کد خبر 163780
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲

سرگردانی مسافران به دلیل تاخیر قطار در ایستگاههای مترو بیشتر شده است. پیش از این شهردار تهران در نامه‌ای به رئیس جمهور درباره بحران هزینه نگهداری حمل ونقل عمومی هشدار داده بود. اما همچنان قطارهایی که نیاز به تعمیر دارند زمانهای طولانی مسافران خسته را در انتظار می‌گذارند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، این روزها شمار قطارهای مترو که با تاخیر به ایستگاه می رسند نسبت به گذشته بیشتر شده است. حالا مسافران هر روزه مترو به تاخیر هایی که هر دقیقه اش می تواند بر شمار مسافران منتظر بیافزاید عادت کرده اند.

واگن هایی که به دلیل شلوغی به قول یکی از اعضای شورای شهر مسافران را تبدیل به کتلت می کند. البته این مشکلات واگن های مترو و تاخیرها برای مدیریت شهری قابل پیش بینی بود و پیش از این شهردار تهران در جلسه غیر علنی شورا به اعضا نسبت به بروز این مشکلات در آینده ای نزدیک خبر داده بود. محمد بافر قالیباف این مشکلات را در نامه ای به رئیس جمهور شرح داده و خواستار دریافت سهم دولت در مترو و اتوبوس شده بود.

هشدار شهردار در جلسه غیر علنی / نامه به رئیس جمهور

قالیباف در جلسه ای از شورا که پیش از آغاز سال تحصیلی برگزار شده بود، گفته بود: شهرداری تهران برای تجهیز ناوگان حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی مجبور شده است صددرصد بودجه نگهداری حمل و نقل را در نیمه اول سال هزینه کند، این در حالی است که دولت سهم مترو و اتوبوس را از یارانه ها در سال جاری تاکنون یک ریال پرداخت نکرده است و سال گذشته نیزکمتر از 50 درصد از سهم یارانه مترو و اتوبوس پرداخت شد.

شهردار تهران هشدار داده بود: درسال جاری برای تامین هزینه نگهداری در حوزه حمل ونقل دچار بحران خواهیم شد. موارد مربوط به حمل و نقل عمومی را طی نامه ای به رییس جمهور یاد آور شده ام. عمر قطار های مترو به 13 سال رسیده است در حالی که قطارهای مترو طبق استاندارد باید هر 10 سال یکبار نوسازی و بازسازی شوند و تنها در این مدت زمانی است که می تواند از خدمات پس از فروش بهره جست.

وی تاکید می کند: چنانچه یک قطار در خط خراب شود موجب بسته شدن خطوط به مدت بیش از 2 ساعت خواهد بود که این موضوع مسائل اجتماعی ومشکلات امنیتی را ایجاد می کند .

شهردار تهران در آن جلسه غیر علنی سخنانی را مطرح کرد که مدت ها بود مسافران با آن در گیر بودند . قطارهایی که ناگهان دود می کرد و مردم گمان می کردند قطار آتش گرفته اما تمام مشکل ناشی از نقص فنی بود. تاخیرهایی که در زمان پیک سفر تنها مسافران جان بر کف را به مقصد می رساند .

قطارها نیاز به اورهال دارند اما پولی بابت آن نداریم

علی محمد قلی ها،مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران هم این مشکلات را می پذیرد و می گوید: با گذشت هفت ماه از سال و سه برابر شدن قیمت قطعات یدکی هنوز اعتبارات دولتی به مترو پرداخت نشده است که درصورت ادامه این روند نیمی از ناوگان ما دچار مشکل می‏شود و ناچار می‌شویم خدمات رسانی در این بخش را متوقف کنیم.

او از احتمال توقف خدمات رسانی بخشی از قطارهای مترو خبر می دهد و می گوید: عدم پرداخت یارانه ها ما را با مشکلات جدی در بخش تامین قطعات یدکی ناوگان مواجه کرده است و اگر روند کنونی ادامه پیدا کند ایمنی ناوگان دچار مشکل می شود و ناچاریم خدمات رسانی را در آن بخش ها متوقف کرده و نتوانیم با وجود استقبال مردم از همه ظرفیت های خود استفاده کنیم. بسیاری از قطارها نیاز به اورهال دارند اما پولی بابت آن نداریم و با توجه به هزینه های حقوق و دستمزد، پولی برای بحث های فنی باقی نمی ماند.

مدیر عامل متروی پایتخت تاکید می کند: مسئولان وضعیت بحرانی مترو را جدی بگیرند اگر سریعا یارانه مترو پرداخت نشود نمی توان خدمات رسانی را ادامه داد هر چند تا این لحظه با وجود تمام سختی ها و با کمک های مدیریت شهری توانسته ایم مشکلات را تحمل و به مسافران با حداکثر توان خدمات رسانی کنیم.

رقم فرسودگی بالا نیست / پرداخت اعتبارات چاره مشکل واگن های فرسوده

اما معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز با بیان این که رقم فرسودگی قطارها بالا نیست  می گوید:هر وسیله مکانیکی و الکترونیکی یک عمر مفید مصرف دارد که خوشبختانه واگن ها مترو به دلیل سازه بسیار خوب و تجهیزات مناسبی که در آنها نصب شده است عمر طولانی دارند. چندین مرحله تعمیرات باید روی واگن ها انجام شود یک مرحله تعمیرات درزمان بهره برداری، تعمیرات دوره ای کوتاه مدت، میان مدت و تعمیرات دپویی یا اورهال. در تعمیرات اورهال تمام قطعات از واگن ها جدا شد و هر قطعه به صورت جداگانه از لحاظ کیفی و ایمنی بررسی شود و در صورتی که استاندارد بودن آنها تایید شود مجددا در واگن ها نصب می شود و چنانچه دچار نقص باشد تعویض می شود.

تشکری هاشمی اضافه می کند: این که می گوییم عمر این ها به پایان می رسد منظورمان دور انداختن واگن ها نیست بلکه باید واگن ها پروسه تعمیرات اساسی را طی کنند که این مسئله زمانبر و هزینه بر است و زمانی که این تعمیرات بخواهد انجام شود خلایی در ناوگان ایجاد می کند که برای جبران آن باید ناوگان کافی در اختیار داشته باشیم تا خدمات رسانی مترو دچار خلل نشود.



معاون شهردار تهران با بیان این که مهمترین مسئله ای که برای تعمیرات اورهال وجود دارد، تامین اعتبارات لازم است می گوید: متاسفانه هر سال ما با این موضوع مواجه ایم. این اعتبارات به موقع و کامل پرداخت نمی شود. مسئله دوم مشکلات ارزی در کشور است چرا که ما از ارز مرجع نمی توانیم استفاده کنیم هرچند ارز مرجع هم قیمت بالایی دارد.

اولین واگنی که وارد مترو شد / عمر 13 ساله واگنها

برخی از قطارهای مترو سالیان دراز است که میزبان مسافران هستند، برخی نیز نو و تازه نفس هستند، به تازگی هم واگن ها جدیدی هم وارد خطوط شده اند و ظرفیت خدمات رسانی را افزایش داده اند.

اما پیرترین قطار مترو چند ساله است؟ حسین شمس معاون ناوگان و عملیات متروی تهران می گوید: فعالیت متروی تهران از سال 77 شروع شده است و اولین قطارهایی که در خطوط سرویس دهی کردند از اواخر سال 77 و ابتدای سال 78 بود می توان گفت قدیمی ترین قطارها 13 سال عمر دارند.

او ادامه می دهد: حدود 50 قطار از سال 78 کارشان را آغاز کرده اند وعمر بالای ده سال دارند. قطارها هر دهه باید اورهال کامل شوند که به دلیل بحران شدید قطعه یدکی که به دلیل عدم دریافت بودجه است با مشکل روبرو هستیم.

بحران قطعه یدکی نیز در راه است و نیمی از ناوگان را درمعرض خطر قرار داده است. گرانی و ترافیک بسیاری از شهروندان را مترو سوار کرده است و هر روز بر شمار مسافران مترو افزوده می شود. ایستگاههای شلوغ و واگن هایی که شبیه قوطی کنسرو می ماند جایی برای تعطیلی قطارها بر جا نمی گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • يه كاسب ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۷
    0 0
    بس نيست اينهمه فيلم بازي كردن!؟ مترو رو بسپريد دست من اونو سودآور ميكنم و از محل عايداتش واگنهارو اورهال ميكنم و از دولت هم هيچ يارانه اي نمي خوام!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس