غزه

درحالی آمار شهدای جنگ غزه از ۳۰ هزار نفر فراتر رفته که علاوه بر بمب و موشک اکنون قحطی نیز به جدیدترین آفت کشتار کودکان در این باریکه تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، درحالی آمار شهدای جنگ غزه از ۳۰ هزار نفر فراتر رفته که علاوه بر بمب و موشک اکنون قحطی نیز به جدیدترین آفت کشتار کودکان در این باریکه تبدیل شده است. تاکنون حدود ۹ هزار زن و ۱۶ هزار کودک در غزه به شهادت رسیده‌اند که آمار شهدای مدفون در زیر آوارهای غزه را نیز باید به آن افزود. عمق فاجعه و جنایت در غزه به حدی است که حتی مقامات اروپایی و آمریکایی نیز که حامیان رژیم‌صهیونیستی هستند در مقابل مطالبه افکار عمومی زبان به اعتراض گشوده و اقدامات نمایشی را نیز در دستور کار قرار داده‌اند.

فرهیختگان نوشت: دولت آمریکا درحالی که برای بازگشایی گذرگاه رفح و روانه شدن کمک‌های انسان دوستانه پشت مرز تلاشی نمی‌کند تعدادی بسته غذایی را از آسمان به این باریکه پرتاب کرده تا خود را حامی مردم غزه نشان دهد.

پرتاب بدون چتر پالت‌های غذا نیز اما خود به بلای دیگری تبدیل شده که بر سر مردم غزه فرود آمده و جان چندین نفر را گرفته است. سکوت مدعیان حقوق بشر اکنون اعتراضی جهان شمول را به‌وجود آورده است. اما در چند ماه اخیر اتفاقات متفرقه‌ای در فضای رسانه‌ای ایران بازتاب پیدا کرده که ضریب نفوذ اخبار مرتبط با فلسطین را تا حد زیادی کاهش داده است. در کنار این اتفاقات سکوت به‌اصطلاح روشنفکران مدعی حقوق زنان نیز جالب توجه است.

روزجهانی زن یا روز آمریکایی زن

نخستین مراسم روز زن در ۲۸ فوریه سال ۱۹۰۹ در نیویورک آمریکا برگزار شد. این مراسم توسط حزب سوسیالیست آمریکا، برای یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» در سال ۱۹۰۸ سازمان یافت. پس از مدتی ۸ مارس به عنوان روز جهانی زن انتخاب شد اما به نظر می‌رسد در دایره فهم سیاستمداران آمریکایی فقط زنانی که در نیم‌کره غربی باشند شایسته بزرگداشت هستند، به همین دلیل نیز کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا درحین سخنرانی خود در روز جهانی زن یادی از زنان غزه نکرده و درحالی که از سقط جنین حمایت می‌کند زنان حاضر به او معترض شده و در مورد حقوق زنان غزه کاملا هریس را مورد سوال قرار می‌دهند.

بوی خون غزه از جهان نرفته است

درحالی که رسانه‌های غربی سعی در لاپوشانی فاجعه غزه دارند و برگزارکنندگان اسکار نیز به جای پرداختن به اتفاقات جهان با اجرای عریان یک بازیگر به دنبال جلب توجه هستند اما مردم جهان و برخی سلبریتی‌ها به این امر توجه دارند که نباید نسبت به فاجعه انسانی غزه بی‌تفاوت باشند.

رفوزه شدن روشنفکری ایران در آزمون غزه

حواشی پیرامونی اسکار نشان داد که برخلاف برگزارکنندگان مخاطبان حواس‌شان هست که با اجرای عریان یک بازیگر اتفاقات غزه را فراموش نکنند.

درحالی که خیابان‌های منتهی به محل برگزاری اسکار توسط معترضان به کشتار غزه مسدود شد و صدای مطالبه توقف جنگ توسط معترضان بلندگوهای اسکار را بی‌تاثیر کرده بود برخی چهره‌های حاضر نیز با نمادهایی مرتبط با کمپین‌های حمایتی از غزه در مراسم حاضر شدند تا نشان دهند در میان آلودگی صوتی رسانه‌های غربی حامی اسرائیل پیام معترضان را به خوبی گرفته‌اند. یکشنبه شب در حالی مراسم اسکار ۲۰۲۴ برگزار شد که فضای کلی مراسم به گزارش رسانه‌ها، متاثر از ماجرای غزه بود.

برخی خوانندگان و بازیگران با یک نشان سرخ روی سینه که با شعار «آتش‌بس برای غزه» و توسط یک گروه هنری طراحی شده بود، روی فرش قرمز حاضر شدند. این علامت مربوط به کمپینی است که در آن بیش از ۴۰۰ هنرمند با امضای نامه‌ سرگشاده‌ای به جو بایدن خواستار «کاهش تنش و آتش‌بس فوری در غزه» شده‌اند.

صدای غزه در رسانه‌ها قطع نشود

تغییر موضع نسبی برخی سیاسیون غربی و واکنش منفی به تداوم جنایت در غزه نشان داد که تنها راه‌حل قطع حمایت‌های بین‌المللی از رژیم‌صهیونیستی و توقف ماشین جنگی این رژیم روایت مداوم ماجرای غزه و ایجاد فشار رسانه‌ای بر علیه رژیم‌صهیونیستی است.

بازتاب جنایت باعث می‌شود در ادامه سلبریتی‌هایی که نمی‌خواهند محبوبیت خود را در بین مردم از دست بدهند نیز زبان اعتراض گشوده و مطالبه توقف جنگ را قدرت بیشتری ببخشند. نمونه این اثر رسانه‌ای را همان‌طور که تشریح شد می‌توان در مراسم اسکار مشاهده کرد. در ایران اما مدتی است که صدای حمایت از مردم فلسطین به شدت گذشته نیست و آلام مردم این منطقه کمتر بازتاب رسانه‌ای پیدا می‌کند و دلیل این امر را می‌توان در به حاشیه رفتن فضای رسانه‌ای جست‌وجو کرد.

درحالی که عبارت «جدی می‌فرمایید» احمد مجدزاده برای مدت زیادی فضای رسانه را به تصاحب خود درآورده و یا ویدئوی تنش لفظی در درمانگاه قم تمام ظرفیت فکر جامعه را به خود مشغول کرده است، چطور می‌توان توقع داشت اخبار غزه نیز در جامعه بازتاب پیدا کرده و بین انبوهی از صداهای مهم و غیرمهم دفن نشود.

علاوه بر حاشیه‌سازی رخدادهایی همچون جام ملت‌های آسیا و انتخابات مجلس دوازدهم نیز تا حد زیادی فضای رسانه را به نفع خود جذب کرده و سایر اخبار را از دید مخاطبان محو کردند. در چنین فضایی سکوت بسیاری از سلبریتی‌ها و همچنین مدعیان حقوق کودکان و زنان نیز مزید بر علت شده تا بحران غزه به نسبت قبل در افکار ایرانیان اثرگذار نباشد.

مدعیان حقوق زنان خاموش شدند

درکنار به حاشیه رفتن فضای رسانه‌ای عامل دیگری که باعث می‌شود فریاد مردم غزه بازتاب پیدا نکند سکوت چهره‌هایی است که یا خود را فعال حقوق زنان می‌دانند و یا در چند وقت اخیر در مورد مطالبات زنان اظهار نظر کرده‌اند؛ اما لازم ندیده‌اند که در روز جهانی زن در مورد تحت فشارترین زنان جهان اظهارنظر کنند. از نگاه این مدعیان حقوق زنان گویی زنان غزه اساسا وجود ندارند.

رفوزه شدن روشنفکری ایران در آزمون غزه

شاید اگر مردم غزه هم هویت‌شان در تقابل با جمهوری اسلامی تعریف می‌شد اکنون این چهره‌ها با دست بازتری برای حمایت از آنها نطق می‌کردند. برخی از این چهره‌ها نه‌تنها در حمایت از مردم غزه موضعی نگرفته که در تقابل با آنها نیز کنش نشان دادند.

در شرایطی که نرگس محمدی، برنده جایزه سیاسی صلح نوبل به اندازه تخریب وجهه جمهوری اسلامی برای حمایت از زنان مردم غزه دغدغه ندارد و در برابر آن سکوت کرده و از درون زندان نطقی منتشر نمی‌کند جای خالی‌اش را شیرین عبادی، دیگر ایرانی برنده جایزه سیاسی صلح نوبل پر کرده است. عبادی البته در این جای خالی کنشی کاملا متعارض با جایزه‌ای که کسب کرده است بروز می‌دهد.

شیرین عبادی در پیامی رفتار واکنش مقاومت فلسطین به سال‌ها اشغالگری را آزاردهنده توصیف کرده و آن را مجوزی برای کشتار مردم غزه برشمرد. عبادی در پیام خود جنایت اسرائیل را با عنوان انتقام‌گیری توجیه کرده و متذکر شده است که این رژیم هیچ تعهدی نسبت به موازین حقوق بشری ندارد، پس هیچ نصیحتی لازم ندارد.

عبادی از همین فضای به‌وجودآمده نیز برای طرح اظهارات ضدایرانی استفاده کرده و تنها مساله ریشه‌ای را مماشات بی‌انتهای دولت‌های غربی با جمهوری اسلامی به‌عنوان حامی حماس و حزب‌الله مطرح ساخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • BG ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 28
    خییییلی ساده اید.
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 1
      در زندگی کسانی که ساده هستند نزد خداوند جایگاه ویژه ای دارند و کسانی که فکر میکنند خیلی میدانند یا خیلی زرنگ هستند دچار ازمایش سختی میشوند و معمولا به راحتی از ازمایش ها موفق بیرون نمی ایند . متاسفانه افرادی که از خداوند دور میشوند اگر پشیمان نشوند هر روز بر ذلالت انها اضافه خواهد شد و بیشتر به سیاهی و پلشتی وارد میشوند .
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 0
      یک مناظره رسمی در تلویزیون بگذارید و این ابله ها را بیاورید و رسوایشان کنید . قدیما منافقان می آمدند تو مناظره ها و تلویزیون پخش می کرد . یکبار برای همیشه تشت رسوایی جماعت هرزه و فاحشه را چپه کنید .
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      در مراسم اسکار هنرمندانی که اسکار گرفته اند به جنایات صهیونیست ها معترض هستند و درخواست اتش بس میکنند ولی در ایران بعضی هنرپیشه های ایرانی سکوت میکنند تا یک وقت مورد هجوم تروریست های فضای مجازی قرار نگیرند
  • RU ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    38 3
    فقط یه کلمه "جو گیری". شما ببینید طرف نمی دونست پنجشیر اصلا کجاست و طوطی وار پنجشیر پنجشیر می کردند. الان همه این ها دعوت به مناظره کنید چهار تا سوال در مورد اقتصاد، امنیت ملی و ژئوپلیتیک و ... بکنید همشون به پته پته می افتند. باور کنید اگه صدا و سیما دست من بود این کار رو می کردم تا ملت بفهمند اینا بدیهیات لازم برای کشور داری رو هم بلد نیستند و مشتی موج سوار بی سواد هستند.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    35 5
    روشنفکران غربزده نوکر استعمار که سرمایه‌های اسرائیل در ایران اسلامی هستند. اصلا الفبای ملی مذهبی هم بلد نیستند پس از ازل رفوزه بوده اند. هرچند در خدمت به دشمنان دین و ملت، همیشه از آنها 20 می گیرند.
  • علی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    28 4
    روشنفکری ؟!!! فکری وجود ندارد ، تمامشون حزبی اند و یا پادوهای غرب
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    8 2
    بقیه به کنار مصطفی ملکیان مدعی چرا
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    برادر من همه میدونستن نتانیاهو ی کفتاره پس چرا بهانه دستش دادن که این همه ادمو سلاخی کنه؟
  • US ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    3 24
    جبهه انقلاب هم که نهایت کارش تجمع در میدان فلسطین بود ولاغیر
  • ناشناس IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    روشن فکران ایران مملکت ومردم را به چه روزی نشاندن
  • لیا IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    سهام عدالت کی پرداخت میشه
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 9
    مگر بجز تو کسی هم روشنفکر هست؟
  • محمد IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    شما همه روشنفکران را قلع و قمع کرده اید و اجازه دفاع از خود به آنها نمیدهید، حالا هم یکطرفه آنها را به باد انتقاد میگیرید.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    19 61
    غزه کجاش به ما مربوطه؟
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      آن جا که‌ به‌ انسانيت مربوط می شود که‌ فکر نکنم تو اصلا انسان باشی
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      اسرائیل به ما کار داره و اگر از غزه خلاص بشه میاد سراغ ما.
    • شاهرخ IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      سلام. جناب حسام الدوله ی بیخبر شب بخیر داداش (غزه کجاش به ما مربوطه )!!!داداش ... جناب غزه کجاش به ما مربوطه مردم غزه مسلمان هستند ... افتاد ؟؟؟
    • US ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 1
      اینها ربط میدن!
    • SE ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      به انسانها مربوطه نه به امثال شما . تو برو ما ما بکن!
    • ناشناس IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      اگر دین نداری آزاده باش.اوکراین کجاش به شما مربوطه؟
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 0
      چطور آمریکا و رژیم غاصب حرام زاده صهیونیستی و انگل یس به شما مربوط است و از آنها در کشتار مردم جهان و فلسطین به شدت دفاع می کنید . چرا تو سفارتهای غربی و دشمنان ایران و اسلام رفت و آمد دارید ؟ چطور برای اوکراین یقه جر می دهید و چرت و پرت می گویید ؟
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      غزه و کل فلسطین به ما مربوط می شود . کل جهان اسلام به ما مربوط است . چند وقتی که رژیم غاصب صگیونیستی در حال جنگ و کشتن کودکان است ، فشار موذیانه مدعیان به ایران بسیار کم شده است . قدرت تحریمها تقریبا از بین رفته است . اینها همگی به اسرائیل غاصب موقت ربط دارد که با پرورش جاسوسان و نفوذی هایی مثل تو و امثال تو ، در صدد انحراف افکار عمومی از غده سرطانی اسرائیل موقت است . غزه به ما ربط دارد که اگر ربط نداشت از کشتار مردم غزه جنبش فاحشه ها و هرزه ها ابراز خوشحالی نمی کردند .
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 0
      تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی !!!!
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 0
      به انسانیت که مربوطه مگر تو انسان نیستی؟
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      3 4
      راست گفتید بخدا، اصلا به شما ربطی نداره مسئله غزه، مربوط به آزادگان دنیاست از هر دین و مسلک و نژاد و زبانی
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 0
      تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی !!!!
    • IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 0
      شما راحت باش به شما ربطی ندارد ، غزه به انسانها ربط دارد. اگر از شماها بپرسند آمریکا چند حرف است؟ میگویید آمریکا!! حرف نداره!!
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 0
      سعدی : تو کز محنت دیگران بی غمی ... نشاید که نامت نهند آدمی !
  • محمدولایی بازنشسته IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    هر دولت ومجلسی توان راضی کردن مردمش را دارا باشد::: ادعای دغدغه دیگر مسلمانان را هم داراست:::
  • Sasan IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    عمو جان شما تمام رسانه های نوشتاری و شنیداری رو در اختیار دارین، چه احتیاجی به اینها دارین، هر وقت به مشکل میخورین یاد مردم می افتین، هم فکرای شما که کم نیستن، برو با اونها هم قدم شو.
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    لعنت خدا بر زیبا کلام پست فطرت مزدور
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    اينا بيشرفتر از اين حرفها هستن
  • رضا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    جناب فرهیختگان ! دونه دونه رفتارهای مردم دلیل داره و تو خودت هم میدونی که اوضاع از چه قراره !
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    فضای شبکه های اجتماعی در جهت آمریکاست و سلبریتی ها و روشنفکران هم برای حفظ منافع دنیایی خودشان موضع گیری هایی می کنند تا توسط رسانه ها مورد آزار قرار نگیرند و رسانه های غربی دست از سرشان بردارند.
  • مهلا IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    کی گفته اینها روشنفکرن مردم که اینگونه فکر نمیکنن اینها آتش روشن کنن
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    تیترتون اشتباهه باید مینوشتین روفوزه شدن جمهوری اسلامی در قبال غزه چون ۴۵سال شعار نابودی اسرایل سر دادین موقع جنگ رفتین تو سوراخ موش ۳۱هزاربیگناه رو به کشتن دادین تاریخ قضاوت خواهد کرد
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    جنایتکاران وهمراهان آنان قدزت نظامی ودرگیری بامقاومت ندارن مردم عادی وبی پناه رو شهید ومجروح ...‌ کردن ......‌
  • سروش IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    متاسفانه این خانم های ایرانی که نام بردید ادای روشنفکری را بلد هستند و فکر می کنند با این کار ها بزرگ می شوند ولی زمانی که نیاز واقعی بشر باشد بدنبال کیف و حال خود هستند اینها باید از خلبان امریکایی درس بگیرند که بخاطر جنایات امریکا در غزه خود را اتش زد نفرین بر این خود فروختگان غربی صفت و ایادی استعما ایران همیشه زخمی خائنین مزدور غربی بوده است
  • عباس IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    کسی می تواند اظهار نظر واقعی کند که عقاید خودشان را قبول داشته باشد و در هر شرایطی پایبند باشد به حرفهای که می زند نه اینکه افکار دیگران را نشر بدهد یعنی فکر دیگران از طریق این گونه افراد نشر داده بشود یعنی ابزار دست دیگران باشد
  • BG ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    غزه کجاس اصلا که بهش اهمیت داده بشه
  • FR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    اصلا معلوم نیست چرا این صفت روشنفکری برای این قشر هنوز حفظ شده … اگر در زمان انقلاب مشروطیت این صفت را برای غربگراها بکار میبردند نه غرب غرب امروز بود نه ایران و اسلام سیاسی در موقعیت امروز
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    كودكان غزه از نبود غذا و دارو و قحطي دارند شهيد مي شوند آنوقت مردم (بي فرهنگ ايراني) ديشب ميلياردها تومان صرف ترقه و آتش بازي كردند. من مطمئن هستم كه اين همه اسراف كار بچه هاي حزب الهي و بسيجي و آدمهاي با فرهنگ ايراني نبوده است.
  • GB ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    1 0
    برو جمع کن بابا
  • DE ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    یک قاتل چاقوکش در ایران اعدام میشه صدای تمام اپوزیسیون اجاره ای و رسانه هاشون درمیاد ولی در مورد کشتار ۳۰ هزار نفر در غزه سکوت میکنند و یا میگن غزه به ما چه ؟ خودشون اسم خودشون رو گذاشتن فعال حقوق بشر ولی در حقیقت مزدوران بی وجدان سازمانهای جاسوسی و حقوق بگیران لابی های یهودی - صهیونیستی هستند .
  • Hamid IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    اخه همین الان شما برای غزه و مردم چکار کردین فقط فقط اونارو فرستادین تو جهنم و خودتون فقط وعد وعید دادی که فلان فلان میکنیم و هیچ کاری غیر از محکوم کردن نکردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس