فیلم فسیل

در حال حاضر فیلیمو و نماوا مسیر ثبت کپی رایت را در پیش گرفته‌اند و تنها پلت‌فرمی که همچنان حاضر نیست وارد چرخه بهره‌مندی از کپی رایت منطقه‌ای شود، پلت‌فرم فیلم‌نت است.

سرویس‌ فرهنگ و هنر مشرق - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ گزارشی در مشرق با عنوان " سریال‌های شبکه نمایش خانگی چگونه بازار قمار و شرط‌بندی را داغ نگه داشته‌اند؟" منتشر شد.

در این گزارش همزمان با اعلام تعطیلی شبکه‌ «من‌وتو» این موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت که اغلب مخاطبان هر شبکه تلویزیونی یا پلت‌فرم آنلاین از آن انتظار سرگرمی دارند و تعطیلی شبکه‌های ماهواره‌ای به این دلیل است که توان عرضه سرگرمی به اندازه‌ پلت‌فرم‌های داخلی را ندارند.

در حال حاضر مهمترین تهدید شبکه‌های ماهواره‌ای این است با پخش آثار پلت‌فرم‌های داخلی بازار آگهی‌ها بازرگانی و مخاطبان خود را حفظ کرده‌اند و از طرفی پخش این آثار که متعلق به بخش خصوصی است موجب می‌شود چرخه تولید در پلت‌فرم‌ها تضعیف شود.

ایران عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) نیست و محصولات فرهنگی تولید داخل ، مشمول پذیرش کپی رایت (حقوق مؤلف) در حوزه مالکیت فکری و هنری نمی‌شود. با این حال اخیرا گام‌های موثری در این رابطه برداشته شده تا بازار قاچاق محصولات نمایشی در شبکه‌های مختلف تلویزیونی در خارج از کشور کمرنگ شود.

همرمان با انتشار گزارش مشرق در تاریخ مذکور ، پلت‌فرم «فیلیمو» با ثبت منطقه‌ای دو سریال «زخم‌کاری۲» و «نیسان‌آبی ۲» مانع پخش این دو سریال در شبکه‌های ماهواره‌ای (دارای لایسنس و دفاتر رسمی) شد.

این اقدام اخیرا در حال تبدیل به یک رویه مستمر شده است و مدیران این پلت فرم با طی روندهای ثبت قانونی سریال «گناه فرشته» مانع از پخش سراسری آن در شبکه‌های فارسی زبان شده‌اند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که نماوا هم به این کنسرسیوم پیوسته است و تلاش می‌کند با ثبت کپی رایت منطقه‌ای، مانع پخش آثارش از شبکه‌های ماهواره‌های ترکمعالم و یاهست شود.

فسیل بهانه‌ای برای نجات کپی رایت فیلم‌های ایرانی


در این میان «فیلیمو» برای توزیع خاص فیلم مهمی همچون «فسیل»، پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۲ ،یک راه عملی را در پیش گرفت و همزمان با توزیع سراسری این فیلم، مانع پخش آن از شبکه‌های ماهواره‌ای شد.

بسته‌شدن مسیر پخش غیرقانونی تولیدات ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای

این روال ثبت رایت منطقه‌ای، در مورد خاص فسیل بشدت جریان ساز شد. شبکه‌های فارسی زبان با انتشار همزمان این فیلم در سکوی فیلیمو، در کانال‌های تلگرامی و صفحات مجازی خود نوشتند: بنا به درخواست عوامل فیلم و کارگردان، شبکه های تلویزیونی فارسی زبان به احترام سینمای ایران، از پخش این فیلم تا شب عید خودداری خواهند نمود.

بسته‌شدن مسیر پخش غیرقانونی تولیدات ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای

شنیده‌های مشرق حاکی از آن است که بسیاری از این مدیران صاحبان ماهواره‌ای به دنبال استعلام عدم رایت فسیل بودند تا آن را به صورت گسترده در شبکه‌های‌ ماهواره‌ای پخش کنند. اما استعلام‌ها نتیجه بخش نبود و با وجود انتشار عمومی فیلم، بسیاری از این شبکه‌ها در نمایش آن مردد بودند.

بسته‌شدن مسیر پخش غیرقانونی تولیدات ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای
بیانیه‌ شبکه ماهواره‌ای متا در مورد عدم پخش فیلم فسیل از این شبکه


با اینکه استعلام اغلب شبکه‌ها برای پخش فسیل منفی بود ، ناگهان شبکه‌ای با عنوان متا (Meta ) که برنامه‌های مختلف پلت‌فرم‌های داخلی را پخش می‌کند، تصمیم گرفت که این فیلم را روانه آنتن کند اما کمتر از چند ساعت بعد وعده پخش، بیانیه‌ عجیبی را منتشر کرد.

متن بیانیه بدین شرح است: به درخواست عوامل تهیه‌کننده و کارگردان فیلم فسیل، این فیلم سینمایی در زمان دیگری از شبکه Meta پخش خواهد شد.همچنین علاوه بر درخواست تهیه کننده، این اثر زیبای سینمایی دارای کپی رایت بوده و حق شکایت در مراجع بین‌المللی را دارا می‌باشد.

آثار سینمای ایران سال‌ها بود که به سادگی در شبکه‌های ماهواره‌ای قاچاق می‌شد.و برخی شبکه‌های فارسی زبان از پخش این آثر منتفع می‌شدند. اما با اصرار نهادهای نظارتی و ثبت رایت قانونی این آثار از طریق پلت‌فرم‌ها، امکان نمایش این آثار در شبکه‌های ماهواره‌ای بسیار دشوار شده است.

در تازه‌ترین اقدام صاحبان آثار اخیر علیه ۴ شبکه ماهواره‌ای که با کیفیت نازلی آثار سینمای ایران را پخش می‌کنند در مافل قضایی بین‌المللی شکایاتی مطرح شده و با همین دستاویز ثبت منطقه‌ای کپی رایت، دامنه مواجهه‌با این پدیده گسترش خواهد یافت.

در حال حاضر فیلیمو و نماوا این مسیر را در پیش گرفته‌اندو تنها پلت‌فرمی که همچنان حاضر نیست وارد این چرخه بهره‌مندی از کپی رایت منطقه‌ای شود، پلت‌فرم فیلم‌نت است.

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 0
    فیلم عرضه نشده در ماهواره پخش میشه. در تک تک کانال ها و شبکه های اجتماعی حتی روبیکا و .. که داخلی ان پیدا میشه بعد کسی نمیتونه جلوش رو بگیره؟ خب مشخصه کار یه سریاست که فقط حجم اینترنت بسوزونه همین.
  • DE ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    2 0
    مگر چقدر هم محصولات ایرانی با فرهنگ ایرانی همخوانی داره! یک مشت فیلم فارسی که جامعه رو به حو وقاحت رسونده و کسی حاظر به مسولیت پذیری اجتماعی نیست.
  • هوشنگ IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 6
    خخخخخخ ایرانی همیشه مشکل سازه هیچ وقت قدمی برای حل مشکل بر نمی داره
    • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      4 0
      زرشک
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    حق مولف چه ربطی به WTO داره. به WIPO مربوطه که ایران هم عضوش هست.
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    3 0
    کدوم شُل مغزی این چرندیات رو نگاه میکنه
  • دالانی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    2 0
    لطفا فیلم‌هایی بسازید که تفکر و تعمق علمی را در جامعه بیش از پیش ترویج کند و فرد بعد از مشاهده آن فیلم، واقعا حس کند که یک چیزی بهش اضافه شده است. با تشکر.
  • اوکسیان استودیو IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    0 0
    امیدوارم کپی رایت برای آثار هنرمندان ایران جدی پیگیری بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس