رئیسی: تورم، هم مهار و هم کاهشی شده‌است

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت ‌دولت گفت: روند تورم در کشور، مهار و کاهشی شده‌است اما مسئولان نباید دست از تلاش بردارند.

به گزارش مشرق، آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۲ بعد از ظهر امروز یکشنبه به ریاست دکتر سید ابراهیم رئیسی برگزار شد و طی آن وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و روسای کل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه گزارش‌های مشروحی از اقدامات و دستاوردهای دولت در طول سال گذشته ارائه کردند.

رئیس جمهور شاخص‌های ارائه شده در این گزارش‌ها، درباره کاهشی شدن روند تورم را مایه خرسندی دانست و خطاب به مسئولان مربوط تاکید کرد به این مقدار اکتفا نکرده و تلاش‌شان را برای کاهش بیشتر نرخ تورم مضاعف کنند.

دکتر رئیسی ضمن ابراز رضایت از آمارهای مربوط به رشد تولید و تجارت کشور و غلبه آمار مواد اولیه، نسبت به محصولات نهایی در واردات، بر تلاش برای تداوم این روند و همچنین ضرورت تبیین و تشریح این اقدامات برای نخبگان و اهل فن و نیز عموم مردم تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش وزیر نیرو درباره حجم بالا و کم سابقه بارندگی‌های پیش‌بینی شده برای استان‌های جنوب غربی کشور در روزهای آتی، از همه مسئولان و دستگاه‌ها خواست تدابیر پیشگیرانه لازم را به ویژه متناسب با سفرهای نوروزی مردم اتخاذ کنند.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، با ابراز تاسف و نگرانی عمیق از وضعیت امروز فلسطینیان در غزه، بی‌تحرکی سازمان‌های بین‌المللی در قبال جنایات بی‌سابقه صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم، بی‌گناه و بی‌دفاع اما مقتدر غزه و نیز بی‌عملی برخی کشورهای اسلامی در قطع روابط اقتصادی و سیاسی با رژیم صهیونیستی به عنوان عاملی موثر و بازدارنده در قطع این جنایت را محکوم کرد و گفت: فلسطینیان و دیگر مظلومان جهان هرگز این بی‌عملی را فراموش نخواهند کرد.

در جلسه امروز هیئت دولت رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های دستگاه متبوع وی در سال ۱۴۰۲ مدیریت رشد نقدینگی و کاهش نرخ آن به ۲۵ درصد بود، به رسیدن نرخ رشد نقدینگی به ۲۵.۴ در دی ماه اشاره کرد و گفت که این عدد در حالی به دست آمد که نرخ رشد نقدینگی در ابتدای دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد بوده است.

دکتر فرزین همچنین از کاهش نرخ رشد پایه پولی به ۲۹.۶ در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه در سال قبل خبر داد که در زمان آغاز فعالیت دولت مردمی ۴۵ درصد بود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به گستردگی حدود ۹۰ درصدی شبکه بانکی در سطح کشور و نیز رشد مطلوب شبکه شتاب و بانکداری الکترونیک اشاره کرد که دو نتیجه مهم کاهش قابل ملاحظه نسبت اسکناس به کل نقدینگی و نیز تسهیل دسترسی مردم به شعب بانک‌ها را به دنبال داشته و از این لحاظ ایران را میان کشورهای برتر جهان قرار داده است.

افزایش پرداخت تسهیلات خرد در بهمن ماه به دستور رئیس جمهور بخش بعدی گزارش رئیس کل بانک مرکزی بود که به گفته وی حتی باعث افزایش مقطعی نرخ رشد نقدینگی از ۲۵.۴ درصد دی ماه به ۲۷.۵ در بهمن ماه شد، اما با کنترل‌های صورت گرفته در اسفند ماه به زیر ۲۶ درصد بازخواهد گشت تا به هدف ۲۵ درصدی اعلام شده در ابتدای سال نزدیک شود.

دکتر فرزین همچنین از افزایش قابل ملاحظه پرداخت تسهیلات به بخش ساختمان و مسکن در سال ۱۴۰۲ خبر داد که در نتیجه باعث افزایش ۱۳.۱ درصدی تعداد کل عملیات‌های ساختمانی و ۱۴.۶ درصدی سطح کل زیربنای ساختمانی و افزایش ۴.۸ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در کشور شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تحقق ۱۰۷ درصدی اعطای تسهیلات ازدواج و تسهیلات خرد را که پیرو دستور و تاکید رئیس جمهور حاصل شده و ساماندهی وضعیت بانک‌ها و موسسات مالی-اعتباری متخلف و انحلال بدون مشکل و حاشیه ۳ موسسه را که فقط یکی از آنها حدود ۳۰۰ شعبه در سراسر کشور داشت، از جمله دیگر اقدامات و دستاوردهای بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

در ادامه جلسه امروز وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اشاره به مصوبات ۱۹ بندی ستاد اقتصاد کلان دولت برای تحقق شعار سال، از تحقق دستورالعملی خبرداد که براساس آن همه دستگاه‌های اجرایی موظف بودند در راستای انضباط بودجه‌ای و جلوگیری از افزایش تورم از محل کسری بودجه، تا پایان خرداد تکالیف خود را در رابطه با حساب واحد خزانه انجام دهند.

دکتر خاندوزی ایجاد انضباط بودجه‌ای و مالی، ارتقای شفافیت و جلوگیری از رسوب پول در حساب‌های واسط را از نتایج اجرای این دستور توصیف و تصریح کرد که در نتیجه آن هیچ تکلیف و اقدام مالی باقیمانده‌ای برای دولت از سال ۱۴۰۲ به سال ۱۴۰۳ باقی نمانده است.

وزیر اقتصاد همچنین توضیح داد که بر اساس بند ۵ این دستورالعمل جدول زمان‌بندی تسویه بدهی دولت به بانک‌ها تهیه شده است که بر اساس آن، در مدت اجرای برنامه هفتم توسعه سالانه ۵۰ همت اوراق به منظور تسویه بدهی دولت به بانک‌ها منتشر خواهد شد.

موافقت با انتشار ۵۰ همت اوراق برای رفع کسری کفایت سرمایه دو بانک بزرگ دولتی و نیز موافقت با افزایش ۲۷۰ همتی سرمایه بانک‌ها که برابر با مجموع همه افزایش سرمایه بانک‌های کشور از ابتدا تا کنون بوده است، بخشی دیگر از گزارش وزیر اقتصاد از عملکرد وزارتخانه مبتوع وی بود.

دکتر خاندوزی همچنین به اصلاح ساز و کارهای گمرکی در راستای رفع بستر هرگونه کم یا بیش اظهاری در صادرات و واردات در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد که در نتیجه آن با شفافیت ایجاد شده در مورد ارزش‌گذاری در حوزه‌های گمرکی، بخش زیادی از کم یا بیش اظهاری‌ها برطرف شده است.

جذب ۵.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی قطعی در سال ۱۴۰۲ که در سال گذشته عدد آن ۴ میلیارد و در سال ۱۳۹۹ یک میلیارد دلار بوده و افزایش حجم تسهیلات خرد اعطا شده به مردم از ۱۳ درصد سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد مجموع تسهیلات اعطایی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲، بخشی دیگر از گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه جلسه امروز هیئت دولت به ارائه گزارش عملکرد این سازمان در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

بر اساس این گزارش در حالی که نرخ رشد اقتصادی کشور در دهه ۱۳۹۰ به طور متوسط ۰.۷ درصد بوده است، این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۵.۶، در سال ۱۴۰۱ به ۵ و در سالجاری به ترتیب در فصل بهار ۷.۹، تابستان ۷.۱، پاییز ۵.۱ و بر اساس شاخص‌های پیش‌نگر در فصل زمستان به عدد ۵.۸ درصد بالغ می‌شود که حاکی از رشد ۶.۷ درصدی در ۹ ماهه اول سال و احتمالا ۶.۴ درصدی در کل سال خواهد بود. همچنین در حالی که نرخ بیکاری در ابتدای دولت مردمی ۹.۶ درصد بوده، در پاییز امسال این نرخ به ۷.۶ درصد رسیده که پایین‌ترین عدد در ۳۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

به گفته دکتر منظور اعداد شاخص‌های رشد اقتصادی و نرخ بیکاری به خوبی حاکی از تحقق شعار رشد تولید می‌باشد و امیدواری به حصول نرخ رشد بالای ۷ درصد در سال ۱۴۰۳ را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه از خرداد سال ۱۴۰۲ تا بهمن ماه همواره زیر نمودار تورم نقطه به نقطه در سال ۱۴۰۱ بوده است، از کاهش حدود ۲۰ درصدی نرخ تورم از فروردین با عدد ۵۵ درصد به ۳۵.۸ درصد در بهمن ۱۴۰۲ خبر داد.

دکتر منظور از تحقق بخش عمده‌ای از تعهدات بودجه‌ای دولت در سال ۱۴۰۲ با وجود محدودیت‌ها خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۲، در مجموع ۱۷۶ همت اوراق منتشر شد که همه این مبلغ به اضافه ۴۸ همت دیگر از محل اعتبارات هزینه‌ای دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سال قبل هزینه شده و ریالی از آن در زمینه اداره کشور و بخش جاری هزینه نشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات برخی دستگاه‌ها و ۹۰ درصدی عموم دستگاه‌ها و همچنین تخصیص حدود ۱۱۴ درصدی اعتبارات وزارت آموزش و پروش نیز خبر داد.

گزارش بعدی ارائه شده در آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۲ مربوط به وزیر نفت بود که با اشاره به قراردادهای جدید با پیمانکاران داخلی برای توسعه میادین نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار از افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در نتیجه اجرای این قراردادها خبرداد و گفت که برخی از این میادین از میانه سال ۱۴۰۳ وارد مدار تولید خواهند شد.

مهندس اوجی همچنین از افزایش تولید LPG از ۳.۲ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۶.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲، افزایش جمع‌آوری گازهای مشعل از ۰.۴ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۹ به ۱۱.۵ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۲، ۳۲ میلیون در سال ۱۴۰۳ و ۶۴ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۴ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته خبر داد.

افزایش ظرفیت پالایشی نفت خام و میعانات گازی از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۱۴۰۰، به ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در سال ۱۴۰۲، افزایش تولید محصولات پتروشیمی از ۶۵ به ۷۵ میلیون تن طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، افزایش وزنی صادرات محصولات پتروشیمی از ۲۹ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۲۴.۴ در سال ۱۴۰۲ که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد و افزایش نرخ رشد گروه نفت و گاز که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ منفی و در سال ۱۳۹۹ مثبت ۵.۶ درصد بوده به عدد ۲۲ درصد در سال ۱۴۰۲ بخش‌هایی دیگر از گزارش وزیر نفت بودند.

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با ارائه آمارهایی از گزارش عملکرد این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲، تجارت کلی و صادرات و واردات کشور را فعال و پویا و رو به افزایش دانست و افزود: آمار تولید دسته‌های مختلف کالایی در کشور بیانگر این است که شرایط جهش بزرگ در عرصه تولید برای کشور در سال آینده فراهم است.

وزیر صمت سهم مواد اولیه از مجموع واردات کشور را ۶۵ درصد و سهم کالاهای مصرفی را ۱۳ درصد عنوان کرد و از مدیریت ۶۶ هزار طرح صنعتی و معادل ۱۱۴ میلیارد دلار پروژه در حال اجرا در کشور خبر داد.

در ادامه گزارش وزیر صمت آمده است که اجرای بزرگترین پروژه‌های آبرسانی از دریا در کشور که بخش کرمان آن به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است و آبرسانی به استان‌های یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان نیز با سرعت در حال اجرا می باشد که کیفیت و زمان اجرای آنها در حد رکوردشکنی است.

وزیر صمت همچنین از اجرای طرح‌های جشنواره‌های خرید بهاره و نیز اعطای کارت‌های اعتباری خرید به اقشار مختلف مردم تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد که در این راستا تاکنون ۳۲۰ هزار کارت صادر و تحویل شده و ۳۸ هزار فروشگاه نیز در این طرح مشارکت دارند.

وزیر نیرو نیز در جلسه امروز هیئت دولت گزارش کوتاهی از پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای بارش‌های سنگین و کم‌سابقه در روزهای آینده ارائه کرد و آمادگی کامل دستگاه‌های مسئول برای پیشگیری از خسارات احتمالی ناشی از بارش‌های سیل‌آسا را خواستار شد.

همچنین شهردار تهران در جلسه امروز در گزارشی از فعالیت ۲۸۵ میدان میوه و تره‌بار در تهران خبر داد که حدود ۵۰ درصد میوه شهر تهران را با متوسط ۴۵ درصد پایین‌تر و سیفی‌جات را با ۳۳ درصد پایین‌تر از قیمت بازار در اختیار مردم قرار می‌دهد.

رئیس جمهور در پایان این جلسه از تلاش‌ها و خدمات همه اعضای دولت و همکاران آنها که به نام نظام اسلامی در سراسر کشور به مردم خدمت می‌کنند، قدردانی کرد و ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن سال نو به آنان و همه مردم ایران، سالی سرشار از موفقیت و پیروزی را برای ملت ایران از خداوند متعال مسئلت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    47 0
    تعجب نکنین، رئیس جمهور یه کشور دیگه به طور موازی با ایران شده و منظورش از حرف هاش اون کشوره
    • alir IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      1 0
      پیشنهاد می دهم برای یکسال به اقای فرزین مرخصی با حقوق کامل بدهید اوضاع از این خیلی بهتر خواهد شد.!
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      1 0
      ۲ ساله میخام گاری ثبت نام کنم، وارداتم که جوک تلخه🤮🤮🤮
  • هادی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    33 0
    با این اطلاعات اقتصادی و مشاوران که دور خودش جمع کرده عاقبت خوبی نخواهد داشت. یادمه ماهی قزل آلا رو تابستون خریدم ۱۳۰ تومن الان واسه عید خریدم ۲۳۰ تومن. واقعا تورم کاهشیه. خدا بهتون خیر بده
  • US ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    34 0
    دستاورد های طالبان برای افغانستان هم بیشتر بوده،
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    45 0
    اما فساد های مسئولین افزایشی شده
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    37 1
    جناب رئیس جمهور راست گفته به این دستاورد دها اکتفا نکنید هنور مردم نفس می کشند
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    10 0
    وام ۴ درصد؛ کارت اعتباری... زندگی به سبک وام؛ به جای حل مشکل تورم پیش رونده توصیه میکنی برم وام بگیرم که از تورم جلوتر باشم. واقعا ما دولت داریم؛ واقعا قوای حاکم عاقل است؟
  • ناشناس IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    12 0
    امان و امان از شکم‌های سیر
  • مهدی US ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    13 0
    واقعا تورم مهار شده جناب.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    12 0
    زرشک کیلویی چند ؟
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    15 0
    لطف کنید مردم رو به حال خودشون بزارید.تو این دوسال و نیم نتیجه تلاش‌های جنابعالی رو دیدیم.
  • TR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۷
    8 0
    چه خبر ؟؟
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    4 0
    سال 1403 سیاه ترین سال تاریخ اقتصاد ایران از بعد از جنگ جهانی دوم خواهد بود, فقط معجزه الهی کمکمون کنه
  • DE ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    3 0
    تورم نسبت به درآمدشون واسه خودشون کاهش حساب میشه واسه ما مردم افزایشی هست
  • ZA ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    4 0
    دروغگو دشمن خداست
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    5 0
    دور‌هم‌نشستن‌و گزارش سرتاسر دروغ‌میدن‌
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    4 0
    دروغ سیزده بدر اگر چه مصلحت آمیز است و گناه ندارد ولی نباید زود گفت میشد.
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    4 0
    بعد عید که کرایه ها و بنزین رفت بالا اونوقت مردم تازه معنی تورم را خواهند فهمید.
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    2 1
    خیانت به بورس ، بورس به گروگان گرفته شده
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    2 0
    در حوزه اقتصاد واقعاً
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    3 0
    بله با نرخ بهره ۳۰ و کاهش شدید نقدینگی و البته پایین اردن دستمزد کارگر به فیر از اینکه باید تورم احساسی را در نطر گرفت خوب این میشه که بدون توسعه اجتماعی و سیاسی این شدیدا مصتعد انفجاره ....
  • US ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    4 0
    سید یک سر به بقالی سر کوچه سر بزن. گزارش اونجاست نه در جمع دوستان و پشت میز.
  • رضا IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    3 0
    سلام. آقای رئیسی این تورم تا یک ماه پیش خوب بود اما در همین یکماه که طلا گران شد، تاخیر خود را در تورم گذاشت. چیپس ۱۵ هزارتومانی رسیده به ۱۹ هزار تومان! ساخت و ساز مسکن به دلیل گران شدن مصالح رو به افول گذاشته و ...‌
  • رضا IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    2 1
    شاخص ها رشد کرده قبول. وضعیت نسبت به دولت حسن بهتر شده قبول. ولی آقای رئیسی عزیز تو رو به خدا از مدیران عملیاتی استفاده کنید تا مردم اثر این رشد اقتصادی را بهتر لمس کنند. بسته معیشتی خوب بود ولی در مرحله ی دوم خراب شد و روش پرداخت به هم ریخت!
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    3 0
    « قسم حضرت عباس را باور کنم یا دم خروس را » دلار ۶۰ هزار تومانی، حراج سکه دولتی با دلار ۹۳ هزار تومانی، تورم خواربار و مواد غذایی ۴۵.۱ درصدی و .....
  • بابک IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    4 0
    خبر جعل کردن امضای ریاست محترم ستاد امر به معروف و نهی از منکر رو چرا کار نمیکنید ؟ مردم منتظر شنیدن اخبار صحیح در این زمینه هستن.
    • DE ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      0 0
      معمولا امضا جعل میشه یه کلاهی برمیدارن ازت
  • آرش IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    4 0
    اقای رییس جمهور با این دست فرمان شما وتیمتون کشور سال آینده دچار مشکلات فراوان به خاطر وضعیت بد اقتصادی ومعیشتی دچار خواهد شد
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    3 0
    اقا ریس جمهور عزیز تورم کجا مهار شده سکه شد38 میلیون ا
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    2 1
    آقای رییسی جنب و جوش داری ولی بی هدف است عین دونده ای بی هدف که فقط خودش را خسته میکند راه شما راه تعامل با غرب است نه اعراب
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    5 0
    از دوم راهنمایی فکر کنم تدریس آمار و معنی کاهش و افزایش را بهمون یاد میدادن
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    7 0
    چین یک استانش هشتاد میلیون جمعیت دارد عرضه مدیریت یک استان چین را هم ندارید آن وقت این کشور با این پیشینه و ذخایر سرشار در هر حوزه ایی به این حال و روز افتاده است
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    3 0
    انتخابات بعدی هم می رسد
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    2 1
    مرزهای شرقی را چرا باز گذاشتید هدفتان چیست ؟
  • یزدان IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    3 0
    اخی همینجوری روزی دوتا قله روفتح میکنن میرن جلو
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    2 1
    آقای رئیس جمهور مردم فهیم ایران قدر دان شما دولت محترم هستند مردم بعضی وقتها گوشت و مرغ می‌خوردند و شاید سالی یکی دوبار ماهی این از نظر انستیتو پزشکی که برای کارگران سبد معیشت پیچیده به لطف شما مضر است الان من خودم ۴ماه میشه گوشت نخریدم اگر دست خودم بود می‌خریدم و به خودم و خانواده زیان می‌رساندم ولی به لطف شما نتوانستیم بخرم اصلأ چرا باید خانواده‌ای کارگران گوشت بخورند،از قبلاً بابت سال آینده که از هم اکنون وزیر کار به فکر سلامتی قشر کارگر وبازنشستگان است تشکر می‌کنم در مورد پزشکی و درمان هم توصیه های وزیر بهداشت دولت روحانی را عملی کردیم خودمان می مالیم. ممنون از مشرق اگر نظر مارا به دولت محترم برساند و تشکر صمیمانه ما را به آنها ابلاغ کند
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    2 0
    مشکل همینه که دولت در توهم پیشرفت و دست آورد است.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    3 0
    دستاورد دلار 60تومنی یا گوشت 500 هزار تومنی ویا یرنج 120 هزار تومنی و...
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    واقعیت اینه ماقشرعادی جامعه هم اسلام هم مذهب تشیع و هم نظام جمهوری اسلامی وهم رهبرراقبول داریم
  • فهیم IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    1 0
    گزارش عملکرد از مردم بگیرید نه روی کاغد وزرا
  • فهیم IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    1 0
    مگر مسابقه دو میدانی که بیشت تلاش کنند اندازه عقل اینها و ...همینه. توان بیشتر ندارید
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 1
    به سهامداران بورس خیانت شد
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 1
    به سهامداران بورس خیانت کرد ، قیمت سهم ها قیمت ۱۰ سال پیش است
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    0 0
    تورم مهار و کاهشی شده؟؟؟ کدوم کشور
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    2 0
    والله ما که دیروز وامروز بازاربودیم کاهشی ندیدیم این ازکجا رمی آره خیار40سبزی50سیر200دیگه چی بگم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس