کد خبر 1601263
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
حمله به خودی محافظه کاران انگلیس

یک نشریه غربی به شرایط وخیم حزب محافظه کار انگلیس و دومینوی رویگردانی اعضاء این حزب از آن در آستانه انتخابات عمومی پرداخت.

به گزارش مشرق، "ان تی وی" آلمان در مطلبی نوشت: حزب محافظه‌کار انگلیس سال‌هاست که با مشکل مواجه بوده‌اند و این شرایط حالا انتقام خود را از این حزب می گیرد.

آمار نظرسنجی‌های این حزب بسیار افتضاح است و آنها صدها کرسی شورای محلی را در انتخابات اخیر از دست دادند و دو نماینده مجلس این حزب هم اخیرا به اپوزیسیون پیوسته اند.

در ادامه این مطلب آمده است: اختلافات در حزب محافظه کار ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در حال گسترش است. بن هوچن، شهردار محافظه‌کار منطقه شمال شرقی انگلیس در رادیوی بی‌بی‌سی تس گفت که محافظه‌کاران «مثل موش‌های داخل کیسه» با یکدیگر می‌جنگند و مسئولیت آن بر عهده سوناک است.

انتخاب مجدد "هوچن" تنها پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات محلی اخیر در انگلستان بود. وی در طول مبارزات انتخاباتی از تماس نزدیک با سوناک پرهیز کرده بود و در جشن پیروزی از رز آبی سنتی این حزب بر یقه خود استفاده نکرد. این سیاستمدار گفت که این نشان را فراموش کرده است.

در آخرین نظرسنجی موسسه تحقیقات افکار یوگو برای روزنامه تایمز، محافظه کاران ۱۸ درصد و ۳۰ امتیاز کمتر از حزب مخالف کارگر را به دست آوردند. این بالاترین کسری از زمان روزهای پر هرج و مرج در زمان نخست وزیری کوتاه مدت لیز تراس در پاییز ۲۰۲۲ است. در این شرایط پارلمان جدید باید حداکثر تا ژانویه ۲۰۲۵ در بریتانیا انتخاب شود.

"هوچن" همچنین گفته است چشم انداز محافظه کاران هر روز بدتر می شود. وی افزود: در حال حاضر بسیار هرج و مرج است، اینطور نیست؟" به گفته وی مردم نیز دیگر به حزب کارگر اتقادی ندارند. اما توری ها ( محافظه کاران) هر روز خود را به عنوان یک حزب پاره پاره نشان می دهند. هوچن گفت: «در نهایت، مردم به احزابی رای نمی دهند که متحد نیستند، جبهه واحدی تشکیل نمی دهند و با مردم صحبت نمی‌کنند.

بن هوچن، شهردار این شهر در طول مبارزات انتخاباتی تا حد امکان این مسئله را پنهان کرده بود که به کدام حزب تعلق دارد. هوچن به عنوان یک چهره محبوب محلی علیرغم نامزدی برای محافظه کاران در این انتخابات برنده شد.

محافظه کاران تقریباً ۵۰۰ کرسی شورا و تالار شهر در منطقه وست میدلندز را در انتخابات محلی و همچنین انتخابات میان دوره ای پارلمان بریتانیا در بلکپول در شمال غربی انگلستان از دست دادند.

پس از شکست ویرانگر در انتخابات محلی انگلیس، "ریشی سوناک"، نخست وزیر بریتانیا، دچار شکست جدیدی شده است. ناتالی الفیکه از نمایندگان این حزب همراه با انتقاد شدید از رئیس محافظه کار دولت، به حزب مخالف کارگر روی آورد. این زن ۵۳ ساله در توضیح تصمیم خود در روز چهارشنبه گفت: در زمان ریشی سوناک، محافظه‌کاران به کلیدواژه بی‌کفایتی و تفرقه تبدیل شده‌اند.

"الفیکه" از سال ۲۰۱۹ نماینده حوزه انتخابیه دوور در پارلمان است که به دلیل ورود ده ها هزار مهاجر غیرقانونی، کانون سیاست بریتانیا است. این نماینده پارلمان انتقاد کرد که محافظه کاران مرکز سیاسی را رها کرده اند و "دولت خسته و آشفته ریشی سوناک" وعده‌ها را زیر پا گذاشته است.

دن پولتر از نمایندگان محافظه‌کاران انگلیس هم کمی پیش از آن به حزب کارگر پیوست.

نتایج فاجعه بار حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات محلی اخیر که منجر به از دست رفتن بسیاری از کرسی‌های این حزب در مناطق مختلف شد شرایط دشوارتری را برای ریشی سوناک، نخست وزیر این کشور ایجاد کرده است.

روزنامه فرانکفورتر روند شای آلمان هم در مطلبی به تمایل روزافزون اعضای حزب محافظه کار انگلیس برای دور کردن خود از ریشی سوناک، به دلیل تضعیف جایگاه وی در این حزب و در کشور انگلیس پرداخت.

به نوشته این روزنامه آلمانی بسیاری از محافظه‌کاران بریتانیایی که بخصوص در سمت‌های مسئولین محلی فعالیت می کنند نمی‌خواهند با دولت نخست‌وزیر سوناک کاری داشته باشند.

دولت محافظه‌کاران در لندن پس از ۱۴ سال قدرت در واقع در حال تضعیف است.

در سال‌های اخیر، درگیری‌های داخلی، محافظه‌کاران را که از سال ۲۰۱۰ در قدرت بودند، تضعیف کرده است. از زمان رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶، پنج نخست وزیر مختلف از جمله سه نخست وزیر بین ژوئیه و اکتبر ۲۰۲۲ در این کشور وجود داشته است.

روزنامه هندلزبلات آلمان هم اخیرا در مطلبی نوشته است: محافظه کاران در انگلیس آنقدر مستأصل هستند که به نظر می رسد مایلند چهارمین نخست وزیر خود را در دوره کنونی برکنار کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس