کد خبر 161720
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱

گويا افزايش ۱۰ تا ۲۰ درصدي خودرو براي خودروسازاني نظير سايپا، پارس‌خودرو، ايران‌خودرو و مديران خودرو كافي نبوده‌است زيرا خبر رسيده كه قيمت خودرو مي‌خواهد يك‌بار ديگر در آينده‌اي نزديك افزايش پيدا كند.

به گزارش مشرق به نقل از اقتصاد ايران آنلاين، گويا افزايش ۱۰ تا ۲۰ درصدي خودرو براي خودروسازاني نظير سايپا، پارس‌خودرو، ايران‌خودرو و مديران خودرو كافي نبوده‌است زيرا خبر رسيده كه قيمت خودرو مي‌خواهد يك‌بار ديگر در آينده‌اي نزديك افزايش پيدا كند. اين در حالي‌است كه همين دو روز پيش قيمت خودروها با تكاني اساسي مواجه شد و بازار خودروي ايران از ماشين‌هاي زير ۱۰ ميليون تومان خداحافظي كرد.

اين اتفاق به اين دليل رخ داد كه خودروسازان از ابتداي سال رفت و آمدهاي بسياري به كميته قيمت‌گذاري خودرو انجام مي‌دادند و در نهايت هم به قصد و منظور خود رسيدند.

با اين وجود خبر مي‌رسد كه خودروسازان هنوز از اين مقدار افزايش راضي نيستند زيرا آنها خواستار افزايش ۵۰ تا ۶۵ درصدي خودروها بوده‌اند.

از همين‌رو گويا آنها تصميم گرفته‌اند در فاز اول، افزايش ۱۰ تا ۲۰ درصدي در توليدات خود اعمال كنند و پس از گذشت مدتي كوتاه فاز دوم و يا حتي سوم افزايش قيمت را در بازار خودرو پياده‌كنند.
بنابراين بايد آمادگي اين را داشت كه در هفته‌هاي آينده يك روز از خواب بيدار شويم و ببينيم خودروها بار ديگر افزايش يافته‌ و به پله‌هاي قيمتي بالاتري صعود كرده‌اند.

در همين خصوص یک مقام مطلع و آگاه كه نخواسته نامش فاش شود به خبرگزاري مهر خبر داده‌است كه در آينده‌اي نزديك فاز دوم افزايش قيمت خودرو اجرا خواهد شد. او گفته‌است: خودروسازان با ارائه دلایلی به کمیته قیمت‌گذاری خودرو خواستار افزایش ۵۰ تا ۶۵ درصدی قیمت خودرو شده بودند.

وی درباره دلایل خودروسازان برای افزایش ۵۰ تا ۶۵ درصدی قیمت خودرو اظهارداشت: ۲.۵ تا ۳ برابر شدن قیمت ارز، افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت فولاد، ۳۰۰ درصدی قیمت پلیمر، ۱۵۰ درصدی قیمت آلومینیوم و ۱۲۰ درصدی قیمت مس و روی و همچنین افزایش قیمت محصولات دیگری چون الیاف نساجی ، لاستیک و پلاستیک از دلایلی بود که خودروسازان برای افزایش قیمت به آنها اشاره کرده بودند.

این مقام مطلع ادامه داد: البته کمیته قیمت‌گذاری خودرو در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کرد و قرار شد در فاز اول قیمت محصولات ایران خودرو به طور میانگین ۱۰ درصد و سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو به طور میانگین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی اعلام کرد: ظاهرا در فاز دوم افزایش قیمت خودرو که به زودی عملیاتی خواهد شد، قیمت خودرو به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ درصد دیگر افزایش خواهد یافت.

با اين وجود نبايد از اين موضوع غافل شد كه افزايش قيمت خودرو در فاز اول دست قشر متوسط را از خريد خودروي مناسب كوتاه‌تر كرد و همچنين قشر كم‌درآمد هم به‌كلي خودروي زير ۱۰ ميليون تومان خود يعني پرايد را از دست داد.

زيرا بر اساس قيمت‌هاي افزايش يافته قيمت پرايد به قيمت ۱۲ ميليون رسيده‌است. حال مشخص نيست كه در فاز دوم افزايش قيمت خودروها چه ميزان ديگر گران مي‌شوند. به هر حال اما افزايش قيمت دوباره خودرو قطعا براي مصرف‌كنندگان شرايط سخت‌تري را به‌وجود خواهد آورد. متاسفانه در اين مدت هم سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان پاسخ‌ قانع كننده‌اي در اين خصوص نداشته و به وظايف خود در مقابل مصرف‌كنندگان به ميزان راضي‌كننده توجه نكرده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس