سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، یک نهاد نظارتی است که ظاهرا فقط نقش آن بررسی و پیگیری تخلفات و در نهایت جریمه کردن آنهاست. اما واقعیت این است که در جریان تخلف و جریمه ناشی از گران فروشی، هم گران فروش و هم کسی که کالایی را گران خریده است، هر دو جریمه می شوند!

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، تنها نمونه ای از اخبار منتشر شده درباره جریمه متخلفان گران فروش که در روزهای اخیر منتشر شده این گونه است

"سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان از جریمه 2 میلیارد و 345 میلیون ریالی اتحادیه تعاونی های تاكسیرانی سراسر كشور به دلیل گرانفروشی خبر داد."

"طرح تشدید برخورد با گرانفروشان و محتکران در سراسر کشور آغاز شد. در این طرح قرار است اکیپ‌های ویژه از تمام انبارها، سردخانه‌ها، محل نگهداری کالاهای اساسی، مواد شوینده، لوازم خانگی و غیره بازرسی کنند."

"معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تشکیل چهار پرونده جریمه گرانفروشی برای چهار شرکت به مبلغ 126 میلیارد تومان خبرداد و گفت : سه فقره تخلف به مبلغ 15 میلیارد تومان ازاین میزان توسط سازمان تعزیرات حکومتی احراز شده است "

"با پیگیری سازمان حمایت صورت گرفت ؛ جریمه 14 میلیارد ریالی تولیدكننده لاستیك به اتهام گرانفروشی"

" ریيس سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان: 153 ميليارد تومان جريمه براي استفاده‌كنندگان ارز مرجع !"

این جریمه ها در واقع ناشی از بازرسی های سازمان حمایت بر اساس اقدامات نامحسوس یا اطلاعات مردمی است که به سامانه 124 اعلام می شود. در این مواقع سازمان حمایت با مراجعه به محل مورد شکایت با بررسی اسناد حاصل از خرید و فروش، سود حاصله را محاسبه می کند و در صورت گران فروشی، افراد را جریمه می کند.



در مواقعی نیز سازمان حمایت با معرفی افراد متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی، آنها را در اختیار مراحع قضایی قرار می دهد.

اما نکته مغفول در این میان، ضرری است که متوجه خریداران کالاهاست. تصور کنید در یک روز عده زیادی با مراجعه به سوپرمارکت محله، مقادیر قابل توحهی کالا خرید می کنند. این فروشنده هم بر روی هر کالای خود سود غیرمتعارفی دریافت می کند که ناشی از تخلف اوست. حال در این میان یک یا چند تن از خریداران پس از مشاهده این تخلف، موضوع را با سازمان حمایت در میان می گذارند و پس از طی مراحل قانونی، فروشنده متخلف جریمه می شود.

سوال اینجاست که تکلیف همه افرادی که از این فروشگاه کالاهایی را با قیمت بیش از قیمت واقعی خریداری کرده اند چه می شود؟ آنها چطور باید ضرر و زیان ناشی از گران خریدن اجناس را جبران کنند؟

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این باره گفته است: مردم می توانند با تنظیم شکایتی، حقوق خود را پیگیری کنند.

البته آنچه گفته شده در مواردی مانند گران فروشی خودرو که مبالغ ناشی فروش با قیمت غیرواقعی محسوس است، شاید قابل اقدام باشد، اما در موارد خرد که بارها و بارها هر روز در این کشور تکرار می شود، چگونه چنین اقدامی ممکن است؟ چطور ممکن است مردم برای بازگشت مبالغ خردی که هر روز بابت گران فروشی می پردازند و جمع آنها در ماه رقم قابل توجهی هم هست، شکایت کنند؟

گران فروشی در تاکسی های شهر، یکی از همین موارد است. هر روز تعداد زیادی مسافر از این سیستم حمل و نقل استفاده می کنند و به جای پرداخت رقم واقعی کرایه، بیش از آن را به دلایل مختلف مانند نبودن پول خرد یا تغییر خودسرانه کرایه ها می پردازند. واقعا این عده چگونه می توانند این زیان خود را که رقم آن در مجموع روزانه هم کم نیست، جبران کنند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس