کد خبر 1588000
تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۲

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی به موضوع تلاش قطر برای افزایش سرمایه گذاری در آفریقا پرداخت و نوشت:

با نوسان سرمایه‌گذاری‌های چین در پروژه‌های زیرساختی آفریقا و کاهش نقش اروپا، سرمایه‌گذاری قطر در این قاره با تحرکات دیپلماتیک گسترده، کنسرسیوم‌ها و توافق‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر افزایش و گسترش چشمگیری داشته و فراتر از شمال و شاخ آفریقا، به سراسر قاره سیاه امتداد یافته است.

سرمایه‌گذاری قطر در آفریقا در چارچوب راهبرد تنوع‌بخشی اقتصادی، جغرافیایی و فرهنگی با هدف تقویت حضور اقتصادی و دستیابی به جایگاه برجسته در نقشه سرمایه‌گذاری جهانی است.

تجربه قطر در عرصه تجاری، روابط قوی با بازارها و شرکت‌های بزرگ، و آوازه دیپلماتیک و ورزشی، آن هم در سایه رقابت قدرت‌های بزرگ (ایالات متحده، چین، روسیه و اروپا) بر سر سرمایه‌گذاری در آفریقا، نقش مهمی در ورود بی قید و شرط دوحه به این قاره ایفا کرد.

گرایش قطر به سمت سرمایه‌گذاری در آفریقا به دلیل بازارهای متنوع، منابع عظیم، پروژه‌های بکر این قاره و امکان سرمایه‌گذاری‌های بزرگ با هزینه‌های ترجیحی است.

صندوق سرمایه‌گذاری قطر در اروپا، امریکا و آسیا فعالیت دارد و اکنون بر آفریقا در بخش‌های انرژی، کشاورزی، املاک و مستغلات و زمینه‌های مختلف تمرکز کرده است.

سرمایه‌گذاری قطر در آفریقا عمدتاً بر انرژی‌های تجدیدپذیر، معدن، فولاد، ارتباطات و حمل‌ونقل متمرکز است.

قطر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در الجزایر است که بیش از ۷۴٪ از کل سرمایه‌گذاری‌های اعراب را به خود اختصاص داده است.

قطر یکی از سرمایه‌گذاران عمده در مصر در همه بخش‌ها است، و سال گذشته دو کشور در مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها به مبلغ ۵ میلیارد دلار توافق کردند.

همکاری دوحه و ابیجان در سال‌های اخیر شاهد توسعه چشمگیری در شماری زمینه‌ها مانند سرمایه‌گذاری، زیرساخت، هوانوردی و گاز طبیعی بوده است.

شرکت انرژی قطر با شرکت ایتالیایی انی و اکسون موبیل امریکا برای امتیاز اکتشاف ۲۵.۵٪ و ۱۰٪ حوضه فراساحلی آنگوش در موزامبیک قرارداد امضا کرد.

در جمهوری کنگو، شرکت انرژی قطر ۱۵٪ از شرکت فرانسوی توتال را به علاوه سرمایه‌گذاری دیگری در زمینه برق خریداری کرد.

قطر همکاری با آفریقای جنوبی را در بسیاری زمینه‌ها، به ویژه نفت، معادن و پتروشیمی تقویت کرده؛ و سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 1
    اروپایی های استعمارگر حالا باید صف بکشن از افریقا گدایی کنن !
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    1 0
    در کشورهای جهان، حتی این عربها حاکمانوشون دنبال منافع خودشونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس