کنعانی: جنایات در غزه مانع فروپاشی رژیم صهیونیستی نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما پایبند به میز مذاکره هستیم و می‌توان در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل آماده باشد موضوعات را بررسی کرد تا آنها نیز به اجرای تعهدات خود در قالب توافقات بازگردند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، اظهارداشت: اطمینان داریم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس که یادگار امام راحل است، روزی متمایز در حمایت از مساله فلسطین خواهد بود و با شکوه بیشتری در ایران و در اقصی نقاط دنیا برگزار خواهد شد.

وی در خصوص شرایط ایجاد آتش بس و توقف جنگ در غزه گفت: متاسفانه به رغم گذشت بیش از ۵ ماه از جنگلات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غزه ما شاهد بی عملی کاملا دردناک از سوی جامعه جهانی به خصوص سازمان ملل و شورای امنیت هستیم که وطیفه اشلی آن تامین صلح و امنیت بین‌المللی است.

کنعانی افزود: در سایه حمایت سیاسی و استفاده از حق وتو و حمایت مستمر تسلیحاتی و حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی شاهد بودیم که شورای امنیت سازمان ملل در انجام وظیفه خود ناکام بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: انتظار این بود که سازمان همکاری اسلامی با استفاده از ابزارهای فشاری کد در اختیار دارد نقش نهم و بازدارنده خود را در توقف جنگ ایفا کند اما متاسفانه چنین چیزی را شاهد نیستیم. پس از نشست دوم وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی امیدواریم که شاهد تحرک بیشتری از سوی کشورهای اسلامی در آستانه ماه مبارک رمضان باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اقدام نمادین آمریکا در ارسال کمک‌های انسانی نمایش مضحک و در عین حال تلخی است، از یک سوی وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که مانع از توقف جنگ شده است و تسلیحات گسترده‌ای را همچنان ارسال می‌کند و از سوی دیگر با ارسال کمک‌های نمادین و مضحک انسان‌دوستانه تلاش می‌کند که وجهه جنگ طلبانه خود را نزد افکار عمومی دنیا اصلاح کند.

وی گفت: دنیا در این مدت به نقش آمریکا در ایجاد و استمرار جنگ غزه آگاهی کامل درند و با این قبیل اقدامات نمادین دیدگاه افکار عمومی جهان تغییر نمی‌کند. امیدواریم که شاهد یک تلاش مستمر از سوی جامعه جهانی باشیم.

کنعانی بیان کرد: پیشنهادات ایران در شش بند توسط وزیر امور خارجه کشورمان در نشست اخیر جده ارائه شد که اگر عملیاتی شود حتما شاهد تغییراتی در جنگ غزه خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: ملت ایران با تمام وجود در طول سالیان متمادی گدشته نتایج تحریم‌ها را احساس کردند و از جمله بیماران ما که رنج بیماری بر آنها افزون شد و نتواستند داروهای مورد نیاز خود را دریافت کنند و تعداد زیادی از کشورهای دنیا از صدور داروهای خاص بیماران خاص (به خصوص بیماران پروانه‌ای) ایران پرهیز کردند و علت آن را تحریم‌ها و تنبیه‌های آمریکا اعلام کردند.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه از بیماران پروانه‌ای دیدار کردند و از نزدیک با درد و رنج این بیماران آشنا شدیم. متاسفانه برخی از آنها جان خود را به دلیل عدم دسترسی به داروها و پانسمان‌های مورد نیاز از دست دادند.

کنعانی گفت: آمریکا مرتبا ریاکارانه اعلان می‌کند که تحریم‌هایی علیه ملت ایران اعمال نکرده که این یک دروغ بی اساس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه همچنان برای ما در اولویت قرار دارد و هرگاه چنین فرصتی پیش آید از انجام این اقدام دریغ نمی‌کنیم. رژیم صهیونیستی در حال استفاده از ابزار گرسنگی به عنوان ابزاری جنگی علیه مردم غزه است که باید مد نظر مجامع بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری و سازمان ملل قرار بگیرد.

کنعانی در خصوص برخی اقدامات حقوق بشری علیه ایران افزود: مواضع ایران رسما اعلام شده، لازم هست تاکید کنیم که این موضوع را انتقامی علیه ایران در قبال حوادث سال گذشته می‌دانیم. این اقدام را می‌توان قربانی کردن شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تحقق اهداف سیاسی دانست.

وی ادامه داد: آنها از ابزار حقوق بشر به دنبال فشار سیاسی و باجگیری از کشورهای مستقل هستند و این یک زنگ خطر برای همه کشورهای مستقل است و طبیعی است که ایران هیچگاه به زورگویان باجی نداده و نخواهد داد. این اقدامات هیچ کمکی به ارتقای حقوق بشر در جهان نمی‌کند. جالب اینجاست که بانیان این اقدام خود سابقه سیاهی در اقدامات ناقض حقوق بشری دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: آنها سابقه راه انداز جنگ جهانی و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و حتی سلاح هسته‌ای را دارند و امروز هم در کنار رژیم صهیونسیتی با جنایات گسترده علیه مردم مظلوم غزه، ایستاده‌اند. رژیمی که متهم به نسل کشی است و در دیوان بین‌المللی دادگستری دارای پرونده است. بهتر است این کشورها بجای اتهام زنی به ایران به سابقه و کارنامه ننگین و تاریک حقوق بشری خود بیاندازند.

کنعانی در خصوص جلسه اخیر شورای حکام افزود: در ارتباط و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم‌. اظهارات بی اساس و غیر فنی تاثیری بر تصمیم و اراده ایران در این ارتباط ندارد و پیشبرد برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران ذیل توافقنامه پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص دستاوردهای سیاست خارجی ایران گفت: ما در مسیر برقراری رابطه‌ای سازنده با کشورهای دوست و سایر کشورهایی که تمایل به ارتباط با ما داشتند گام‌های خوب و بلندی برداشتیم. در برخی حوزه‌ها زمینه‌های جدید همکاری را شروع کریم و در برخی حوزه‌ها تنش زدایی انجام دادیم. در بحث‌های تامین امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی گام‌های جدی برداشتیم و این مسیر در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: نشست‌ها و رایزنی‌های میان معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نماینده اتحادیه اروپا به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در دستورکار بوده و انجام شده است. دیدار اخیر آقای باقری هم در این راستا بوده است.

کنعانی افزود: طیف گسترده‌ای از موضوعات در جلسه اخیر بررسی شد و طبیعی است که یکی از موضوعات تبادل نظر پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است. آقای باقری جلسه‌ای را هم با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در غرب آسیا داشتند که آخرین وضعیت جنگ غزه مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: ما پایبند به میز مذاکره هستیم و می‌توان در مسیر مذاکره اگر طرف مقابل آماده باشد موضوعات را بررسی کرد تا آنها نیز به اجرای تعهدات خود در قالب توافقات بازگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: قطعا اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن اقدامی است که اگر صداقتی در کشورهای مدعی در موضوع حقوق زنان وحود داشته باشد این اتفاق باید با سرعت رخ بدهد. این موضوعی است که ایران بر اساس کشتار بیش از ۹ هزار زن فلسطینی در ۵ ماه، مطرح کرده است و یک آزمون و سنگ محکی برای کشورهایی است که شعار دفاع از حقوق زنان را مطرح می‌کنند.

وی بیان کرد: اینکه رژیم صهیونیستی جنگ را ادامه می‌دهد این است که جامعه جهانی از ظرفیت مجامع بین‌المللی برای توقف جنگ استفاده نکردند و اگر این اتفاق می‌افتاد شاهد این جنایات نبودیم.

کنعانی در خصوص روابط میان ترکیه و عراق هم ادامه داد: ما از توسعه مناسبات و همکاری‌های سازنده میان کشورهای همسایه همواره استقبال می‌کنیم چرا که ضامن توسعه، ثبات و امنیت کشورهای منطقه هم خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت حمید نوری در سوئد تصریح کرد: ما همه تلاش‌های لازم دیپلماتیک و حقوقی را برای آزادی شهروند بیگناه ایرانی (حمید نوری) انجام داده و خواهیم داد و تلاش کردیم در چارچوب روابطی که با سوئد داریم با پیگیری‌های حقوقی و دیپلماتیک این موضوع را دنبال کنیم. ما رای دادگاه تجدید نظر علیه وی را غیرقابل قبول می‌دانیم و متاسفیم که دادگاه عالی سوئد رای قبلی دادگاه را تایید کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه علی رغم تلاش‌های گسترده ایران، دستگاه قضایی سوئد با قرار گرفتن در کنار یک گروهک ترویستی اینگونه منافع و روابط قدیمی دو طرف را در معرض خطر قرار داده است. ما از تمام توان و ظرفیت‌های قانونی خود برای آزادی و رهایی شهروند یادشده ایرانی استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ناآرامی‌ها در دریای سرخ ارتباط تنگاتنگی با وضعیت فلسطین دارد. متاسفانه در سایه سیاست جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از آن در این مدت بیش از ۵ ماه شاهد ناآرامی در دریای سرخ هستیم. البته نیروهای انصارالله هیچ قصدی برای ناامن کردن دریای سرخ و کشتیرانی ندارند، اما آمریکا بجای پرداختن به علت این موضوع به معلول توجه می‌کند و این اقدامات آمریکا و متحدانش منجر به افزایش ناامنی و بی ثباتی در منطقه خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت آمریکا بجای اتهام زنی به این و آن و توجه به پیامدهای جنگ غزه به کانون بحران توجه کند. آمریکا می‌تواند بجای این اقدامات بیهوده از طرفیت خود برای توقف جنگ استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    14 0
    برجام دیگه از دستور کار دولت امریکا خارج شده
    • DE ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      یه مدت جو‌ داده بودید: مذاکرات رفع تحریم
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    11 1
    ترامپ داره میاد
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      همین الان برجام موشکی هسته ای غذایی منطقه ای و هر چی برجام که فکرش رو بکنید امضا بشه بعد چندماه که ترامپ بیاد دوباره همه پاره میشه چون بهانه برای اونا همیشه هست. چه زمان مصدق چه زمان الام
  • ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 11
    بدون تضمین کافی ایران برجام را اجرا نخواهد کرد
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 5
      دولت اصلاحاتی بنفش کلش رو یکجا و یک طرفه جوری اجرا کرد آمریکایی ها حیرت زده شدند
  • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    2 1
    بعنوان یک تعارف دیپلماتیک گفتن این جمله ایرادی نداره ولی اولا امریکا به برجام برنمیگرده ثانیا اگر همه برگردن ایران نباید برگرده تو همین سه ماه چند بار از سوی اسراییل تهدید به حمله اتمی شدیم. بازدارندگی هسته ای را باید با حفظ توان هسته ای برقرار کرد
  • US ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    از برجام درس بگیرید به جای این کارا ارز ترجیحی ارزانی بنزین بانکها ناتراز شرکتها دولتی ناتراز جمع کنید همیشه دنبال پول باد اورد نفت برای ماله کشیدن به سومدیریت ها نباشید دولت شده دلال و دنبال رو دلال ها
    • حامد پلاس IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      وقتی که میبینی با تکرار این حرفهای بی سر وته دلار از ۲۴ سال ۱۴۰۰ رسید به ۶۱ و سکه از ۹ رسید به ۳۷ دیگه خواهشا تو دیگه وله کن...
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 3
    قبل ازاخرسال واغیادنوروزوفطر برجام شروع میشه وبعدازاعیاد نوروز وفطر پایان داده میشه
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    4 1
    باشه. ترامپ سال بعد میاد واستون دلار می‌فرسته!! چیز دیگه نمیخوایید؟!
  • هادی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    5 1
    مسخره کردین خودتونو با برجام؟ برجام خوبه آخرش یا بده؟ برجام یه ضمیمه داره که اگه انجامش بدین جمهوری اسلامی وجود نداره و اگه ندین اصلا برجامی نخواهد بود.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 0
    حالا که داره ترامپ برمی گرده
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 0
    دیگه بیخودی خودتون را ضایع نکنید ترامپ در راه است
  • KR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 0
    ای کاش الان که زمزمه بازگشت ترامپ داره میاد این حرف رو نمی زدید که اظهار ضعف به حساب میاد
  • علی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 0
    چند بار باید از یک سوراخ گزیده شوید مگر برجامی هم باقی مانده که بخواهید به ان باز گردید درد امریکا و اروپا برجام نیست که شما نادانها هنوز متوجه نشده اید
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    امریکا چه جوری بگه برجام رو نمیخواد دیگه ؟؟؟؟ چقدر التماس میکنید
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    نباید منافع مردم و کشور رو بخاطر روسیه نابود میکردین ...
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    برای امضا برجام نیم قدرم راه بود
  • مردم ایران IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    آقای کنعانی ...مدتهاست که برجام مرده شما حالا از خواب بیدار شدی.
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 0
    مگر کریم قدوسی و رسایی و ذوالنور .و.... امثالهم برجام روحانی را تو صحن مجلس به صورت نمادین آتش نزدند حالا چی شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس