لغو پیاپی سفرهای ورزشی و ارسال نامه تهدید آمیز اخیر به تعلیق ورزش ایران شائبه ارتباط داشتن این دو موضوع را تقویت می کند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، مدت هاست که خطر تعلیق در رشته های مختلف بعد از تغییراتی که در روسای چند فدراسیون ایجاد شد ما را تهدید می کند به طوری که دود این خطر و البته اجرا شدن تعلیق ها به چشم ورزشکارانی می رود که سال ها برای حضور در میادین آسیایی و جهانی تمرین کرده اند و حال به دلایل مختلف نمی توانند حاصل زحماتشان را ببینند.

در فاصله 2 ماه مانده به المپیک بود که نامه های تعلیق به ایران سرازیر شد و این مسئله عنوان شد که اگر اساسنامه های فدراسیون ها تغییر پیدا نکند به دلیل دخالت دولت خطر تعلیق برای کل ورزش ایران وجود دارد و شاید همین مسئله یکی از دلایلی باشد که ورزشکاران در رشته های مختلف نمی توانند در میادین بین المللی به میدان بروند.

در زیر به رشته هایی که نتوانستند در مسابقات بین المللی شرکت کنند نگاهی می اندازیم:

قایقرانان تیم ملی ایران در رشته کانوپولو که قرار بود در رقابت های جهانی لهستان شرکت کنند به دلیل عدم صدور روادید از کشور میزبان شانس حضور در این میدان را از دست دادند. البته این عدم حضور به همین رشته محدود نشد و پس از آن در رشته های مختلف از جمله وزنه برداری، دوچرخه سواری و واترپلو مطرح شد تا علاوه بر اینکه ورزشکاران نمی توانند در این مسابقات شرکت کنند ما میزبانی مسابقات در واترپلو را نیز از دست بدهیم.

در رشته واترپلو نیز به همین دلیل یعنی عدم صدور ویزا ملی‌پوشان نتوانستند در مسابقات آسیایی قزاقستان شرکت کنند. مسابقات واترپلو قهرمانی جوانان آسیا حکم رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی جوانان جهان را داشت و محرومیت از حضور در این رقابت‌ها که ایران می‌توانست جزو سه تیم اول این مسابقات قرار گیرد، موجب محرومیت جوانان واترپلو ایران از مسابقات جوانان جهان شد.

دوچرخه سواری نیز شامل همین مشکل شد و سفر مسئولان به هلند برای حضور در کنگره سالانه اتحادیه جهانی لغو شد.

به نظر می رسد عدم صدور روادید تنها به فدراسیون هایی که با مشکل تعلیق دست و پنجه نرم می کنند محدود نمی شود چرا که تیم ملی وزنه برداری نوجوانان ایران که قرار بود در رقابت های جهانی اسلواکی شرکت کند به دلیل عدم صدور روادید از سفارت این کشور شانس حضور در مسابقات را پیدا نکرد.

این مشکل دامنگیر والیبال نیز شد و دولت آمریکا برای رئیس فدراسیون والیبال ایران به منظور شرکت در کنگره جهانی و انتخابات ریاست این فدراسیون ویزا صادر نکرد.

پنجمین مرحله از مسابقات لیگ جهانی کاراته وان در حالی روزهای اول و دوم مهر به میزبانی فرانکفورت آلمان و با حضور برترین تیم‌های جهان برگزار شد که تیم ملی کشورمان به دلیل مخالفت شورای برون مرزی از حضور در این مسابقات بازماند.

این رقابت دارای امتیاز رنکینگ فدراسیون جهانی است و قرار بود کادر فنی تیم ملی ترکیب نفرات اعزامی به مسابقات جهانی فرانسه را در آلمان مشخص کند. پیش از این هم مسئولان فدراسیون کاراته ایران برنامه ریزی‌های مختلفی را برای رایزنی با مسئولان جهانی این رشته به منظور کسب جواز حضور بانوان محجبه در رقابت‌های جهانی انجام داده بودند.

آخرین ورزشکارانی که نتوانستند در رقابت‌های برون‌مرزی شرکت کنند جودوکاران بودند. تیم‌های ملی جودوی نوجوانان و جوانان کشورمان که سه شنبه شب تهران را به قصد حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا ترک کرده بودند، نتوانستند در مالزی روادید حضور در تایوان را بگیرند و با عدم همکاری اتحادیه جودو آسیا و کشور تایوان تیم ملی کشورمان از حضور در این دوره رقابت‌ها بازماند.

پیش از این رئیس اتحادیه جودوی آسیا با ارسال نامه‌ای به کمیته ملی المپیک و فدراسیون جودوی ایران نسبت به برگزاری انتخابات در این فدراسیون هشدار داد اما با این وجود انتخابات برگزار و رستگار به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

در حالی که مسئولان دلیل لغو سفرها را عدم همکاری سفارت خانه ها و صادر نشدن ویزا عنوان می کندن، نامه‌ای که همه منتظر بودند تا واکنش شورای بین‌المللی المپیک را در خصوص برگزاری انتخابات ببینند شب گذشته در رسانه‌ها منتشر شد و IOC اعلام کرد که روسای برکنار شده فدراسیون‌ها باید بازگردند.

به نظر می رسد وزارت ورزش با برگزاری انتخابات در چند فدراسیون راه را سخت تر کرده است؛ اگرچه مسئولان کمیته ملی المپیک که خطر تعلیق را باور کرده اند در برگزاری انتخابات ها نماینده ای نداشتند تا اعتراض خود را نسبت به این مسئله نشان دهند اما وزارت ورزش راه خود را پیش گرفته و سرسختانه به دنبال اجرای آن است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس