گزارش تایمز اسرائیل از مشاجره سه مقام نظامی و امنیتی با نتانیاهو

رئیس ستاد ارتش اسرائیل، نتانیاهو را به‌خاطر کوتاهی در تنظیم استراتژی پساجنگ غزه سرزنش کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه تایمز اسرائیل ضمن انتشار خبر فوق نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر به همراه یوآو گالانت وزیر دفاع و هرتسی هالیوی رئیس ستاد ارتش، اخیراً در «بهاد ۱» پایگاه ارتش در جنوب اسرائیل جلسه داشتند. نقل شد که هالیوی در این جلسه گفته است، مأموریت ارتش به وظیفه «سیزیف» شبیه شده، بدون برنامه‌ای برای حاکمیت بدون حماس. گزارش‌ها حاکی است وزیر دفاع و رئیس شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل) نیز بر سر برنامه‌ریزی استراتژیک با نخست‌وزیر درافتاده‌اند. رئیس ستاد ارتش اسرائیل حین مشاورات امنیتی آخر هفته، درباره کوتاهی در تنظیم و اعلام استراتژی معروف به «روز بعد جنگ» با نخست‌وزیر به مشاجره برخاست.

به گزارش کانال ۱۳، هالیوی گفته «بار دیگر داریم در جبالیا نبرد می‌کنیم. تا زمانی که روند دیپلماتیک برای تنظیم یک بدنه حکومتی به جز حماس در نوار برقرار نشود، ما ناچار خواهیم بود در جاهای دیگر بارها و بارها از نو نبرد آغاز کنیم تا زیرساخت‌های حماس را از بین ببیریم. این وظیفه‌ای سیزیفی خواهد بود.»

در این گزارش، بدون اشاره به نام افراد، گفته شد: دیگر مقامات ارشد نیروهای دفاعی نیز از مقامات سیاسی خواسته‌اند درباره تدوین استراتژی، تصمیم‌گیری کنند. علاوه ‌بر این، طبق گزارش، اعضای کابینه به نتانیاهو هشدار دادند که تنها سود عملکرد اسرائیل و عدم تصمیم‌گیری در چند هفته گذشته، به خطر افتادن جان‌ها است.

اخبار کانال ۱۲ نیز به‌طور جداگانه گزارش کرد که نتانیاهو اخیراً پس از آنکه رونن بار، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت به او گفت، با یوآو گالانت وزیر دفاع مذاکره‌ای «شامل لحاظ همه جبهه‌ها و احتمالات» داشته، اخیراً بر سر برنامه‌ریزی استراتژیک با وی مشاجره کرده است. نتانیاهو میان سخن «بار» دویده و گفته است: «چی؟ شما با وزیر دفاع جلسه مذاکرات استراتژیک برگزار می‌کنید؟» بار در پاسخ گفته است: «البته! این چه سؤالی است؟»

بر اساس همین گزارش، نتانیاهو خاطرنشان کرد که شاباک (سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل) و موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه خارجی) زیر نظر او اداره می‌شوند، نه گالانت، و رونن بار نیز در مقابل، با پرخاش به نتانیاهو پاسخ داد.

در گزارش از قول گالانت گفته شده: «شما از برگزاری جلسه مذاکرات استراتژیک با وزیر دفاع ممانعت می‌کنید؟ اگر ما این جلسات را نگذاریم، چه کسی قرار است بگذارد؟». اما نتانیاهو پاسخ داده که مذاکرات استراتژیک «فقط این‌جا برگزار می‌شود». او در اینجا، پاسخ تند دیگری از گالانت گرفت: «هر بار شما ما را به مذاکرات استراتژیک می‌خوانید، ما با دست پر می‌آییم. وظیفه من این است که جلسات مذاکره برگزار کنم تا با دست پر بیایم. مشکل این است که شما نیز چنین مذاکراتی را برگزار نمی‌کنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس