کد خبر 1581856
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
تلاش شاپس برای توجیه شکست آزمایش موشک هسته‌ای انگلیس

وزیر دفاع انگلیس درباره شکست آزمایش یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی توسط زیردریایی هسته‌ای این کشور و برنامه‌های ارتش انگلیس اظهارنظر کرد.

به گزارش مشرق، «گرانت شاپس» تلاش کرد شکست آزمایش موشکی اخیر انگلیس را کم‌اهمیت جلوه دهد و گفت «موشک‌های اصلی انگلیس که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، خطا ندارند».

موشک بالستیک قاره‌پیمای انگلیس با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای سری «ترایدنت» توسط زیردریایی اتمی نیروی دریایی سلطنتی در اواخر ژانویه و در سواحل فلوریدای آمریکا شلیک شد که شکست خورد.

این دومین شکست این آزمایش است. پیش از این، آزمایش این سامانه توسط نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در سواحل آمریکا در ژوئن ۲۰۱۶ میلادی نیز با شکست مواجه شده بود.

اظهارات روز سه‌شنبه شاپس در مصاحبه با نشریه متعلق به پارلمان انگلیس در پی این مطرح می‌شود که روزنامه «سان»، اواخر فوریه گزارش داد که نتیجه آزمایش سیستم موشکی اتمی ترایدنت انگلیس در ژانویه، بار دیگر ناموفق بوده و موشکی که از زیر دریایی شلیک شده، درنهایت، در نزدیکی همان زیردریایی در اقیانوس سقوط کرده است.

این روزنامه به نقل از یک منبع ناشناس نوشت: «موشک، زیردریایی را ترک کرد اما درست در کنار آن‌ فرو آمد.»

به نوشته سان، در جریان این آزمایش که ۳۰ ژانویه که در سواحل فلوریدا انجام شده بود، تقویت‌کننده‌های نصب‌شده روی موشک که مجهز به کلاهک‌های ساختگی بودند، مشتعل نشدند.

وزارت دفاع انگلیس نیز تایید کرد که یک ناهنجاری در طول آزمایش روی داده بود.

شاپس در این باره گفت: «من ۱۰۰ درصد مطمئنم روسیه درک می‌کند که ما از توانمندی هسته‌ای برخورداریم، یعنی بازدارندگی ما ۱۰۰ درصدی است».

بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی نیروی دریایی سلطنتی انگلیس، موشک «ترایدنت» می‌تواند به سمت اهدافی تا فاصله چهار هزار مایلی شلیک شود و در سریع‌ترین حالت می‌تواند با سرعت بیش از ۱۳ هزار مایل در ساعت حرکت کند.

این موشک‌ها ۱۳ متر طول و۵۸۵۰۰ کیلوگرم وزن دارند و برای اینکه به سطح آب شلیک شوند باید توسط یک گاز پرفشار از زیردریایی خارج شوند.

هر زیردریایی کلاس «ونگارد» می‌تواند تا ۱۶ موشک بالستیک قاره‌پیما را در خود جای دهد و تا ۸ راکت «ترایدنت» و ۴۰ کلاهک هسته‌ای را حمل کند.

وزیر دفاع انگلیس در بخش دیگری از این گفت‌وگو، اظهار کرد که مخالفتی با افزایش شمار نظامیان ارتش این کشور ندارد.

با توجه به این که این گفت‌وگو پیش از تصویب بودجه جدید انگلیس انجام شده است، شاپس تاکید کرد که تصمیم ندارد تجدید نظری درباره ارزیابی عمده دفاعی کشور انجام دهد که تعداد نیروها و برنامه آن را تعیین می‌کند و گفت‌ که «طبق همین تصمیم عمل می‌کنم.»

او در عوض، مایل به در اولویت قرار دادن سرمایه‌گذاری روی جنگ الکترونیک، توانمندی‌ها در حوزه هوا فضا و پهپادها بود.

شاپس با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «می‌دانیم که در جنگ اوکراین، جنگ سایبری و جنگ الکترونیک، اهمیت زیادی در آن داشته‌اند».

او در همین راستا افزود: «موضوع داشتن ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار نیروی نظامی دیگر نیست. موضوع داشتن مهارت و دانش است».

وزیر دفاع انگلیس، همچنین از ایده آغاز تعلیم دادن شهروندان انگلیسی برای درگرفتن جنگ‌های احتمالی در آینده که مورد حمایت فرمانده پیشین ارتش انگلیس و کشورهای حوزه بالکان بود، استقبال نکرد و آن را غیرضروری دانست.

شاپس توضیح داد: «استونی درست هم‌مرز (روسیه) است، در واقع در خط مقدم واقع شده اما انگلیس یک جزیره است. ما در آن وضعیت قرار نداریم و با خطر حمله‌ای قریب‌الوقوع هم مواجه نیستیم».

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    2 0
    پس موشک های اساب بازی را با این هزینه آزمایش می کنند!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس