کد خبر 1605877
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
تورم مواد غذایی به کمترین رقم ۴ سال اخیر کاهش یافت

بر اساس گزارش مرکز آمار در اردیبهشت امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) به ۲۲.۷ درصد رسید که تقریبا در ۴ سال اخیر کمترین رقم است.

به گزارش مشرق، تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در ماه‌های پایانی دولت گذشته با وجود تخصیص میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، بالای ۶۰ درصد بود.

با شروع به کار دولت سیزدهم تورم مواد غذایی حدود ۲۰ واحد درصد کاهش یافت اما از اوایل سال ۱۴۰۱ به علت حذف سیاست رانت‌های ارز ۴۲۰۰ تومانی، نرخ تورم مواد غذایی افزایشی شد که البته دولت با پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی توانست بخش زیادی از آن افزایش هزینه‌ها را جبران کند.

به همین دلیل بود که شاخص ضریب جینی که مؤید فاصله درآمدی بین دهک‌ها در کشور است در سال ۱۴۰۱ بهتر شد که بیانگر افزایش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد با دریافت یارانه‌های جدید با وجود افزایش قیمت مواد غذایی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.

از خرداد ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه مواد غذایی با کاهش حدود ۳۰ واحد درصدی مواجه شد که ناشی از تخلیه تورمی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود و از آن پس تورم مواد غذایی به زیر ۴۰ درصد رسید و در سه ماه اخیر هم به کمتر از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

در اردیبهشت امسال هم تورم نقطه به نقطه مواد غذایی به ۲۲.۷ درصد کاهش یافته که کمترین رقم این شاخص در حدود ۴ سال اخیر است.

بر این اساس با ادامه کاهش متوالی تورم مواد غذایی از یک سو و تداوم پرداخت یارانه‌های نقدی و کالابرگ از سوی دیگر، طبیعی است که قدرت خرید اقشار متوسط و کم‌درآمد بهتر شده و شاخص ضریب جینی نیز همچنان کمتر شود که نشانه اثرگذاری سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم در بهبود عدالت درآمدی در جامعه است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بختیاری IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    1 1
    آیا خوابی یا خودت را بخواب زدی برو توی بازار برج ده کیلویی هندی شده ششصد هزار تومان گوشت کیلویی هشتصد هزار تومان چای کیلویی یک میلیون جمع کنید این بساط آمار دروغ دادن را ش
    • لطفا دقت کنیم ... IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      3 2
      کاهش تورم به معنای ارزان شدن نیست ... به معنای کند شدن سرعت گرانی است ... بسیار ساده است ... سرعت گرانی کم شده است ... کسی دروغ نمیگوید !!
  • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    1 2
    دروغ نگویید خواهش میکنم
  • شاه کلید تورم !! IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    13 0
    تورم به زبان ساده >>>>> درک تورم و راه حل آن ساده است :‌ }}}} تاراج صنایع و معادن ثروتساز دولتی = از بین رفتن درامدهای دولت(مردم) = کسری بودجه = تورم .......... >>>>>>>>>>> راه کاهش تورم >>>>> پس گرفتن صنایع و معادن تاراج شده دولتی = احیای درامدهای دولت(مردم) = کاهش کسری بودجه = کاهش تورم
  • عوامل کاهش تورم IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    13 0
    لطفا تعطیلی و مسافرتهای طلافروشان تمدید شود !! ---------- تعطیلی طلافروشها و بانکهای خصوصی ( تعطیلی کانونهای تورم زایی و فساد ) ، یک عامل کاهش تورم است .
  • تبریک IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    10 0
    لطفا با احیای درامدهای دولت و مبارزه جدی با فساد اقتصادی ، سرعت کاهش تورم افزایش یابد .
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    2 0
    باید دید رییس جمهور آینده چگونه میتونه تحول اساسی ایجاد کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس