کد خبر 1605878
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
آمریکا به دنبال مجازات گرجستان است

واشنگتن در واکنش به تصویب قانون عوامل خارجی توسط گرجستان به دنبال وضع یکسری محدودیت‌ها علیه مقام‌های این کشور است.

به گزارش مشرق، بر اساس این قانون، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌های خبری که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج از گرجستان تامین می‌کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: «در واکنش به این اقدامات، وزارت خارجه در حال اجرای یک سیاستگذاری محدودیت جدید ویزا برای گرجستان است که علیه افرادی وضع خواهد شد که مسئول این روند تضعیف کننده دموکراسی یا دخیل در آن هستند. همچنین این محدودیت ها شامل اعضای خانواده ایشان نیز می‌شود.»

سالومه زورابیشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان لایحه‌ای را که توسط پارلمان این کشور تصویب شده بود، وتو کرد.

حزب حاکم گرجستان که اکثریت پارلمان این کشور را در دست دارد، اعلام کرده بود که این لایحه برای شفافیت فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی و جلوگیری از «نفوذ عوامل خارجی» ضروری است.

اپوزیسیون و کشورهای غربی این لایحه را مشابه قانونی در روسیه می‌دانند که به دولت این کشور کمک کرده تا فعالیت بسیاری از رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجه آنها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تامین می‌شد را متوقف کند و با استناد به آن سرکوب رسانه‌های مستقل را شدت بخشد.

تصویب این قانون در پی هفته‌ها اعتراضات شدید و گسترده در گرجستان که با درگیری بین معترضان و مقامات پلیس و همچنین دستگیری همراه بود، صورت می‌گیرد. اعتراضاتی که در آن ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند و خشم و نارضایتی خود را از این لایحه ابراز داشت.

بسیاری استدلال می کنند که «قانون عوامل خارجی» مانعی بر سر راه عضویت احتمالی گرجستان در اتحادیه اروپا خواهد شد. این در حالی است که در ماه دسامبر به این کشور وضعیت نامزدی اعطا شد، اما کمیسیون اروپا به گرجستان هشدار داد که باید در مسیر حاکمیت قانون و اصلاحات مد نظر اتحادیه قدم بگذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    10 0
    شیطان بزرگ
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    4 0
    کجای این قانون مشکل داره؟ اینکه پول های قاچاق وارد سیاست نشه بده؟ اینکه کشورهای خارجی دخالت نکنن بده؟ در کل اینکه منشا پول هایی که میتونه جریان یک کشور رو عوض کنه مشخص باشه بده؟ حالا این میتونه برای راست و چپ یکسان باشه و برای کشورشون مشکل گشا باشه.
  • حقگو IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    4 0
    سازمان سیا و اینتلیجنت سرویس و ... از اینکه کمتر میتوانند در گرجستان آشوب به پا کنند ناراضی هستند . از اینکه نمی‌توانند گرجستان را همانند اکراین از بین ببرند ناراضی هستند . انقلاب رنگی توطئه ای شناخته شده از سوی بنیادهای آمریکایی است . کشورهای مستقل باید سفارت آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه را بعنوان چند محور شرارت در کشور خود تعطیل کنند تا آرامتر زندگی کنند
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    8 0
    جلوی یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش رو برای دخالت در امور کشورشون گرفتن حالا میخوان مجازاتشون کنن!! 🤣🤣🤣🤣
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    4 0
    قانون مترقی هست
  • علوی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    6 0
    در تعریف غربی ها، دمکراسی یعنی تابعیت از غرب و هر کسی نوگر اونها نیست ضد دمکراسی محسوب میشه. یکی نیست به امریکا بگه تو که دیکتاتور ترین حکومت جهان را داری خجالت نمی کشی از دمکراسی حرف می زنی!!!
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    7 0
    امریکا فضول است و هرکی دستشویی هم میره تجسس میکنه تا سهمی ببره!!!!!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    3 0
    دخالت واضح رژیم تروریستی و نکبت‌بار آمریکا در امور داخلی کشورها. طرف‌داران شیطان بزرگ مثل خودش شیطان هستند.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    2 0
    لعنت به آمریکا که تحت هر شرایطی در کشورها دخالت می کنه
  • CA ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    2 0
    مگه آمریکا شرکت TikTak رو تهدید نکرد که یا باید شرکتت رو تو آمریکا تعطیل کنی یا باید شرکتت دو به یه آمریکایی بفروشی !!! این کثافتها فقط دموکراسی رو کردن یک گرز که تو سر کشورهای بیچاره بزنن !! دیروز آمریکا اعلام کرد دادگاه لاهه رو مجازات میکنم !! چون اگه اقدامی نکنیم‌فردا دادگاه لاهه میاد سراغ ما ( آمریکاییها ) !! یعنی تا این حد بیشرف !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس