کد خبر 161094
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵

برنامه «فيتيله ها» و يا سري جديدش «جمعه به جمعه» برنامه ديگري است كه شبكه 2 براي كودكان در روزهاي جمعه تدارك ديده و نكته اصلي اين برنامه چه در سري قديم و چه جديد سرگرم كردن بچه ها با آهنگ هاي مختلف است! آهنگ هايي كه به نوعي گرته برداري از آهنگ هاي آن ور آبي است!

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری داشنجو، در سال 1953، يونيسف (United Nations International Emergency Fund) يکي از بخش‌هاي دائمي در سازمان ملل گرديد و روز 8 اکتبر «روز جهاني کودک» نام گذاري شد.

کودکان در اين روز، خواهان يادآوري اين مسئله هستند که سالانه هزينه هاي غير قابل تصوري صرف توليد انواع سلاح‌هاي هسته اي و غير هسته اي مي شود حال آنکه در سال کودکان بسياري از گرسنگي، عدم امکانات بهداشتي، سوء تغذيه و ... جان خود را از دست مي دهند و کسي نگران آنها نيست!
 
يونيسف اعلام داشته که تنها با اختصاص پنج دلار براي هر کودک مي توان جان 90 درصد از کودکاني را که سالانه مي ميرند، نجات داد و براي بهبود چشمگير زندگي کودکان جهان سوم، کافي است که فقط مبلغ شش هفته بودجه تسليحاتي جهان هزينه شود.
 
امسال تصميم گرفتيم در روز جهاني كودك گزارشي را از روند برنامه سازي سيما براي كودكان‌مان منتشر كنيم تا ببينيم رسانه ملي كه حدود يك سال شبكه دو را با نام شبكه كودك نام‌گذاري كرده است چه برنامه هايي را برايشان تدارك ديده.
 
برنامه هاي كودك از ساعت 6:45 در شبكه دو سيما و 6:10 در شبكه 5 آغاز مي شود. اين برنامه ها بيشتر مخصوص بچه هايي است كه قبل از رفتن به مدرسه بتوانند آنها را تماشا كنند.
 
«تن تن كارتون» يكي از اين برنامه هاست كه به قول برنامه سازانش از طرف كودكان و نوجوانان مورد استقبال واقع شده و به خاطر همين در  ساعت ديگر نيز تكرار مي شود.
 
برنامه خردسال در شبكه دو سيما با برنامه «خاله شادونه در سرزمين دونه‌ها» ادامه پيدا مي‌كند كه در سري جديد با سفر خاله شادونه به استان هاي مختلف ادامه پيدا مي كند.
 
 
 
مزرعه گل گندم برنامه ديگر اين شبكه است كه در اين مزرعه كه در روستايي واقع است 2 عروسك به نام هاي «جيمبالو» و پرنده اي به نام «پرپرك» حضور دارند كه با اهالي آن روستا در هر قسمت با داستاني روبرو مي شوند.

برنامه «هزار و شصت و شونزده» با اجراي عمو پورنگ پخش مي شود كه اين برنامه هم با همان فضاي آهنگ هاي شاد و گاهي هم با چاشني رقص! بچه ها را سرگرم مي كند.

 
 
 
البته نبايد از اين نكته بگذريم كه گاهي بچه‌ها چيزهايي هم ياد مي گيرند!
 
برنامه رنگين كمان كه از شبكه 5 سيما پخش مي شود و سابقه اي چندين ساله دارد از ديگر برنامه هاي كودكي است كه سيما جمهوري اسلامي آن را پخش مي كند.
 
 
برنامه اي كه ابتدا با شخصيت عروسكي «چرا و چيه» مخاطب را جذب كرد و حالا نيز با شخصيت «پنگول» توانسته كودكان را پاي صفحه جادويي نگاه دارد.
 
برنامه اي كه گاهي بعضي از صحبت هاي خاله نرگس بچه ها و يا حتي خود پنگول براي كودكان قابل فهم نيست و يا گاهي حرف هايي زده مي شود كه ممكن است براي بچه ها مناسب نباشد.
 
برنامه «فيتيله ها» و يا سري جديدش «جمعه به جمعه» برنامه ديگري است كه شبكه 2 براي كودكان در روزهاي جمعه تدارك ديده و نكته اصلي اين برنامه چه در سري قديم و چه جديد سرگرم كردن بچه ها با آهنگ هاي مختلف است! آهنگ هايي كه به نوعي گرته برداري از آهنگ هاي آن ور آبي است!
 
 
 
و يا گاهي اوقات كلماتي در اين برنامه به كار برده مي شود كه براي بزرگسالان هم مناسب نيست چه برسد به كودكي معصوم كه در برابر اين صفحه جادويي نشسته است تا ببيند ما چه چيزي براي آموزش به او داريم و بر لوح سفيد ذهش حك شود.
 
 در اين زمانه کودکان حق انتخاب فراوانی دارند با سی دی، دی وی دی، رایانه و ... و در هر ساعت از شبانه روز به برنامه های دلخواه خود دسترسی دارند.
 
اما دريغ از يك برنامه مناسب در همين تلويزيون كه كودك به دنبال سرگرمي ديگري كه در اين دنياي پرهياهو برايش تدارك ديدند نرود.
 
اين برنامه هايي كه گفتيم شاخص ترين برنامه هاي سازمان صداوسيما براي كودكان است؛ برنامه هايي كه با عموها و خاله ها و عروسك هاي مختلف مزين شده و با آهنگ‌هاي اين وري و آن وري پر مي شود و به كام كودكانمان ريخته مي شود و البته شايد و ممكن است كه در كنار رقص و آهنگ ها جاي كوچكي هم براي آموزش باقي بماند!
 
امروز روز جهاني كودك است كاش مسئولان سيما فقط و فقط كمي در اين روز خود به تماشاي برنامه هاي ساخته شده شان مي نشستند، تا متوجه شوند اين برنامه‌ها چه تاثيري بر كودكان اين سرزمين مي گذارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسين ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    بابا گير نده شايد از باب ادخال سرور براي مومن است!!! بعدش هم برنامه براي بچه ها هست حكمي شرعي براي آنهاوجود ندارند
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    اگر تو بهتر می زنی / بستان و بزن
  • مایلی سخن ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    خاله شادونه رسما تلویزیونو کرده دانسینگ
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    باز شروع کردی!طالبان!
  • دلسوز ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    ما در کل نمی تونیم دو تا برنامه آدم وار پیدا کنیم که تو مملکت اسلامی بچه هامون بتونن ببینن. یا رقص یا بزن بزن و...
  • هادی ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    خوشحالیم که بچه هامون پای برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی نشسته اند غافل از اینکه غیر اسلامی ترین موسیقیها در این برنامه های کودک پخش می شود خدا سازندگان این برنامه هارو هدایت کنه و اگه قابل هدایت نیستند نابود . امین یا رب العالمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس