کد خبر 1596531
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
افزایش ۷۵ میلیارد پوندی بودجه دفاعی انگلیس

نخست وزیر انگلیس به بهانه افزایش تهدیدهای بین‌المللی و ادعای تبدیل شدن جهان به مکانی خطرناک‌تر از پایان جنگ سرد، اعلام کرد که ۷۵ میلیارد پوند به بودجه دفاعی این کشور اضافه خواهد کرد.

به گزارش مشرق، ریشی سوناک روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری با حضور دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در لهستان اعلام کرد که دولت انگلیس قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را صرف مخارج دفاعی کند.

وی گفت: «در دنیایی که از پایان جنگ سرد خطرناک‌تر است، ما نمی‌توانیم از وضع موجود راضی باشیم. در حالی که دشمنان ما صف‌آرایی می کنند، ما هم باید برای دفاع از کشور، منافع و ارزش‌هایمان بیشتر تلاش کنیم و به همین دلیل است که من امروز بزرگترین افزایش بودجه دفاع ملی را اعلام می کنم.»

سوناک افزود: «ما مخارج دفاعی را تا سال ۲۰۳۰ به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش خواهیم داد. این طرح ۷۵ میلیارد پوند دیگر به بودجه دفاع کشور اضافه و جایگاه ما را به عنوان بزرگترین قدرت دفاعی در اروپا تضمین می‌کند.»

نخست وزیر انگلیس مدعی شد: «امروز نقطه عطفی برای امنیت اروپا و نقطه عطفی در دفاع از بریتانیا است. این یک سرمایه گذاری بلندمدت در امنیت و رفاه بریتانیا است که ما را در داخل کشور امن تر و در خارج از کشور قوی‌تر می کند.»

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که اعتراض‌ها در داخل انگلیس به اوضاع نابسامان ارتش این کشور رو به افزایش است. چندی پیش روزنامه تایمز لندن در گزارشی نوشت که ارتش این کشور برای جنگیدن، بسیار کوچک است و به‌عنوان یک نیروی نظامی در سطح بالا، از سوی ایالات متحده محسوب نمی‌شود.

این نشریه انگلیسی در گزارش خود آورده است: آمارها نشان می‌دهد که اگر ارتش [انگلیس] با سرعت فعلی به از دست دادن نیروهای خود ادامه دهد، تعداد سربازان تا سال ۲۰۲۶ به ۶۷ هزار و ۷۴۱ نفر کاهش می‌یابد که این میزان از نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده کمتر است.

تایمز تخمین زده است که طی ۱۰ سال آینده و بر اساس روندهای کنونی، ارتش انگلیس ۵۲ هزار نفر نیرو خواهد داشت؛ میزانی که به تعبیر این نشریه، به‌راحتی در ورزشگاه منچستر سیتی جا می‌شود.

این درحالی است که دولت لندن توافق کرده است شمار کارکنان ارتش تا سال ۲۰۲۵ به ۷۲ هزار و ۵۰۰ نفر برسد. این تصمیم به نوشته تایمز، از یک سو باعث نگرانی ژنرال‌های ارشد آمریکایی شده و از سوی دیگر، این خطر وجود دارد که در سال آینده شمار کارکنان ارتش انگلیس به سیر نزولی ادامه دهد.

یکی از ژنرال های ارشد سابق آمریکا به تایمز گفته است که بریتانیا همچنان به عنوان نزدیک‌ترین متحد و شریک آمریکا محسوب می‌شود، اما قابلیت‌های نظامی آن طی چندین دهه گذشته به شدت کاهش یافته است. وی افزود: «درحالی که انگلیس مهم‌ترین متحد ما در سراسر جهان است، اما متأسفانه آن چیزی نیست که پیشتر بوده است.»

شبکه خبری اسکای هم چندی پیش به نقل از مقام‌های دفاعی انگلیس گزارش داد که اگر توانمندی‌های نظامی این کشور تقویت نشود، نیروهای ارتش «قادر به حفاظت از این کشور و متحدانش نخواهند بود».

یافته‌های تکان دهنده اسکای نیوز نشان می‌دهد که اگر جنگ شود مهمات نیروهای مسلح انگلیس "در عرض چند روز" تمام می‌شود؛ این کشور توانایی دفاع از آسمان خود را در برابر حملات موشکی و پهپادی که اوکراین در حال تحمل آن است ندارد و پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارتش بتواند یک لشکر جنگی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز را با پشتیبانی تانک، توپخانه و بالگرد به میدان بیاورد.

چندی پیش ۲ مقام ارشد دولت لندن در اقدامی بسیار غیرعادی و بی‌سابقه که نشان‌دهنده عمق مشکلات و چالش‌های جدی ارتش انگلیس است خواستار افزایش بودجه دفاعی این کشور شدند.

«تام توگندهات» معاون امور امنیتی وزیر کشور و «آن ماری-ترولیان» معاون وزیر امور خارجه انگلیس، طی یادداشتی مشترک از نخست وزیر بریتانیا خواستند که بودجه دفاعی این کشور را دستکم به ۲.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

سوناک پیشتر گفته بود که بودجه دفاعی کشور را هنگامی افزایش خواهد داد که اوضاع اقتصادی اجازه دهد. درحالی که اوضاع اقتصادی انگلیس به دلیل مشکلات ناشی از برگزیت بشدت رنج می‌برد، به‌نظر می‌رسد که تصمیم نخست وزیر، بی تاثیر از انتخابات سراسری پیش‌رو و تلاش برای جلب آراء انتخاباتی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 0
    خاک بر سر ورورکلام نوکر ملکه مغضوبه ملعونه
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 0
    شهر خارکف شاه کلید جنوب و شرق اوکراین است اولا راه اهن جنوب شرق اوکراین از شهر خارکف عبور می کند و شاهرگ ارتش اوکراین شهر خارکف است با محاصره شهر خارکف از محور شمالی کار ارتش اوکراین در جنوب تمام است دوما شهر خارکف قلب شنعتی اوکراین است سوما محاصره شهر خارکف نیازمند شروع نبرد شهر چرنیهوف و تهدید کردن شهر کیف است روسیه با بردن یک لشکر به حومه شهر کیف می تواند ده لشکر اوکراین را از جنوب به شمال بکشاند
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 0
    روسیه باید بر پیشروی در خارکف متمرکز شود یعنی در نهایت قطع راه آهن پولتاوا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس