از هندسه جدید اصلاحات بیش از نیز رونمایی خواهد شد. این در حالی است که مشخص نیست رهبران اصلاحات قصد دارند چه بذرهایی‌ها را در زمینی که در حال آماده‌سازی آن هستند خواهند کاشت؟! هندسه جدید اصلاحات اما با این مخاطره جدی نیز مواجه است که در کمین روشنگری چهره‌های دلسوز کشور واقع شود و ماهیت واقعی آن برملا افتد.

گروه سیاسی مشرق ــ فتنه سال 88، اردوگاه اصلاحات و اصلاح‌طلبانش را به یک کمای مزمن سیاسی فرو برد. رخدادی نامطلوب که طی آن کارد هم دسته خودش را بالاخره برید و عرصه را بر عواملش تنگ کرد.

اصلاح‌طلبان بیش از هرکس دیگری می‌دانند که هنگامیکه ایده‌های حسین بشیریه، سعید حجاریان، عبدالکریم سروش و غیره را تئوریزه و اجرا می‌کردند و با "تقوای جمعی" میانه‌ای نداشتند سرانجام این عملگرایی و کارگزاری در عرصه نظرات معنادار این افراد چه بود؟!

اصلاح‌طلبان خوب‌تر از تمام مخاطبان و ناظران خود می‌دانستند که منظور از جامعه مدنی، تأکید افراطی بر مفهومی به نام خط امام(ره)، قانون، نقد، لفظ حاکمیت و تمام مقولاتی که طی نزدیک به 16 سال بر آنها تکیه می‌کردند چه بود و به کجا می‌انجامید؟!

و صد البته این معنا و منظور در تقابل با نظام، بوطیقایی همانند موضع ایران و اسرائیل دارد که سرانجام به جنگ خواهد رسید و هیچیک قابلیت تطبیق بر دیگری را ندارد.

*با این تناقض چه باید کرد؟!

اصلاح‌طلبان که به نیکی می‌دانند مسببان اصلی حوادثی مثل تیرماه 78 و سال 88 کدام تفکرات بودند و چه نزدیکی‌هایی با جریان اصلاحات دارند؛ پس از فتنه سال 88 با این بحران مواجه شدند که چگونه تناقض میان ماهیت برملا شده را با مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران را حل کنند؟!

آنها نیک می‌دانند که چه عناصری از آنها از "کمونیسم جنسی" دفاع کرده‌اند. برای برقراری "رابطه با آمریکا" اظهار شوق کرده‌اند. و یا در فتنه سال 88، اغتشاشگران را بی هیچ ابایی به "مقاومت" فراخوانده‌اند.

*در جهنم سرد تناقض!

این در حالی است که عناصر تندروی اصلاح‌طلب هم‌اینک به حالتی مبتلا شده‌اند که نه راه پس دارند و نه راه پیش.

راه ورود آنها به اپوزیسیون خارج از کشور با تجربه‌هایی نظیر مهاجرانی و گنجی و ... فوق‌العاده تاریک و سرد است و راه بازگشت به سپهر سیاست کشور نیز به لوازمی مثل توبه صریح و ابراز ندامت از برخی مبانی فکری نیاز دارد.

برخی از عناصر اصلاحات اما از این میان راه دیگری را در نظر آورده و بر مدار آن حرکت می‌کنند. آن راه هم، تغییر مقطعی موضع و معرفی زوایای ناپیدایی از یک هندسه جدید برای اصلاحات است.

هندسه جدیدی که البته هیچ تضمینی برای قطعی بودن حدود و ثغورش وجود ندارد ضمن اینکه اردوگاه اصلاحات نشان داده است که در نهایت تمام فرایندهای به اصطلاح دموکراتیزه خود، سر از شهر بی‌قانونی و هجوم به سمت اصول نظام درخواهند آورد.

*نگاهی به این هندسه جدید

نقطه گام‌گذاری برخی از عناصر اصلاح‌طلب در مسیر نشان دادن هندسه اشاره شده را باید حضور خاتمی در انتخابات مجلس نهم دانست.



زمانی که خاتمی برای انداختن رأی خود به صندوق، به یکی از شعبات اخذ رأی در دماوند می‌رفت نیک می‌دانست که این عمل طیف وسیعی از انتقادات اصلاح‌طلبان و سبزها را به سمت او جاری خواهد ساخت و البته همین مسئله هم رخ داد.

خاتمی اقدام درستی را انجام داد اما این سریال قسمت‌های دیگری هم داشت که هیچگاه پخش نشدند.

قسمت‌هایی مثل اینکه خاتمی هنوز هم حاضر به ابراز ندامت از برخی مواضع خود در سال 88 نیست و یا بی حسّی عمدی او در مقابل نظرات اصلاح‌طلبانی که می‌گویند او به این دلیل به دماوند رفت که اعتراض خود را به حاکمیت نشان بدهد! و گرنه در تهران رأی خود را به صندوق می‌انداخت. در واقع موضع خاتمی همچنان نامشخص باقی ماند.

رأی دادن خاتمی در انتخابات مجلس نهم آغاز یک راه بود. راه جدیدی که گویا قصد داشت بدون اینکه اصلاحات را مجبور به پذیرش عواقب همیشگی فتنه سال 88 و پرداخت هزینه‌های آن کند، عناصری از این جبهه را از گردنه سخت سوالات و فشار افکار عمومی، سر به سلامت عبور دهد و به افق‌های دیگری بیاندیشد.

*سایرین وارد می‌شوند

اوایل هفته جاری بود که "عبدالواحد موسوی لاری" وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت‌وگویی که با نشریه اصلاح‌طلب آسمان انجام داد نکته جالبی را بر زبان راند.

او گفته بود "یک جمع بسیار زیاد که من معتقدم اکثریت جامعه هستند با جریان اصلاحات همراه هستند. این واقعیتی است که در متن و بطن جامعه ما وجود دارد."



مدعای "در اکثریت بودن اصلاح‌طلبان"، نوایی است که همواره و بویژه در ایام فتنه سال 88 با محتوای "ما بیشماریم" شنیده می‌شد و گویا اکنون نیز باید شنیده شود!.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان از نشانه‌های وجودی این اکثریت که می‌تواند پیروزی در یک انتخابات و یا بدست آوردن کرسی‌های مجلس و شورای شهر باشد لااقل طی 10 سال گذشته هیچ مدرکی در دست ندارند.

در گامی فراتر نیز البته می‌توان به این معنا اشاره کرد که جمعیتی که در سال 88 در مقاطعی به بهانه تقلّب به خیابان‌ها آمد و محسن آرمین، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین، آنها را "میلیون‌ها نفر"! می‌خواند هیچگاه در حالت حداکثری و حداقلی خود نتوانستند به هدف اصلی خود یعنی براندازی نظام و یا وادار کردن حاکمیت به عقب نشینی برسند.

*محمدرضا خاتمی از خط قرمزهای جدید می‌گوید

تا آنجا که حافظه تاریخی خبر می‌دهد، یکی از ویژگی‌هایی که از آن با عنوان خصلت جریان اصلاحات یاد می‌شد، بی حدّ و مرزی و بی دایره بودن اصلاحات بود.

این ماجرا تا آنجا پیش رفت که حتی معاون وزیر کشور خاتمی نیز در تعریفی پیرامون اصلاحات، از این گفته بود که دایره اصلاحات بسیار گسترده است. تا آنجا که حتی همجنس‌بازان هم می‌توانند جزو واردین به این دایره تلقی شوند و این مسئله هیچ تعجبی ندارد.

ماجرا اما وقتی جالب می‌شود که یک رسانه اصلاح‌طلب، برای نشان دادن هندسه جدید اشاره شده، گفت‌وگوی خود با محمدرضا خاتمی را بعنوان "خط قرمزهای اصلاح‌طلبان" مطرح کرده و به میان می‌آورد.



خاتمی در گفت‌وگوی خود ظاهراً آب پاک را بر روی دست قشرهای برانداز و طیف به اصطلاح سبز اصلاحات می‌ریزد و می‌گوید: "من این نکته را می‌خواهم صریحا اینجا اعلام کنم و این دندان طمع را از همه بکشم. من اعلام می‌کنم که در هیچ زمانی اصلاح‌طلبان برای براندازی این نظام هیچگونه اقدامی نخواهند کرد و مخالف جدی آن هستند."

ادعای برادر رئیس دولت اصلاحات در روزنامه اعتماد در حالی بیان می‌شود که امروز، همه و حتی یک نوجوان هم به راحتی می‌تواند میزان نزدیکی برخی از اصلاح‌طلبان با مفهومی به نام "براندازی" را تشریح کند و مصادیق عمل برخی از آنها به نسخه‌های براندازی خارجی را در سال 78 و سال 88 نشان بدهد.

این در حالی است که صفت اصلاح‌طلب برای چهره‌هایی نظیر رجبعلی مزروعی، اکبر گنجی، محسن کدیور، سیدمجتبی واحدی و ... که همگی اکنون در خارج از کشور مشغول پیچیدن نسخه‌های براندازی برای نظام جمهوری اسلامی ایران هستند نیز هیچگاه قابل کتمان نیست.

*فرق اصلاحات با اصلاح‌طلبان؛ نکته‌ای که پس از فتنه به یاد آمد

عباس عبدی نیز از اصلاح‌طلبانی است که گویا قرار است در پروژه تبیین هندسه جدید اصلاحات، نقش ایفا کند.

او دو ماه قبل یادداشتی را در نشریه اصلاح‌طلب "آسمان" منتشر می‌کند و در ابتدای آن می‌نویسد: "اصلاح‌طلبی واجد مشخصات عامی است که هر فرد اصلاح‌طلب باید داشته باشد. در مقابل، کسانی که به نام اصلاح‌طلبان مشهور هستند ضمن اینکه آن مشخصات عام را دارند؛ به لحاظ تبارشناسی ویژگی‌های خاص خود، از دیگر طرفداران اصلاح‌طلبی جدا می‌شوند."

نکته‌ای که این تئوریسین اصلاحات‌گر به آن اشاره می‌کند نکته درستی است اما چیزی غیر از نوش دارو پس از مرگ سهراب نیست.

آیا خوب‌تر نبود که این حقیقت واضح در سال 87 و هنگام تشکیل ستادهای صیانت از آرا! در اردوگاه اصلاحات (که زمینه ساز توطئه شوم تقلّب و اغتشاش بود) بیان می‌شد.

چهره‌های اصلاحات در مظانّ این گناه قرار دارند که چرا به صورت عمدی مرزهای خود را با مفاهیم غلط مشخص نکردند و کار را به آنجا رساندند که عبدالله اردنی، پادشاه عربستان، مقامات رژیم صهیونیستی و غیره هم برای حمایت از کاندیدای آنها یکپارچه به صحنه آمدند؟! و این همه حادثه تلخ در سال 88 رخ داد؟!

عباس عبدی و سایر همفکرانش شاید تا همیشه تاریخ در مقابل این سوال باقی بمانند که چرا برای تبیین مفاهیم مورد تاکید اصلاحات، تا آن اندازه دیر به صحنه آمدند که دیگر به باور کسی نمی‌آید که شاید یک اصلاح‌طلب هم باشد که بتواند زیستی در ساحت نظام ولایت فقیه داشته باشد...؟!

*چالشی به نام عبدالله نوری

در میان چهره‌های جریان اصلاحات اما کسانی هم هستند که بر پایداری اصلاحات بر سیاق همیشگی‌اش تاکید می‌ورزند و مختصّات هندسه جدید را با هیچ لطایف‌الحیلی قبول نمی‌کنند.

عبدالله نوری. نامی که از حوالی نوروز سال 91 و با سخنرانی در جمع تعدادی از فعالان سیاسی در اصفهان بر سر زبان‌ها افتاد.

نوری گویا با هندسه جدیدی که قرار است از اصلاحات نشان داده شود سر آشتی ندارد.

او در صحبت‌های خود گویا از هویت جنبش سبز با عنوان یک هویت مستقل یاد می‌کند و تاکیداتی دارد مبنی بر اینکه مطالبات سابق همچنان جدی‌اند.

عناصری از جبهه اصلاحات از او با عنوان "تندرو" یاد کرده‌اند و حتی گفته می‌شود عبارت معروف "تندروی‌های آقایان"! که چندی قبل توسط خاتمی همراه با توضیحاتی بیان شد نیز ناظر به همین مواضع نوری بوده است.

*آینده نامعلوم این هندسه جدید

از هندسه جدید اصلاحات بیش از نیز رونمایی خواهد شد. این در حالی است که مشخص نیست رهبران اصلاحات قصد دارند چه بذرهایی‌ها را در زمینی که در حال آماده‌سازی آن هستند خواهند کاشت؟!

هندسه جدید اصلاحات اما با این مخاطره جدی نیز مواجه است که در کمین روشنگری چهره‌های دلسوز کشور واقع شود و ماهیت واقعی آن برملا افتد.

پرواضح است که این نوشداروی پس از مرگ سهراب، نه گناه فتنه‌گری را از دامان اصلاحات می‌زداید و نه خاطره حوادث سال 88 و ماجرای دروغین تقلب را از خاطره جمعی مردم ایران پاک خواهد کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    مشرق جان باز کم اوردی که دم از همجنس باز وبرانداز و000اندازمیزنی عزیزم قربون این ادبیات اصولگرایانه شماها
  • عباس ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    دعواوتخریب بس است،بایداتحادملی ایجادکرد.
  • سالار ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    مشرق جان چرا یک سوزن به خود نمی زنید و فقط جوالدوز به دیگران می زنید؟ آیا انسانها دچار لج بازی نمی شوند؟ همین رئیس جمهور فعلی ایا لجبازی نمی کند؟ سوال اساسی این است که شما هیچ نقشی در لجبازی اصلاحطلبان نداشتید؟ آیا شورای نگهبان درست عمل کرد؟ آیا برخورد با معترضان درست بود؟ آیا آنها برانداز بودند؟ آیا رفتار شما قانع کننده بود؟(هرچند می دانم مانند سایر سایتهای اصوالگرا منتشر نمی کنید زیرا کلا هرکسی که حرف شما را تائید کند حق است و دیگران ...)
  • سیدامیر ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اصلاحات یعنی هاشمی! برید از خودش بپرسید... والّا...
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    منفی دهنده یا حالیش نبوده یا واقعا.............
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    خودتون هم می دونید اگر شرایط برای جمهوری اسلامی تنگ و سخت بشه ما به خاتمی و اصلاح طلبان نیاز داریم و شاید آخرین شانس جمهوری اسلامی برای بقا خاتمی باشه. پس بیشتر از این سرمایه های کشور رو لگدمال نکنید
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اصلاح طلب در نهایت منکر خداست.
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    جناب ناشناس قربونه ماسمالیات..!!
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    شرمنده سرمایه های اسرائیل سرمایه های ما نیستن
  • عباس ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اتفاقا منفی دهنده ها خیلی حالیشونه چون میدونن این حرف و طرح مال هاشمیه و اون هم دنبال چیه
  • ناشناس ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    واقعا برای کی داید حرف میزنید مملکت رو به اینجا رساندید بعد فکر میکنید از اصلح طلب ها برترید..این نویسنده سواد و شنخاتش در حد یه پادو است. حالتان خوی نیست . کور کر شدید . ببخشید توهین نمیکنم منظورم از وضع جامعه دارم میگم
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    فقط خاتمی وبس.
  • مهدی11 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اصلاحات تنها امید استکبار برای ضربه به نظام مرگ بر خائنین
  • akbar ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    این جماعت عرضه کشورداری راندارنداگه می بینید می گویندماباید درصحنه باشیم فقط برای سهم خواهی است
  • بنده خدا ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    مشرق جان ، یک سر به آرشیوت بزن. سالهای 83-90. بعد بزار کنار مطالب این چند وقتت. ببین از رییس جمهور مکتبی و عدالت محور و ... اون زمان ، الان چی ساختی؟ اصولگرایان در یک تضاد عمیق درونی بسر می برند. از یک طرف همیشه فرمایش حضرت امام را که فرمودند " ملاک حال فعلی افراد است " را به کار می برند ، اما در برخورد با کسانی که دوستشون ندارند از حال قبلی افراد مایه می گذارند.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    علیرغم همه این مطالب نادرستی که علیه اصلاح طلبان منتشر میشود یک نکته واضح و مبرهن است که وجود جریان اصلاحات بدون شک و بلاتردید برای پیشبرد اهداف انقلاب و نظام از ضروریات محسوب می شود زیرا این جریان از نظر فکری و سیاسی در بدنه اجتماعی کشور ما وسیعترین سطح نفوذ را دارد حتی اگر دولت و بخشی از مسئولین حکومت سعی کنند با توسل به قدرت نهادهای حکومتی و رسانه های مورد حمایتشان جلوی فعالیت این جریانات را بگیرند که تاکنون چنین بوده است ولی واقعیت تغییری نخواهد کرد همه میدانند که مردم از تندروی و افراط در سیاست و اقتصاد ناراضی هستند و علاقه ای به انواع و اقسام بحرانهای داخلی و خارجی که ساخته و پرداخته دولت فعلی و بخش تندروی اصول گرایان است ندارند . تورم و گرانی و کاهش ارزش پول ملی و هرج و مرج قیمتها در بازار و بی اعتنایی دولت در کنترل آنها مردم را عصبانی کرده است و همه امروز در حسرت دوران آقایان خاتمی و هاشمی هستند دولت آقای موسوی که جای خود دارد انصافا" در دوران جنگ تحمیلی کشور را طوری اداره کردند که مردم مشکلی نداشتند امروز که جنگی هم در کار نیست زندگی و معیشت مردم آیا دیگر میتوان از دولت فعلی دفاع کرد ؟
  • سیدامیر ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    از اینکه توهین نکردی خیلی ممنون ناشناس انگلیسی!
  • عباس ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    0 0
    از این اراجیف قبل از انتخابات 84 و 88 هم می گفتید نتیجه اش را هم دیدیم. الان هم عجله نکن. سطح نفوذ جریان اصلاحات در بدنه اجتماعی کشور را در انتخابات 92 هم خواهیم دید.
  • بنده خدا ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    هرموقع امريكا دست از سراين ملت برداشت اين عوامل درايران هم دست برمي دارندسيد ضياء كه فقط يكنفرنبود الان هم سيد داريم
  • وطن دوست ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    لطفا از سرمایه های خودت خرج نکن ؟بگذار ملت ایران تصمیم بگیرند ؟
  • ذره بین ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    ایشان خیلی هم آشناس از انگل استان است ؟
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    باشه تو راست می گی ؟
  • حق گو ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    اگر چشماتو باز کنی می بینی ؟ البته خواب نباشی .
  • رزم جو ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    البته شما راست می گوئید جنگ را طوی اداره کردن که در آخرکار بنفع امریکا تمام شود ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس