امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه ایران در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران گفت: نیروهای مسلح ما هیچ مکان اقتصادی و یا جمعیتی را مورد هدف قرار ندادند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز (یکشنبه) ۲۶ فروردین ماه در محل وزارت امور خارجه و در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران گفت: نیروهای مسلح ایران با محاسبات دقیق و با استفاده از پهپاد و موشک‌های هدایت شونده و دقیق اولا پایگاه نظامی که هواپیماهای اف۳۵ در اختیار رژیم صهیونیستی در آنجا نگهداری می‌شوند و عملیات بر روی ساختمان سفارت ایران در دمشق با استفاده از امکانات این پایگاه نظامی و اف۳۵ انجام شد، این پایگاه و مقر مورد هدف قرار گرفت.

وی افزود: همچنین در نقطه دیگری عملیاتی انجام شد که به واقع مرکز اطلاعاتی و چشم رژیم صهیونیستی برای هدایت تمام عملیات شش ماه گذشته و از جمله عملیات اخیر بر روی سفارت ایران در دمشق مجموعه اطلاعات و هدایت‌های اطلاعاتی از آن نقطه انجام می‌شد.

وزیر خارجه اضافه کرد: محدود بودن در دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی به این معناست که ما هیچ هدف غیرنظامی را در پاسخ خود تعریف نکردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: نیروهای مسلح ما هیچ مکان اقتصادی و یا جمعیتی را مورد هدف قرار ندادند. حتی در حمله به پایگاه نظامی که مرکز عملیات رژیم صهیونیستی علیه سفارت ایران قرار داشت، دقت لازم برای برخورد و پاسخ به رژیم صهیونیستی مورد توجه قرار گرفت.

* پیامی که به کشورهای منطقه داده شد

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در پیامی که به دوستانمان در کشورهای منطقه دادیم؛ از حدود ۷۲ ساعت قبل از عملیات، به همسایگان و کشورهای منطقه اطلاع دادیم پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع، قطعی و مسلم است. ولی ما امنیت همسایگان و امنیت منطقه را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

وی گفت: به برادران و دوستان در منطقه که آمریکا در آن کشورها دارای پایگاه نظامی است، اعلام کردیم که هدف ما در دفاع مشروع، صرفا تنبیه رژیم اسرائیل است. ما به دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: تأکید کردیم که ما هرگز از توسعه تنش در منطقه استقبال نکرده‌ایم. ولی هشدار دادیم چنانچه از فضا و یا سرزمین کشورهای مورد نظر، آمریکا برای دفاع و حمایت جانبدارانه از تل‌آویو استفاده کند، ناچارا پایگاه نظامی آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.

امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از همسایگان و برادران در کشورهای منطقه که این پیام را به سرعت دریافت کردند و به آمریکا و دیگر طرف‌ها تأکید کردند که لطفا هرگونه جنگ را از حوزه ما و سرزمین ما دور کنید، افزود: ما نیز همواره نسبت به امنیت برادران در کشورهای همسایه و منطقه پایبند هستیم و سیاست همسایگی دولت رئیسی در اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

* ای کاش در ۶ ماه گذشته چنین توصیه خویشتندارانه‌ای را به رژیم اسرائیل می‌دادید

وزیر خارجه در جمع سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران درباره عملیات بامداد امروز با بیان اینکه عملیات نظامی ایران محدود بود، اظهار داشت: ما به کاخ سفید طی پیامی بامداد امروز اعلام کردیم که عملیات ما محدود و حداقلی و با هدف دفاع مشروع و تنبیه رژیم اسرائیل صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح ما حدود ۱۰ روز منتظر اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک ما و همکارانم در عرصه بین‌المللی بودند،‌ افزود: در ۷۲ ساعت گذشته تماس‌های مختلف برخی از وزرای خارجه با اینجانب ناظر بر توصیه به ایران برای خویشتنداری و عدم دفاع مشروع و تنبیه رژیم صهیونیستی بود. ما به همکاران و وزرای خارجه کشورهای تماس گیرنده یادآوری کردیم که ای کاش در ۶ ماه گذشته چنین توصیه خویشتندارانه‌ای را به حاکمان جنگ طلب و رژیم اسرائیل که مرتکب جنایات جنگی ترکیبی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری شده و یک نسل‌کشی تاریخ معاصر را رقم زده است، ارائه می‌دادید.

وزیر خارجه پرسید: چگونه است به رژیم اسرائیل توصیه به خویشتنداری نمی‌کنید ولی به ایران که در چارچوب حقوق بین‌الملل برای دفاع از ماموریت‌های شناخته شده دیپلماتیک و مصونیت اماکن دیپلماتیک قصد دفاع مشروع از خود را دارد، توصیه به خویشتنداری می‌کنید؟

* گویا رژیم اسرائیل آدرس و سیگنال غلطی از خویشتنداری ایران دریافت کرد

وی همچنین گفت: در ۶ ماه گذشته که همه ما شاهد جنایات جنگی ترکیبی رژیم اسرائیل علیه مردم غزه و کرانه باختری بوده‌ایم، بارها رژیم اسرائیل در عملیات نظامی تروریستی اماکن و مستشاران رسمی نظامی ضد تروریسم ایران در خاک سوریه را هدف قرار داد و تعدادی از مستشاران نظامی ما در این حملات به شهادت رسیدند.

وزیر خارجه بیان کرد: ما ۶ ماه با در نظر گرفتن شرایط منطقه و با نگاه به اینکه به دنبال توسعه دامنه تنش در منطقه حساس غرب آسیا نیستیم، از خود خویشتنداری نشان دادیم؛ ولی گویا رژیم اسرائیل آدرس و سیگنال غلطی از خویشتنداری ایران دریافت کرد، تا جایی که در روزهای گذشته در یک عملیات و حمله تروریستی دیگر از بلندی‌های جولان اشغالی با استفاده از جنگنده‌های اف‌۳۵ و موشک‌های ساخت آمریکا، حمله گستاخانه و ناقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های شناخته شده وین علیه سفارت ایران در دمشق انجام شد.

وی ادامه داد: بخش کنسولی و اقامتگاه سفیر ایران در دمشق در این حمله تروریستی رژیم اسرائیل هدف قرار گرفت و در نتیجه آن علاوه بر ویرانی کامل این ساختمان سفارت ایران، هفت مستشار نظامی رسمی ایران که دارای گذرنامه دیپلماتیک و ماموریت رسمی در مبارزه با تروریسم بودند، به همراه ۶ شهروند سوریه از جمله یک زن و فرزند به شهادت رسیدند.

* بیانیه‌ای که به سکوت گذاشته شد

وزیر خارجه بیان کرد: ما باز با نگاه به حساسیت‌های موجود در منطقه و با اعتقاد به خویشتنداری و عدم گسترش دامنه تنش و جنگ در منطقه، بر مسیر حقوقی، سیاسی و بین‌المللی تمرکز کردیم. بیانیه‌ای به ابتکار روسیه در شورای امنیت ارائه شد و به رویه سکوت گذاشته شد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: متاسفانه در اقدامی ناقض مقررات و قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های وین، دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با صدور بیانیه‌ای در محکومیت حمله به سفارت ایران در سوریه اعلام کردند و مانع از آن شدند که حتی یک بیانیه حداقلی در شورای امنیت و در محکوم کردن اقدام علیه اماکن و افراد دارای مصونیت دیپلماتیک از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شود.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی ادامه داد: نتیجه این رفتار آمریکا و دو کشور اروپایی ذکر شده طبعا تشویق بیشتر نتانیاهو بر عبور از خطوط قرمز و نادیده گرفتن منشور ملل متحد و قوانین و مقررات بین‌المللی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    14 0
    امیر عبدالهیان حال میکنم با فارسی سلیس منطق جمهوری اسلامی رو با عزت بیان میکنی ولی بیشتر حال میکنم انگلیسی رو دونسته با لهجه فارسی صحبت میکنی ... که افتخار دین گریزان واله شدن به بند تنبون کافران است ... خواهشا همیشه زبان استعمار رو دونسته دست و پا شکسته صحبت کن تا لال بشه زبون اون احمق های مدرنی که مفعول وار استعمار ستایش هستن
    • ایرانی عصبانی AU ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
      0 4
      خیر جناب وزیر امور خارجه شما کجا بود ه اید؟ شما 6 ماه نیست که اجتناب کرده اید. شما ، علیرغم نظر شخصی من در جوابگویی 40 سالست که خیشتن داری کرده اید. .بنظر میرسد شما حتی تاریخ مناشقات انقلابی و ضد استکباری جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی ضد ایرانی و نسل کش فلسطینی را نخوانده و یا بفراموشی سپرده اید. من بارها گفته ام که ایران باید در مقابل هر حمله به مناطق نظامی و یا کشتن دانشمدان هسته ای ایران جواب میداد. متاسفانه این نظرات در صفحات مجازی ایران ایران از سد کنترل جمعی نمیگذشت. اکنون با این جوابگویی نظامی ایران نشان داده دیگر صبرش به سر رسیده و جواب این جانوران ضد قومیت ایرانی را خواهد داد.
  • ایمان شادمهری IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    9 3
    ایران خوب کرد. درود و احسنت بر دیپلماسی عزت
  • عماد IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    7 3
    عملیات موفقیت آمیز وعده صادق و در هم کوبیدن لانه عنکبوتی رژیم صهونیستی دل مومنین و رزمندگان و تمامی آزادیخواهان جهان را شاد کرد . دست مریزاد به دلاور مردان سپاه و ارتش
  • مقدس IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    4 0
    اصلا فرانسه لجن زار جزء كشورهاى فاتح جنگ جهانى دوم نيست بلكه اين كشور هرزه بى مقدار از همان هفته ابتداء شروع جنگ جهانى دوم رسما تسليم و به اشغال ارتش نازى هيتلر در آمد و يك كشور كاملا شكست خورده بود ، عضويت دائم فرانسه در شوراى امنيت هيچ وجه حقوقى و قانونى و..... ندارد بلكه اين جايگاه كاملا متعلق به كشور ايران بزرگ ميباشد .
  • US ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    سفرای خود را از انگلیس و فرانسه فرا بخوانید و چنین عملیاتی را علیه اسرائیل دوم یعنی عرمنستان پاشینیان هم انجام دهید زیرا پرروی قفقاز شده این گرسنه های غذا
    • DE ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
      0 0
      برو پانترك پليد!
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    3 0
    ۳ روز قبلش هم خبر داده بوده
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
      0 0
      بل هم اضل
  • DE ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
    0 0
    دیپلماتی عزت به این میگن !آفرین. نه دیپلماتی لبخندهای ژکوندی که فقط ته اش میشه قهوه خوردن و الکی قدم زدن!
  • سیدمحمدمهدی IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    و من الله التوفیق حسبنا الله و نعم الوکیل مرگ بر رژیم گناهکار اشغالگر قدس شریف.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس