به گزارش مشرق، کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:

نسبت مدل‌ حکمرانی و کارآمدی؛ مهمترین مسئله امروز جمهوری اسلامی

در دیدار دانشجویی رهبر انقلاب، ایشان دو آرمان «اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه‌ی یک الگو به مردم جهان برای اداره‌ی خوب یک کشور» را به عنوان خلاصه‌ای از آرمان‌های جمهوری اسلامی معرفی نمودند.

نکته‌ی مهم دراینباره، ارتباط این دو موضوع باهم است. البته هر دو موضوع از سال‌های آغازین انقلاب، مورد اشاره رهبران قرار داشته است اما امروز و بعد از چهل و پنج سال، مهم است که میزان پیشرفت در این مسیر را مورد بحث قرار دهیم. باید از لحاظ مفهومی از خود بپرسیم که هسته مرکزی ارتباط این دو آرمان که هر دو را محقق می‌سازد چیست؟

آنچه یک مدل حکمرانی را تبدیل به الگو می‌کند، «کارآمدی» است. اساسا انواع حکمرانی‌ها را با میزان کارآمدی‌شان می‌توان سنجید. از نظر نگاه حضرت امام (ره) و نگرش اسلام سیاسی، «حکمرانی مبتنی بر اسلام» کارآمدترین مدل مدیریت حاکمیت است.

پس ارتباط بین آن دو آرمان بیان شده توسط رهبر معظم انقلاب را می‌توان با کارآمدی برقرار کرد.
البته منظور از کارآمدی در این چارچوب فکری، صرفا یک سری عدد در مسیر رشد اقتصادی نیست که اینها جزئی از آن است. کارآمدی حتما شامل حرکت در مسیر توحیدی و اسلامی برای رسیدن به اهداف دنیایی و آخرتی به بهترین شکل ممکن و با بالاترین بهره‌وری است.

نبودن فساد و فاسد در ساختارها هم بخشی از این معنای گسترده از کارآمدی است. اما علی‌رغم اینها، کارآمدی به معنای ساختارهای کارآ و دستیابی به اهداف کمی و کیفی هم هست. ابزار این امر هم استفاده از عقلانیت در معانی مختلف آن به ویژه عقلانیت ابزاری است.

یعنی از تمام ابزارهای مشروع و جدید برای دستیابی به اهداف استفاده می‌شود. نقطه مقابل تحجر است که استفاده از ابزارهای جدید را به بهانه‌های واهی و بی‌ربط به اسلام، متوقف می‌نماید.

با این توضیحات، باید از مسئولین ارشد خواست که تمام کارکردهای خود را براساس کارآمدی امتیاز دهند. یعنی گرچه پاک‌دستی و مبارزه با فساد از زمینه های لازم برای مدیران است اما آنچه زمینه کافی یک مدیر است، کارآمدی او در مسیر رسیدن به اهداف مشخص شده است. امری که متاسفانه در کشور به آن توجه نمی‌شود.

مدیری که هیچ توفیقی در مدیریت سابق نداشته، به سمت جدید می‌نشیند. یا مدیری که شعارهای بزرگ را در روزهای اول داده، اساسا مورد پرسش قرار نمی‌گیرد که پس از یک یا دو سال چقدر توفیق داشته است. یعنی برای نظام حکمرانی کنونی کشور، کارآمدی در اولویت نیست.

حتی در عرصه رسانه هم فعالان به جای بحث بر سر کارآمدی، بر سر موضوعات عموما واهی فساد بحث می‌کنند. بدون شک تا زمانی که موضوعاتی غیر از کارآمدی در راس مسائل اولویت دار باشد، مدل حکمرانی اسلامی به موفقیت کامل نائل نخواهد شد و در نتیجه به عنوان مدلی در جهان مطرح نخواهد شد.

از همین جاست که گفتمان نواصولگرایی معتقد است موضوع کارآمدی و عقلانیت باید در اولویت بحث و پیگیری اهل سیاست و اجرا در کشور قرار گیرد. این هسته مرکزی گفتمان نواصولگرایی، مسئله کنونی جمهوری اسلامی هم هست.

و همانطور که گفتیم شامل دایره وسیعی از مفاهیم دیگر مانند عاری بودن ساختار از انواع فساد یا تامین اهداف آخرتی در عین اهداف دنیایی و... هم می‌شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس