به گزارش مشرق، حجتالاسلام و المسلمين علي نصيري، مدير مؤسسه وحي و خرد در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: مسئله اصلي امامت با توجه به اينکه خداوند متعال فرمود: «بايد هادياني بيايند و شما را هدايت کنند» در داستان هابيل و قابيل وقتي قابيل برادرش را به قتل ميرساند خدا کلاغ را ميفرستد تا دفن مردگان را به انسان آموزش دهد.
وي افزود: رمز و راز وجود پيامبران و امامان و اوصيا با توجه به اينکه عقل انسان در حوزه معنويت، تربيت، راهيابي به مبدا، معاد، اخلاق، و هستي کارايي ندارد آمدند تا مردم را هدايت کنند؛ همانطوري که بسياري از فلاسفه نيز اذعان کردند که در مسائلي مانند مبدا به ويژه در حوزه معاد تا حدودي ميتوانيم به عقل انسان استناد کرده به طور مثال در حوزه معاد ابن سينا تصريح ميکند عقل چندان کارايي ندارد.
مدير موسسه وحي و خرد ادامه داد: راهي که انسان از خدا شروع کند و به خدا برسد راهي دقيق و از مو باريکتر و از شمشير برندهتر است؛ انسان اين راه را بدون راهنما و وجود وحي و پيامبران نميتواند طي کند در قرآن آمده است: براي هر امتي پيامبر فرستاديم اگر پيامبر نبود وصي فرستاديم.
وي همچنين در ادامه با طرح اين پرسش از برادارن اهل سنت، افزود: حضرت موسي(ع) 30 روز به کوه طور براي مناجات رفت و برادرش هارون را به عنوان وصي انتخاب کرد و اين 30 روز به 40 روز کشيد مردم گوساله پرست شدند به رغم اينکه وصي انتخاب شده بود.
* در اهل سنت ارتباط زمينيان با آسمانيان قطع شده است
نصيري با بيان اينکه پيامبر در سال يازدهم هجرت از دنيا رفته و در حال حاضر نزديک به هزار و 420 سال از آن واقعه گذاشته است؛ افزود: چطور پيامبر ميپذيرفت اين امت را بدون راهنما و قيم رها کند که اين امر مبتني بر آموزههاي قرآن نيست و همواره هادياني براي امت قرار داده شده است.
وي با اشاره به مناظرهاي که با برادران اهل سنت در زاهدان شرکت کرده است؛ خاطرنشان کرد: در آن مناظره سخن هانري کربن را نقل کردم که همه اديان را مطالعه کردم دين اسلام را بهترين دين يافتم و در تمام مذاهب اسلامي بهترين مذهب را شيعه يافتم و استدلالي را که بيان ميکند اينست که در اهل سنت ارتباط زمينيان با آسمانيان قطع شده است و بعد از پيامبر هيچ کس نيست که مردم را هدايت کند و امام زمان در آخر زمان متولد ميشود در حاليکه شيعه معتقد است ارتباط زمين و آسمان وصل است و تفکر امامت با توجه به اصل استمرار هدايت الهي شکل ميگيرد.
مدير مؤسسه وحي و خرد گفت: جريان غدير آغاز اين تفکر است و غدير نقطه عطف تفکر امامت است که پيامبر مسئوليت پيدا ميکند که دست حضرت امير بگيرد و اعلام کند ايشان امام است. در روز غدير تنها دست حضرت امير بالا نرفت بلکه اصل امامت و ضرورت امامت تاييد شد.
نصيري تصريح کرد: پيامبر در روز غدير اعلام کرد که با بسته شدن پرونده رسالت پرونده هدايت الهي براي امت بسته نشده است؛ پروند امامت و وصايت همچنان بازاست چنين نيست که خداوند امتش را تا روز قيامت بدون هادي و راهنما رها کرده باشد به پيغمبر اعلام ميشود که اگر دست حضرت امير را بالا نبرد رسالتش را ابلاغ نکرده است و زحمات پيامبر بر باد رفته و هدايت قطع ميشود و از آنطرف وقتي اين کار انجام ميشود اعلام ميشود دين کامل شده است.
حجتالاسلام علي نصيري گفت: از ديد هانري کربن تفکر امامت با توجه به اصل استمرار هدايت الهي شکل ميگيرد اين درحالي است که اهل سنت ارتباط زمينيان با آسمان را بعد از رسالت منقطع اعلام ميکنند.