به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در ابتدای برنامه محمود گبرلو مجری و سردبیر برنامه از حضورش در نمایشگاه مطبوعات و بازخوردهای برنامه هفت سخن گفت.
وی درباره برخی اظهارات مبنی بر تسلط نداشتن مجری، محافظه کار بودن برنامه و سفارشی بودن مهمانها توضیحاتی داد و عنوان کرد: امیدوارم برنامه هفت بستر و تریبون مناسبی برای همه اهالی سینما با گرایشهای مختلف باشد و بتواند در ارتقا سینمای ایران موثر عمل کند.
حاشیهسازیها "لاله" را با مشکل انتخاب بازیگر و سرمایهگذار مواجه کرده
در ادامه شفیع آقامحمدیان رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره فیلم حقیقت روی خط آمد و درباره برگزاری این جشنواره توضیح داد: همزمان با عید سعید غدیر خم جشنواره فیلم حقیقت آغاز به کار میکند. درسینماهای فلسطین، عصر جدید و سالن سینمای مستند و تجربی به مدت یک هفته فیلمهای مختلفی در بخش سینمای ایران و بین الملل به نمایش در میآیند. همچنین با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری این فیلمها در 22 دانشگاه در سراسر کشور نیز نمایش داده میشوند.
وی درباره شایعه کلید خوردن فیلم "لاله" افزود: کلید خوردن فیلم "لاله" شایعه نبوده است. به دلیل برگزاری دو مسابقه بزرگ رالی گروه به همراه علیرضا زرین دست این مسابقات را ضبط کردند و به دلیل مطرح بودن مسائل اقتصادی ما نمیتوانستیم این مسابقات را از دست بدهیم.
وی افزود: همچنین تغییر برخی از عوامل فیلم نیز به دلیل سرعت بخشیدن به تولید فیلم بوده است. در حال حاضر نیز پروانه پرتو به عنوان تهیه کننده با نیروهای جدیدی که معرفی کرده، مشغول به کار هستند. استعفا عوامل قبلی هم ارتباطی با مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس با فیلم ندارد چون تا به حال "لاله" همه مراحل قانونی را پشت سر گذاشته است.
آقامحمدیان درباره اعلام بازیگران فیلم گفت: به دلیل حاشیه سازیهای به وجود آمده با برخی از بازیگرانی که برای حضور در فیلم پیش بینی کرده بودیم و سرمایهگذاران خارجی با مشکل مواجه شدیم اما با آمدن تیم جدید مذاکره با بازیگران خارجی آغاز شده و امیدوارم تا 10 روز آینده بازیگران و عوامل اصلی را اعلام کنیم.
داریوش ارجمند: آنچه در توان داشتم، خرج کردم
داریوش ارجمند بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون اولین مهمان حضوری برنامه بود. وی در ابتدای صحبتهایش عنوان کرد: در طول سالها فعالیتم به عنوان بازیگر فکر میکنم که بدهکار خودم نیستم و انچه را که در توان داشتهام خرج کردهام.
وی درباره ایفای نقش مالک اشتر گفت: خوشبختانه در طول بیست سال گذشته بازخورد ایفای این نقش را در میان مردم دیده ام و اکثرا من را به نقش مالک اشتر به یاد میآورند در طول این سالها نیز تلاش کردم دین خودم را نسبت به این شخصیت به درستی ادا کنم.
این بازیگر یادآور شد: زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد وحشت کردم که نتوانم از عهده ایفای آن بربیایم. بنابراین از قرآن و امام رضا(ع) در مشهد مقدس کمک گرفتم. معتقدم هنرمندی که مسلح و مزین نباشد به بارقههای الهی هیچ گاه در کارش موفق نمیشود. خداوند به ما قدرت بازآفرینی داده است. هنرمند خاطره و حافظه بهشت در ذهنش بیش از انسانهای دیگر جا افتاده و از قدرت باز آفرینی بیشتری بهرهمند است اما باید به این مسئله توجه کنیم که جاودانگی هنر با مضحکه و لودگی سازگار نیست.
وی ادامه داد: جوهره رفتن به دنبال هنر باید در فرد به وجود بیاید. بازیگری سلوک دارد بنابراین اصلا کار سادهای نیست و با ادعا هم درست نمیشود.اما افرادی هم هستند که برای ارتزاق و کسب شهرت وارد این حرفه شدهاند باید هدف از ورود به این عرصه مشخص باشد. نوع هدف مسئله نیست اما برای رسیدن به آن باید بهترین بود.
داریوش ارجمند درباره فاصلهای که بین بازیگران نسل قدیم و جدید به وجود آمده گفت: بازیگران جوان بسیار خوبی داریم که مشغول کار هستند. اما بازیگرانی هم هستند که حتی نمیتوانند نقش خودشان را به درستی جلوی دوربین بازی کنند چون خودشان را نمیشناسند. رابطه، ضابطه و باند بازی در همه جای دنیا وجود دارد، این افراد در تاریخ هنر ماندگار نمیشوند.
بازیگر«ناخدا خورشید» یادآور شد: متاسفانه سفره سینمای ایران برای حضور هنرمندان تنگ است. در سینمای اروپا با هر چهرهای که داشته باشید نقش برایتان وجود دارد اما در ایران برای بازیگر شدن ابتدا باید جراحیهای زیبایی انجام داد. هنر کمی مناعت طبع و گذشت میخواهد. زیاده طلبی هنرمند را نابود میکند. آرزو می کنم کسانی که با رابطه در سینما کار میکنند و پولهای خوبی در می آورند پولهایشان را خرج سینما کنند و هنرمندان مستعد را به کار دعوت کنند.
"یک خانواده محترم" لبههای انتقادی تندی را مطرح میکند
حاشیه هفت اختصاص به حرف و حدیثهایی که برای فیلم"یک خانواده محترم" پیش آمده داشت. در همین رابطه مسعود بخشی کارگردان فیلم روی خط آمد و گفت: فیلمنامه این فیلم براساس قصه ازلی ابدی هابیل و قابیل 5 سال قبل نوشته شده است. من بیشتر قصد داشتم اتفاقات روی داده در زمان جنگ تحمیلی و فشارهایی را که به خانوادههای ایرانی وارد شده به تصویر بکشم.
وی ادامه داد: این فیلم یک درام قصه گو است و بر اساس قواعد ژانر ساخته شده. بازتاب فیلم در جشنواره کن هم بسیار خوب و در راستای اهداف ما برای بازگو کردن صدماتی که در زمان جنگ به کشور وارد شد بوده است. دوستان قبل از دیدن فیلم نباید در ارتباط با آن قضاوت کنند.
بخشی تصریح کرد: این یک فیلم اجتماعی است و بعید نیست که انتقادات تندی را مطرح کند. من بدلیل نشانهها و کدهای فرهنگی تاثیرگذار بر مخاطب عام اصلاحاتی را بر روی فیلم سینمایی یک خانواده محترم انجام دادم. اما در وهله اول مخاطب فیلم مردم ایران هستند و باید برای رشد فرهنگی مخاطب عام و البته آموزش خود من به عنوان کارگردان فیلم برای مردم نمایش داده شود.
بخش چهرهها اختصاص به معرفی فعالیتهای اصغر فرهادی، نگار جواهریان، چنگیز جلیلوند، ترانه علیدوستی، عزیزالله حمید نژاد، محمد مهدی عسگرپور و مهران احمدی داشت. همچنین مراسم تجلیل از پیشکسوتان لابراتوار در سینما نیز پخش شد.
فراستی: "آینههای روبرو" از عهده موضوع حساس طرح شده، برآمده
نقد فیلم سینمایی"آینه های روبرو" بخش بعدی برنامه بود که نگار آذربایجانی کارگردان و فرشته طائرپور تهیه کننده فیلم و مسعود فراستی که بعد از یک هفته غیبت دوباره به عنوان منتقد، در این قسمت برنامه حضور داشتند.
در ابتدا طائرپور بعد از اشاره به چگونگی شکلگیری فیلمنامه فیلم گفت: نگارش فیلمنامه «آینههای روبرو» به دلیل موضوع حساسیت برانگیزی که به ان میپرداخت یک سال و نیم طول کشید. موسسه ناجی هنر نیز در 10 درصد فیلم در ازا 50 میلیون تومان شریک شده است اما متاسفانه شایعاتی مبنی بر حمایت یک میلیاردی توسط این موسسه بر سر زبانها افتاده که نمیدانم چرا مدیر جدید ناجی هنر آن را تکذیب نمیکند.
نگار آذربایجانی نیز درباره دغدغه به تصویر کشیدن یک فرد ترنس توضیحاتی داد و گفت: به دلیل پر رنگ بودن خاطره داشتن دوستی ترنس در ایام نوجوانی ایده ساخت این فیلم به ذهن من رسید. رفتار افراد جامعه و خانواده و رفتار این شخص در اجتماع نیز همیشه ذهن من را به خود مشغول کرده بود.
وی افزود: به دلیل حساسیتی که در مورد این افراد در جامعه وجود دارد، سختترین بخش فیلم نگارش فیلمنامه آن بود. اینکه چگونه بتوانم این شخصیت را به تصویر بکشم که مخاطب آن را پس نزند دغدغه اصلی من بود. من بیش از هرکس نگران تماشاگری بودم که قرار است فیلم را ببیند و اینکه نکند چیزی را که روی پرده میبیند با واقعیت فرق داشته باشد.
وی توضیح داد: همچنین نگران اشخاص ترنسی بودم که مخاطب این فیلم هستند. اما خوشبختانه تا امروز بازخوردهای خوبی از همین افراد دریافت کردهام. خوشحالم که توانستم شخصیت قابل باوری از یک ترنس به تصویر بکشم.
فراستی درباره فیلم گفت: خوشبختانه فیلم توانسته از پس موضوعی که مطرح کرده بر بیاید. چون این مسئله موضوع خطرناکی است که به راحتی میتوانست از دست برود.اما فیلم قصه خود را به درستی روایت میکند و مخاطب خودش را در درون فیلم میبیند. بازی بازیگر نقش رعنا نیز بسیار باورپذیر از کار درآمده است.
وی افزود: نقطه قوت فیلم نیز قرار گرفتن مخاطب به جای رعنا و واکنش او نسبت به برخورد با یک ترنس است. این شخصیت با قدرت به نمایش درآمده است. اما در بخش دوم فیلم کمی احتیاط وجود دارد و شخصیتها شفاف نیستند. دردمندی شخصیت آدینه درست از آب در نیامده و کمتر درون او را میبینیم.
طائرپور در جواب گفت: این ترس و احتیاط در جامعه ما وجود دارد.همچنین شخصیت پدر فیلم نیز عقب افتاده نیست. واقعیت این است که اگر هر کدام از ما خودمان را جای خانواده این افراد بگذاریم همین رفتار را بروز میدهیم. همه تلاش ما این بود که نشان دهیم چگونه باید با این افراد برخورد کرد. ضمن اینکه احتیاط ما به دلیل این نیز بود که نمیدانستیم قرار است چه برخوردی با فیلم از طرف منتقدان، مسئولان و مخاطبان بشود.
فراستی عنوان کرد: "آینه های روبرو" بسیار چفت و بست دارد و منظم جلو میرود اما در سکانسهایی به سمت ملودرام اشکانگیز گرایش پیدا کرده که در راستای فیلم نیست اما در نهایت جذاب از کار درآمده است.
اظهارات عباسیان درباره «یک خانواده محترم»
در میانه این بحث محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره سی و یکم فیلم فجر روی خط آمد و درباره فیلم «یک خانواده محترم» ابراز عقیده کرد: همه ایرانیهایی که در کن حضور داشتند و این فیلم را دیدند به شدت از فضایی که فیلم ارائه میدهد احساس انزجار کردند. متاسفانه این فیلم بدترین فیلمی است که علیه آرمانهای انقلاب و اعتقادات مردم ساخته شده است. من خواهش میکنم که این فیلم را برای اصحاب رسانه به نمایش بگذارند تا تصویری که این فیلم از مردم ایران ارائه می دهد به درستی مشخص شود.
اداره ملوک الطوایفی سینمای ایران
بخش پایانی برنامه اختصاص به بررسی چالشهای اکران با حضور غلامرضا رمضانی کارگردان فیلم «هم بازی» که این روزها در حال اکران است، داشت.
رمضانی در ابتدای صحبتهایش عنوان کرد: قرار بود 15 مهرماه تنها فیلم"هم بازی" در حوزه کودک اکران شود و پخش کننده فیلم نیز این قول را گرفته بود که اکران این فیلم همزمان با اکران فیلم کودک دیگری نباشد. اما متاسفانه همزمان با نمایش این فیلم فیلم"کلاه قرمزی و بچه ننه" بیشترین سینماها را در گروه آزاد در اختیار داشت و فیلمهای کودک"اختاپوس"،" سلام بر فرشتگان" و "یک فراری از بگبو" نیز اکران شدند.
وی افزود: باید اطلاعرسانی و فرهنگ سازی در این زمینه انجام گیرد. یک خانواده در نهایت یک فیلم را برای دیدن انتخاب میکند. اما سانسهای مناسبی نیز برای اکران به فیلم همبازی داده نشده و این مسئله به فروش فیلم لطمه میزند. کدام خانواده سانس 12:30 و 22:30 را برای سینما بردن فرزندش انتخاب میکند؟ عدالت و نظمی در تقسیم بندی اکران سینما وجود ندارد.
در میانه این بحث حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش روی خط آمد و در این باره گفت: اکران این نوع فیلمها در بخش آزاد به پیشنهاد سازندگان فیلمها است و ضرر و زیان آن را نیز خودشان بر عهده میگیرند. ما تنها دو فیلم کودک اکران کردیم و بقیه ادامه اکرانشان را پشت سر میگذارند.متاسفانه عرضه فیلمها زیاد بوده اما مخاطب مناسبی نداشتیم.
وی عنوان کرد: سال گذشته ما 120 درصد جذب تماشاگر داشتیم اما امسال به دلیل آشفتگی که در اکران نوروز پیش آمد کنترل اکران از دست رفت و نتوانستیم مخاطب زیادی را جذب کنیم. این آشفتگی به دلیل لج و لجبازی همچنان وجود دارد. حتی مدیریت سینما هم دچار اختلال شده است. الان سینما به صورت ملک الطوایفی اداره میشود.
وی ادامه داد: 6 ماه یا یک سال دیگر نیز وضع بر همین منوال است و بدتر هم خواهد شد. متاسفانه این روزها به دلیل ترس از حوزه هنری فیلمنامهها در وزارت ارشاد با مشکل روبرو هستند و فیلمسازان ما دچار خودسانسوری شدهاند.
در ادامه جواد هاشمی نیز روی خط آمد و درباره مشکلاتی که برای اکران فیلمش به وجود آمده گفت: فیلم"اختاپوس" در بخش خصوصی تولید شده و من با این وضع شرمنده سرمایهگذارم شدهام. در حال حاضر20 سینما بهترین سالنها و سانسهایشان را به "کلاه قرمزی و بچه ننه" اختصاص دادهاند که این درست نیست. کاش میگذاشتیم اکران این فیلم تمام شود بعد فیلمهای کودک دیگر را اکران میکردیم.
نظرسنجی برنامه «هفت» نیز به طرح این سوال اختصاص داشت که از میان نقش آفرینیهای داریوش ارجمند در سینما و تلویزیون کدامیک را بیشتر میپسندید؟ در پایان برنامه نقش مالک اشتر در سریال "امام علی(ع)" بیش از 60 درصد آرا را از آن خود کرد.