کد خبر 1582265
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
آمریکا

حدود هفت ماه بعد از پایان کار وندی شرمن در وزارت خارجه آمریکا، ویکتوریا نولاند نفر سوم این وزارتخانه هم طی چند هفته آینده از دولت جو بایدن خداحافظی می‌کند.

به گزارش مشرق، «کودتاچی اعظم» از وزارت خارجه آمریکا استعفا داد. این خبری است که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در واکنش به استعفای نولاند منتشر و مواضع جنگ طلبانه او را محکوم کرد.

این سیاستمدار ۶۲ ساله آمریکایی ظرف چند هفته آینده استعفا می‌دهد و فرد دیگری در منصب معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی جای او را می‌گیرد و نفر سوم این وزارتخانه می‌شود.

نولاند در شرایطی استعفا می‌دهد که اوایل مرداد ماه وندی شرمن قائم مقام وزارت خارجه آمریکا از دولت جو بایدن کنار رفت. شرمن نفر دوم وزارت خارجه بود و اخیرا «کورت کمپبل» با تایید مجلس سنای آمریکا جایگزین وی شد.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی درباره استعفای نولاند به سابقه مواضع جنگ طلبانه او به ویژه حمایت صریح او در سال ۲۰۱۴ از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور وقت اوکراین اشاره کرد.

او در اوج اعتراضات منجر به سرنگونی دولت یانوکوویچ که رئیس‌جمهور حامی روسیه بود، به کی‌یف رفت و ضمن دیدار با سران معترض، در خیابان‌های پایتخت برای معترضان نان و شیرینی پخش کرد.

اسپوتنیک، نولاند را «کودتاچی اعظم» و «نومحافظه‌کار» خواند. او از ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ دستیار مشاور سیاست خارجی دیک چنی معاون رئیس‌جمهور آمریکا و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ (دولت‌ جورج بوش پسر) سفیر واشنگتن در ناتو بود. سپس در دولت باراک اوباما به عنوان دستیار وزیر خارجه در امور اوراسیا و اروپا مشغول به کار شد.

شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داد که نولاند در شرایطی استعفا می‌دهد که «بودجه کمک‌های آمریکا به اوکراین همچنان معطل کنگره است و روسیه در میدان جنگ پیشروی می‌کند».

این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها با اشاره به انتصاب موقت نولاند به عنوان قائم مقام وزارت خارجه آمریکا پس از استعفای شرمن نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا او را برای تعیین به عنوان نفر دوم وزارت خارجه به سنا معرفی نکرد.

سی‌ان‌ان خبر داد که سفیر فعلی آمریکا در ناتو جولیان اسمیت قرار است به عنوان جانشین نولاند معرفی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    5 0
    به درک اسفل السافلین ان شاء الله!! زنیکهٔ صهیونیست جنایتکار وحشی!!
  • عمیر IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    گزارش اقای کاردار اوکراین در قبال ایران و کمک های ارزنده اوکراینی بهنگام زلزله بم رو منتشر کنید 💛💙
  • عمیر IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۷
    0 0
    درود بر روزنامه جمهوری اسلامی که همیشه حقیقت هارو درباره پوتین مفلوک میگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس