بورس تل‌آویو لرزید | اثر پاسخ نظامی ایران بر بورس اسرائیل

شاخص بورس تل‌آویو پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل با نزول مواجه شد. این شاخص در چند هفته گذشته تحت‌تأثیر ترس از پاسخ نظامی ایران بیش از ۴.۳ درصد افت کرده است.

به گزارش مشرق، شاخص‌های بورس در سراسر دنیا به دماسنج‌های اقتصادی معروفند؛ در واقع شاخص‌های بورس، معیاری هستند که عملکردهای مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سیاستگذاری و مقرراتی، تغییرات منطقه‌ای و حتی ژئوپلتیک را نشان می‌دهند.

در چنین شرایطی در بحبوحه تنش‌های سیاسی و نظامی، بازارهای سهام عملکردهای مشابهی را از خود به نمایش می‌گذارند. در دوره‌هایی که سطح تنش‌های سیاسی و نظامی افزایش می‌یابد شاخص‌های بورس به‌دلیل افزایش ریسک‌ها با نزول مواجه می‌شوند. حالا آنطور که آمارها نشان می‌دهند، شاخص بورس تل‌آویو نیز به این موضوع واکنش نشان داده و از ترس حمله نظامی ایران با افت مواجه شده است.

نزول بورس تل‌آویو

آن طورکه آمارها نشان می‌دهند شاخص بورس تل‌آویو از زمان حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق از ترس پاسخ نظامی ایران به‌طور مداوم نزول کرده و بالغ بر ۴.۳درصد افت کرده است. این شاخص در مبادلات دیروز هم با نزول مواجه شده و به محدوده ۱۹۵۰واحد رسیده است. این در حالی است که شاخص بورس تل‌آویو پیش از این در محدوده ۲۰۴۰واحد قرار داشت.

بررسی نوسانات بازار سهام اسرائیل همچنین نشان می‌دهد که در روز ۴آوریل و همزمان با حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، شاخص اصلی بورس تل‌آویو افت ۲.۴‌درصدی داشت و شاخص اوراق قرضه دلاری این کشور نیز به پایین‌ترین سطح خود طی یک سال‌ گذشته رسیده است.

ترس سرمایه‌گذاران از انتقام‌گیری ایران، موجب ریزش این‌چنینی در بازار سهام اسرائیل شد. چند روز بعد، به‌دلیل افزایش مجدد خطر حمله ایران به اسرائیل و در پی گزارش‌های آمریکا مبنی ‌بر قریب‌الوقوع بودن پاسخ مستقیم ایران، این بازار باز هم در مسیر نزولی قرار گرفت؛ به‌طوری که روز پنجشنبه شاخص این بازار با کاهش ۱.۶۴‌درصدی مواجه شد. در مجموع می‌توان گفت که واکنش بورس اسرائیل به اتفاقات اخیر، بسیار نوسانی بوده و سرمایه‌گذاران این بازار همواره ریسک پاسخ ایران در مقابل اقدام اسرائیل را به‌عنوان یک زنگ خطر، در محاسبات خود به‌حساب آورده‌اند.

شاخص بورس رژیم صهیونیستی همچنین از زمان آغاز حملات حماس در ۷اکتبر، ظرف کمتر از ۲۰روز با ۱۳.۳درصد نزول از ۱۸۶۰واحد به ۱۶۱۱واحد رسید که نزول سنگینی برای شاخص بورس تل‌آویو محسوب می‌شود؛ همچنین شاخص TSAE۳۵نیز در همین دوره با ۱۴درصد نزول مواجه شد.

بررسی داده‌ها نشان می‌دهد مسائل سیاسی و درگیری‌های نظامی در اسرائیل موجب شده تا علاقه فعالان بازار سرمایه به معاملات کاهش یابد. البته به‌دلیل جنگ با غزه این رژیم هم‌اکنون دچار بحران کسری بودجه است؛ به نوعی اقتصاد اسرائیل به قول مؤسسات بین‌المللی با چالش‌های بزرگ اقتصادی مواجه است.

نزول شاخص‌های آمریکایی

واکنش‌ها به پاسخ نظامی ایران، به بورس رژیم صهیونیستی محدود نمی‌شود. آنطور که آمارها نشان می‌دهند شاخص داوجونز آمریکا که طی ۴‌ماه اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته بود پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی ریزش ۴.۵درصدی را تجربه کرده است. این نزول پس از ترور فرماندهان ایرانی در کنسولگری ایران در سوریه آغاز شد. اگرچه نگرانی‌ها درباره افزایش تورم و کاهش نیافتن نرخ بهره نیز عامل دیگری بود که در هفته‌های اخیر بر این شاخص اثرگذار بوده است.

شاخص اس‌اندپی۵۰۰ نیز همچون شاخص داوجونز آمریکا درحالی‌که طی ۴‌ماه اخیر روندی کاملا صعودی را در پیش گرفته بود، پس از افزایش ریسک جنگ و درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی با ریزش ۲.۵درصدی مواجه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    بورس ما هم سالهاست بدون جنگ همینجوری میریزه
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    خجالت بکشید . چقدر رو دارید شما . این کشور 6 ماه درگیر جنگ هست ولی بورسش توی 6 ماه 40 درصد رشد کرده . بورس ایران بدون جنگ هر روز 7 درصد منفی میخوره
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 1
    بورس جمهوری اسلامی توی یکسال گذشته 60 درصد ریزش کرده . لاقل به مردم و سهامداران احترام بذارید
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 1
    بورس ایران توی یک هفته 20 درصد ریزش داشته
    • قریشی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      چهار درصد ریزش بورس اونها یعنی چند صد میلیون دلار ضرر مالی . فرق میکنه با چهارصد هزار تومنی که تو توی بورس سرمایه گذاری کردی عزیز دلم ...
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 1
    توی چند هفته 4 درصد افت کرده ؟؟؟؟ اوخی !! چرا بورس ایرانو نمیگین 20 درصد فقط توی 4 روز ریزش داشته ؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    جمهوری اسلامی از هر چیزی تو دنیا میتونه حرف بزنه به جز بورس . هیچ کجای دنیا بورس سه سال مداوم ریزش نداشته
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 1
    بورس اسراییل با اینکه تو جنگه توی یک سال گذشته 45 درصد صعود داشته . بورس ترکیه 400 درصد رشد کرده . بورس ایران 60 درصد ریزش کرده
    • قریشی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      چهار درصد ریزش بورس اونها یعنی چند صد میلیون دلار ضرر مالی . فرق میکنه با چهارصد هزار تومنی که تو توی بورس سرمایه گذاری کردی عزیز دلم ...
  • CN ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 1
    بورس ما که از کازینو هم بدتره و صداقتی توش نیست و بهتره راجع به درصدهای سقوط و صعود مهندسی شده آن هم صحبت نکنم چون در واقع بورس ما اصلا بورس نیست جایی است برای خالی کردن جیب ساده لوحی مثل من، در آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی دویست میلیون سرمایه‌گذاری کردم اما شش ماه بعد از پولم فقط صد میلیون باقی ماند، صد رحمت به بورس صهیونیست‌های جنایتکار که حداقل در بورس صداقت دارند و با زندگی شهروندانشان بازی نمی‌کنند.
    • قریشی IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      چهار درصد ریزش بورس اونها یعنی چند صد میلیون دلار ضرر مالی . فرق میکنه با چهارصد هزار تومنی که تو توی بورس سرمایه گذاری کردی عزیز دلم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس