گاوها با بیت‌کوین می‌رقصند

بازارهای کریپتو در آخر هفته سقوط قابل‌توجهی را تجربه کردند و احساسات سرمایه‌گذاران را از اوج سرخوشی چند هفته پیش به زیرزمین فرستادند.

به گزارش مشرق، بازارهای کریپتو در آخر هفته سقوط قابل‌توجهی را تجربه کردند و احساسات سرمایه‌گذاران را از اوج سرخوشی چند هفته پیش به زیرزمین فرستادند.

بیت‌کوین (BTC) سه‌شنبه به زیر ۶۲ هزار دلار سقوط کرد که بیش از ۱۵ درصد کمتر از آخرین قیمت رکوردش بالای ۷۳ هزار دلار بود.

درحالی‌که سوالانا، پپ کوین (PEPE) و داگفایت ۴۰ تا ۵۰ درصد متضرر شدند. با وجود کاهش قابل‌توجهی که در کل بازار دیده می‌شود، هنوز دلایل زیادی برای افزایش قیمت دارایی‌های دیجیتال وجود دارد، حتی اگر قیمت‌ها بیشتر کاهش یابند یا برای مدتی اینچنین باشد.

اثر نصف شدن قیمت استخراج بیت‌کوین

بیت‌کوین در اوایل این هفته چهارمین نیمه ‌شدن خود را پشت سر گذاشت؛ رویدادی تکراری(تقریبا هر چهار سال یک‌بار) که عرضه توکن‌های تازه صادرشده- پاداش استخراج‌کنندگان - به نصف کاهش می‌یابد. از نظر تاریخی، قیمت بیت‌کوین در زمان نصف شدن تغییر چندانی نداشت اما این رویداد قبل از رالی‌های سهموی رخ داد.

جوئل کروگر، استراتژیست بازار در گروه «ال‌مکس» در این زمینه گفت: «تا جایی که رویداد نصف شدن پیش‌می‌رود، ما در اردویی بوده‌ایم که انتظار نداریم حرکت صعودی بیشتری داشته باشیم.» و افزود: «این یک رویداد شناخته‌شده است که به‌خوبی توسط بازار رصد می‌شود.»

بااین‌حال این چرخه هاوینگ می‌تواند برای بیت‌کوین بازهای جدید کمی پیچیده باشد. در ماه‌های اخیر صندوق‌های قابل‌معامله در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیت‌کوین (ای‌تی‌اف) در ایالات‌متحده مجوز گرفته‌اند و غول‌های مالی سنتی مانند بلک‌راک و فیدلیتی شروع به افزایش ماشین‌های فروش خود به مشاوران مالی و مدیران ثروت کرده‌اند و در ادامه بیت‌کوین را به پایگاه گسترده‌تری از سرمایه‌گذاران معرفی می‌کنند.

کروگر گفت: «ما معتقدیم با درنظر گرفتن اینکه این اولین نصف کردن بیت‌کوین است که در مقابل مخاطبان بسیار گسترده‌تری برگزار می‌شود، اکنون که ‌ای‌تی‌اف‌های بیت‌کوین درحال جذب مخاطب هستند، جایی برای افزایش وجود دارد. بنابراین رویداد نصف شدن می‌تواند این سرمایه‌گذاران را بیشتر در مورد بیت‌کوین هیجان‌زده کند، زیرا آنها مجبور به شیرجه عمیق‌تر می‌شوند که سپس می‌تواند به تمایل برای قرار گرفتن در معرض بیشتر تبدیل شود.»

اریک بالچوناس، تحلیلگر ارشد صندوق‌های ‌ای‌تی‌اف در بلومبرگ اینتلیجنس هفته گذشته اشاره کرد که بلک‌راک صندوق بیت‌کوین خود IBIT را در صفحه اصلی رسانه خبری مالی بلومبرگ تبلیغ می‌کند. امری که به گسترش روزافزون دارندگان این رمزارز کمک خواهد کرد.

سرپیچی از تلاطم کلان

درحالی‌که حرکت در بازارهای ارزهای دیجیتال در هفته‌های گذشته دچار تزلزل شد، کاتالیزوری که درنهایت جمعه گذشته شروع به اصلاح شدید قیمت کرد، ناشی از رویدادهای سیاسی بود. بازارهای سنتی به‌دلیل افزایش ترس از تشدید تنش نظامی بین اسرائیل و ایران دچار آشفتگی شده‌اند، درحالی‌که بازدهی اوراق قرضه و دلار آمریکا به‌شدت افزایش یافته، زیرا سرمایه‌گذاران انتظارات کاهش نرخ را در بحبوحه داده‌های قوی اقتصادی ایالات‌متحده و افزایش نگرانی‌ها از تورم ثابت افزایش داده‌اند.

نوئل آچسون، تحلیلگر اقتصاد کلان خاطرنشان کرد که بازدهی پانصد S&P (۵۰۰ شرکت برتربورس آمریکا) درحال‌حاضر کمتر از سود سه‌ماهه و ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده است که می‌تواند نزولی بیشتر را برای سهام ایالات متحده پیش‌بینی کند. او توضیح داد این رابطه باید راه دیگری باشد تا سرمایه‌گذاران را برای ریسک بالاتر در مالکیت سهام به‌جای اوراق قرضه جبران کند.

آچسون گفت: «اگر بازار سهام به‌شدت سقوط کند، بیت‌کوین و سایر دارایی‌های کریپتو نیز ممکن است به‌طور موقت آسیب ببینند. البته افت کریپتو کوتاه‌مدت خواهد بود، زیرا سقوط بازارهای مالی انباشت در سطوح پایین‌تر را تشویق می‌کند و سرمایه‌گذاران خرد به‌سمت بازار رمزارزها حرکت کنند.»

وی گفت ممکن است برخی اخبار خوب بالقوه در کوتاه‌مدت وجود داشته باشند و موجب افزایش بازدهی در سمت دارایی‌هایی شوند که اخیرا کمی ضرر داده‌اند اما احتمال «خبردرمانی» بالا نیست!

این تحلیلگر اقتصاد کلان ادامه داد: «فدرال‌رزرو می‌تواند اصرار کند که کاهش نرخ بهره قریب‌الوقوع است. من انتظار چنین چیزی را ندارم اما اگر این اتفاق بیفتد، دارایی‌های ریسکی باید به‌خوبی عمل کنند.»

اهرم حذف

رویدادهای لیکوییدی در بازارهای مشتقه اغلب پایین‌ترین قیمت دارایی‌ها را نشان می‌دهد، میل به استفاده معامله‌گران کم‌تجربه از اهرم بیش از حد را از بین می‌برد و بازار را از هیجان پاک می‌کند. بازارهای کریپتو یکی از بی‌رحمانه‌ترین لیکوییدهای اهرمی خود را تحمل کرده‌اند و بیش از ۱.۵ میلیارد دلار از سرمایه کاربران را نابود ساختند.

وتل لاند، تحلیلگر ارشد بازار گفت: «بازار اکنون بسیار سالم‌تر است. هم نرخ بهره و هم نرخ تامین مالی به‌شدت کاهش می‌یابد، همچنین احتمال آبشارهای لیکوییدی کاهش می‌یابد. این دو موضوع، همراه با حفظ بیت‌کوین بالای ۶۰ هزار دلار، یک سیگنال قوی است.»

این رویدادها یادآور اقدام آگوست گذشته است، زمانی که بیت‌کوین از ۲۸ هزار دلار نزدیک به ۲۴ هزار دلار سقوط کرد و نزدیک به یک‌میلیارد دلار در تمام دارایی‌های دیجیتال لیکویید شد، پس از کاهش زمان سقوط خونین و دردناک صرافی اف‌تی‌اکس، قیمت‌ها تقریبا برای دوماه بسیار کسل‌کننده ماند تا زمانی که در اکتبر به بالاتر از ۳۰ هزار دلار رسید و به خواب بازار پایان داد.

عقب‌نشینی معمولی بازار گاوی

با عقب‌نشینی ۱۶ درصدی بیت‌کوین از بالاترین رکورد اخیر خود در ماه مارس، کاهش فعلی مطابق با کاهش‌های معمول بازارهای صعودی قبلی است.

چرخه‌های گاوی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ و ۲۰۲۱-۲۰۲۰ همگی قبل از ادامه قیمت‌های بسیار بالاتر، ۲۰ تا ۳۰ درصد عقب‌نشینی داشتند. یکی از تحلیلگرهای ارزهای دیجیتال در حساب کاربری خود در ایکس گفت: «تعداد کمی می‌دانند اصلاح‌های اینچنینی در بازارهای صعودی چقدر عادی است.»

علی‌رغم نگرانی فعلی، صندوق تامینی کیوسی‌پی‌کاپیتال سه‌شنبه گفت که همچنان شاهد تقاضای ثابت و قابل توجهی برای بیت‌کوین و اتریوم برای انقضای بلندمدت تا مارس ۲۰۲۵ است و این نشان می‌دهد فعالان بازار همچنان انتظار قیمت‌های بالاتر را دارند.

یکی از ناظران خاطرنشان کرد: «بیت‌کوین از زمانی که یک‌ماه پیش به بالاترین حد خود رسیده بود، بیش از ۱۵ درصد عقب‌نشینی کرده است. به‌طوری‌که برخی آلت کوین‌های اصلی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد سقوط کردند اما چنین اصلاحاتی در بازارهای صعودی عادی است.»
به‌گفته تحلیلگران، اصلاح کریپتو احساسات سرمایه‌گذاران را تحت‌تاثیر قرار داده است، اما هنوز دلایل زیادی برای صعودی ماندن در دارایی‌های دیجیتال وجود دارد.

یک استراتژیست گروه ال‌ماکس خاطرنشان کرد: «هاوینگ بیت‌کوین ممکن است تاثیر مثبتی بر قیمت داشته باشد، زیرا ‌ای‌تی‌اف‌های بیت‌کوین به مخاطبان بیشتری می‌رسد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    0 0
    تجربه نشان داده وقتی همه از صعودی بودن بازار حرف میزنند احتمالا یک ریزش اساسی خواهیم داشت فعلا زیر پنچاه و نه هزار ریزش محتمل هست بخاطر برخورد چندین باره با این سطح؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس