رشوند نمایه

روشن است که «انقلابی بودن» شرطی لازم برای رئیس جمهور است ولی کافی نیست و حتما باید عنصر «کارآمدی» را نیز در کنار «انقلابی بودن» برای افراد در نظر داشت.

سرویس سیاست مشرق - زمانی که شهید آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ در مقابل دیگر نامزدهای انتخاباتی قرار گرفت، عده کمی بودند که از روحیات شخصی او، آن میزان که امروز مصادیق رفتاری ایشان در ذهن ها نقش بسته از آن آگاه بودند و بیشتر بر کارآمدی این عزیز تاکید می کردند. به ویژه در انتخابات ۱۳۹۶ برخی کارنامه این عزیز را کافی نمی دانستند و چندان هم از خصوصیات رفتاری و منش اخلاقی او مطلع نبودند که به قضاوت بنشینند و او را گزینه خود برای رئیس جمهوری قرارش دهند. اما در انتخابات ۱۴۰۰ مردم هم رفتار فردی و منش اخلاقی او را در آستان قدس رضوی و ریاست قوه قضائیه رصد کرده بودند و هم عملکرد مدیریتش را زیر ذربین قرارداده بودند.

مردم دیدند این رئیسی با رئیسی چهار سال پیش از آن کاملا متفاوت است. دولت مستقر در دوره ریاست آیت الله رئیسی بر دستگاه قضا، روحانی بود و وظیفه حمایت از تولید و کارگر بر عهده او بود ولی این رئیسی بود که در مقام رئیس دستگاه قضا از این استان به آن استان و از این شهر به آن شهر سفر می کرد و با دادن حکم قضایی و فشار به بانک هایی که به بهانه بدهی بانکی، کارخانه ها را یکی یکی تعطیل کرده و یا مدیران شرکت های تولیدی بهترین راه را تعطیلی کارخانه و اخراج کارگران می دانستند، کارخانه ها را احیاء و کارگران را بر سر کار برگرداند.

آمارهای آن روزها واقعا نگران کننده بود. بیش از ۶۰ درصد کارخانه ها و مراکز تولیدی کشور تعطیل یا حداکثر در یک شیفت کار می کردند و کارگران هر چند ماه یک بار حقوق بخور و نمیر دریافت می کردند و هرروز شاهد اعتراض های کارگری بودیم. رئیسی بدون اینکه مسئولیتی مستقیم در این زمینه داشته باشد وضعیت تولید را سروسامان داد. امروز اگر منتقدان ایشان جانب انصاف را رعایت کنند خواهند گفت رئیسی با همه مشکلاتی که هنوز جامعه کارگری با آن دست و پنجه نرم می کند، دغدغه اخراج خود از کار را ندارند و بیکاری از او شخصیتی سرافکنده و عصبی در نزد خانواده و جامعه به نمایش نگذاشته است.

امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که او به کارگر عزت و به تولید اعتبار بخشید. صرفنظر از رقابت های ناسالم و بداخلاقی های سیاسی در همه انتخابات و تاثیر آن در پیروزی یا شکست نامزدها در انتخابات، این کارنامه رئیسی بود که توانست او را برنده انتخابات در ۱۴۰۰ و بازنده انتخابات در ۱۳۹۶ کند.

کاری که رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم در این ۳۳ ماه مسئولیت در مقام رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام داد، کار را برای تشخیص گزینه مطلوب برای دوره جدید از لحاظ «کارکردی و کارآمدی» سخت کرده است و تکیه زدن بر جایگاه او باید همراه با کارنامه قابل قبول در مسئولیت هایی باشدکه تاکنون فرد نامزد شده داشته است. اما از نگاه دیگر، یقینا اگر مردم دقت لازم را به خرج دهند می توانند از میان افراد مختلف، کسی را انتخاب کنند که کارنامه قابل دفاعی تاکنون در زمینه «کارآمدی» داشته است.

در انتخابات زود هنگام هشتم تیرماه امسال، طبیعتا فرصت تدوین برنامه توسط کاندیداهایی که پا به عرصه رقابت انتخاباتی خواهند گذاشت اندک و سخت خواهد بود و افرادی در این مسیر موفق خواهند بود که از پیش برای اداره کشور برنامه داشته باشند. بنابراین توجه به دو عامل «داشتن برنامه مدوّن» و «سوابق مدیریتی روشن و قابل دفاع» از مهمترین و ضروری ترین عامل، هم برای ورود به عرصه انتخابات و هم برای تشخیص و انتخاب مردم خواهد بود. به تعبیر دیگر «کارآمدی» مهمترین شاخص تشخیص مردم در این مدت کوتاه خواهد بود.

آنچه در ذهن افراد و جریان های سیاسی این روزها در حال مرور است، وجه «انقلابی بودن» کسی یا کسانی است که پا به این عرصه انتخابات می گذارند. طبیعی است که ویژگی «انقلابی بودن»، شرط لازم در همه انتخاباتی است که در کشور برگزار می شود و این شرط به طریق اولی در انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بسزایی برخورد دار است. مگر می شود کسی در نظام جمهوری اسلامی بخواهد بار سنگین مسئولیت اداره کشور را با وجود این همه دشمنی دشمنان و تاکیدات امامین انقلاب اسلامی بر صیانت از آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی برعهده بگیرد و شرط انقلابی بودن برای خود را لحاظ نکند، روشن است که این شرطی لازم است ولی کافی نیست و حتما باید عنصر «کارآمدی» را نیز در کنار «انقلابی بودن» برای افراد در نظر داشت و کسانی که تاکنون کارآمدی آنها در محک سنجش مردم قرار نگرفته و یا از خود کارآمدی ضعیفی را تاکنون به نمایش گذاشته اند، نمی توانند گزینه مناسبی برای جانشینی رئیس جمهور شهید ما باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    14 5
    به عنوان یک کارگر عرض میکنم مزخرف نگویید
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      4 7
      به عنوان یک کارگر واقعی به توی آلبانی میگم : هیس
    • US ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 0
      نیرو شرکتی پیمانکاری قراردادی باید حذف بشه
    • US ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 0
      آنقدر توسط کارفرماهای اکثرا خسیس نامسلمان تو سرکارگر زده میشه ببینند کدامشن محتاج تر و دندشان پهن تر است و طاقت میارن برا حمالی مفت تر
    • DE ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 4
      مزخرف خودتی توهین نکن!
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    6 7
    کسی رئیس جمهور شود که دلسوز مردم باشد مثل شهید رئیسی
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      6 5
      سید محمود نبویان.
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    6 7
    حالا دیگه انتخاب واقعا سخت میشود تا شخصی همانند خدا بیامرزد پیدا شود که کار کند و بدود
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    1 5
    انقلابی کارآمد هم هست
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 3
    بورس دیگه طافت ریزش بیشتر رو نداره . دولت جدید باید زیان مردم رو جبران کنه ... مثل دولت انقلابی به سهامداران تجاوز نکنید
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
      0 0
      از عقلت استفاده کن. هرچند اگر میخواستی یا میتونستی تا حالا فهمیده بودی. خدا براه راست هدایتت کنه.
  • US ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 0
    در اسرائیل هم اینجور سیستم حقوق و دست مزد نیست که در جمهوری اسلامی است
  • محمد IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 0
    بین آقایان مطرح در اصولگرایان به نظر می رسد شاید فقط ۳ نفر وجود دارد که نقطه منفی و حاشیه ای در کارنامه شان وجود نداشته باشد که اصلاح طلبان در مناظرات از آن سوءاستفاده کنند : آقای فتاح ، آقای جلیلی و آقای نبویان بقیه افراد مشکلات ، حواشی و یا حداقل ابهامات مالی ، عملکردی خانوادگی ، مدرک تحصیلی و ... دارند . بنده سوابق را بررسی کردم و به این رسیدم ، دوستان هم بررسی کنید اگر نکته جدیدی پیدا کردید به ما هم اطلاع دهید
  • ZA ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 0
    سه سال پیش رای ندادم پارسالم ندادم امسالم رای نمیدم
    • US ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      2 0
      تو از هفت دولت ازادی
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
      0 0
      عاقل رای میده.
  • DE ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 4
    کاندید های ریاست جمهوری دورجدید لطفا یک برنامه روشن و شفاف احرایی برای پیشبرد و ارتقاء سیاست داخلی و سیاست خارجی ارائه بفرمایند که با نیازهای مردم منطبق باشه.
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 2
    اگه میخاین مهاجرت بیشتر نشه ظریف یا خاتمی بیاد فقط جلیلی بشه نصف ملت ایران فرار میکنن از کشور
    • US ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      1 0
      از این ۴۵ سال ۳۵ سال دولت دست شما بوده راه بازه جاده دراز برو
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    1 5
    احمدی نژاد سعید جلیلی سعید محمد
  • SG ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    5 1
    رای - بی - رای
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 3
    قالیباف مورد تایید ملت ایران هست
  • 34403 IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    4 2
    سعید جلیلی
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 4
    کسی که مردمی باشه
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    0 2
    هرکس میخواد رئیس جمهور بشه باید راه شهید رئیسی رو ادامه بده در غیر اینصورت خیانتکار. شهید رئیسی شاخصهای ریاست جمهوری را بالا برد و الان دیگه مردم انتظارشان از رئیسان جمهور آینده زیاده
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    58 0
    به عقیده من متاسفانه قبل از ورود به ریاست جمهوری یک سیستم ناامن وجود دارد و رئیس جمهور ولو انقلابی و متدین باید خودش را با آن سیستم تطبیق بدهد ای کاش رئیس جمهور میتوانست زیر بار آن سیستم نرود اما بهترین برنامه هر رئیس جمهور باید ابتدا دستگیری مجرمین و مسئولین مخرب و نفوذی در نظام ولو بلند پایه باشد از طرفی دیگر باید یک تیم محافظ قوی و انقلابی وظیفه محافظت از یک رئیس جمهور با اختیارات کامل را برعهده بگیرد دیگر آنکه رئیس جمهور جدید باید با وزرا و مسئولانی که همچنان غربگرا هستند و ویا در مکتب نیویورک و نئولیبرالیسم هستند کار نکند و وزرا و کارشناسان اقتصادی اسلامی را انتخاب کند والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس