کد خبر 159168
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: بانک‌ها در حال حاضر تنها به بنگاه‌های سودآوری تبدیل شده‌اند، در حالی که این بازوهای اقتصادی سیاست‌های کلان کشور باید به طریقی دیگر عمل کنند.

به گزارش مشرق ،سید عبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با فارس ،در خصوص تسهیلات صندوق توسعه ملی به توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و اعتماد بانک‌های عامل برای ارائه ضمانت این تسهیلات به بانک مرکزی اظهار داشت: بانک‌ها به صنعت حمل و نقل هوایی اعتماد ندارند، انجمن شرکت‌های هواپیمایی در این‌باره جلسات و توضیحات تخصصی زیادی داشته است اما بانک‌ها به حرف انجمن گوش نمی‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه سیستم اقتصادی کشور مشکلاتی دارد و این مورد باید اصلاح شود، اضافه کرد: بانک‌ها در حال حاضر تنها به بنگاه‌های سودآوری تبدیل شده‌اند، در حالی که این بازوهای اقتصادی سیاست‌های کلان کشور باید به طریقی دیگر عمل کنند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: در حال حاضر تعداد مؤسسات مالی و اعتباری بسیار زیاد شده است، زیرا اغلب بانک‌های اصلی تنها به دنبال سودآوری هستند و اجرای طرح‌های کلان اقتصادی، اشتغال‌زایی و ارائه تسهیلات اشتغال و تولید را به دست فراموشی سپرده‌اند.

موسوی با بیان اینکه هم‌اکنون ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها مدیریت خاصی ندارد و هدایت ‌شده نیست، تصریح کرد: بانک‌های عامل اعلام می‌کنند که در قبال ارائه تضمین به بانک مرکزی برای دریافت تسهیلات نوسازی ناوگان هوایی، از ایرلاین‌‌ها تضمین می‌خواهند.

وی در پاسخ به این گفته که چه تضمینی بهتر از در رهن قرار دادن هواپیماها، توضیح داد: بانک‌ها به دلیل نداشتن تخصص در صنعت حمل و نقل هوایی و عدم آشنایی کافی با این صنعت، برای به ضمانت گرفتن هواپیماها علاقه‌ای نشان نمی‌دهند زیرا در این حیطه تخصص ندارند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: در سیستم ارکان اعتباری، بانک‌ها باید چیزی که در رهن قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار داده و بشناسند، اما زمانی که کارشناسان بانک‌ها از این صنعت سر در نمی‌آورند، برای در رهن گرفتن هواپیما نیز هراس دارند.

موسوی اضافه کرد: برای به رهن گذاشتن اموال غیرمنقول نیز باید املاک و زمین‌هایی در حد نرخ هر هواپیما یعنی به طور متوسط با ارزش 25 میلیارد تومان داشت که اغلب ایرلاین‌ها داخلی اینچنین املاکی در اختیار ندارند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: قطعاً هر شرکت هواپیمایی نمی‌تواند برای دریافت تسهیلات هر یک فروند هواپیما 25 تا 30 میلیارد تومان اموال منقول و یا غیرمنقول به رهن بگذارد.

* بررسی ارائه ضمانت بیمه‌ها به بانک‌های عامل برای بازپرداخت اقساط نوسازی ناوگان

موسوی با اشاره به اینکه اخیراً صحبت‌هایی نیز در خصوص ورود بیمه‌ها به موضوع ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی و ضمانت بانک‌های عامل مطرح شده تصریح کرد: هنوز اقدام عملی در این باره انجام نشده ‌زیرا موضوع بازپرداخت مطرح است و بانک‌های عامل از این بابت نگرانی دارند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: زمانی که نرخ ارز نوسان دارد و بسیار بالا است، چه تضمین و اطمینانی وجود دارد که ایرلاین‌ها هواپیمایی را خریداری کرده و وارد کنند و با این قیمت‌های تکلیفی بلیت زیان نبینند.

موسوی با تأکید بر لزوم آزاد‌سازی هر چه سریع‌تر قیمت‌های بلیت هواپیما، افزود: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خدمات خود را به ریال می‌فروشند اما در ازای آن هزینه‌های خود را در قالب ارز و دلار پرداخت می‌کنند که این مورد در قانون بنگاه‌‌های اقتصادی دنیا امری غیرمنطقی است.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: به همین دلیل فعلاً تسهیلات صندوق توسعه ملی به نتیجه‌ای نینجامیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس