کد خبر 167932
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲

18 ذی الحجه، روزیست که پیامبر(ص) ولی و جانشین خود را انتخاب کرد؛ امامی که بعد از او، فرزندانش ولی مسلمانان شدند.

به گزارش مشرق به نقل از راسخون، روایت‌هایی از ائمه معصومین(علیهم السلام) درباره اهمیت روز غدیر را در زیر می‌خوانید:

وظایف مؤمنان در روز عید غدیر

امیر مؤمنان علی‌علیه‏‌السلام درباره وظایف مؤمنان در روز عید غدیر فرمود: «در این روز با گسترش دادن در هزینه و لوازم خانواده‏‌تان به سوی آنان بروید و به برادرانتان نیکی کنید. خدای را برای آنچه به شما بخشیده است، سپاس گویید. با هم باشید که خداوند، جدایی و پراکندگی شما را سامان می‏‌بخشد. به یکدیگر نیکی کنید که خداوند، الفت شما را پایدار می‏‌سازد. نعمت‏‌های خدا را به همدیگر هدیه دهید که خداوند چندین برابر عیدهای پیشین و عیدهای آینده به شما پاداش می‏‌دهد پاداشی که ویژه چنین روزیست. نیکی‏ کردن در این روز، ثروت را ثمربخش می‏‌سازد و بر عمر می‏‌افزاید. هم‏دردی کردن و مهرورزی با یکدیگر در این روز، رحمت خداوندی را جلب می‏‌کند. آن اندازه که توان دارید از فضل خداوند برای برادران و خانواده‏‌تان با بذل آنچه موجود است، آماده و فراهم سازید. لبخند و شادمانی را میان خویش و در برخوردهایتان آشکار سازید و ستایش و سپاس خداوند را بر آنچه به شما بخشیده است، نمایان کنید».

حضرت فاطمه علیهاالسلام

از فاطمه زهرا علیهاالسلام پرسیدند که آیا رسول خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله پیش از رحلتش درباره امامت امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام چیزی فرمود؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: «عجبا! آیا روز غدیرخم را فراموش کرده‏‌اید؟»

امام حسن علیه‏‌السلام

امام حسن علیه‏‌السلام فرمود: امت مسلمان از پیامبر شنیدند که درباره پدرم فرمود او برای من همچون هارون برای موسی علیه‏‌السلام است. همچنین دیدند که رسول خدا او را در غدیرخم به عنوان امام نصب کرد.

امام حسین علیه‏‌السلام

امام حسین علیه‏‌السلام پیش از مرگ معاویه، خانه خدا را زیارت کرد. سپس بنی‏‌هاشم را گرد آورد و فرمود آیا می‏‌دانید پیامبر اکرم (ص) علی (ع) را در روز غدیرخم به جانشینی خود برگزید؟ همگی گفتند: بله.

امام زین‌العابدین علیه‌‏السلام

ابن اسحاق، تاریخ‏‌نگار معروف می‏‌گوید: به علی بن حسین علیه‏‌السلام گفتم: «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه» یعنی چه؟ حضرت فرمود: پیامبر خدا به مردمان خبر داد که امام بعد از خودش، امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام است.

امام محمدباقر علیه‏‌السلام

اَبان بن تَغلب می‏‌گوید: از امام باقر علیه‏‌السلام درباره این سخن رسول خدا «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه» پرسیدم. آن حضرت در پاسخ پیامبر فرمود: به مردمان گفت که امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام در میان مردم، جای‏گزین من خواهد بود.

امام صادق علیه‏‌السلام

در دوران زندگی امام صادق علیه‏‌السلام بر اثر جوّ مناسبی که برای نشر معارف اهل بیت علیهم‏السلام پیش آمد، حدیث غدیر بیش از همه دوره‏‌ها مطرح شده است. آن حضرت درباره روز غدیر می‏‌فرماید: «رسول خدا صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله در غدیر خم برای امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام پیمان گرفت و مردم به ولایت او اقرار کردند. خوشا به حال آنان که بر ولایت او ثابت‏‌قدم ماندند و وای بر کسانی که آن پیمان را شکستند».

امام کاظم علیه‏‌السلام

در روزهایی که امام کاظم علیه‏‌السلام در زندان بود، روزی هارون، خلیفه عباسی ایشان را احضار کرد و درباره ولایت اهل بیت علیهم‏السلام بر مردم پرسید. حضرت فرمود: ما می‏‌گوییم ولایت همه خلایق با ماست. دلیل ما، سخن پیامبر در غدیر خم است که فرمود: «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه».

امام رضا علیه‏‌السلام

امام رضا (ع) در روایتی می‏‌فرماید: «در روزگار امیر مؤمنان علی علیه‏‌السلام ، یک‏سال روز جمعه با عید غدیر هم‏زمان گشت. آن حضرت بر فراز منبر رفت و خدا را چنان ستود که همانند آن شنیده نشده بود؛ ستایشی که کسی غیر از او درک نمی‏‌کرد. سپس به یارانش فرمود: «ای مؤمنان! امروز خداوند متعال، دو عید گران‏‌سنگ و بزرگ را به هم پیوسته است؛ دو عیدی که پایداری و استواری هر کدام از این‌ها به دیگری است تا پدیده زیبای خویش را پیش شما کامل کند. شما را به راه رشد آگاه سازد و به روشنایی هدایت کند. راه میانه‏‌اش را برای پیمودن شما هموار کند و بخشش گوارایش را برایتان بگستراند. بی‏‌تردید، امروز موقعیت عظیمی دارد. در این روز، گشایش رخ داده، نردبان تکامل برافراشته شده و دلیل‏‌ها آشکار گشته است. امروز، روز ظاهر شدن و پرده‏‌برداری از مقام پیراستگی عصمت و امامت است. روز کمال یافتن آیین و نمایان ساختن پیمان‏‌ها از دورویی‏‌ها و انکارهای آگاهانه است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس