يک نويسنده گفت: رسانه‌هايي چون صدا و سيما با وجود کانال‌ها و برنامه‌هاي فراوان، اما در زمينه ترويج فرهنگ کتاب‌ و کتاب‌خواني کم‌کار بوده و توليدات آنها تقريبا نزديک صفر است.

به گزارش مشرق، فيروز زنوزي جلالي در گفت‌وگو با فارس درباره جايگاه کتاب در ميان خانواده‌ها گفت: متاسفانه کتاب در ميان خانواده‌ها از موقعيت مطلوب و شايسته‌اي برخوردار نيست، به ويژه با توجه به فرهنگ پرسابقه ايرانيان، اما کتاب در جامعه ايراني بسيار مهجور واقع شده است.
وي در اين راستا افزود: متاسفانه کتاب و مطالعه آن دغدغه افراد محسوب نمي‌شود و طرحي مناسب براي اين مسئله بايد ريخته شود؛ البته عدم کتابخواني در جامعه دلايل مختلفي دارد، يکي از دلايل عدم مطالعه مسايل اقتصادي است، چرا که افراد به هنگام خريد مايحتاج خود ابتدا نيازهاي اوليه را برطرف کرده و سپس به رفع نيازهاي معنوي خود مانند تهيه کتاب و مطالعه مي‌پردازند.
زنوزي جلالي در ادامه درباره ميزان اهميت نهادها، سازمان و مدارس به کتاب و کتابخواني اظهار داشت: معتقدم اين اهميت و توجه به صورت صوري است و خيلي عميق به اين مسئله پرداخته نمي‌شود، البته اقداماتي مانند برپايي نمايشگاه‌هايي در شهرستان‌هاي مختلف و به مناسبت‌هاي گوناگون از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صورت مي‌گيرد که سعي بر تعميم اين نمايشگاه‌ها دارد، اقداماتي مانند عرضه کتاب در مترو و ديگر مکان‌هاي عمومي صورت مي‌گيرد که معتقدم اين اقدامات پسنديده است؛ اما بايد جدي‌تر دنبال شود.
اين نويسنده اظهار داشت: مسئله کتابخواني و ترويج آن در ميان افراد به ويژه در سنين دبستان و دبيرستان صورت گيرد که سنين پايه است و عادت به کتابخواني در اين سنين شکل مي‌گيرد و بايد افراد را در اين دوران علاقمند به مطالعه کرد، به همين دليل آموزش و پرورش نقش فعال‌تر و موثرتري در اين زمينه مي‌تواند ايفا کند.
زنوزي جلالي با اشاره به هفته کتاب انديشيدن تمهيدات لازم در ترويج فرهنگ کتابخواني ابراز داشت: فرصت‌هاي اينچنين بايد مغتنم شمرده شوند و رسانه‌ها بايد گسترده‌تر به اين مسئله بپردازند، صدا و سيما در اين زمينه نقش موثر و فعال‌تري مي‌تواند داشته باشد، در هفته کتاب مي‌توان برنامه‌هايي چون قصه‌خواني، نقد و بررسي، نويسندگان و شاعران در اين زمينه حضور داشته باشند و اين مسئله بستگي به نوع مديريت دارد.
اين نويسنده با اشاره به نقش رسانه‌ها در ترويج فرهنگ کتابخواني تصريح کرد: رسانه‌اي همچون سيما با وجود کانال‌هاي فرهنگ اما ميزان اختصاص آن به مسايلي همچون فرهنگ، ادبيات و کتابخواني بسيار کم و نزديک به صفر است؛ در حاليکه برخي از مسايل برنامه‌هاي ويژه در کانال‌هاي متفاوت دارند و اخبار آن موضع را منعکس مي‌کند، اما برنامه‌ها در رابطه با مسايل معنوي بسيار اندک است و برنامه‌هاي مربوط به اين مسايل در ساعات کم پيش بيني شده است و آن هم به صورت تکراري و غيرتخصصي صورت مي‌گيرد؛ معتقدم صدا و سيما نقش مهمي را مي‌تواند داشته باشد اما به اين لحاظ دچار کاستي هستيم.
به گفته زنوزي جلالي، مطبوعات نسبت به صدا و سيما از برد کمتري برخوردار هستند، اما مي‌توانند گسترده‌تر از وضع موجود عمل کنند، با توجه به علاقه مردم به شنيدن مطالب، هجوم رسانه‌ها براي ترويج فرهنگ کتابخواني مي‌تواند موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس