کد خبر 1586897
تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
راهکاری عملیاتی برای مشارکت مردم در تولید ملی

شعار سال ۱۴۰۳ که مزین به نام مردم است را هم می‌توان یک راهبرد اقتصادی کلان دانست و هم می‌توان به عنوان یک اصل مهم اقتصادی در نظر گرفت.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب در سلسله نام‌گذاری‌های سال‌های اخیر بر موضوع مهم اقتصاد تاکید داشته‌ و ‌به طور مشخص در سالیان اخیر تولید را محور قرار داده‌اند تا جایی که به جز سال ۱۳۹۱ که برای اولین بار موضوع تولید در شعار سال ذکر شد (تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی)، از سال ۱۳۹۶ تا سال جاری به طور متوالی نامگذاری سال‌ها با موضوع تولید همراه بوده است.

البته در سال ۱۳۹۷ در شعار سال به طور مستقیم به کلمه تولید اشاره نشده اما «حمایت از کالای ایرانی» دقیقا به منظور حمایت از تولید ایرانی نامگذاری شد.

از سوی دیگر نگاهی به نامگذاری شعارهای سال از سوی رهبر معظم انقلاب نشان می‌دهد؛ همراهی و همبستگی مردم در شعارهای سال نمود فراوانی دارد و با کلماتی چون اقتدار ملی، پاسخگویی (به مردم)، همبستگی ملی، اتحاد ملی، تولید ملی، عزم ملی، دولت و ملت، همدلی و همزبانی همراه بوده و نامگذاری امسال با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» به خوبی نشان می‌دهد که نگاه رهبر معظم انقلاب برای تحقق این اهداف و پیشرفت کشور به توان داخلی و مشارکت مردمی است.

جهش تولید با مشارکت مردم، راهبرد کلان اقتصادی

شعار سال ۱۴۰۳ که مزین به نام مردم است را هم می‌توان یک راهبرد اقتصادی کلان دانست و هم می‌توان به عنوان یک اصل مهم اقتصادی در نظر گرفت.

باید گفت شعار سال ۱۴۰۳ در واقع کلید پیشرفت اقتصادی کشور و غلبه بر مشکلات مردم است.نگاهی به تجربیات اقتصادی برخی کشورها به روشنی نشان می‌دهد که فعال شدن ظرفیت و توان عظیم مردمی در اقتصاد ملی می‌تواند دستاوردهای مهم و ماندگاری به همراه داشته باشد.

به عنوان یک نمونه، نگاه به اقتصاد کشورهای آسیای شرقی به خوبی نشان می‌دهد که مشارکت مردمی اثرات ملموسی در پیشرفت اقتصادی دارد.بسیاری از کشورهای آسیای شرقی که حالا به غول اقتصادی جهان تبدیل شده‌اند از نیروی کار خود بعلاوه گسترش صنایع کوچک بهره برده‌اند.

داستان پیشرفت اقتصادی چین یک نمونه از این موضوع است. هند نیز با استفاده از توان و استعداد جوانان خود در صنایع مختلف خصوصا صنعت نوین فناوری اطلاعات توانسته به رشد اقتصادی دست یافته و در صحنه‌ی جهانی مطرح شود.

رهبرمعظم انقلاب بارها در سالیان گذشته بر روی توان صنایع متوسط و کوچک تاکید داشته‌اند. نکته‌ جالب اینکه دو سوم مشاغل رسمی ایجادشده در کشورهای درحال توسعه، توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط ایجاد شده است و در همه‌ کشورها حتی آلمان و آمریکا و ژاپن، بار اصلی اشتغال را بنگاه‌های کوچک و متوسط به عهده دارند.

بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بنگاه‌های تولیدی جهان هم در یک گاراژ (مانند اپل یا هوندا)، یک دفتر کار کوچک (مایکروسافت)، یک آزمایشگاه(جنرال الکترونیک و سونی) و حتی یک اتاق از خوابگاه دانشجویی(گوگل) تاسیس شده‌اند.

از دیگر سو، بنگاه‌های خرد، دایره وسیعی از مشاغل اشتغال‌زا - از سبزی خردکنی و پیک موتوری تا برنامه‌نویسی رایانه و فروش اینترنتی- را در برمی‌گیرند اما متأسفانه در کشور ما به شدت از آنها غفلت شده است.

نکته‌ مهم در این زمینه اینکه دولت باید با اصلاح سازوکارها و حمایت از بنگاه‌های کوچک، جوانانی که از بیکاری و کمبود ‌سرمایه رنج می‌برند را حمایت کند تا هم چرخ تولید به حرکت درآید و هم جوانان ایرانی مشغول فعالیت و کار شوند.

جوانانی که هر کدام می‌توانند یک کارآفرین برتر در سطح کشور و حتی فراتر از آن شوند. پس یکی از راهکارهای جدی و عملیاتیِ مردمی کردن اقتصاد و مشارکت مردم در تولید ملی، اولاً تغییر ذهنیت‌های اشتباه درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط است و ثانیاً رفع موانع متعدد مقابل تولد و رشد بنگاه‌ها در ایران است.

بر همین اساس رهبر انقلاب بر حمایت ویژه از صنایع کوچک و متوط تأکید می‌کنند: «به صنایع متوسّط و کوچک نگاه ویژه بکنند. الان چندین هزار کارگاه و کارخانه‌ی متوسّط و کوچک در کشور هست... آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد میکند، تحرّک ایجاد میکند و طبقات پایین را بهره‌مند میکند، همین صنایع کوچک و متوسّط است؛ اینها را تقویت کنند و پیش ببرند.» (۱/۱/۱۳۹۵)

بنیان اقتصاد باید مردمی باشد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اوایل دوران انقلاب اسلامی به مردمی کردن اقتصاد معتقد بودند و در برهه‌های زمانی مختلف از دهه شصت تاکنون به تبیین اهمیت و ضرورت آن پرداخته‌اند.

در اواخر سال ۱۳۹۲ که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد، ایشان در سخنانی باز هم حضور مردم در اقتصاد را یکی از ارکان تحقق این سیاست‌ها دانستند و پس از آن هم با نامگذاری سال ۹۳ به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» به اهمیت «عزم ملی» و نقش مردم در شکوفایی اقتصاد ایران اسلامی مجددا تأکید کردند.

ایشان در این باره می‌فرمایند: «دهه شصت که آقایان روز به روز به سمت غلیظ کردن اقتصاد دولتی می‌رفتند، من در آن وقت اینطوری مثال می زدم که یک موتوری است که می‌تواند این بار سنگین را برساند و شما هم در کنار موتور راه بروید و خودتان پشت فرمان بنشیند و هدایتش کنید.

شما این موتور را کنار گذاشته‌اید و همه باری که در این زمینه است را خودتان بر روی دوش‌تان گرفته‌اید و هن و هن می روید جلو. هم نمی رسید و هم خسته می‌شوید و هم حمل بار حمل نمی‌شود و این موتور بی کار می‌ماند. این موتور بخش خصوصی است.» (۱۳۸۹/۰۶/۰۸)

در واقع اقتصادی می‌تواند به طور ریشه‌ای و مستحکم پیشرفت کند که بنیان آن مردمی باشد. نگاهی به روحیه و فعالیت‌های اقتصادی مردم خصوصا جوانان ایرانی نشان می‌دهد موضوع توسعه کسب و کارها بسیار مورد توجه جامعه‌ی ایران قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب بارها به موضوعات مختلفی در این حوزه از جمله توجه به بخش خصوصی، راه‌اندازی و توسعه صنایع متوسط و کوچک، مردمی کردن اقتصاد، اجتناب از اقتصاد نفتی و دولتی و... تأکید و اصرار کرده‌اند. شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» هم در راستای همین موضوعات است.

بر همین اساس باید گفت که «جهش تولید با مشارکت مردم» یک کلید راهبردی برای رسیدن به هدف‌گذاری ویژه‌ای است که با توجه روند گفتمان‌سازی و سیاست‌گذاری رهبر انقلاب طی نزدیک به ۱۵ سال اخیر، اهمیت و نقش ویژه‌ای دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    1 0
    حمایت از بورس یعنی حمایت از تولید
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    2 0
    راه کار عملی خروج دولت و حکومتی ها از اقتصاد و تولید است
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    0 3
    درعرصه کشاورزی ودامداری وباغداری بایدتوجه جدی به مشارکت مردمی شودودرکنارآن مشکل مسکن نیزبا طراحی وساخت مسکن پیش ساخته ومقاوم وصنعتی وایمن قابل حل شدن است
  • وحید IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    7 3
    دولت گند نزنه به اقتصاد، مردم درستش می کنن
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      0 0
      اولا داره کوه کند دولت قبل رو جمع می‌کنه ضمنا برای مشارکت مردم در تولید باید مجوز کارگاه خانگی مثل هند و پاکستان و فیلیپین و.. راه بیفته
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    6 0
    چه عجب مردم رو آدم حساب کردید
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    0 4
    والا ما که راضی هستیم علیرغم همه مشکلات ولی همینکه جنک نی خودش خوبه
  • مهرداد IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    5 0
    این شعار امسال نمونه اش 5 برابر شدن جرایم ذانندگی و یا افزایش دوباره قیمت نان
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    2 4
    قوانین ضد کار و تلاش 100 ساله گذشته در مورد آب و خاک را بسرعت اصلاح و به اجرا برسانید یک درصد سرانه سرزمینی هر خانوار 5نفره را به او واگذار و وزارت نیرو از پرکردن چاههای مردم منع شود و از تخریب آلاچیقهای برپا شده روی زمین خدا خودداری شود
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    7 0
    اگر راهزنها حکومت میکردن وضع ایران بمراتب بهتر از این بود
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
      1 4
      اگه دلت میخواد راهزنها حاکمت باشن برو یه کشور اروپایی که خوب راهزنی و استعمار و بلدن، برای کشور من از این حرف ها نزن
    • IR ۰۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
      0 3
      برو تو کار امپریالیسم . مارکسیسم لنینیسم . بنی امیه خخخ
  • مجید AT ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    1 2
    بهترین کار شیوع تعاونی ها هستند
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    5 0
    مردم یکبار اومدن بورس تا از تولید حمایت کنن ولی غارتشون کردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس