کد خبر 165182
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵

ایام حج است و این روزها مسلمین در بیت‌الله الحرام گرد هم آمده‌اند تا یک بار دیگر شکوه و عظمت موحد بودن را به نمایش بگذارند.

به گزارش مشرق، یکی از مسائلی که مورد توجه حجاج بیت‌الله الحرام است استلام حجرالاسود و تبرک جستن به آن است، به همین منظور خبرگزاری حوزه شمه‌ای از نحوه پیدایش حجرالاسود و نگاه اهل‌بیت به استلام آن را منتشر می‌کند.

حجرالاسود، همانطور كه از اسم آن پيداست ، سنگ سياهى است كه در ركن شرقى با ارتفاع يك متر و نيم از زمين قرار دارد. اين سنگ به شكل بيضى و در قابى از نقره قرار گرفته است .

* ماهيت حجرالاسود:

حجرالاسود، ياقوت سفيد از ياقوتهاى بهشت بوده است كه خداوند آن را در كوه «ابوقبيس» قرار داد و به حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهماالسّلام وحى كرد تا آن را از كوه ابوقبيس ، استخراج نمايند و به همين شكل كه اكنون هست ، در كعبه جاسازى نمايند.

و از حضرت على عليه السّلام نقل گرديده است كه پيش از حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهماالسّلام خداوند اين سنگ را از بهشت همراه حضرت آدم عليه السّلام به زمين فرستاد و آن حضرت سنگ را در همين مكان كنونى قرار داد، ولى پس از طوفان نوح عليه السّلام حضرت ابراهيم و اسماعيل عليهماالسّلام از طريق وحى ، آن را از كوه ابوقبيس استخراج نمودند.(1)

*چرا این سنگ سیاه شد

اين سنگ كه ابتدا ياقوت بسيار سفيد و نورانى بود، بر اثر تماس كفّار و مشركين با آن و معصيت گناهكاران ، رنگ آن تغيير پيدا كرد و سياه شد.

پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله به عايشه كه در حال طواف بود فرمود: «اگر چنين بود كه خداوند اين سنگ را بر اثر پليدى و نجاسات دوران جاهليت متاثر سازد، اكنون هر دردى با آن شفا پيدا مى كرد و اين سنگ به همان شكلى بود كه در اوّل ، خداوند آن را با آن شكل به زمين فرستاد و خداوند آن را به همان حالت اوّلى كه داشت ، ظاهر مى كرد. اين سنگ ، ابتدا ياقوتى سفيد از ياقوتهاى بهشت بود، ولى خداوند زيبايى آن را بر اثر معصيت گناهكاران ، تغيير داد...».(2)

و در روايت ديگرى از اميرالمؤ منين على عليه السّلام نقل شده است كه آن حضرت فرمود: «حجرالاسود در ابتدا سنگى بود كه سفيدى آن مانند سفيدى مرواريد و درخشش آن مانند ياقوت بود، سپس دستهاى كفّار آن را سياه كرد...».(3)

* استلام حجرالاسود:

((استلام )) يعنى ((دست كشيدن )) استلام حجرالاسود، يكى از اعمال مستحبى است كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و ائمه اطهارعليهم السّلام انجام دادن آن را بسيار سفارش كرده اند. و در بسيارى از روايات ، استلام حجرالاسود به عنوان سنّت رسول خدا معرفى شده است .

البته در استلام حجرالاسود لازم است رعايت ديگران بشود و چنانچه موجب اذيت و آزار ديگران شود، بهتر است از دور به آن اشاره كنيم .

از امام رضاعليه السّلام پرسيدند: آيا در استلام حجرالاسود، وقتى مردم زياد شدند و ازدحام كردند كسى حق دارد براى استلام آن، به زود متوسل شود؟

آن حضرت فرمود: «در اين صورت (ازدحام مردم) با دست خود به حجرالاسود اشاره كن ».(4)

و در روايت ديگرى نقل شده است كه از امام صادق عليه السّلام پرسيدند: چرا حجرالاسود را استلام نمى كنى ؟

آن حضرت فرمود: «اءكرِهُ اءن اُوذيَ ضعيفاً او اتاءذّي ».(5)

يعنى : «نمى خواهم انسان ضعيفى را اذيت كرده باشم يا خود، اذيت شوم ».

نقل شده است كه در مكّه مردى از كارگزاران بنى اميّه زندگى مى كرد كه به او «ابن ابى عوانه» مى گفتند. اين شخص با اهل بيت پيامبرعليهم السّلام دشمنى داشت و هرگاه امام صادق عليه السّلام یا يكى از بزرگان اهل بيت عليهم السّلام وارد مكه مى شد، آن مرد او را به بازيچه مى گرفت . روزى نزد امام صادق عليه السّلام آمد در حالى كه آن حضرت در طواف بود، به او عرض كرد: نظر شما درباره استلام حجرالاسود چيست ؟

آن حضرت فرمود: «رسول خداصلّى اللّه عليه و آله آن را استلام مى كرد».

او عرض كرد: من نديده ام شما آن را استلام كنى .

آن حضرت فرمود: «نمى خواهم انسان ضعيفى را اذيت كرده يا خود اذيت شوم»

آن مرد به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: من گمان مى كردم كه رسول خداصلّى اللّه عليه و آله آن را استلام مى كرد «يعنى به اذيت ديگران يا خودش كارى نداشت»؟

امام صادق عليه السّلام فرمود: آرى ، رسول خداصلّى اللّه عليه و آله آن را استلام مى كرد ولى مردم وقتى پيامبرصلّى اللّه عليه و آله را مى ديدند، حقّش را ادا مى كردند و راه را براى او باز مى نمودند ولكن حقّ مرا را ادا نمى كنند».(6)

1- امالى ، طوسى ، ج 2، ص 91.

2- علل الشرايع ، ج 2، ص 427.

3- امالى ، طوسى ، ج 2، ص 91.

4- فروع كافى ، ج 4، ص 405.

5- فروع كافى ، ج 4، ص 409.

6- فروع كافى ، ج 4، ص 409.

پرتوى از اسرار حج عباسعلى زارعى سبزوارى


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 1
    حجرالاسود فرشته بوده نه سنگ. بی سوادا
  • علی ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 2
    باسلام: حجر به معنی سنگ است. اسود هم به معنی سیاه. سنگ حجرالاسود چه صیغه ای است؟!!!
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    5 3
    ببینم اون موقعی كه سفید بود هم بهش حجرالاسود میگفتند ؟؟؟؟!!!!
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 5
    ناشناس باهوش، حتما اسم فرشته هه سنگ بوده فامیلیشم سیاه ! نه؟
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    4 1
    چقدر مراعات حال مردم !!! و اینکه اذیت نشوند- صلی الله علیکم یا اهل بیت نبوه
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    1 0
    بی سواد خودتی اول تحقیق کن بعد اظهار فضل کن انیشتین !!!!!
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    1 0
    در انتهاي اين مطلب اشاره به مظلوميت ائمه ميشود
  • محمدرضا ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 1
    پ نه پ بهش میگفتن حجرالابیض؟؟؟؟؟
  • احسان ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 1
    احمق اخی تو نمی دونی
  • پدرام ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    2 3
    "حجرالاسود ابتدا سنگی سفید بود که براثر گناه کافران سیاه شد" مگه گناه سیاهه؟ یا مگه نمیشه یه چیزی هم سیاه باشه و هم پاک؟ یه پارچه سیاه تمیز هم اگه خاکی بشه، به نظر سفید میاد. سیاه پوستا به خاطر گناه سیاه شدند؟ سیاه پوست خوب نداریم؟
  • شاسگول ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    2 3
    هاهاهاچی میگن چی شده چه خبره ماکه نگرفتیم......بالاخره سفیده یاسیاه.......غیب هم میشه .........اررررررره داداش...
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    عالی
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    0 0
    سلام چون اگرچیزسفیدکثیف بشه بیشتر رنگش بر عکس خودش که سفید است تبدیل به مشکی میشود بخاطر همین که میگن گناه کاران دلیل مشکی شدن سنگ هستند
  • امیر IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    0 0
    هیچ تحقیقی نکردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس