کد خبر 1606011
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
سوئد

با توجه به حمله روسیه به اوکراین کشور سوئد نیز به عنوان جوان ترین عضو ناتو، خود و مردمش را برای وقوع سناریوی جنگ واقعی آماده و تجهیز می‌کند.

به گزارش مشرق، پس از حمله روسیه به اوکراین، در سوئد نیز مانند کشور آلمان تغییر مسیر در سیاست دفاعی وجود دارد. به این ترتیب جوانترین عضو ناتو بر مفهوم "دفاع کامل" تکیه دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: به ندرت هیچ کشور اروپایی دیگری در صورت جنگ در بحث انرژی به اندازه سوئد آسیب پذیر خواهد بود. در این کشور اسکاندیناوی، 16000 کیلومتر خطوط برق از میان جنگل های انبوه و به دور از تمدن عبور می کند. استراتژیست های دولتی و نظامی می‌ترسند که خرابکاران به سایه درختان صنوبر به صورت نسبتاً نامحسوس دسترسی پیدا کنند، به کابل ها آسیب برسانند و در نتیجه باعث قطع برق شوند.

مشابه کاری که روسیه در حال حاضر در اوکراین انجام می دهد زیرساخت های حیاتی یکی از اهداف اصلی در جنگ است. از زمانی که نیروهای روسیه بیش از دو سال پیش به کشور همسایه خود در اوکراین حمله کردند، نیمی از تمام تاسیسات انرژی اوکراین آسیب دیده است. نتیجه آن قطعی برق طولانی مدت و زمستان های سخت بدون گرمایش است.

حالا کشور سوئد می خواهد برای شرایط اضطراری آماده شود. کارل اسکار بوهلین، وزیر حفاظت مدنی این کشور در مصاحبه ای با پورتال تجاری بلومبرگ گفت: هیچ کس نمی داند چقدر زمان داریم.

حتی قبل از پیوستن سوئد به ناتو، بوهلین در یک کنفرانس امنیتی تابستان گذشته به صراحت اعلام کرد که سوئد می‌خواهد به مفهوم «سیاست دفاعی کامل» از دوران جنگ سرد بازگردد. وی افزود: ما یکی از دقیق‌ترین و سنجیده‌ترین سیستم‌ها را در حوزه دفاع غیرنظامی داشتیم که دو هدف اصلی را دنبال می کند، اول حفظ جامعه در شرایط بسیار دشوار و در نهایت در صورت حمله مسلحانه و دوم، تلاش برای حمایت از نیروهای مسلح ما با تلفیق همه ابزارهای اجتماعی.

به این ترتیب مانند آلمان، پس از حمله روسیه به اوکراین، در سوئد نیز تغییر مسیر در سیاست دفاعی ایجاد شده است. از آن زمان، استکهلم به میزان قابل توجهی پول بیشتری را برای امنیت خود خرج کرده است.

اما این هزینه‌ها به ارتش محدود نمی‌شود: سوئد همچنین می‌خواهد زیرساخت‌های مهمی را در سال‌های آینده شکل دهد: بر این اساس بنادر، جاده‌ها، شبکه‌های راه‌آهن، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها باید توسعه یابند.

در بودجه سال 2024، 5.5 میلیارد کرون برای این کار در نظر گرفته شده است که معادل حدود 470 میلیون یورو است - تقریباً سه برابر بیشتر از سال 2021. این در حالی است که ده میلیارد کرون برای آماده شدن در برابر بحران ها لازم است.

ارتش این کشور نیز نظر مشابهی دارد، فرمانده کل این کشور مایکل بیدن به بلومبرگ گفت: مهم نیست که ارتش چقدر قوی می شود - اگر حمایت لازم را از دفاع مدنی دریافت نکنیم، قادر به انجام این کار و آنچه لازم است نخواهیم شد.

مهمترین پروژه در این زمینه در حال حاضر فعال سازی مجدد یک نیروگاه بلااستفاده در شهر مالمو در جنوب سوئد است. طرح اولیه این بود که Öresundsverket را به طور کامل از بین ببرند و آن را به صاحبان جدید بفروشند - اما پس از آن جنگ اوکراین اتفاق افتاد و همه چیز را تغییر داد.

اپراتور شبکه Svenska Kraftnät می خواهد این کارخانه غول انرژی آلمانی Uniper را مجدداً راه اندازی کند تا در صورت حمله به شبکه برق، از امنیت عرضه اطمینان حاصل کند.

به نقل از بلومبرگ، میکائیل نیلسون، مدیر این نیروگاه، گفت: امیدواریم در شرایطی قرار نگیریم که مجبور به استفاده از این گزینه‌ها باشیم، اما این اطمینان‌بخش است که بدانیم نیروگاه در مواقع لزوم وجود دارد.

حمله روسیه به اوکراین همچنین به معنای نقطه عطفی برای جمعیت سوئد است. بنابراین بخش اساسی از اقدامات تسلیح مجدد، خدمت سربازی اجباری برای شهروندان سوئدی است. این در سال 2017 دوباره معرفی شد. در کشوری با جمعیت کم مانند سوئد، این روند برای تامین نیازهای پرسنلی ارتش کافی است.

دومین ستونی که دفاع سوئدی بر آن بنا شده است، به اصطلاح «تعهد خدمات عمومی» است. کامیلا آسپ از کارشناسان در این زمینه توضیح می دهد: همه ساکنان سوئد موظف هستند در دفاع مشارکت کنند. چه در نیروهای مسلح، به عنوان بخشی از حفاظت از جمعیت غیرنظامی یا برای حفظ عملکردهای اجتماعی مهم مانند مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل، برق یا مراقبت از کودکان.

در پایان سال گذشته، دولت سوئد همچنین خدمات اجتماعی اجباری را به عنوان رکن سوم مجدداً معرفی کرد. بر این اساس همه شهروندان کشور باید به جامعه خدمت کنند. این مفهوم "دفاع کامل" را کامل می کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 5
    درود بر کشور سوئد که می فهمد باید از خود دفاع کند
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      0 0
      اینا که منفی دادند همانهایی هستند که با اصل موضوع دفاع مشکل دارند و معتقدند کشورها و انسان ها باید در مقابل زور کوتاه بیایند. اینان همان شجره پلید یزیدیان هستند.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    5 0
    نوکری به این میگنا!! یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش مجبورشون میکنن قبول کنن برای جنگ باید آماده بشن و همین وسط کلی سلاح بهشون میفروشن که قراره تو انباراشون بپوسه!! 🤣🤣🤣🤣
  • عباس IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    3 0
    تعریف از ناتو دفاع جانبدارانه از اوکراین به اصطلاح مظلوم و ظالم نشان دادن روسیه دستمریزاد برادر مشرقی طرفدار ناتو
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
      0 0
      برادر مشرقی ؟ عباس می دونی شرق و غرب کدوم طرف است؟
  • حماقت سران اروپا IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    7 0
    اروپا ( به ویژ۰ فرانسه و آلمان ) ::: دو قربانی بزرگ آتش افروزی امریکا در اکراین و کل جهان !! >>>>>> حماقت سران اروپا در تاریخ ثبت گردید !! ........... ـــــــــــــــ چرا کشورهای خود را مانند دلقک زلنسکی به سمت جنگ و نابودی میبرید ؟!!!
    • رضا FR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      0 0
      یرای اکراینی جماعت خودخواه مفرور و بدذاتی که حتی به خودشان هم رحم نمیکنند فقط پول میشناسند خضوصا نازن نماهایشان باید از نزدیگ دید تا باوز کرد، تمام کشاوزی کشورهای اروپایی را نابود کردند بدبخت برزگر صادق فرانسوی
    • احمق یا خودفروخته IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      2 0
      واقعا این ابلهان چگونه بازیچه دست امریکا شده اند ؟!! احمق هستند یا خودفروخته و وطن فروش ؟؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس