به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر محمود شیخ زین الدین با اشاره به مشکلات ترمیم بخشهای مختلف صنعتی، اظهار داشت: ترمیم، بازسازی و یا تعویض قطعات بخش داغ توربین های گازی چون پره های ثابت و یا متحرک یکی از مشکلات بسیار مهم در صنایع مختلف است.
رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از تولید پوششهای پیشرفته برای توربین های گازی در این شهرک علمی و تحقیقاتی خبر داد و اظهار داشت: محققان این شهرک با اجرای پروژه ای موفق به تولید پوششهای نوین برای قطعات داغ توربین های گازی به روش پیشرفته پاشش حرارتی (HVOF) شدند.
وی با بیان اینکه این پوششهای نوین با عنوان پوششهای تجاری نوین سد حرارتی (MCrAlY) عرضه شده است، ادامه داد: در گذشته این نوع پوششها در خلا (LPPS) تولید می شده است که با هزینه بالا و صرف زمان بیشتر به همراه داشته است ولی در روش ارائه شده این محدودیت ها بر طرف شده است.
شیخ زین الدین یادآور شد: با استفاده از این روش نوین علاوه بر به دست آمدن کیفیت بهتر نسبت به روش قبل و هزینه کمتر، می توان زمان تعمیرات و توقف تجهیزات را در صنایع بسیار کاهش داد.
وی با اشاره به کاربرد پوششهای نوین تولید شده اضافه کرد: از پوششهای تجاری نوین سد حرارتی (MCrAlY) علاوه بر پاشش بر روی قطعات داغ توربین ها می توان در موتورهای هوایی، موتورهای جت و موشکها استفاده کرد.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از تولید پوششهای نوین خبر داد و گفت: این پوششها برای قطعات داغ توربین های گازی و همچنین موتور موشک استفاده می شود.