کد خبر 1581335
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق با انتشار مطلبی با عنوان دورنمای آینده اسرائیل، که برگرفته از یادداشت ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی است، نوشت:

ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، طی یادداشتی در «فارن‌افرز» نسبت به آینده حکومت اسرائیل ابراز نگرانی کرده است:«اسرائیل باید تصمیم بگیرد به کجا می‌رود و چه کسی سکان هدایتش را به دست می‌گیرد».

به نظر باراک، جنگ غزه دو تصویر متفاوت از اسرائیل به نمایش گذاشت. از یک‌سو «هم‌بستگی شهروندان و وحدت بالای سربازان» و از سوی دیگر «خلاء رهبری و ناتوانی استراتژیک در مدیریت روابط داخلی و خارجی» این حکومت را نمایان ساخت.

به‌زعم باراک، «یک کشور فلسطینی غیرنظامی و بادوام در کرانه باختری و غزه» می‌تواند امنیت اسرائیل را تضمین کند. در همین راستا، مخالفت نتانیاهوی «خودشیفته و کوته‌بین» و «شرکای نژادپرست و راست افراطی‌اش» با راه‌حل دوکشوری را مانع حل بحران قلمداد کرده است.

طبق این یادداشت، نتانیاهو در یک بازی باخت‌باخت قرار گرفته است. اگر با راه‌حل آمریکا موافقت کند، حمایت جناح رادیکال جریان راست اسرائیل را از دست داده و کابینه‌اش ساقط خواهد شد. و اگر به نبرد ادامه دهد، خطر بروز انتفاضه سوم در کرانه باختری و نبرد دیگری با حزب‌الله لبنان را برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

ایهود باراک تنها راه‌حل اسرائیل برای عبور از بحران کنونی را برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی می‌داند و از یائیرلاپید و بنی‌گانتز می‌خواهد چنین درخواستی را مطرح کنند زیرا «نتانیاهو بر بقای سیاسی خود متمرکز است و هرگز با میل خود کناره‌گیری نخواهد کرد». به تصور باراک، برگزاری انتخابات و تشکیل کابینه‌ای مایل به مذاکرات دوکشوری، مسیر اِعمال فشار تل‌آویو برای پیشبرد اهدافش مبنی بر غیرنظامی‌سازی دولت احتمالی فلسطین را فراهم کند.

نخست‌وزیر اسبق اسرائیل به نقل از رییس ستاد ارتش این حکومت بیان داشته که ارتش اسرائیل در غزه «بر اساس اهداف تاکتیکی و بدون حرکت معنادار برای دست‌یابی به اهداف استراتژیک» حرکت کرده و به همین دلیل، مذاکرات مبادله اسیران و گفتگو با مصر برای محاصره غزه، با مشکل مواجه شده است.

باراک، ناکامی اسرائیل در آزادی اسیرانش را «مایه شرمساری جمعی برای رهبری اسرائیل و لکه ننگ جامعه اسرائیل برای نسل‌های آینده» خوانده است. به نظر وی، اصرار نتانیاهو برای نبرد با حماس و ترور رهبران این گروه با ادعای او مبنی بر تلاشش برای آزادی اسیران، هم‌خوانی ندارد.

توصیه ایهود باراک به اجتماع یهودیان ساکن در فلسطین اشغالی این است که از «احساسات قابل‌درکی مانند خشم، تحقیر، انتقام جویی نسبت به همه فلسطینیان» عبور کنند و با راه‌حل دوکشوری موافقت نمایند. هم‌چنان که نسل‌های قبلی چنین احساساتی را نسبت به مردم اردن و مصر داشتند ولی با «صلح سرد» با آن‌ها، زمینه امنیت اسرائیل را فراهم آوردند.

باراک تأکید می‌کند که «نتانیاهو می‌داند چه نمی‌خواهد، اما نمی‌داند که چه می‌خواهد». زیرا با احیای حکومت تشکیلات خودگردان در غزه و تداوم فعالیت آنروا در این محدوده مخالف است ولی جایگزینی برای آن‌ها ارائه نمی‌دهد و صرفاً بر ایده‌های مبهمی مانند «مدیریت مدنی توسط گروه‌های محلی» اشاره دارد که لزوماً منجر به حذف توانایی نظامی حماس در غزه نخواهد شد.

انتقاد صریح ایهود باراک از نتانیاهو، می‌تواند در همراهی با دولت بایدن و با راهنمایی کاخ سفید صورت پذیرفته باشد که در مسیر دوران گذاری مبهم به سوی راه‌حل دوکشوری، اهرم فشاری برای وادارسازی نتانیاهو به عقب‌نشینی از شراکت با راست رادیکال در اسرائیل باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    5 4
    رژیم نامشروع و نژاد پرست و غاصب اسقاطیل چیه که راست افراطی و چپ معتدل داشته باشه. ان شاءالله از بیخ و بن برچیده خواهد شد.
  • DE ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    3 4
    اسرائیل به ته خط رسیده و لیاقت ادامه حیات را ندارد.
    • یزدان IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      2 4
      چرا نمیرین نابودش کنین شماها که روز شمار گذاشته بودین همه جورم که هر غلطی دلش خواسته کرده چی شد پس اون همه ادعا ؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 3
    از دوستان درخواست می کنم یک مشارکت و همفکری کنند و برای رژیم سرکوبگر نژاد پرست و غاصب صهیونیست با اختصارات انگلیسی یه معادل سازی کنند تا در محور مقاومت و مراودات داخلی به جای کلمه رژیم صهیونیستی از این واژه استفاده بشه و کم کم همه گیر بشه. این هم یک کار جهادی در حمایت از مردم فلسطین میتونه باشه.
  • حسین IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    1 4
    این ما هستیم که نمی خواهیم ریشه ظلم کنده بشه . اسرائیل قطع یقین نابود خواهد شد چون عاقبت پایه گذاری حکومت بر روی خون بیگناهان جز تباهی نیست.ولی ما دست دست می کنیم ببینیم چی میشه. وعده خدا رو قبول نداریم و بخاطر خدا تصمیم نمیگیریم. فکر می کنیم فرمون دست ماست در حالیکه فرمون دست خداست. آیا خدا نفرموده که کم من فئتا قلیله غلبت فئتا کثیره باذن الله واما بعدا ما خواهیم دید که با سکوتمان و عدم حرکتمان در جبهه کفر به قلم آمدیم.
  • یزدان IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    2 3
    دور نمای تمام ظالمان نابودیست تمام ظالمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس