کد خبر 1588752
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
غزه

متوسط افزایش ماهانه نرخ ارز در دولت سیزدهم تاکنون ۲.۸ درصد بوده در حالی که در دولت دوازدهم این رقم ۴ درصد بود.

به گزارش مشرق، بررسی مدیریت بازار ارز در دولت سیزدهم بیانگر بهبود چشمگیر آن نسبت به دولت دوازدهم است.

قیمت دلار در بازار غیررسمی در ابتدای دولت دوازدهم ۳۸۱۱ تومان بود که در ماه پایانی و در آستانه تحویل به دولت سیزدهم به ۲۵۵۳۰ تومان افزایش یافت. به عبارتی قیمت دلار در دولت دوازدهم ۶.۷ برابر شد.

متوسط رشد ماهانه قیمت دلار در دولت دوازدهم ۴ درصد بود و بازار ارز با بیشترین افزایش تاریخی به دولت سیزدهم تحویل داده شد.

در ۲ سال و نیم نخست دولت سیزدهم قیمت دلار در بازار غیررسمی ۲.۳ برابر شده و متوسط رشد ماهانه آن ۲.۸ درصد بوده است. اما همانطور که ذکر شد متوسط رشد ماهانه قیمت دلار در دولت دوازدهم ۴ درصد بود که به معنای کاهش ۳۰ درصدی آهنگ رشد قیمت دلار در دولت سیزدهم است.

در صورت تداوم روند رشد ۴ درصدی ماهانه نرخ ارز در دولت دوازدهم طی ۲ سال و نیم اخیر، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۲ به ۸۰ هزار تومان می‌رسید در حالی که در دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ هزار تومان ثبت شد.

همچنین در صورت تداوم روند رشد ۴ درصدی ماهانه نرخ ارز در دولت دوازدهم، قیمت دلار در اواسط سال ۱۴۰۳ از ۱۰۰ هزار تومان عبور می‌کرد و در پایان سال ۱۴۰۳ به ۱۳۰ هزار تومان و در پایان سال ۱۴۰۴ به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید. در حالی که با فرض تداوم روند رشد ۲.۸ درصدی ماهانه نرخ دلار در دولت سیزدهم، تا پایان این دولت هم قیمت دلار به ۱۰۰ هزار تومان نخواهد رسید.

کاهش ۳۰ درصدی رشد نرخ ارز در دولت سیزدهم

دامنه نوسان ماهانه قیمت دلار در دولت سیزدهم بسیار کمتر از دولت دوازدهم بوده است. در دولت گذشته در ماه‌های متعددی شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت دلار بودیم حتی در ۵ ماه هم قیمت دلار بیش از ۲۰ درصد فقط در یک ماه افزایش یافت. بالاترین افزایش ماهانه قیمت دلار در دولت گذشته مربوط به مرداد ۱۳۹۷ با ۲۶ درصد بود. این در حالی است که در دولت سیزدهم بالاترین افزایش ماهانه قیمت دلار مربوط به اسفند ۱۴۰۱ با ۱۳ درصد است. به عبارتی بالاترین افزایش قیمت دلار در دولت سیزدهم تاکنون نصف رکورد دولت دوازدهم بوده است.

کاهش ۳۰ درصدی رشد نرخ ارز در دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    4 10
    در دولت قبل بعد از روی کار آمدن ترامپ ارز رسد چشمگیری داشته قبلش ثابت بود اما دولت فغلی در همین اول کار ناتوان قوده.غگر ترامپ بیاد قطعا ارزش ریال سقوط خواهد کرد.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    5 9
    دلار که قرار بود ایشون وقتی رئیس جمهور بشن بشه 5 تومن ... متاسفانه از 20 تومن شد 60 تومن !!!
  • خیامی IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    5 10
    خدا وکیلی این مزخرفات وبه عنوان دستاوردمیخواهید به خورد مردم بدید'خاک تو سرتون
  • هادی IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    3 6
    تیم اقتصادی دولت داره با آینده رئیسی بازی میکنه. آمارهای من درآوردی، شاخص های فیک و دست کاری شده. ناکارآمدی و تصمیم های خلق الساعه داره غوغا میکنه تو این دولت.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    5 8
    فکر کردی مردم اسکل هستند؟ دوره اول روحانی را باید با دوره اول دولت محبوبتون مقایسه کنید دد دولت اول روحانی نرخ دلار تقریبا ثابت بود. وقتی برجام هوا شد دلار شروع کرد به افسار گسیختن
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    2 1
    میشه تو دولت اول روحانی با سید محرومان مقایسه شه؟
  • DE ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    3 1
    خوب با عدد و رقم ها بازی می کنید.اما دلار 30000 تومنی شده 62000 تومن. واین یعنی .....
  • محسن IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    3 2
    دوره اول رئیسی رو با دوره اول روحانی مقایسه کن . روحانی در ۴ سال اول قیمت دلار رو حدودا ثابت نگه داشت . دلار رو ۲۵ تحویل گرفتن حالا رسوندن به ۶۱ بعد شما داری تعریف میکنید !!! عجیبا غریبا
  • HK ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    5 2
    اینقدر دروغ ننویسید
  • کنترل؟؟؟؟ IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    3 6
    به نظر نمی رسد چیزی تحت کنترل دولت باشد، نمونه اش گوشت قرمز، لاستیک خودرو، خودرو و .... حالا اگر هم ارز تحت کنترل بوده پس یک چیزی به دولت مدیون شدیم، بفرمایید طبق پیشنهادات صندوق بین المللی پول بازهم کالاهای اساسی یا ارز یارانه ای آنها را گران کنید تا 30 درصد به شما مدیون نمانیم!!
  • ه IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۰
    0 2
    ۳۰هزار تومن گذاشتی رو قیمت دلار ..یعنی به اندازه ۴۲سال قبلش دلار رو گرون کردید
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    0 1
    آدم م مونه چی بگه.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    0 1
    کدوم کاهش. چرا ما احساس نمی کنیم
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    1 2
    دولت محترم این قول و وعده انتخاباتی بود ؟ دلار بالای60 تومان ؟ افزایش افسار گسیخته قیمت ها؟ بی ارزش کردن پول ملی تا این حد ؟ خبر دروغ واریزی حق التدریس و ...که به زور رسانه هادو ماه دادید ؟ و .... ناسلامتی شخصیت روحانی دارید .أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس