به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس مطلبی با عنوان در سایه داستان دراز مذاکرات شورای همکاری- اتحادیه اروپا؛ امارات راه خود را جدا می‌کند، را که برگرفته از گزارشی از رویترز است منتشر کرد:

حالا که چند دهه گفتگو برای پیمان تجاری میان شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا به درازا کشیده و راه به جایی نبرده است، امارات می‌خواهد راه خود را جدا کند.

امارات از این گفتگوها ناامید شده، و بی‌سروصدا و محرمانه، درپی پیش‌برد گفتگوهایی جداگانه برای پیمانی دوجانبه با اروپا است.

اگرچه یک مقام اماراتی پیشنهاد ابوظبی برای گفتگوی دوجانبه با اتحادیه اروپا را تکذیب کرده اما سه منبع دیگر گفتند این کشور هنوز درخواست رسمی به اتحادیه اروپا نداده و روشن نیست آیا شورای همکاری از تلاش ابوظبی برای آغاز روند دوجانبه آگاه بوده یا خیر.

به گفته آن‌ها، امارات به صورت رسمی از گفتگوهای شورا-اروپا حمایت کرده اما همزمان و بی‌سروصدا برای گفتگوهای دوجانبه خود نیز فشار آورده است.

به گونه‌ای که اماراتی‌ها تقریباً در همه نشست‌ها در سطح‌های گوناگون، این موضوع را با مقامات اروپایی مطرح کرده‌اند.

به گفته این منابع، اتحادیه اروپا توافق با شورای همکاری را ترجیح می‌دهد، اما در سایه عدم پیشرفت گفتگوها میان دو بلوک، برخی کشورهای این اتحادیه از توافق با امارات حمایت کرده‌اند.

مذاکرات شورای همکاری- اتحادیه اروپا؛ امارات راه خود را جدا می‌کند؟

دبیرخانه شورای همکاری به پرسش‌ها در این‌باره پاسخ نداد؛ اما سخنگوی کمیسیون اروپا گفت مذاکرات در سطح کارشناسی با شورای همکاری ادامه دارد؛ و درعین حال، مذاکراتی نیز با امارات در زمینه تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری انجام شده است.

اتحادیه اروپا برای آغاز گفتگوهای دوجانبه با امارات، به تأیید کشورهای عضو نیاز دارد؛ روندی که شاید چندین ماه به درازا بکشد.

اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس گفتگوهای تجاری را در سال ۱۹۹۰ آغاز کردند؛ با این حال، مذاکرات در سال ۲۰۰۸ به‌طور رسمی تعلیق شد.

شورای همکاری خلیج‌فارس پیمان‌های تجاری اندکی امضا کرده است؛ این بلوک سال گذشته، پیمان با کره جنوبی را پس از ۱۶ سال مذاکره، نهایی کرد؛ و در سال ۲۰۲۲ نیز با انگلیس وارد مذاکره شد.

به گفته منابع، امارات از لندن خواسته به‌جای آن، در یک فرآیند دوجانبه شرکت کند.

امارات از سال ۲۰۲۲ چندین قرارداد تجاری دوجانبه، ازجمله با هند و اندونزی امضا کرده، و درحال گفتگو با دیگر کشورها در آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و جاهای دیگر است.

این قراردادها که به عنوان توافقات مشارکت اقتصادی جامع شناخته می‌شوند، اغلب سرمایه‌گذاری، خدمات و دیگر زمینه‌ها را پوشش می‌دهند.

توافق امارات با هند ظرف چند ماه نهایی شد، اما به گفته پنج منبع، مذاکرات اروپا با ابوظبی ممکن است چندین سال به درازا بکشد؛ چرا که بروکسل در هر توافق نهایی، مسائل حقوق بشری و حقوق کارگران را لحاظ می‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
    1 0
    امیدوارم لاقل این بار عزیزان وزارت خارجه با توجه به زمان باقی مانده درباره حمایت اروپایی ها از بیانیه پایانی و حمایت از ادعاهای چرند طرف اماراتی غافلگیر نشوند مواضع مشابه چین و روسیه که انشاالله یادشان نرفته است؟
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
      0 0
      ان شاالله تو هم هدایت بشی تا چرندیات تحویل خلق الله ندی که خودتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس