کد خبر 1588621
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی تحلیل و پژوهش جنگ های ترکیبی در مطلبی با عنوان رسوایی جدید متا؛ جاسوسی از اسنپ‌چت و یوتیوب با «پروژه شکارچیان روح» نوشت:

‏متا (فیسوک سابق) در سال ۲۰۱۶ پروژه‌ای مخفیانه برای رهگیری و رمزگشایی ترافیک شبکه‌ی بین سرورهای اسنپ‌چت و کاربران این شبکه‌ی اجتماعی راه‌اندازی کرد. هدف اصلی، شناسایی رفتار کاربران اسنپ‌چت و کمک به متا برای رقابت جدی‌تر با این پلتفرم بود.

بر اساس اسناد دادگاه، متا از پروژه‌ی رهگیری فعالیت‌های اسنپ‌چت با نام «شکارچیان روح» یاد می‌کرد.

اسنپ‌چت لوگویی شبیه‌به روح دارد و نام پروژه مشخصا در حال اشاره به اسنپ‌چت است.

اسناد منتشرشده توسط دادگاهی فدرال در کالیفرنیا نشان می‌دهند که متا چگونه تلاش کرده است ازطریق تجزیه‌وتحلیل ترافیک شبکه و نحوه‌ی تعامل مردم با پلتفرم‌هایی نظیر اسنپ‌چپ، آمازون و یوتیوب، رقابت سنگین‌تری با سایر شبکه‌های اجتماعی رقم بزند.

پلتفرم‌های رقیب متا از سیستم رمزنگاری استفاده می‌کنند، به‌همین‌دلیل متا مجبور بود برای دورزدن سیستم امنیتی سراغ توسعه‌ی فناوری جدیدی برود.

پروژه‌ی شکارچیان روح در ابتدا روی اسنپ‌چت متمرکز بود، اما بعدا به آمازون و یوتیوب نیز گسترش پیدا کرد. در سند دادگاه به ایمیل‌های داخلی متا اشاره شده است.

‏راهکار مهندسان متا، استفاده از Onavo بود؛ سرویسی شبیه VPN که متا در سال ۲۰۱۳ تصاحبش کرد.

‏متا در سال ۲۰۱۹ سرویس Onavo را به‌طور کامل تعطیل کرد؛ چون تحقیقات نشان می‌داد این شرکت به‌طور مخفیانه به نوجوانان پول پرداخت کرده است تا از Onavo استفاده کنند و به همین واسطه تاریخچه‌ی وب‌گردی آن‌ها در اختیار متا قرار بگیرد.

اسنپ‌چت ترافیک بین اپلیکیشن و سرورهایش را رمزنگاری کرده بود و متا نمی‌توانست به داده‌های تحلیلی دسترسی پیدا کند. دقیقا به همین دلیل بود که مهندسان فیسبوک پیشنهاد استفاده از Onavo را مطرح کردند.

نرم‌افزار Onavo به‌هنگام فعال‌شدن می‌توانست تمامی ترافیک شبکه‌ی دستگاه را قبل از رمزنگاری‌شدن و ارسال ازطریق اینترنت، ببیند.

آن‌طور که اسناد دادگاه نشان می‌دهند، برخی از کارمندان متا نظیر جی پاریخ (رئیس سابق تیم مهندسی زیرساخت این شرکت) و پدرو کاناهواتی (رئیس سابق تیم مهندسی امنیت) نگرانی خود را درباره‌ی استفاده از Onavo ابراز کرده بودند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمدعلی IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    13 0
    متا،فیس بوک،وسایر شبکه هایی که خط مشی غرب را پیاده می کنند در مقابل افشاگری‌های آگاه کننده دیکتاتورهایی بیش نیستند نگارنده در اینستاگرام تحلیل هایی مستنددر مقابل تخریب ایران ارائه میدادم اما تاب نیاورده وپس از چند باراخطار با این عنوان که مطالب، اسپام(فریب کارانه )است برای همیشه اکانت من را بستند.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
      5 0
      در تمام جاهای دنیا آزادی بیان به معنای گفتن چیزی که اونا دوست دارند. همین. هم چنین اسپم درسته (spam).
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    4 0
    همه این پلتفرم ها متعلق به یکی هستند و آن CIA است. چهره جلوی شرکت نامی دارد و درآمد زیادی کسب می کند اما خروجی آن متعلق به مالک است!!
  • ZA ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    1 1
    هر کشوری هر شرکتی و هر تفکر و مکتبی خط مشی و اساسنامه مدون دارد بابت استفاده از پلتفرم آنها پیشاپیش از شما تایید مقرراتشان را هم میگیرند بنابراین اعتراض بی مورد است شخصا با این مورد مشکلی ندارم که تحت شرایط پلتفرمی از آن استفاده کنم عقل سلیم با سیستمهایی مشکل دارد که بر خلاف قانون خودشان رفتار میکنند
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۱
    1 0
    ایتا و بقیه از جمله باسلام هم باید همین طور رقابت کنتد با نمونه های خارجی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس