پشت‌پرده مذاکرات آمریکا و عربستان برای امضای پیمان دفاعی

یک کارشناس صهیونیست‌ هشدار میدهد که عدم دستیابی به توافق عادی سازی با عربستان سعود، منافع رژیم صهیونیستی در منطقه را به شدت در خطر خواهند انداخت.

سرویس جهان مشرق - دکتر لوین شنور، کارشناس عبری زبان در گزارشی به اهمیت دست‌یابی به عادی سازی روابط با عربستان سعودی برای رژیم صهیونیستی اشاره می کند. به عقیده وی، موجودیت و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی در گرو استفاده از منافع عربستان سعودی و آمریکا است. او در گزارش خود می‌نویسد:


مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه‌ی سیاسی کشور از محتوای گزارش مذکور این متن را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش لزوماً مورد تأیید مشرق نیست


پروفسور ایال زیسر در گزارشی در رابطه با توافق عادی سازی با عربستان سعودی نوشت که توافق با عربستان سعودی مشکلات برای موجودیت اسرائیل از جمله تهدید امنیتی حماس، حزب الله و ایران را حل نخواهد کرد. به گفته وی، اسرائیل در موضع ضعف قرار دارد و در چنین شرایطی توافق با عربستان ارزش خود را از دست می دهد. بسیاری از کارشناسان عقیده دیگری دارند

در میان کارشناسان اجماع گسترده ای وجود داشت که انگیزه اصلی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی با اسرائیل، کاهش تهدید ایران برای خود است(بله، عربستان سعودی، مانند اسرائیل، ایران را بزرگترین تهدید خود می داند). برای این منظور، عربستان سعودی حداقل به دو موضوع را دنبال می کند: تقویت روابط با ایران و چین و تقویت روابط با آمریکا. عادی سازی با اسرائیل عمدتاً "بهایی" است که از عربستان سعودی خواسته می شود برای تشدید روابط خود با ایالات متحده بپردازد.

آمریکا و عربستان سعودی اسرائیل را کنار خواهند گذاشت
آمریکا و عربستان سعودی ما را کنار خواهند گذاشت

اگر روند عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل در آینده قابل پیش بینی محقق نشود - دو تحول احتمالی وجود دارد که هر دو برای اسرائیل خطرناک هستند:

اولین مورد این است که تاخیر در تقویت روابط بین عربستان سعودی و ایالات متحده، عربستان سعودی را بیش از پیش به ایران نزدیک می کند، چیزی که ایران و محور مقاومت را که تهدید کننده اسرائیل هستند، تقویت می کند.

دوم این که آمریکا حاضر نخواهد بود به روند به خطر انداختن منافع خود در خاورمیانه ادامه دهد و به تقویت روابط خود با عربستان سعودی ادامه داده و اسرائیل را از این روند کنار خواهد گذاشت.

از دست دادن فرصت برای مشارکت در روند نزدیکی آمریکا و عربستان سعودی از چند جهت برای اسرائیل خطرناک است:

یکی، عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی (ثروتمندترین کشور منطقه) برای ادغام اسرائیل در خاورمیانه بسیار مهم است، زیرا کلید عادی سازی با سایر کشورهای عربی (مسلمان) است. این عادی سازی برای اسرائیل هم از نظر امنیتی (پیوستن به محور کشورهای دیگر که علیه ایران و محور مقاومت فعالیت می کنند) و هم از نظر اقتصادی حائز اهمیت است.

آمریکا و عربستان سعودی اسرائیل را کنار خواهند گذاشت

خطر دوم این است که چنین اقدامی، ممکن است بیانگر قطع رابطه نزدیک اسرائیل و آمریکا بوده و به دشمنان ما این پیام را بدهد که دفعه بعد که به ما حمله کنند، ما در مقابل آنها تنها و بدون کمک خواهیم بود، بدون قطار هوایی و دریایی ارسال تجهیزات نظامی، تسلیحات و مهمات و بدون حضور ناو های هواپیمابر.

خطر سوم از کنار گذاشتن اسرائیل از توافق بین آمریکا و عربستان این است که اسرائیل توانایی تأثیرگذاری بر مفاد این توافق و به ویژه در مورد مسئله هسته ای شدن عربستان را نخواهد داشت.

با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات در ایالات متحده، نیاز بایدن به یک دستاورد بین المللی که شانس پیروزی او را در انتخابات افزایش دهد، بیشتر می شود - و به همراه آن این خطر که ایالات متحده روابط خود را با عربستان سعودی نزدیک تر کرده و اسرائیل را کنار بگذارد، افزایش می یابد. در یک دنیای ایده آل، شاید بهتر باشد که اسرائیل قبل از شکل گیری توافق بین ایالات متحده و عربستان سعودی، قوی تر شود.

نتیجه نهایی همین است، در دنیای واقعی، امنیت وجودی اسرائیل به توانایی آن در استفاده از منافع آمریکا و عربستان سعودی برای تضمین جایگاه خود در خاورمیانه و امنیت آن در سراسر منطقه بستگی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    22 2
    اگربه متن اصلی مراجعه کنید حتی یک مورد استفاده از ترکیب نامتجانس عربستان سعودی را مشاهده نمی کنید! حتی خود اعراب این کشور را سعودیه خطاب می کنند. ما جه اصراری داریم که سرزمین پاک پیامبر و صحابه را به نام منحوس سعودی سنجاق کنیم؟! ساده از این اسم گذاریها نگذرید
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      محمد بن سلمان با افتخار گفت که از مادر یهودی است و این بن سلمان شدیدا بدنبال عادی سازی روابط ال سعود و صهیونیست یهودی است
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 6
      عربستان تبدیل شده به یکی از ابرقدرتهای جهان الان از نظر سیاسی و حقوقی قدرت بالایی داره ما هم خودمونو با 4تا شعار بدبخت کردیم.ویتنام و چین و ژاپن که با امریکا مستقیم جنگیدن هم الان از این شعارا نمیدن.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 6
      عربستان تبدیل شده به یکی از ابرقدرتهای جهان الان از نظر سیاسی و حقوقی قدرت بالایی داره ما هم خودمونو با 4تا شعار بدبخت کردیم.ویتنام و چین و ژاپن که با امریکا مستقیم جنگیدن هم الان از این شعارا نمیدن.
    • حاجی از سه راه جوبشور رُم IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      5 1
      به قول امام خمینی ره آمدند اسم یک سرزمین را از حجاز به اسم خاندان خود تغییر دادند. دنیای مسخره و پلشتی هست. صهاینه ی عرب!
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 1
      دستور ارباب چینه
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 0
      ارباب چین معنی نداره. ارباب یعنی مثل عربستان که پر از سرباز آمریکاییه نه ایران که یه سرباز چینی توش نیست
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    19 2
    آدم مگه بچشو کنار می ذاره
    • حاجی از سه راه جوبشور رُم IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      2 1
      اگر خیس کنه شاید
  • محمود IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    8 2
    رژیم نجس یهود بدون کمک و حمایت رژیم شیطانی آمریکا یکسال هم دوام نمی آورد ولی آل سعود همیشه تسهیل کنند مشکلات رژیم صهیونیستی بوده است اگر فقط عربستان سعودی قاطعانه تصمیم بگیرد رزیم صهیونیستی را بایکوت کند . هم کل کشورهای اسلامی و هم اتحادیه اروپا و حتی آمریکا هم وادار می شود پشت این رژیم نجس وحشی و شبطانی را خالی کند ولی متاسفانه آل سعود در پشت دیوار بلند نابودی رزیم صهیونیستی مثل یک سخره بزرگ قرار گرفته . که در صورت فروریختن این سخره هر چند پوسیده سعودی رژیم نجس یهودی هم خود بخود ریخته می شود .
  • حسین IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    9 2
    بیخودی دارن واسه احیای رژیم صهیون تنفس مصنوعی میدن بازی دیگه تموم شده
  • RS ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 6
    مگه مغز خر خورده باشن
  • ایران ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    8 3
    محال است که آمریکا و دست نشاندهاش ،دست حمایت از سگ هار و دست آموز خودشان بردارند
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    5 3
    قطر حماس رو به اخراج از این کشور در صورت نرسیدن به توافق با صهیونیست ها تهدید کرد.چهره واقعی قطر که محل موساد و سیا هستش معلوم شد .داشت سر حماس کلاه می‌گذاشت.تنها راه کمک به مردم غزه فقط ایرانه .باید حرکت انقلابی انجام بدیم
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      2 3
      چهره واقعی تمام کشورها منافعشونه هیچ کشوری هم این موضوع رو مخفی نمیکنه.شما چرا برای دفاع از حماس وارد جنگ نشدید؟مگه متحدتون نبود؟جوابش مشخصه به خاطر همون چهره واقعی که گفتم.درضمن قطر بده چرا برادرای حماسی تون نمیارن تهران دفتر سیاسیشونو؟قطرو بیشتر دوست دارن؟
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    4 1
    اگر آمریکایی های یهود وجود نمی‌داشت، هیچگاه آمریکا تا این اندازه ب اسرائیل نزدیک نمیشد. آنها پل ارتباطی بین آمریکا و اسرائیل هستند. انتقال پول تکنولوژی موقعیت اسرائیل را برای بقیه کشورها ویژه کرده. نفوذ شبکه ایپک و بلند پروازی آنها در اطاق های فکر آن کشور دهان آمریکایی ها را شیرین می‌کند.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    خدا مرگ نتانیاهو را برساند
  • نصر IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 1
    اسرائیل دفتر کار صهیونیزم جهانی است که امریکا هم بدستور ات ان عمل میکند .تحلیل این اقای صهیونیست برای اینست که بگوید اسرائیل مستقل است و خودش هم میداند که امریکا خودش هم در چنگال صهیونیست ها گرفتار است و بایدن بدون اجازه انها اب هم نمیخورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس