اقدام آمریکایی ها با خروج منافقین از لیست گروه های تروریست در اصل یک حرکت تاکتیکی برای تقویت کردن بسته راهبردی فشار به جمهوری اسلامی می باشد.

مهدی جهانتیغی روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با مشرق اظهار داشت: خروج منافقین از لیست گروهای تروریست در وزارت امور خارجه آمریکا ادامه و تقویت بسته فشاریست که ماه هاست تیم سیاست خارجه اوباما در مواجه با ایران به اجرا گذاشته است.
این روزنامه نگار افزود: در بسته فشار آمریکایی ها گزینه عملیات اطلاعاتی در کنار دیگر گزینه ها همچون تحریم، مذاکره، فشارهای حقوق بشری، عملیات روانی و رسانه ای، تلاش برای ایجاد ائتلاف های منطقه ای و بین المللی علیه ایران و تهدید نظامی از اعتبار خاصی برخوردار بوده است.
وی افزود: بنابراین اقدام آمریکایی ها با خروج منافقین از لیست گروه های تروریست در اصل یک حرکت تاکتیکی برای تقویت کردن بسته راهبردی فشار به جمهوری اسلامی می باشد.
به گفته جهانتیغی برای تحلیلگرانی که محافل مطالعات امنیتی آمریکا را دنبال می کنند ملموس بود که همزمان با تلاش برای گسترش و سرمایه گذاری بیشتر بر روی گزینه عملیات پنهان در بدنه تصمیم گیر امنیتی دولت اوباما قضایا خروج منافقین از لیست گروه های تروریستی آشکار تر می شود.
جهانتیغی با اشاره به کارکرد منافقین در گزینه عملیات اطلاعاتی بر علیه ایران تشریح کرد: عملیات اطلاعاتی شامل جاسوسی، جمع آوری خبر و همچنین ترورها و خرابکاری های هدفمند می باشد که تاکنون در این سه ماموریت همواره ردپای همکاری منافقین به عنوان شریک سازمان سیا و موساد بر علیه ایران مشهود بوده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: ار سوی دیگر  از سال 89 به بعد که نهادهای سیاسی و امنیتی تواستند با اشراف سرحلقه های فتنه را تحت کنترل و مهار قرار بدهند بازنویسی و احیا فتنه برای تکرار فرصت های خاص برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی در در دستور کار سرویس های امنیتی غربی قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: انتخابات مجلس نهم در اسفند سال قبل قسمتی از این سناریو به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با کد ارسالی از طرف خارج کشور، جریان فتنه با اعلام تحریم انتخابات تلاش کرد سرمایه اجتماعی خود را احیا و نظام را به لحاظ مقبولیت به چالش بکشاند.
جهانتیغی بیان کرد: اما در اصل انتخابات مجلس پیش زمینه ای برای انتخابات خرداد 92 ریاست جمهوری بود تا فتنه 88 با ابعاد خاص تری بازنویسی و احیا شود.
ویا فزود: پیش فرض آمریکایی ها این می باشد که در میان اپوزسیون خارج از کشور منافقین بیشترین نزدیکی و کمک کاری به فتنه سبز داشته و با وجود تشکیلات گسترده تر نسبت به دیگر مخالفین خارج نشین جمهوری اسلامی می توانند بیشترین نقش آفرینی را برای بازگشت فتنه در انتخابات 92 داشته باشند.
جهانتیغی ادامه داد: در این میان آمریکایی ها برای سازمان منافقین دو نقش ویژه تعریف کردند: اول به نوعی نقشی موثر در وحدت میان گروه های اپوزسیون بازی کنند و دوم اینکه به فعالیت های اپوزسیون جهت دهی های اطلاعاتی و امنیتی بدهد.
این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: این شواهد نشان میدهد یکی از هدف گذاری های سرویس های اطلاعاتی غربی این بود که حامیان داخلی فتنه را  به یک جریان سیاسی با ابعاد امنیتی و اطلاعاتی تبدیل کنند.
وی اظهار داشت: در تمامی این مراحل طرف آمریکایی این هدف اساسی را دنبال می کرد که با عمیق تر شدن پیوند منافقین با فتنه گران داخلی ضمن گسترده تر کردن شبکه و بهبود روش های جمع آوری خبر اعتبار اخباری جمع آوری شده نیز از محیط داخلی ایران بیشتر خواهد بود.
جهانتیغی افزود: از سوی دیگر در حال حاضر منافقین فرصت می یابند با خارج شد از فهرست گروه های تروریستی با عناوین و پوشش فعالیت های سیاسی و مدنی راحتر دست به جاسوسی و جمع آوری خبر بزنند.
وی افزود:هدف دیگری که آمریکایی ها دنبال می کنند این می باشد که در حوزه های حقوق بشری به صورت ویژه تری از این به بعد از افراد این سازمان استفاده کنند.
همچنانکه بسیاری افراد این سازمان دیگر به علت کهولت سن کارکرد امنیتی و نظامی ندارند و بیشتر به درد کارهای سیاسی می خورند.
وی خاطرنشان کرد: در همین حال پادگان اشرف برای ساکنان آن به عنوان یک نمادمرگ و زندگی تعریف شده بود و بعد از تخلیه آن به لحاظ روحی منافقین دچار مشکل شده بودند که این اقدام برای تقویت روحی آنها صورت گرفت.
این تحلیلگر سیاسی افزود: البته این اقدام می تواند یک تحلیل تایید نشده را نیز در بر بگیرد و آن اینکه در بدنه مدیریتی این سازمان قرار است تغییراتی صورت بگیرد که البته در این باره باید منتظر گذر زمان بود.
وی با اشاره به اینکه در این میان از نقش آفرینی سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی نمی توان به راحتی گذشت، افزود:عربستان به صورت ویژه بعد از فتنه 88 فعالیت بر محیط  داخلی ایران را افزایش داد و علاوه بر تمرکز سنتی بر استانهای سنی نشین در تهران نیز فعالیت های بی سابقه ای را به صورت نیمه پنهان انجام داد.
وی در ادامه افزود: از مهمترین مولفه ها در انتصاب بندر بن سلطان به عنوان  دبیر شورای عالی امنیت ملی عربستان توانمندی وی در حوزه های تروریستی و ارتباطش با گروه های تروریست بود.
این تحلیلگر سیاسی با اشاره به این نکته که بندر بن سلطان عقیده دارد برای ضربه زدن به ایران باید از تمام گزینه ها خرابکاری حمایت کرد، افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی عربستان مدعیست که پاسخ دخالت های ایران را در مناطق ناآرام شرقی این کشور را باید در تهران بوسله گروهک های همچون منافقین و گروهک ریگی داد.
وی افزود: تلاش گروهک ریگی در دو سال اخیر برای گسترش خرابکاری از جنوب شرق به مرکز ایران و پایتخت جمهوری اسلامی متاثر از همین نوع نگاه در دستگاه امنیت ملی عربستان می باشد.
جهانتیغی افزود: بندر بن سلطان برای رضایت لابی صهیونیستی – آمریکایی حامیش تمایل فراوان دارد که تقابل اطلاعاتی ایران و عربستان گسترده تر و برای اثبات لیاقت خود به شاهزادگان مخالفش خواهان آشکار شدن هرچه سریعتر آثار سناریوهایش  در محیط داخلی ایران می باشد.
وی ادامه داد: در همین راستا سرویس اطلاعاتی عربستان به به منافقین برای تقویت گروه های تروریستی وهابی علی الخصوص جندالشیطان و گروهک ریگی در حوزه آموزش پول های فراوانی داده است.
جهانتیغی تصریح کرد: تعدای از عناصر منافقین با حضور در کویته پاکستان با اعضای گروهک ریگی دیدار و جلسات متعددی را برگزار کردند و در همان جلسات توافق شد که مسئولیت بخشی از طراحی های عملیاتی و آموزش های خاص اطلاعاتی گروهک ریگی را مربیان سازمان منافقین را برعهده بگیرند.
وی ادامه داد: بعد از دستگیری عبدالمالک و احتمال فروپاشی و تضعیف گروه تحت رهبری وی افسران اطلاعاتی عربستان  از منافقین خواستند که گروه های جدیدی ترویستی از عناصر وهابی در جنوب شرق شکل بدهند که به لحاظ تشکیلاتی و سازمانی از گروهک ریگی منسجم تر بوده و بر پایه شخص محور نباشد.
آنها همچنین با ترزیق حمایت های مالی گسترده به سازمان منافقین از آنها خواستند در حوزه جاسوسی نیز گروه های وهابی تازه تاسیس را آموزش بدهند.
جهانتیغی تصریح کرد: منافقین علی الخصوص آموزش در حوزه های ترورهای هدفمند را به این گروه وهابی در دستور کار قرار دادند که یکی از اقدامات مشترک منافقین با این گروهای وهابی ترور و شهادت مولوی جنگی زهی در اسفند سال قبل در بلوچستان ایران بود.
وی با اشاره به بخش دیگری از هدف آمریکا از خروج سازمان منافقین از لیست گروه های تروریست، افزود: بر اساس آنچه برخی منابع غربی نیز منتشر کرده اند از دیگر مهمترین هدف گذاری های آمریکای ها ار این اقدام تاثیر گداری بر پرونده هسته ایران و علی الخصوص روند مذاکرات می باشد.
جهانتیغی در پایان افزود: این منابع معتقدند که ایران با این اقدام احساس فشار بیشتری به خود خواهد کرد و در محاسباتش تاثیر پذیر از این اقدام خواهدشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    تحلیل قوی و قابل استفاده و تامل بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس