در فعالیت‌ها مشارکت کند. حتی این مشارکت در برخی دوره ها به 10 درصد هم رسیده است.

پیگیری سیاست متمرکز در ساختار جدید

شمقدری ویژگی دوم سازمان سینمایی را همگرایی مؤسسات زیرمجموعه این سازمان معرفی کرد و ادامه داد: در ساختار قبلی مؤسسات زیرمجموعه به شکل جزیره‌ای و مستقل از هم عمل می‎کردند که این موضوع به افتراق شدید بین مدیران این موسسات با معاون سینمایی وقت انجامید اما سازمان سینمایی سیاستی متمرکز و همگرا را دنبال می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی از استقلال این سازمان از مجموعه وزارت ارشاد به عنوان سومین ویژگی اشاره و اظهار کرد: ارشاد از جمله‌ وزارتخانه‌هایی است که مأموریت‌های متعدد‌، متکثر‌ و مهمی دارد. فکر می‌کنم کاری که مسئولان ستادی وزارت ارشاد در دوره‌های مختلف در این وزارتخانه انجام داده‌اند بیشتر شبیه یک جهاد بوده و نیاز است که ساختار وزارت ارشاد اصلاح شود.

وی همچنین از تلاش برای خروج سازمان سینمایی از حوزه معاونت‌های وزارت ارشاد خبر داد و گفت: قرار بود سازمان زیرمجموعه ریاست جمهوری یا وزارت ارشاد باشد. من فکر می‎کردم بهتر است زیر نظر ریاست جمهوری باشیم که این موضوع مخالفانی از جمله مجلس داشت اما حالا بر این تصورم اینکه زیر نظر وزارت ارشاد هستیم بهتر است.

امیدوارم تا جشنواره فجر مستقر شویم

شمقدری با اشاره به  دو مشکلی که به آماده نشدن محل سازمان و ایجاد محدودیت‌های بودجه‌ای منجر شده است، گفت: به این ترتیب فعالیت‌هایمان به کندی پیش می‌روند. اما تقریبا می‌توان گفت که تاکنون سازمان سینمایی 60 درصد استقرار پیدا کرده و امیدواریم تا پیش از جشنواره فیلم فجر میزان استقرارمان به بیش از 90 درصد برسد.

وی درباره تدوین اساسنامه سازمان سینمایی اظهار کرد: در سند سینمایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بحث قرار گرفته،‌ سازمان سینمایی کشور موظف است در ظرف یک سال اساسنامه خود را ارائه دهد.

رئیس سازمان سینمایی درباره تکلیف نهایی فیلم اولی‌ها و اینکه انجمن سینمای جوان از آنها حمایت می‌کند یا بنیاد سینمایی فارابی، توضیح داد: اکنون قر ار شده که نیروهای جوان شهرستانی، فیلم‌های خود را در انجمن سینمای جوان بسازند و تا به حال سه پروژه‌ نیز در این بخش آغاز شده است که امیدوارم دو تای آنها به جشنواره فیلم فجر برسند.

سال 90 سه میلیارد به "لاله" رسید

وی درباره چگونگی تخصیص بودجه به پروژه‌های فاخر یادآور شد: ما برای سال 90 بودجه 28 میلیاردی در دسترس داشتیم که البته در نهایت 20 میلیارد به ما تخصیص داده شد. در واقع ما سال گذشته به بیش از 10 پروژه فاخر بودجه اختصاص دادیم و سه میلیارد هم به فیلم "لاله" اختصاص پیدا کرد.

شمقدری با توضیح این مطلب که امسال بودجه آثار فاخر و غیره یکی شده‌اند، ادامه داد: به این شکل دست‌ ما برای صرف هزینه‌ها باز است. البته بودجه امسال سازمان سینمایی حدود 30 درصد کاهش یافته و تصور می‌کنم در پایان سال به حدود 30 میلیارد تومان برای فیلم‌های فاخر برسد.

رئیس سازمان سینمایی درباره اختلافات این سازمان با دیگر بخش‌ها به ویژه شورای صنفی نمایش اظهار کرد: همواره در حوزه‌های مختلف از جمله سینما ممکن است تعدد نظرات وجود داشته باشد. همانطور که دوستان اتحادیه تهیه کنندگان نیز در این مدت یاری فراوانی به ما رساندند اما دارای نظرات متفاوتی هستند.

سه سال بر سند سازمان سینمایی کار شده است

شمقدری با اشاره به مصوبه‌ای دولت اصلاحات مبنی بر منتفی شدن خواندن تمام فیلمنامه و بسنده کردن به طرح هر اثر، ادامه داد: اخیرا برخی افراد مانند اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اصرار داشتند که فیلمنامه‌ها باید خوانده شوند تا مشکلات کمتری ایجاد شود و ما هم زحمت بیشتری به خود دادیم و همینطور عمل کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان سینمایی نمی‌تواند سند سینما را در اختیار گروهی قرار دهد، تصریح کرد: این سند در حیطه مسئولیت‌های دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی می‌شود. اما نزدیک به سه سال روی این سند در کارگروه هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی به ریاست علی اکبر ولایتی که در آن سازمان‌های مختلفی مانند صدا و سیما‌، معاونت سینمایی ارشاد‌، حوزه هنری‌، ناجی هنر و ... نماینده دارند‌، بحث شده است. ضمن آنکه ما خودمان این سند را به صورت خیلی محدود به چند نفر دادیم که بخوانند و نظراتشان را بگویند.

شمقدری همچنین بر نقش عمده مؤسسات نمایش خانگی تأکید کرد و گفت: اگر درباره توقف فعالیت برخی از این موسسات سوال دارید باید بگویم آنها خودشان موفق نشدند به برنامه ریزی درست برای مناسبات تجاری‌شان با بخش خصوصی برسند.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با اشاره به یکی از آفت‌های سینما در سی سال گذشته، خاطرنشان کرد: عده‌ای تلاش می‌کردند سینما حیاط خلوت جمع محدودی باقی بماند. همین شد که بسیاری از ضعف‌ها و چالش‌ها هیچگاه به مرحله طرح در سینما نرسید تا بتوان برای آن فکری کرد! در حالی که معتقدم سینما با توجه به وظایف ذاتی‌اش باید مشارکت عمومی را جذب کرده و از نظرات نخبگان بهره ببرد. به همین دلیل ما تلاش کردیم زمینه‌ این مشارکت فعال را فراهم کنیم.

وی با تصریح این مطلب که نباید در یک شکایت قانونی از عبارت جمعی از مردم متدین استفاده کرد، افزود: اینکه در یک بستر قانونی اعتراضاتی مطرح شوند خوب است اما قرار نیست چنین عباراتی به شکایت ها الصاق شود.

شمقدری تحولات جدی در حوزه سینما را یک نیاز جدی دانست و اظهار کرد: هر تغییر ساختاری هزینه‌، مشکل و دردسرهای خاص خود را دارد. شاید مدیریت‌های قبلی می‌خواستند این کار را برعهده آیندگان بگذارند و از زیر بار این وظیفه سنگین شانه خالی کنند. با این حال ما احساس کردیم که دیگر نباید وقت کشی کنیم و ساختار سازمان سینمایی باید شکل بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس