طعم دلچسب رمضان در آفریقا با شیرینی‌های پای افطار

ماه رمضان در کشورهای آفریقایی علاوه بر ماه معنویت و عبادت ماه جشن و سرور آیین‌های ویژه ضیافت‌های گروهی خوراک‌ها و شیرینی‌های لذیذ و دلچسب نیز هست و مردم هر کشوری شیرینی‌ها و دسرهای خاص خود را دارند.

به گزارش مشرق به نقل از روافد، ماه مبارک رمضان در کشورهای آفریقایی علاوه بر ماه معنویت و عبادت، ماه جشن و سرور، آیین‌های ویژه، ضیافت‌های گروهی، خوراک‌ها و شیرینی‌های لذیذ و دلچسب نیز هست و مردم هر کشوری شیرینی‌ها و دسرهای ویژه خود را دارند.

در این گزارش به مشهورترین و محبوب‌ترین شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در کشورهای آفریقایی پرداخته‌ایم.

آفریقا قاره‌ای وسیع است و آشپزی کشورهای مختلف در آن از فرهنگ‌های مختلفی از جمله غرب آسیا، اروپا و هند تأثیر گرفته است، بااین‌حال هر کشور و منطقه ویژگی‌های اصیل خود را نیز تا اندازه زیادی حفظ کرده است. این آمیزه فرهنگ‌های مختلف در آماده کردن شیرینی‌ها و دسرهای مختلف نیز خود را نشان داده است. در ادامه با مشهورترین و محبوب‌ترین شیرینی‌ها در کشورهای مختلف آفریقایی آشنا می‌شویم.

مراکش

ماه رمضان برای مراکشی‌ها ماه پخت شیرینی‌های ویژه و خاص است. در سال‌های اخیر بسیاری از شیرینی‌های مراکشی هستند که در کشورهای مختلف جهان استقبال گسترده‌ای از آن شده و به ذائقه ملت‌های گوناگون بسیاری خوشایند آمده است. اکنون در بسیاری از کشورهای جهان می‌توان این شیرینی‌ها را یافت با این حال مردم مراکش بیشتر ترجیح می‌دهند تا آن را در خانه تهیه کنند. کعب الغزال، الشباکیة، السفوف، لسان الطیر و زولبیا از مهم‌ترین این شیرینی‌ها هستند.

شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در آفریقا

الجزایر

ماه رمضان در الجزایر مانند بسیاری از کشورهای عربی، ماه ضیافت الهی است با این حال به دلیل پیشینه مبارزاتی ملت الجزایر در مبارزه با استعمار فرانسه و جایگاه مهم ماه رمضان در این مبارزه به عنوان نمادی از هویت اسلامی الجزایر، این ماه جایگاهی ویژه در تاریخ معاصر الجزایر نیز دارند.

بسیاری از خانواده‌های الجزایری در ماه مبارک رمضان شیرینی‌های خاصی تهیه می‌کنند. مهم‌ترین این شیرینی‌ها زولبیا، باقلوا، مقروط، قریوش و قلب اللوز از مهم‌ترین این شیرینی‌ها و آرد، شکر، روغن و بادام از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی‌ها هستند.

تونس

آشپزی تونسی به‌طورکلی به پایبندی به میراث کهن خود به همراه استفاده بدیع از طعم‌های مختلف برای تهیه خوراک‌ها و شیرینی‌های لذیذ و مطبوع شهرت دارد. شیرینی‌های ماه مبارک رمضان در تونس را می‌توان گل سرسبد آشپزی تونسی در پخت دسرها و شیرینی‌ها دانست. مشعشعش، هریسه، مسفوف، شیرینی حلزون و مقروض از مهم‌ترین این شیرینی‌ها هستند.

لیبی

آشپزی لیبی به دلیل حضور استعمارگران ایتالیایی به شدت تحت تأثیر این مکتب قرار دارد با این حال آشپزی لیبی همچنان هویت خود را حفظ کرده است. حاصل ترکیب دو مکتب آشپزی در لیبی، غذاها و شیرینی‌هایی با طعم خاص و نو و در عین حال بسیار لذیذ و مطبوع بوده است. از این هنر در پخت شیرینی‌ها و دسرهای ویژه ماه مبارک رمضان به‌خوبی بهره گرفته شده است. بیسکویت یاقوتی، وریده و مقروض از محبوب‌ترین شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در لیبی است.

شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در آفریقا

موریتانی

آشپزی در موریتانی مانند بسیاری از کشورهای آفریقایی به استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه، در کنار شیر و ادویه‌های خاص شهرت دارد. شیرینی‌ها و دسرهای ویژه ماه مبارک رمضان با استفاده از موز، پرتقال، شیر در کنار دارچین و زعفران تهیه می‌شود.

بر سر سفره‌های مردم موریتانی در ماه رمضان دسر معروفی به نام پلین دی پایا نیز وجود دارد که از آناناس، بستنی و عسل همراه با موم تهیه می‌شود.

شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در آفریقا

سودان

آشپزی سودانی ترکیبی از آشپزی عربی با آفریقایی است و استفاده مبتکرانه از میوه‌ها و سبزی‌های تازه در تهیه خوراک‌ها و به ویژه شیرینی‌ها بخشی مهم از این هنر است. مردم سودان به مهمان‌نوازی و سخاوتی چشمگیر در ایام ماه مبارک رمضان و استقبال گسترده از آن شهرت دارند. استفاده از مواد محلی ویژه هر منطقه در سودان و تغییر دستور پخت غذا، شیرینی و دسر با توجه به مواد دردسترس در این کشور بسیار محبوب است. از مهم‌ترین شیرینی‌ها و دسرهای محبوب سودانی در ماه مبارک رمضان می‌توان به سمرونا، شیر برنج، بسبوسه سودانی و شیرینی مولد اشاره کرد.

شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در آفریقا

جیبوتی

فرهنگ آشپزی جیبوتی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن از آفریقا، هند و غرب آسیا تأثیر گرفته است با این حال ویژگی های اصیل خود را نیز حفظ کرده است. تهیه شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان بخشی از مهم‌ترین آیین‌های خانوادگی در این کشور محسوب می‌شود. کیک‌های شیرین محلی، شیرین بادامی، دسرهای ژله‌ای مانند و دسر مشهور «مخبزه» از جمله مشهورترین شیرینی‌ها و دسرهای محبوب ماه رمضان در این کشور مسلمان است.

شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در آفریقا

سومالی

سومالی به تأکید بر میراث و فرهنگ سنتی خود مشهور است و این تأکید را می‌توان در آشپزی و آیین‌های سنتی ماه مبارک رمضان برای تهیه خوراک‌ها، شیرینی و دسرهای ویژه این ماه نیز دید. بخشی از آیین‌های مهم ماه مبارک رمضان در سومالی به تهیه غذاها و شیرینی‌های ویژه افطار اختصاص دارد. از جمله مهم‌ترین این شیرینی‌ها می‌توان به شیرینی دارچینی ویژه، سینابون، بسبوسه، شیرینی‌های لقمه‌ای خاص و نان کندویی اشاره کرد.

شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان در آفریقا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس