‌

دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ (یکاترین دوم) روسیه با هدف ابراز همدردی با مردم و دانشگاهیان ایران، پرچم‌های خود را به حالت نیمه افراشته درآورد.

به گزارش مشرق، دانشگاه سن‌پترزبورگ روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی خود نوشت:‌علاوه بر این، در حیاط بنای تاریخی دانشگاه،‌ جایگاهی با تصویر سید ابراهیم رئیسی نصب شده بود که دانشجویان، پژوهشگران و کارمندان این مؤسسه آموزش عالی با اهدای گل به رئیس‌جمهوری فقید ایران ادای احترام کردند.

همدردی دانشجویان و استادان دانشگاه سن‌پترزبورگ با مردم ایران

تلاش‌های شایسته احترام

رئیس دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ در آیینی به این مناسبت در جمع دانشجویان و استادان این دانشگاه،‌ این مصیبت را به ملت و سازمان‌های علمی – آموزشی ایران که با این دانشگاه همکاری علمی دارند،‌تسلیت گفت.

ولادیمیر لیتویننکو گفت: تلاش برای حفظ تمامیت ارضی که ملت جمهوری اسلامی ایران علیرغم سخت ترین فشارها از سوی غرب طی چندین دهه برای آن اهتمام کرده اند، بی شک شایسته احترام است. به همین خاطر، فاجعه جان باختن آقای رئیسی در تمام سرزمین های متمدن از جمله روسیه بازتاب داشته است.

همدردی دانشجویان و استادان دانشگاه سن‌پترزبورگ با مردم ایران

اشتراکات ایران و روسیه

رئیس دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ در ادامه یادآور شد:‌ روسیه و ایران نقاط اشتراک بسیاری دارند. به عنوان مثال، ارزش های سنتی خانواده و توجه خاص به تاریخ و سنت ها که مبتنی بر ایدئولوژی هر دو کشور است و همچنین ظرفیت های بسیار زیاد که به واسطه آن می توانند آینده را خود بسازند و در مقابل تهدیدات، مقاومت نشان دهند.

وی افزود: ما موضوعات بسیاری برای تبادل با یکدیگر داریم اما مهمتر از همه همکاری های ماست و برای من روشن است که تشریک مساعی نتایجی موثر و پرثمر به دنبال خواهد داشت.

همدردی دانشجویان و استادان دانشگاه سن‌پترزبورگ با مردم ایران

لیتویننکو تصریح کرد:‌ درگذشت ابراهیم رئیسی بار دیگر همه افراد عاقل را مجبور می کند به یاد داشته باشند که امروز مبارزه برای چه آرمان هایی صورت می گیرد، در پشت پرده این رویارویی های در حال فزونی چیست. این موضوع، سوالات زیادی را به ذهن می آورد.

وی ادامه داد: چه حقیقتی در پس مفاهیم هولناک «لیبرالیسم» یا «دموکراسی» پنهان شده است؟ و نیروهای پنهان در پشت این عبارات و دیگر اصطلاحات مثبت چه تأثیر مخربی بر همه ما دارند؛ این نیروها سعی دارند حاکمیت جهانی را با مهار مصنوعی همه کسانی که توسعه حاکمیتی را در خط مقدم قرار می دهند، به دست بگیرند.

همدردی دانشجویان و استادان دانشگاه سن‌پترزبورگ با مردم ایران

رئیس دانشگاه معدن سن پترزبورگ همچنین بیان کرد: از این فرصت استفاده کرده و می خواهم به تک تک دانشجویانی که نسبت به این فاجعه واکنش نشان داده و برای قرار دادن گل بر تصویر رئیس جمهور فقید ایران به این محل آمده اند بگویم که شما آینده روسیه هستید و نه تنها جایگاه شخصی شما، بلکه سرنوشت کل کشور نیز به تحصیل امروز شما بستگی دارد. کوشا باشید، اهداف بلندپروازانه تعیین کنید و به آنها برسید، به یاد داشته باشید که یک خانواده قوی و خودکفا اساس جامعه و هسته اصلی آن است.

لیتویننکو اظهار داشت:‌ بایستی مراقب سنت های حسن همجواری با شرکای خارجی خود باشیم و کسانی را که جان خود را فدا کردند تا کشورهای ما امکان توسعه پایدار داشته باشند، فراموش نکنیم.

حامد جعفرپور مسئول هماهنگی برنامه‌های علمی و آموزشی مشترک بین دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ و ایران در این آیین از شهروندان و دانشگاهیان روسیه به خاطر همدردی با ملت ایران در این لحظات سخت قدردانی کرد.

همدردی دانشجویان و استادان دانشگاه سن‌پترزبورگ با مردم ایران

حاضران در این آیین همچنین با یک دقیقه سکوت به سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری و هیأت همراه که در سانحه هوایی به شهادت رسیدند، ادای احترام کردند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌ الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از آیین افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

آیت الله سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان همراه آیت‌الله شهید رئیسی بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 0
    احسنت بر دیپلماسی امیرعبداللهیان..
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 0
    دمشون گرم، فرق روس‌ها با یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش همینه!!
  • مهران ع IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
    0 0
    با تشکر و آرزوی سلامتی و توفیق برای ملت روسیه و دانشگاهیان و سیاستمدارانشان،که با اهدای گل و ادای احترام به تابلوی رییس جمهور شهیدمان،این فقدان غمبار را به ملت ایران تسلیت گفتند ،و برای روسیه و همه مردم جهان ، روزگاری بدون جنگ و تنش،با گشایش و رفاه و دوستی و مودت و ارتباطات تجاری بزرگ و پر منفعت با همسایگانشان ،را آرزو مندیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس