گسترش فروش و عرضه گوشت خرچنگ،خرگوش و طاووس در تهران و برخي شهرهاي کشور به حدي رسيده که برخي فروشگاه‌هاي عرضه گوشت در شهر تهران علني به عرضه خرچنگ که نوعي آبزي حرام گوشت است اقدام مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار مشرق، در يکي از فروشگاه‌هاي بزرگ و معروف شمال تهران بر روي کاغذ نوشته شده: «سؤال نکنيد، خرچنگ است، کيلويي 14 هزار تومان
بر اساس اين گزارش، توزيع «کنسرو خرچنگ» در برخي فروشگاه‌هاي بزرگ تهران و سرو آن در برخي رستوران‌ها نيز شيوع يافته است. در حالي که طبق قوانين فقهي اسلام خرچنگ جزو حيوانات حرام گوشت است. «سوپ خرچنگ» نيز از جمله غذاهايي است که بسياري از رستوران‌هاي عرضه اغذيه دريايي مبادرت به سرو آن مي‌کنند. اخيرا «چيپس خرچنگ» نيز از کشورهاي جنوي شرق آسيا وارد کشور شده و به صورت آزادانه فروخته مي‌شود.
همچنين در برخي مناطق تهران، اصفهان، شيراز، يزد و ... بصورت علني برخي فروشگاه‌ها مبادرت به فروش گوشت طاووس و خرگوش که از حيوانات حرام گوشت هستند مي‌کنند.
چندي قبل نيز برخي رسانه‌ها اخباري از فروش و طبخ خرچنگ، ماهي مرکب، مارماهي، خرگوش و ساندويچي بنام گبگو در برخي رستوران‌ها، اغذيه ‌فروشي‌ها و فست فودهاي کشور منتشر کردند و نوشتند که اين مسئله به امري عادي و پر رونق تبديل شده است.
علاوه بر آن مدتي است که ماهي مرکب در برخي رستوران‌هاي کشور تبليغ و حتي عملاً گوشت خرچنگ سرو مي‌شود. همچنين خرچنگ و ماهي مرکب پس از بسته‌بندي به صورت فيله‌ماهي در بسياري از بازارهاي کشور به فروش مي‌رسد.
 اين در حالي است که مسئله حرمت خوردن گوشت خرچنگ مسئله اختلافي نيست که يکي از علما آن را جايز بداند و ديگري حرام. 

نظر برخي از مراجع عظام تقليد درباره خوردن گوشت خرچنگ و خرگوش:
حضرت آية الله خامنه‌اي: خوردن آن حرام است.
حضرت آية الله فاضل لنکراني: حرام است.
حضرت آية الله بهجت: خرچنگ و خرگوش حرام است .
حضرت آية الله سيستاني: خوردن آن حرام است .
حضرت آية الله صافي گلپايگاني: گوشت خرگوش و خرچنگ حرام است .
در بخش استفتائات پايگاه اينترنتي آية الله مکارم شيرازي نيز در پاسخ به اين که آيا خوردن گوشت خرچنگ حلال است اين گوشت حرام توصيف شده است.
آية الله مجتبي تهراني نيز در بخش مرتبط با استفتائات خود در پاسخ به خوردن گوشت خرچنگ پاسخ داده‌اند که حرام است.
در تعابير فقها معياري براي حليت گوشت آبزيان بيان شده است. ايشان فرموده‌اند: «آنچه از روايات بدست مي‌آيد اين است که گوشت حيوانات دريايي خورده نمي‌شود، يعني خوردن آن حرام است؛ مگر آن نوع از ماهي که پولک(فلس) داشته باشد و خرچنگ از چنين ويژگي برخوردار نيست.»
علاوه بر اينکه براي حرمت گوشت خرچنگ دليل خاصي هم در روايات وجود دارد. امام موسي کاظم(ع) مي‌فرمايند: «خوردن جرّي (نوعي ماهي) و لاک پشت و خرچنگ حرام است.»
چندي است تبليغات شبکه‌هاي ماهواره‌اي براي سرو گوشت خرچنگ و خرگوش و آموزش نحوه طبخ آن به زبان فارسي افزايش يافته و مدام تکرار مي‌شود. دستکاري سلايق و ذائقه خوراکي جوامع اسلامي يکي از راه‌کارهاي تغيير در سبک زندگي (Life Style) آنهاست که از سوي موسسات فعال در عرصه منازعات فرهنگي و تمدني پيگيري مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس