کد خبر 162837
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴

در دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران با رئیس بانک توسعه اسلامی با تصویب چهار پروژه به ارزش بیش از 710 میلیون دلار در سال 2012 توسط این بانک برای طرحهای توسعه‌ای و زیربنایی کشورمان موافقت شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی ودارایی کشورمان با احمد محمد علی رئیس بانک توسعه اسلامی در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در توکیو ژاپن دیدار و ملاقات کرد.

از نتایج این دیدار ، موافقت با تصویب چهار پروژه به ارزش بیش از 710  میلیون دلار در سال 2012 توسط بانک توسعه اسلامی برای طرحهای توسعه ای و زیربنایی جمهوری اسلامی ایران بود.

حسینی از رئیس بانک توسعه اسلامی درخواست کرد در جهت توسعه مشارکت شرکت اسلامی توسعه برای بخش خصوصی (ICD) به منظور ارتقای همکاری های آن شرکت با بخش خصوصی ایران در تامین مالی پروژه های داخلی همکاری کند.

اعزام هیئت آماده سازی برنامه همکاری چهار ساله و توسعه روابط موسسات وابسته به بانک توسعه اسلامی  با کشورما ن، از دیگر توافقات این نشست بود.

احمد محمد علی نیز با ابراز خرسندی از سطح همکاری ها بین بانک توسعه اسلامی و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تا علاوه بر در نظر داشتن موارد فوق، رایزنی های لازم در زمینه تسریع در پروژه ها و اعتبارات مصوب توسط بانک توسعه اسلامی انجام شود.

جمهوری اسلامی ایران یکی از سهامداران بزرگ بانک توسعه اسلامی است که در طی سنوات اخیر مناسبات اقتصادی بانک توسعه اسلامی و جمهوری اسلامی ایران در شکل مطلوب دنبال شده است.

دیدار با وزیر دارایی هند

در همین حال، سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارابی در حاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در توکیو ژاپن با همتای هندی خود دیدار و گفتگو کرد.
                             
حسینی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور گفت: طی سالهای اخیر ملاقاتهای متعددی فیمابین مقامات و مسولین دو کشور انجام شده است و این ملاقاتها همواره در محیطی دوستانه و سازنده صورت پذیرفته است که از جمله مهمترین این ملاقاتها که نقطه عطفی در روابط چند ساله اخیر به شمار می رود، سفر ماه گذشته آقای موهان سینگ نخست وزیر هند بمناسبت شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران  و ملاقات ایشان با مقام معظم رهبری ،ریاست جمهوری و اینجانب بوده است که ایشان در این ملاقاتها اعلام کردند مناسبات فی ما بین باید گسترش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان افزود: ما هم به دنبال توسعه روابط اقتصادی  و توازن تجاری با هند هستیم و در این راستا می خواهیم حجم روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را افزایش دهیم و در این راستا باید زمینه های فعالیت بخشهای خصوصی دو کشور را بیش از گذشته فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد هند نیز ضمن تاکید بر گسترش مراودات اقتصادی با کشورمان اظهار داشت: هیچ چیزی مانع روابط و مناسبات تجاری مشروع ما با ایران نیست و ما نیز خواهان گسترش مبادلات اقتصادی دو کشور هستیم، ما تولیدات متنوع و باکیفیتی داریم که بطور انبوه تولید و با قیمت های رقابتی به اروپا و امریکا صادر می شود ، ایران هم دارای ظرفیتهای اقتصادی فراوانی است که این زمینه ها می تواند حجم مناسبات اقتصادی فی ما بین را در سطوح مطلوبی قرار دهد.

در پایان این نشست مقرر شد با تبادل هیاتهای تجاری و اقتصادی از دو کشور و در قالب کمیسیون مشترک زمینه های همکاریهای اقتصادی دو کشور احصاء و زمینه اجرایی شدن آنها فراهم شود.

دیدار با وزیر دارایی سریلانکا

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در حاشیه اجلاس سالانه مشترک بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در ژاپن با وزیر دارایی سریلانکا دیدار و راههای همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرارگرفت                                                                        
                                                                                                                                                سید شمس الدین حسینی با اشاره به روابط دیرینه دو کشور خواستار گسترش و توسعه هر چه بیشتر همکاریهای دو کشور به ویژه استفاده از ظرفیتهای شرکتهای فعال ایرانی در بخش خدمات فنی و مهندسی سریلانکا را خواستار شد.

وی با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی و تجاری دو کشور اعلام آمادگی کرد تا دو طرف بتوانند طرحهای توسعه ای و اقتصادی مشترکی با بهره گیری از ظرفتهای فنی بخش خصوصی دو کشور به انجام برسانند.

در این دیدار ، وزیر دارایی سریلانکا از افزایش همکاریها در زمینه خدمات فنی مهندسی با توجه به ظرفیت بالای شرکتهای ایرانی استقبال کرده و خواستار مشارکت بیشتر شرکتهای ایرانی در پروژه های کشور سریلانکا شد.

دیدار با وزیر اقتصاد پاکستان

سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه دیدارهای خود با وزرای اقتصاد کشورهای مختلف در توکیو ، با وزیر اقتصاد پاکستان دیدار و گفتگو کرد و در این دیدار طرفین بر گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور تاکید کردند.                                                                               

حسینی با تأکید بر برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران و مذاکرات دوجانبه در بالاترین سطح فی مابین مقامات دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش همه جانبه فعالیتهای اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری یادآور شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با اشاره به حجم جاری تجارت فی مابین دو کشور، آن را ناکافی دانست و اعلام آمادگی کرد تا دو کشور در قالب کمیسیون‌های مشترک وتشکیل کارگروه‌های تخصصی اقتصادی زمینه‌های همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور راهکارها و مکانیزم‌های مشترک و مرضی الطرفینی را بیابند.

حسینی در این دیدار گفت: ایران مصمم است روابط تجاری و اقتصادی خود را با همسایه پاکستانی گسترش دهدو ما هیچ محدودیتی برای بسط مناسبات اقتصادی فی ما بین نداریم.

در این دیدار وزیر اقتصاد پاکستان با اشاره به اینکه ایران کشور مهم و تأثیر‌گذار در منطقه است تأکید کرد: بنده هم از حجم مناسبات موجود رضایت ندارم و آماده‌ایم تا به سرعت حجم مناسبات اقتصادی را از طریق بحث‌های فنی و کارشناسی شناسایی و ارتقا دهیم.

وزیر اقتصاد پاکستان یادآور شد: هدف گیری اصلی ما باید بر همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور باشد و در سه حوزه روابط تجاری، فنی، مهندسی و سرمایه گذاری مشترک آماده کار هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس