به گزارش مشرق،کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس با انتشار مطلبی به این پرسش پاسخ داده است که، چرا کشورهای عرب خلیج فارس از دخالت در مناقشه دریای سرخ خودداری می‌کنند؟

در شرایطی که جنبش انصارالله یمن حملات خود به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را افزایش داده است، کشورهای عرب خلیج فارس ترجیح داده‌اند خود را از این معرکه بیرون نگه دارند.

ترکش حملات حوثی‌ها هنوز دامن اقتصاد تولیدکنندگان نفتی -از جمله کویت و امارات متحده عربی- را که مشتریانشان عمدتاً از آسیا هستند و نه اروپا، نگرفته است.

محاسبات عربستان سعودی حاکی از آن است که تعاملات دیپلماتیک مستمر با حوثی‌ها -با هدف تضمین پایان درگیری در یمن- تا حد زیادی از محموله‌های نفتی این کشور در برابر این حملات محافظت کرده است.

برای حفظ امنیت، این پادشاهی به طور قابل توجهی صادرات نفت از بنادر غربی خود را افزایش داده، تا گرفتار درگیری جاری در جنوب دریای سرخ نشود.

تهدید فعلی برای کشتیرانی تجاری، برای اقتصاد چند کشور عضو اوپک پلاس در خلیج فارس -یعنی کویت، عربستان و امارات- بزرگ‌ترین تهدید نیست.

این کشورها همچنان با پیامدهای اقتصادی و بی‌ثباتی در بازارهای نفت و گاز به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، حمله‌ی روسیه به اوکراین و حمله اسرائیل به نوار غزه دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

گذار انرژی جهانی با هدف کاهش تغییرات اقلیمی برای کشورهای عربی خلیج فارس که اقتصادشان به شدت به درآمد هیدروکربن وابسته است، خطر بسیار بزرگ‌تری به همراه دارد.

تمرکز آن‌ها بر راه‌اندازی برنامه‌های بلندپروازانه با هدف نهایی‌کردن کربن‌زدایی از تولید نفت و پتروشیمی، توسعه‌ی منابع انرژی پایدار و ایجاد بخش‌های گردشگری است.

با این‌حال، اگر تنش‌های منطقه‌ای همچنان تشدید شوند و حملات حوثی‌ها زنجیره‌ی تأمین جهانی را با اختلال بیشتری مواجه کند، ممکن است ممالک خلیج فارس به تجدیدنظر در استراتژی‌های خود نیاز پیدا کنند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    2 1
    حکام دیکتاتور عرب با رفتن صهیونیستها باید بساطشان را جمع کنند وبروند، اینست که برای دست درازی به منابع ایران ادعاهای واهی میکنند تا ایران را همراه خود به تباهی ببرند ولی کورخوانده اند
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    2 0
    زنده انصارالله
  • Ti IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    1 0
    به نظر من که نفت شناس ماهری هستم ، آنها باید تو نفت خودشون آب دریا قاطی کنن و سود کنن ، مثلا ده بشکه نفت توش ده لیتر از آب دریا ، البته مواظب محیط زیست هم باشن یهو ماهی ها و خرچنگ ها و قورباغه ها و دلفین ها و نهنگ عنبر و نهنگ قاتل و هشت پا ها و عروس های دریایی و فک های مهربون را قاطی این مسئله نکنن. با تشکر
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۶
    0 0
    چرا کشورهای عرب از دخالت در مناقشه دریای سرخ خودداری می‌کنند؟"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس