منچهر متکی در نشست شورای وحدت برای تحول حضور دارد

آقای متکی باید بداند که عاقبت دشمنی با عقلانیت و کارآمدی؛ خواندن سوگندنامه یک سخنران مدعی ارتباط با غیب در مقابل دوربین و سپس برائت جستن از همان سخنران است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

عاقبت دشمنی متکی با عقلانیت و کارآمدی

براندازی نه،‌ قانون هم نه، انتخابات هم نه!/ دستور راهبردی محسنی‌اژه‌ای برای زندانیان

منوچهر متکی، از منتخبان اصولگرای مجلس دوازدهم که نامزد تصدی ریاست‌مجلس نیز هست در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

"اگر کسی در انتخابات قبلی با یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأی به مجلس آمد و در این دوره از انتخابات ۴۰۰ هزار رأی آورد، باید پیام این تفاوت را درک کنیم. مردم می‌گویند مجلس در سازه نظام محلی از اعراب ندارد. مردم می‌گویند مجلس کارآمدی ندارد. مردم می‌گویند بسیاری از ما نمایندگان اهلیت نمایندگی در مجلس را نداریم. من نمی‌خواهم روی نگاه مردم قضاوت بگذارم. اما اگر در مردم بگردیم ببینیم چه می‌گذرد، مردم از ما ناراحت هستند. این خلاصه کلمه است."

او همچنین تصریح می‌کند: مردم نسبت به مجلس ما رضایت ندارند.[1]

*آقای متکی گویا به حقیقت و به اسنادی که گویای کارآمدی بلامنازع مجلس یازدهم هستند هیچ اهمیتی نمی‌دهد!

در واقع او قصدی ندارد که بداند مقولاتی مثل تغییر در حقوق سربازان، تسهیلات طرح جوانی جمعیت، قوانین مجلس برای مسکن و اجاره، قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی، کالابرگ و... جملگی کارآمدی‌های ملموس مجلس یازدهم هستند و کسی از آنها ناراضی است که فریب خورده باشد.

همچنین است که موضع متکی در قبال رضایت رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم (خبری که از سوی رئیس مجلس و در تریبون رسمی مورد اشاره قرار گرفت) و انقلابی نامیدن این مجلس توسط ایشان نیز مشخص نیست.

دقت شود که تمجیدات رهبری از مجلس یازدهم نیز بر مدار مصلحت قابل ارزیابی نیست زیرا خدمات و کارآمدی این مجلس و مدیریت آن، محرز و مستند و ملموس است.

لکن می‌بینیم کسانی که خودشان هیچ کارنامه چشمگیری در اجرا و سیاست ندارند اما اصرار دارند که مجلس یازدهم خوب نیست و مردم هم از آن راضی نیستند!

آقای متکی باید بداند که عاقبت دشمنی با عقلانیت و کارآمدی؛ خواندن سوگندنامه یک سخنران مدعی ارتباط با غیب در مقابل دوربین و سپس برائت جستن از همان سخنران است.

***

دستور راهبردی محسنی‌اژه‌ای برای زندانیان

براندازی نه،‌ قانون هم نه، انتخابات هم نه!/ دستور راهبردی محسنی‌اژه‌ای برای زندانیان

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان گفته است: به پژوهشگاه قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها دستور می‌دهم که سازوکار و بسته مطالعاتی - پژوهشی جامعی را در باب علل و عوامل زندان رفتن افراد و راهکارهای بازاجتماعی شدن و اصلاح زندانیان تدوین نمایند؛ در این بسته مطالعاتی - پژوهشی باید مشخص باشد که آیا برای کاستن از حجم زندانیان به وضع و اصلاح قوانین نیازمندیم یا خیر؟ در این بسته باید مشخص باشد که چه آموزش‌ها و آگاهی‌های عمومی سبب تقلیل آمار زندانیان می‌شود؛ این بسته باید حاوی این نکته باشد که چه روش‌های حرفه‌آموزی به زندانیان، سودمندتر و پربازده‌تر هستند؛ در بسته‌ی مطالعاتی - پژوهشی مورد اشاره باید روش‌های نحوه ارتباط و تعامل مطلوب زندانی و زندانبان و زندانی و خانواده او، تعبیه شود.

او افزوده است: این سازوکار و این بسته مطالعاتی - پژوهشی باید در مرئی و معرض دید عموم مردم و عموم خیّرین قرار گیرد تا مسیر کار خیر و نیکوکاری برای متمایلین فراهم شود؛ گاهی فردی می‌خواهد کار خیر کند، اما نمی‌داند در حال حاضر کدام کارِ خیر و حسنه در اولویت می‌باشد؛ گاهی فردی تمکن مالی ندارد اما با فکر و ایده خود می‌تواند یاری‌رسان باشد؛ افرادی نیز هستند که لزوماً پول و یا ایده ندارند، اما با حرفه و شغل‌شان می‌توانند مددکار زندانیان و خانواده‌های آنان باشند؛ مجموعه این موضوعات باید در سازوکاری که ما در قوه قضائیه تعبیه می‌کنیم لحاظ شوند؛ من اذعان دارم که ما با فقدان این سازوکار جامع مواجه هستیم.

به گزارش ایلنا، محسنی‌اژه‌ای همچنین تأکید کرد: یک نکته‌ای که هم ما در قوه قضائیه و هم شما مردم و خیّرین باید به آن توجه ویژه داشته باشید آن است که کمک‌رسانی و دستگیری از زندانیان و خانواده‌های آنان باید همراه با حفظ کرامت و آبروی آنها باشد و قطعاً این امر اجر و ثواب کار خیر را مضاعف می‌گرداند.[2]

*صحبت‌های قاضی‌القضات را جز در پارادایم "زندانبانی اسلامی" و "رأفت نظام اسلامی" نمی‌توان، فهمید.

پارادایمی که بر مبنای آن؛ زندان نه یک ابزار مجازات بلکه یک ابزار تنبّه و بیداری است.

لذاست که طبعا وقتی نگاه بیدارساز به زندان داشته باشیم؛ باید از تبعات زندان برای زندانیان بکاهیم و همه مردم و مسئولان در مشارکتی فراگیر به کاهش تبعات زندان بیاندیشیم.

مشارکتی با دو انگیزه رأفت قلبی و جلب رضای الهی.

مغتنم است که جوانان و مردم ایران، طی 45 سال اخیر، دورانی را به نظاره نشسته‌اند که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی؛ شمیم خدمت و عدالت از قوه قضائیه به مشام می‌رسد.

***

براندازی نه،‌ قانون هم نه، انتخابات هم نه!

براندازی نه،‌ قانون هم نه، انتخابات هم نه!/ دستور راهبردی محسنی‌اژه‌ای برای زندانیان

عباس آخوندی، وزیر راه در دولت اول روحانی و از فعالان ستادی اصلاح‌طلب اخیراً طی یادداشتی در اشاره به انتخابات پیش رو مجددا ساز "تحریم انتخابات" را کوک کرد.

او در بخشی از یادداشت مطوّل خود در این باره نوشته است: دو راهبرد پیشِ روی نیروهای اصلاح‌طلب و تحول‌خواه وجود دارد.

"تقدم حاکمیت قانون بر هر مصلحت دیگری از جمله شرکت در انتخابات.

مراقبت از نهاد انتخابات در هر شرایطی حتی در فرضی که تنها نامی از آن باقی‌مانده باشد به امید آن‌که روزی امکان اصلاح آن فراهم خواهد آمد."

به گزارش اعتمادآنلاین، آخوندی سپس در توضیح هریک از این دو می‌نویسد: بر اساس دو استراتژی پیش گفته دو دسته تصمیم صددرصد مختلف فراروی نیروهای منتقد وضع موجود قرار می‌گیرد. در استراتژی تقدم حاکمیت قانون بر انتخابات، نیروی سیاسی باید نامزد یا حداکثر سه نامزد مورد قبول خود در شرایط عادی و نه در شرایط اضطرار را معرفی کند. بر این باور باشد که نامزدهای معرفی‌شده واجد شرایط قانونی هستند. بنابراین، زیرِ بار تصمیم ردِّ صلاحیت از سوی شورای نگهبان نرود و در صورت عدم امکان استیفای حقوق قانونی خود، باز به معنی ترک صحنه نیست. در آن صورت به عنوان نیروی منتقد بسته به شرایط، با تشخیص ضرورت دوم متناسب با منافع حیاتی ملت ایران و نه مصلحت گروهی و مقطعی اتخاذ تصمیم کند.

در استراتژی دوم، البته می‌توان برنامه‌های اقدام متفاوتی نوشت. با این وجود؛ به صورت کلی، قاعدتا نیروهای منتقد باید از تمام کسانی که در خود ظرفیت و شایستگی می‌بینند درخواست کنند تا ثبت‌نام کنند. آن‌گاه منتظر تقدیر بمانند تا ببینند نتیجه بررسی شورای نگهبان چه خواهد شد.

پیروِ آن، از میان تایید صلاحیت‌شدگان، از یکی جانبداری کنند. در این استراتژی استفاده حداکثر از کمترین فرصت ممکن و پاسداری از نهاد انتخابات به هر قیمت اصل است. مهم گشوده‌ نگه‌داشتن راهی به درون حاکمیت، محدودسازی توان تحرک تندروان و اثرگذاری مثبت به مقدار ممکن است.

آخوندی سپس راهبرد اول یا همان مشارکت مشروط سعید حجاریان (بخوانید تحریم انتخابات) را توصیه می‌کند و می‌نویسد: استراتژی پیشنهادی این قلم آشکارا استراتژی نخست است. سیالیت استراتژی دوم آنقدر زیاد است که هیچ منفعت مشخص ملی و هیچ برنامه عمل مشخصی بر بنیان آن نه قابل تعریف است و نه شکل خواهد گرفت... کشسانی این استراتژی نهایتا کار را بدانجا می‌کشد که اگر شورای نگهبان به عنوان مثال، افراد را مخیر به انتخاب بین پایداری و شانا و مانا کند، باید برای نگاهداری از نهاد انتخابات یکی را انتخاب کنند.

او در ادامه و در تأکید بر تحریم انتخابات تصریح می‌کند: و مراد از قانون چیست؟ قانون وجدان جمعی یک ملت است. وقتی اکثریت ملت رفتار دستگاه برگزاری انتخابات را نمی‌پسندد به نحوی‌که با تمام تبلیغات شبانه‌روزی و صدور احکام شرعی و دیگر، حدود شصت درصد از ملت انتخابات را منصفانه نمی‌داند و در آن شرکت نمی‌کند، یعنی آنان به قانونی بودن آن اعتراض دارند. قانون الفاظ بی‌روح و جامد نیست. قانون وجدان جامعه است.

آخوندی در عین حال و قبل از نوشتن این مطالب؛‌ در بخش ابتدایی یادداشت خود "چک امنیتی" را نیز انجام داده و در اشاره به براندازی که پیامد تحریم انتخابات است،‌ می‌نویسد: ابتدا باید بر این نکته تاکید شود که نظر نویسنده به هیچ‌وجه و در هیچ شرایطی به سمت و سوی براندازی میل نمی‌کند. چون هم تجربه‌های تاریخی نشان داده است که زیان آن بر سود آن می‌چربد، به ویژه در شرایط ناپایداری که منطقه در آن گرفتار آمده است و گرگ‌های خون‌خواری که آماده دریدن ملت ایران و ملت‌های منطقه هستند.

او در اشاره به مشکلات موجود در کشور می‌افزاید: در چنین شرایطی، براندازی آتشی بر خرمن منافع ملی ایران خواهد بود. و راهی برای تسلط اجانب و مزدوران آنان بر تاراج کیان و جان و ثروت ایرانیان فراهم خواهد آورد.[3]

*اینهمه طول و تفصیل آخوندی برای تأکید بر مشارکت مشروط یا همان تحریم انتخابات را باید در فایل صوتی خاتمی خلاصه کرد که اخیرا گفته بود: "تا این شورای نگهبان هست، ما دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم".

این اظهارات اما در حالی است که همه در جبهه اصلاحات منتظر اعلام نظر حجاریان بعنوان تئوریسیون مشارکت مشروط و تحریم انتخابات هستند و نظر امثال آخوندی و خاتمی در این میان ارزشی ندارد. زیرا آنها خودشان نیز متّبع نظر حجاریان خواهند بود.

نظری که برخی محافل تحلیلی معتقدند سمت حضور در انتخابات را تأیید خواهد کرد.

در قبال یادداشت آخوندی بیان این نکته ضروریست که او در حال انکار ارتباط براندازی با تحریم انتخابات است.

دقت شود که سیاست‌ورزی هرگز به معنای انتخاب معصوم و رأی به "گزینه آسمانی" نیست بلکه مادام که صندوق رأی هست سیاست‌ورزی هم هست و باید ولو برای یک قدم به پیش نیز سیاست‌ورزی کرد.

کسی که این قاعده را به هر بهانه‌ای برنمی‌تابد نیز یعنی قصد برداشتن سلاح را دارد.

لکن آخوندی در یادداشت خود تقلا کرده این حقیقت را کتمان کند.

در بحث نامزد مطلوب هم باید به این حقیقت واقف بود که هنگامی که یک فرد نامزد مطلوب خود را در انتخابات نمی‌یابد؛ بر اساس منطق سیاست عقلانی باید از "نامزد نزدیک" حمایت کند. نظیر رفتاری که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 انجام دادند و در حالی که هیچ نامزد رسمی در انتخابات نداشتند اما از نامزد نزدیک یعنی شیخ حسن روحانی حمایت کردند.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1484034

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1485433

3_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-661239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    24 5
    قانون اگر با دین و اخلاق و انسانیت و زمانه همخوان نباشد می شود قانون طاغوت.
    • ALIr2 IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      24 2
      اظهار رضایت رهبری معمولا کلی است! و دلیل بر بی و عیب نقص بودن نیست دوم جناب متکی درست گفتند، عملکرد ان در قضاوت مردم همه چیز را عیان کرده و وضعیت مشارکت یک تابلوی بزرگ رهنمون است البته اگر کسی بخواهد ببیند!
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      27 7
      آخوندی بیسواد چرا با این همه خیانت و دزدی و آبروریزی همچنان جولان می دهد ؟
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      20 3
      آخوندی نماد اتمّ و اکمل دولت بی عرضه حسنک وزیر !!!!!
    • SE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      17 3
      حقیقت و قانون خدا با زمانه عوض نمیشود بلکه مبشود اسلام انگلیسی
    • DE ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      15 3
      چگونه یک عدد دوزاری بیسواد از دارو دسته نوحجتیه پایداری-احمدی نژاد میتواند مدعی جن شناسی، اختر شناسی، انیشتن شناسی و ارتباط با غیب باشد؟ مشاور "هاله نور" هم از این "گونه" جن گیر و مدعی ارتباط با غیب (تو بخوان ارتباط با غیر) بوده است. تردید نداشته باشید که منظورشان از غیب همان امپریالیسم-صهیونیسم است. کشور به روزی افتاده که این قورباغه ها هفت تیر کش شدند. باند تبه کار اصلاح طلب-اعتدال نیز ستون پنجم امپریالیسم-صهیونیسم هست. واقعاً شگفت آور است که موجوداتی همانند آخوندی (و همکار کنونی اش)، احمدی نژاد، متکی، ... به این درجات میرسند! اگر بساط این پادو های غرب جمع نشود، کشور به جایی نخواهد رسید.
    • حجت IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      8 2
      متکی .... بیجا کرد با تو. یعنی حالیتان نیست که کی بود کی بود راه انداخته؟ یه جور گفته مردم با نظام زاویه گرفتن، با مجلس مشکل دارند که انگار نه انگار خودش هیچ کاره بوده
    • US ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      1 0
      این قیافه چیه یک روز رو سایت شما
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    4 12
    انتخابات اگه از همه طیفها باشه مشارکت می‌ره بالا
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      1 0
      حرفت اشتباه هست
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    9 6
    بازم اصلاح طلبا
  • سید IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    21 5
    شاید اگر بخواهیم در بین وزرای ابتر و ناکارآمد دولت مستأصل حسنک وزیر یکی را شاخص تر از همه در این صفات نام ببریم، کسی شایسته تر از همین آخوندی نیابیم !!!!
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    18 7
    قانونی که امضای شورای نگهبان پای آن نیست طاغوت است
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      11 3
      دقیقا
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      7 1
      دقیقا
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      5 1
      شورای نگهبان بی طرف قضاوت می کنه پس با شما کاملا موافقم
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    10 18
    اقای متکی پا جای پای احمدی نژاد نذار -مجلس یازدهم مجلس کارامدی بود -نگاهی به قوانین مصوب این مجلس بنداز
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      11 4
      قوانین مصوب مجلس خیلی عالی .... تاثیر رو در زندگی داریم لمس می‌کنیم ،
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    6 7
    اگر فقط یک درصد به داد مشکل مسکن رسیده بودید الان زبان آخوندی به انداره دم میمون دراز نبودد! مسببین فلاکت مردم را محاکمه نکردید چون خودتان هم نمی توانستید کارنامه ای بهتر ار منافقان دولت بنفش ارائه دهید.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    12 4
    اصلا آخوندی عددی محسوب نمیشود که روی حرفش بشود حساب کرد ، آخوندی عنصری لیبرال و ثروتمند شده بعد از انقلاب است که حالا دارد به انقلاب جفتک پرانی میکند ، دولت کارگزارانی هاشمی از این عناصر زیاد داشت و هریک به نحوی از انحا دچار انحرافاتی شدند و نسبیتی با نظام اسلامی و انقلاب ندارند ، اصلا از این طیف لیبرال های .... که خون مردم را درشیشه کردند دیگر کلامی نیاورید
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    8 5
    مجلس یازدهم بخاطر آنکه در چند ماه آخر دولت روحانی و در آن دولت تشکیل شد پایه و مبنایش اصلاح طلبی و غربگرایی بود عاقبت بخیر هم نشد چون در واپسین لحظات پایان عمرش تعطیلی شنبه را تصویب کرد که همان تعطیلی یهود و اسراییل است امیدواریم در این دوره جدید مجلسی بدور از غربگرایی تشکیل شود
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 8
    یعنی شورای نگهبانی روحانی را به ریاست جمهوری میرساند؟
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      5 0
      روحانی؟مگر مغز خر خورده باشند .
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    9 6
    اصلاح طلب یعنی فرصت طلب یعنی منفعت طلب یعنی عوامفریبی برای کسب رای برای تامین منافع شخصی و جناحی.
  • محمد IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    13 4
    به درک که برای انتخابات نمیان
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    11 3
    اصلاح طلبا خودشونو مسخره کردن
  • محمدایوب IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    17 2
    قبلاً روی دیوارها می نوشتند بی حجابی زن از بی غیرتی مرد است حال عزیزان مشرق با انعکاس حرفهای مزخرف آخوندی وروحانی وظریف وامثال آنها خون به دل مردم نکنید اگر در کشور حساب و کتابی بود این مرتیکه الدنگ را می آوردند پای میز محاکمه ابتدابررسی ثروت اورا .بعد افتخار نساختن حتی یک مسکن که باعث افزایش 800د رصدی قیمت مسکن شد وان تصادف قطار که کلی کشته شدند محاکمه میکردند
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      8 1
      دقیقاً
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    2 2
    جالب بود
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    6 7
    مشرق با طناب قالیباف تو چاه نرو بیچاره میشی ها از ما گفتن
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    12 4
    عباس اخوندی خفه خون بگیر بتمرگه سر جات،
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 7
    عقلانیت یعنی قالیباف،هم مدیر هم قاطع . به نظرم بهترین گزینه ریاست جمهوری
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
      0 1
      برو بابا آدم قحطیه!
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    10 1
    آقای اژه ای بدان در روز قیامت باید جوابگوی ما باشی که چرا امثال آخوندی ، روحانی ، جهانگیر ، همتی ، نوبخت ، لاریجانی و ... دیگرانی که ترک فعل کردن بردند و خوردند و شما کوچکترین برخوردی با این ها نکردی
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 9
    به نظرم قالیباف رو انتخاب کنیم . شاید بعضی ایرادات داشته باشه ولی بهترین گزینه است
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 11
    فقط قالیباف
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      1 3
      قالیباف کارنامه خوب
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    1 4
    رادبکال ها را وارد انتخابات کنید اما با کنترل ...
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    11 1
    آقای متکی صد در صد درست گفته. نماینده مجلسی از زمان کاندیداتوری خود با پول و پتو و چلو کباب آمده سر کار و در ادامه راه با با رانت و حواله خودروی شاسی بلند طی طریق می کند، آیا این مجلس در راس امور است. هر کدام از حرفهای من اشتباه یا دروغ برایتان اثبات می کنم. این از یک نماینده. حالا برسیم بر سر کل مجلس. کدام مصوبه مجلس تغییری در روند فساد، گرانی مسکن، مشکل ازدواج جوانان، اشتغال و غیره کرده است. آقای متکی درست گفته
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    7 0
    مشکل از این ها نیست. مشکل از نظامه که با اتخاذ سیاست های ضعیف در برخورد با این جماعت خاعن و مفسد به بازیچه دست اون ها تبدیل شده.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    4 5
    متکی و دارو دسته احمدی نژاد به دور از عقلانیت هستن.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    6 1
    کلا منطقشون اینه که اگه تایید صلاحیت شدیم شورای نگهبان مشکلی ندارد ولی اگه نشدیم این شورا صلاحیت نداره. اگه رای آوریم انتخابات سالم و رقابتی هست اگه می‌آوردیم تقلب شده.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    4 0
    اصلاحات دنبال دانشگاهها و شهرستانهاست ....
  • روجا IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    10 1
    لعنت بر وزیر بی کفایت و لمپن سابق آخوندی که ده ها میلیون انسان را آواره و چادر نشین کرد.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 2
    اولا آقای مشرق مالیات بستن برای مردم مقبولیت نمی آورد بلکه نظارت بر قوانین تصویبی چهل ساله اولویت میباشد.اینکه رهبری مجلس گذشته را تایید کرده نیز بایست گفت جایگاه و منش ایشان تکذیب مجلس در کلیت نبوده و نیست. حالا اگر به نفع مشرق هست که از این مجلس به لحاظ عقلانیت و ... دفاع کند منفی نیست تریبون برای جار زدن حاضر است
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 1
    علت اصلی کاهش رای نمایندگان راه یافته نسبت به قبل تعداد زیاد لیست ها و پخش شدن آرا بین آنها هست. لطفا عالمانه تحلیل کنید
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 2
    درسته مجلس یازدهم مجلس انقلابی و کارآمدی بوده ولی حرف متکی هم کاملا درسته که میگه وقتی رای ها نصف شدن یعنی رضایت کافی نبوده و باید کار بیشتری انجام شود! تعصب نباید باعث بشه حقایق رو نبینیم!
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 7
    بهترین گزینه آقای قالیبافه
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 3
    آخوندی، تو همونی هستی که تو دولت روحانی گفتی که افتخار میکنی که آجر روی آجر نذاشتی، بنابراین تو به هیچ وجه نباید حرف از انتخابات بزنی حقشه که تو هم رد صلاحیت بشی بری زباله دان تاریخ با ماشین حساب یه جمع بزن ببن دولت شهید رئیسی چند تا خونه تا الان برای مردم ساختن خجالت بکش ...
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    4 1
    باید هر کسی غیر از اصلاح طلبا رئیس جمهور بشه
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 4
      نظر خودته این.نظر مردم اتفاقا گزینه اصلاح طلبی هست
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 4
    این اصلاح طلبا کم خوردن بازم دندون تیز کردن
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 4
    میشه اینقدر اصلاح طلبان اصلاح طلبان نکنید
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    6 2
    درود بر شهید رئیسی
  • کامبیز IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 2
    چرا این دزد بی همه چیزرو نمیگیرن؟زورتون نمیرسه؟
  • فهیم IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 2
    آخوندی جز خیانت چه چیزی در کارنامه دارد
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 2
    ما به هیچ اصلاح طلبی رای نمیدهیم
  • US ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 0
    نباید گذاشت فاجعه حسن روحانی دوباره تکرار می شود.
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 4
      فاجعه حسن روحانی که تورم 10درصد بود؟؟؟
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 3
      عقل شما از 24میلیونی که رای دادن شیخ حسن روحانی بیشتره؟؟؟
  • حریفت منم.. IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 0
    اینگونه بود که مولا علی علیه السلام با چاه های نخلستان دردودل می کرد امان از طایفه منافق ودودوزباز.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    7 0
    آخوندی را چرا دادگاهی نمی‌کنند که مسکن نساخت پس برا چی وزیر شده بود که این همه مسکن گران شود
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    1 5
    کدوم فرد نزدیک؟؟!!، شورای نگهبان حتی فرد نزدیک هم در لیست نخواهد گذاشت، نویسنده انتظار دارد همه اصلاح طلبان بیایند و به جلیلی رای دهند و آیا اگر شورای نگهبان الان در جبهه مقابل بود آیا برای اصولگرایان راهی جز تحریم انتخابات باقی می ماند
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 2
    آقایان وقتی که واقعیت گفته میشود عوض اینکه انتقاد پذیر باشید مشکلات مردم راکم کنید چرا ناراحت میشوید.
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 0
    با دیدن قیافه آخوندی به مردم ایران حالت بدی دست میدهد
  • محمدایوب IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    5 0
    آخوندی این قوه قضاییه که کاری با تو نکرد ولی اللهی به حق حضرت زهرا سلام الله علیها با باجناق نامردت به دردی مبتلا بشید که مثل سگ جان بدی با آن حرام خور مغروق استخر فرح که شما کفتاران را به میدان سیاست آورد و بایزید ومعاویه محشور بشید
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 1
    مظهر عقلانیت و کارآمادی قالیباف است
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 2
    لطفا مصادره به مطلوب نفرمایید.
  • نوبر IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 0
    این آخوندی سرباز پیاده نظام آمریکا خودش تحریم است کسی اورا عدی حساب نمی‌کند
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    4 0
    آقای شرق اگر مخاطبانت را دوست داری عکسی از آ. خ . و . ن.د.ی نذار حتی حاضر نیستم اسمش را بنویسم چه برسد که بخوام افاضلابش را بخوانم.
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 6
    به شورای نگهبان بگید همه از دم تایید بشند پزشکیان را هم تایید صلاحیت کنید اصلاحات را هم تا ای عقده هه فروبشینه تو این کشور .
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    0 1
    کاری به اظهار نظر متکی ندارم
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    2 2
    عباس آخوندی را بخاطر عنوان فامیلش محاکمه نمی‌کنند
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 0
    عباس آخوندی سر شبکه فتنه۸۸ نباید وزیر این انقلاب میشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس